Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Projekt "Zegary i zegarki"

W październiku klasa II rozpoczęła realizację projektu "Zegary i zegarki". Umiejętność posługiwania się zegarkiem i dokonywanie obliczeń związanych z czasem to jedno z zadań szkoły wynikających z ewaluacji. Głównym celem projektu jest poznanie przez uczniów sposobów mierzenia czasu, orientacji w czasie i kształcenie umiejętności posługiwania się jednostkami czasu. Na zakończenie projektu przewidziany jest konkurs wiedzy i umiejętności związany z tematem.

 

„Zegary i zegarki”

 

Termin realizacji projektu: październik 2012– luty 2013

Nauczyciel prowadzący: Dorota Sitarczyk wychowawca klasy II

Nauczyciele i uczniowie współprowadzący: Małgorzata Łuba n-l j. angielskiego, Tomasz Pęzioł n-l zajęć komputerowych

Realizatorzy: uczniowie klasy II Szkoły Podstawowej w Gościeradowie

Cel główny: Kształcenie orientacji w czasie i umiejętności korzystania z zegarów poprzez stwarzanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych.

Cele szczegółowe:

-        rozwijanie zainteresowań uczniów,

-        poznanie nazw zegarów i sposobów odmierzania czasu;

-        poznanie pracy zegarmistrza;

-        nauka odczytywania pełnych godzin na zegarze;

-        poznanie znaków rzymskich;

-        nauka odczytywania godzin w języku angielskim;

-        kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań związanych z obliczeniami zegarowymi;

-        bogacenie wiedzy i słownictwa dziecka;

-        rozwijanie umiejętności czytania i wyszukiwania informacji z różnych źródeł;

-        kształcenie umiejętności podejmowania działań i współpracy z innymi;

-        rozwijanie umiejętności planowania, organizowania własnych działań;

-        kształcenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania  w zakresie 24;

-        rozwijanie aktywności twórczej.

 

 

Metody:

- metody czynne: metoda kierowania własną działalnością dziecka, metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń,

- metody oglądowe: obserwacja, pokaz, metoda przykładu osobistego nauczyciela,

- metody słowne: rozmowa, opowiadanie, metoda żywego słowa, wywiad,

- elementy metody ekspresji ruchowej C. Orffa,

-  metody i techniki twórcze: collage, tworzenie opowiadania.

Harmonogram działań w ramach projektu:

Lp.

Zadania

Sposób realizacji

Czas realizacji

Formy pracy

Realizatorzy

Sposób prezentacji

1.

Planowanie działań.

  • Pogadanka „Co wiemy o zegarach?”
  • „Burza mózgów” „Czego chcielibyśmy się dowiedzieć o zegarach?”.
  • Tworzenie planu działań w ramach projektu – podział na grupy, przydział zadań.
  • Sformułowanie listu do rodziców.

Listopad 1 godz.

Zbiorowa

Wychowawca z całą klasa

Wysłanie listów do rodziców.

2.

Prowadzenie obserwacji w terenie.

  • Zabawa w szukanie zegarów podczas spaceru po szkole, odwiedzania instytucji na terenie Gościeradowa, wycieczek poza teren zamieszkania. Próby odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego w tym miejscu umieszczono zegar?”
  • „Zegary w moim domu” – liczenie i wykonanie prezentacji w postaci rysunku.

Październik – luty

listopad

Zbiorowa

indywidualna

Wychowawca z całą klasą

Uczeń z pomocą rodziców

Zdjęcia.

Rysunki dzieci.

3.

Poznawanie historii mierzenia czasu – rodzaje zegarów na przestrzeni dziejów.

  • Wyszukiwanie informacji w różnych źródłach – praca w zespołach.
  • Czytanie ze zrozumieniem tekstu popularnonaukowego przygotowanego przez N-la.
  • Oglądanie filmu z serii „Byli sobie wynalazcy” pt. Mierzenie czasu.
  • Rysowanie  i klasyfikowanie rysunków przedstawiających różne sposoby mierzenia czasu.
  • Związek mierzenia czasu z obrotem Ziemi - doświadczenie. Zbudowanie prostego zegara słonecznego na boisku.
  • Wywiad z babcią lub dziadkiem na temat „Zegary twojego dzieciństwa”.
  • Słynne zegary – Big Ben w Londynie.

Edukacja  polonistyczna, techniczna, środowiskowa  i plastyczna – listopad 4 godz.

Styczeń – praca samodzielna.

J. angielski 1 godz.

Indywidualna

Zespołowa

Indywidualna i zbiorowa

Zbiorowa

Indywidualna

Zbiorowa

Uczeń z pomocą rodziców

Zespoły uczniów

Wychowawca z całą klasą

Wychowawca z całą klasą

Wychowawca z całą klasą

Uczeń z pomocą rodziny

N-l j. angielskiego z całą klasą

Gazetka na korytarzu szkolnym.

Wywiady.

4.

Poznawanie  pracy zegarmistrza.

  • Rozmowa z zegarmistrzem o jego pracy.
  • Narzędzia zegarmistrza.
  • Zaglądanie do wnętrza zegara.
  • Elementy budowy zegara.
  • Rodzaje zegarów.

Wycieczka do zakładu usługowego zegarmistrza.

29 listopada

Zbiorowa

Wychowawca z całą klasą

Zdjęcia.

5.

Zorganizowanie wystawy zegarów.

  • Poznawanie różnych rodzajów zegarów.
  • Gromadzenie w klasie starych zegarów i ich klasyfikowanie.

Podczas trwania projektu.

Indywidualna

Uczeń z pomocą rodziców

Wystawa zgromadzonych zegarów.

6.

Poznawanie budowy zegarów.

  • Zaglądanie do wnętrza zegarów.
  • Nazywanie poszczególnych elementów budowy.
  • Projektowanie i rysowanie cyferblatu w programie Paint.

Edukacja techniczna –

1 godz.

Zajęcia komputerowe – styczeń 1  godz.

Zbiorowa

Indywidualna

Wychowawca z całą klasą

N-l zajęć komputerowych

Wystawa projektów.

7.

Konstruowanie modeli zegarów.

  • Budowanie modeli różnych zegarów.

Edukacja techniczna – 1 godz.

Zespołowa

Zespoły uczniów pod kierunkiem wychowawcy

Wystawa modeli.

8.

Nauka   odczytywania godzin na różnych zegarach.

  • Pojęcia: godzina, minuta, sekunda, kwadrans.
  • Odczytywanie godzin w systemie 12 godzinnym i 24 – godzinnym.
  • Pojęcia: północ, południe, godziny ranne, godziny popołudniowe.
  • Cyfry arabskie i rzymskie.
  • Sposoby zapisywania godzin.
  • Określanie godzin podczas codziennych czynności i ważnych wydarzeń np. przyjście Mikołaja.
  • Odczytywanie godzin

     w j. angielskim.

Edukacja matematyczna – 5 godz.

Zajęcia komputerowe – styczeń 1 godz.

Okazjonalnie

Język angielski

Zbiorowa, indywidualna

Zbiorowa

Wychowawca z całą klasą i n-l zajęć komputerowych

Wychowawca z całą klasą

Nauczyciel j. angielskiego

Sprawdzian matematyczny.

Sprawdzian z j. angielskiego.

9.

Tworzenie rozkładu dnia ucznia.

  • Planowanie rozkładu dnia ucznia.
  • Prowadzenie kart obserwacji „Mój dzień”.

Edukacja społeczna – listopad – 1 godz.

Zbiorowa

Indywidualna

Wychowawca z całą klasą

Uczeń z pomocą rodziców

Plakat do powieszenia  w domu.

Karty obserwacji.

10.

Obliczenia zegarowe.

  • Rozwiązywanie zadań związanych z obliczeniami zegarowymi.
  • Różnice czasu na kuli ziemskiej.
  • Korzystanie z programu telewizyjnego.
  • Obliczanie czasu trwania uroczystości, spotkań, zebrań, filmu, przedstawienia itp.

Edukacja matematyczna – 2 godz.

Okazjonalnie 

Zbiorowa i indywidualna

Wychowawca z całą klasą

Sprawdzian matematyczny.

11.

Zegary w literaturze.

  • Wyszukiwanie wierszy o zegarach, nauka na pamięć wybranych wierszy.
  • Wyszukiwanie i wyjaśnianie powiedzeń i przysłów związanych z czasem.
  • Wyszukiwanie bajek, w których zegar odgrywa istotną rolę.

Edukacja polonistyczna.

Listopad 1 godz.

Styczeń – 1 godz.

Indywidualna i zbiorowa

Uczniowie pod kierunkiem wychowawcy

Recytacja wierszy.

12.

Zabawy twórcze.

  • Tworzenie „Opowieści starego zegara”.
  • Dyskusja „Co by było, gdyby na świecie nie było zegarów?”

Edukacja polonistyczna – Styczeń 1 godz.

Indywidualna i zbiorowa

Uczniowie pod kierunkiem wychowawcy

Teksty bajek o zegarach.

13.

Zabawy muzyczne.

  • Nauka „Zegarowej piosenki”.
  • Zabawy rytmiczne z naśladowaniem dźwięków zegarów, rytm półnutowy, ćwierćnutowy i ósemkowy.

Edukacja muzyczna – 2 godz.

Zbiorowa

Wychowawca z całą klasą

Śpiewanie piosenki.

14.

Opisywanie zegara.

  • Redagowanie opisu zegarka.

Edukacja polonistyczna – styczeń 1 godz.

Zbiorowa

Wychowawca z całą klasą

Opis zegara.

15.

Ruchowa ilustracja czasu.

  • Wykonywanie określonych zadań ruchowych w ciągu minuty (skoki na skakance, bieg, przysiady itp.), w ciągu kwadransa (marsz, gra w zbijanego), godziny (spacer po okolicy).
  • Mierzenie czasu stoperem – wyścigi.
  • Zabawa ruchowa „Pokaż godzinę ...”
  • Zabawy ze słonkiem i cieniem na placu szkolnym.

Wychowanie fizyczne –

listopad 1 godz.

Grudzień 1 godz.

styczeń 1 godz.

Zbiorowa

Wychowawca z całą klasą

Notatki.

16.

Prezentacja efektów realizacji projektu.

  • Wystawa prac.
  • Konkurs wiedzy o zegarach i sposobach mierzenia czasu.

W czasie trwania projektu

Luty

Zespołowa

Wychowawca z całą klasą

Wychowawca, uczniowie, rodzice.

Wystawa, zdjęcia.

Zadania dla rodziców:

-         pomoc w wyszukiwaniu informacji i gromadzeniu starych zegarów;

-         ułożenie i wdrożenie planu dnia ucznia;

-        udział w prezentacji efektów realizacji projektu.

 

Przewidywane osiągnięcia uczniów:

Uczeń:

- zna różne sposoby mierzenia czasu (za pomocą słońca i księżyca, świecy, piasku, wody, zegara, stopera);

- umie korzystać z różnych źródeł informacji: encyklopedie, albumy, Internet (pod kierunkiem nauczyciela, rodziców), wywiad;

- odczytuje pełne godziny na zegarze, próbuje odczytywać minuty;

- nazywa pełne godziny w języku angielskim,

- oblicza czas trwania czynności, wydarzeń,

- planuje swój dzień zgodnie z zasadami higieny;

- nazywa rodzaje zegarów (zegar słoneczny, wodny, klepsydra, mechaniczny, kwarcowy, elektroniczny, budzik);

- poznaje nowe pojęcia: cyferblat, sprężyny, koła zębate, sekundy, wahadło, cyfry rzymskie, arabskie, północ, południe, stoper;

- rysuje cyferblat zegara, zaznacza godziny za pomocą cyfr arabskich i rzymskich;

- umie recytować wiersz i zaśpiewać piosenkę o zegarach;

- podejmuje próby tworzenia opowiadania twórczego;

- redaguje opis zegara;

- zna i rozumie przysłowia związane z czasem;

- wie co to jest Big Ben i gdzie się znajduje;

- obserwuje zmiany położenia słońca w ciągu dnia;

- buduje model zegara;

- przeprowadza wywiad z babcią lub dziadkiem;

- prezentuje wyniki swej pracy.