Projekt "Zegary i zegarki"
W październiku klasa II rozpoczęła realizację projektu "Zegary i zegarki". Umiejętność posługiwania się zegarkiem i dokonywanie obliczeń związanych z czasem to jedno z zadań szkoły wynikających z ewaluacji. Głównym celem projektu jest poznanie przez uczniów sposobów mierzenia czasu, orientacji w czasie i kształcenie umiejętności posługiwania się jednostkami czasu. Na zakończenie projektu przewidziany jest konkurs wiedzy i umiejętności związany z tematem.
„Zegary i zegarki”
Termin realizacji projektu: październik 2012– luty 2013
Nauczyciel prowadzący: Dorota Sitarczyk wychowawca klasy II
Nauczyciele i uczniowie współprowadzący: Małgorzata Łuba n-l j. angielskiego, Tomasz Pęzioł n-l zajęć komputerowych
Realizatorzy: uczniowie klasy II Szkoły Podstawowej w Gościeradowie
Cel główny: Kształcenie orientacji w czasie i umiejętności korzystania z zegarów poprzez stwarzanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie zainteresowań uczniów,
- poznanie nazw zegarów i sposobów odmierzania czasu;
- poznanie pracy zegarmistrza;
- nauka odczytywania pełnych godzin na zegarze;
- poznanie znaków rzymskich;
- nauka odczytywania godzin w języku angielskim;
- kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań związanych z obliczeniami zegarowymi;
- bogacenie wiedzy i słownictwa dziecka;
- rozwijanie umiejętności czytania i wyszukiwania informacji z różnych źródeł;
- kształcenie umiejętności podejmowania działań i współpracy z innymi;
- rozwijanie umiejętności planowania, organizowania własnych działań;
- kształcenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania w zakresie 24;
- rozwijanie aktywności twórczej.
Metody:
- metody czynne: metoda kierowania własną działalnością dziecka, metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń,
- metody oglądowe: obserwacja, pokaz, metoda przykładu osobistego nauczyciela,
- metody słowne: rozmowa, opowiadanie, metoda żywego słowa, wywiad,
- elementy metody ekspresji ruchowej C. Orffa,
- metody i techniki twórcze: collage, tworzenie opowiadania.
Harmonogram działań w ramach projektu:
| 
 Lp.  | 
Zadania | 
Sposób realizacji | 
 Czas realizacji  | 
 Formy pracy  | 
 Realizatorzy  | 
 Sposób prezentacji  | 
| 
 1.  | 
 Planowanie działań.  | 
  | 
 Listopad 1 godz.  | 
 Zbiorowa  | 
 Wychowawca z całą klasa  | 
 Wysłanie listów do rodziców.  | 
| 
 2.  | 
 Prowadzenie obserwacji w terenie.  | 
  | 
 Październik – luty listopad  | 
 Zbiorowa indywidualna  | 
 Wychowawca z całą klasą Uczeń z pomocą rodziców  | 
 Zdjęcia. Rysunki dzieci.  | 
| 
 3.  | 
 Poznawanie historii mierzenia czasu – rodzaje zegarów na przestrzeni dziejów.  | 
  | 
 Edukacja polonistyczna, techniczna, środowiskowa i plastyczna – listopad 4 godz. Styczeń – praca samodzielna. J. angielski 1 godz.  | 
 Indywidualna Zespołowa Indywidualna i zbiorowa Zbiorowa Indywidualna Zbiorowa  | 
 Uczeń z pomocą rodziców Zespoły uczniów Wychowawca z całą klasą Wychowawca z całą klasą Wychowawca z całą klasą Uczeń z pomocą rodziny N-l j. angielskiego z całą klasą  | 
 Gazetka na korytarzu szkolnym. Wywiady.  | 
| 
 4.  | 
 Poznawanie pracy zegarmistrza.  | 
  | 
 Wycieczka do zakładu usługowego zegarmistrza. 29 listopada  | 
 Zbiorowa  | 
 Wychowawca z całą klasą  | 
 Zdjęcia.  | 
| 
 5.  | 
 Zorganizowanie wystawy zegarów.  | 
  | 
 Podczas trwania projektu.  | 
 Indywidualna  | 
 Uczeń z pomocą rodziców  | 
 Wystawa zgromadzonych zegarów.  | 
| 
 6.  | 
 Poznawanie budowy zegarów.  | 
  | 
 Edukacja techniczna – 1 godz. Zajęcia komputerowe – styczeń 1 godz.  | 
 Zbiorowa Indywidualna  | 
 Wychowawca z całą klasą N-l zajęć komputerowych  | 
 Wystawa projektów.  | 
| 
 7.  | 
 Konstruowanie modeli zegarów.  | 
  | 
 Edukacja techniczna – 1 godz.  | 
 Zespołowa  | 
 Zespoły uczniów pod kierunkiem wychowawcy  | 
 Wystawa modeli.  | 
| 
 8.  | 
 Nauka odczytywania godzin na różnych zegarach.  | 
 w j. angielskim.  | 
 Edukacja matematyczna – 5 godz. Zajęcia komputerowe – styczeń 1 godz. Okazjonalnie Język angielski  | 
 Zbiorowa, indywidualna Zbiorowa  | 
 Wychowawca z całą klasą i n-l zajęć komputerowych Wychowawca z całą klasą Nauczyciel j. angielskiego  | 
 Sprawdzian matematyczny. Sprawdzian z j. angielskiego.  | 
| 
 9.  | 
 Tworzenie rozkładu dnia ucznia.  | 
  | 
 Edukacja społeczna – listopad – 1 godz.  | 
 Zbiorowa Indywidualna  | 
 Wychowawca z całą klasą Uczeń z pomocą rodziców  | 
 Plakat do powieszenia w domu. Karty obserwacji.  | 
| 
 10.  | 
 Obliczenia zegarowe.  | 
  | 
 Edukacja matematyczna – 2 godz. Okazjonalnie  | 
 Zbiorowa i indywidualna  | 
 Wychowawca z całą klasą  | 
 Sprawdzian matematyczny.  | 
| 
 11.  | 
 Zegary w literaturze.  | 
  | 
 Edukacja polonistyczna. Listopad 1 godz. Styczeń – 1 godz.  | 
 Indywidualna i zbiorowa  | 
 Uczniowie pod kierunkiem wychowawcy  | 
 Recytacja wierszy.  | 
| 
 12.  | 
 Zabawy twórcze.  | 
  | 
 Edukacja polonistyczna – Styczeń 1 godz.  | 
 Indywidualna i zbiorowa  | 
 Uczniowie pod kierunkiem wychowawcy  | 
 Teksty bajek o zegarach.  | 
| 
 13.  | 
 Zabawy muzyczne.  | 
  | 
 Edukacja muzyczna – 2 godz.  | 
 Zbiorowa  | 
 Wychowawca z całą klasą  | 
 Śpiewanie piosenki.  | 
| 
 14.  | 
 Opisywanie zegara.  | 
  | 
 Edukacja polonistyczna – styczeń 1 godz.  | 
 Zbiorowa  | 
 Wychowawca z całą klasą  | 
 Opis zegara.  | 
| 
 15.  | 
 Ruchowa ilustracja czasu.  | 
  | 
 Wychowanie fizyczne – listopad 1 godz. Grudzień 1 godz. styczeń 1 godz.  | 
 Zbiorowa  | 
 Wychowawca z całą klasą  | 
 Notatki.  | 
| 
 16.  | 
 Prezentacja efektów realizacji projektu.  | 
 
  | 
 W czasie trwania projektu Luty  | 
 Zespołowa  | 
 Wychowawca z całą klasą Wychowawca, uczniowie, rodzice.  | 
 Wystawa, zdjęcia.  | 
Zadania dla rodziców:
- pomoc w wyszukiwaniu informacji i gromadzeniu starych zegarów;
- ułożenie i wdrożenie planu dnia ucznia;
- udział w prezentacji efektów realizacji projektu.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Uczeń:
- zna różne sposoby mierzenia czasu (za pomocą słońca i księżyca, świecy, piasku, wody, zegara, stopera);
- umie korzystać z różnych źródeł informacji: encyklopedie, albumy, Internet (pod kierunkiem nauczyciela, rodziców), wywiad;
- odczytuje pełne godziny na zegarze, próbuje odczytywać minuty;
- nazywa pełne godziny w języku angielskim,
- oblicza czas trwania czynności, wydarzeń,
- planuje swój dzień zgodnie z zasadami higieny;
- nazywa rodzaje zegarów (zegar słoneczny, wodny, klepsydra, mechaniczny, kwarcowy, elektroniczny, budzik);
- poznaje nowe pojęcia: cyferblat, sprężyny, koła zębate, sekundy, wahadło, cyfry rzymskie, arabskie, północ, południe, stoper;
- rysuje cyferblat zegara, zaznacza godziny za pomocą cyfr arabskich i rzymskich;
- umie recytować wiersz i zaśpiewać piosenkę o zegarach;
- podejmuje próby tworzenia opowiadania twórczego;
- redaguje opis zegara;
- zna i rozumie przysłowia związane z czasem;
- wie co to jest Big Ben i gdzie się znajduje;
- obserwuje zmiany położenia słońca w ciągu dnia;
- buduje model zegara;
- przeprowadza wywiad z babcią lub dziadkiem;
- prezentuje wyniki swej pracy.