Projekt "Zegary i zegarki"
W październiku klasa II rozpoczęła realizację projektu "Zegary i zegarki". Umiejętność posługiwania się zegarkiem i dokonywanie obliczeń związanych z czasem to jedno z zadań szkoły wynikających z ewaluacji. Głównym celem projektu jest poznanie przez uczniów sposobów mierzenia czasu, orientacji w czasie i kształcenie umiejętności posługiwania się jednostkami czasu. Na zakończenie projektu przewidziany jest konkurs wiedzy i umiejętności związany z tematem.
„Zegary i zegarki”
Termin realizacji projektu: październik 2012– luty 2013
Nauczyciel prowadzący: Dorota Sitarczyk wychowawca klasy II
Nauczyciele i uczniowie współprowadzący: Małgorzata Łuba n-l j. angielskiego, Tomasz Pęzioł n-l zajęć komputerowych
Realizatorzy: uczniowie klasy II Szkoły Podstawowej w Gościeradowie
Cel główny: Kształcenie orientacji w czasie i umiejętności korzystania z zegarów poprzez stwarzanie różnorodnych sytuacji edukacyjnych.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie zainteresowań uczniów,
- poznanie nazw zegarów i sposobów odmierzania czasu;
- poznanie pracy zegarmistrza;
- nauka odczytywania pełnych godzin na zegarze;
- poznanie znaków rzymskich;
- nauka odczytywania godzin w języku angielskim;
- kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań związanych z obliczeniami zegarowymi;
- bogacenie wiedzy i słownictwa dziecka;
- rozwijanie umiejętności czytania i wyszukiwania informacji z różnych źródeł;
- kształcenie umiejętności podejmowania działań i współpracy z innymi;
- rozwijanie umiejętności planowania, organizowania własnych działań;
- kształcenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania w zakresie 24;
- rozwijanie aktywności twórczej.
Metody:
- metody czynne: metoda kierowania własną działalnością dziecka, metoda zadań stawianych dziecku, metoda ćwiczeń,
- metody oglądowe: obserwacja, pokaz, metoda przykładu osobistego nauczyciela,
- metody słowne: rozmowa, opowiadanie, metoda żywego słowa, wywiad,
- elementy metody ekspresji ruchowej C. Orffa,
- metody i techniki twórcze: collage, tworzenie opowiadania.
Harmonogram działań w ramach projektu:
Lp. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Czas realizacji |
Formy pracy |
Realizatorzy |
Sposób prezentacji |
1. |
Planowanie działań. |
|
Listopad 1 godz. |
Zbiorowa |
Wychowawca z całą klasa |
Wysłanie listów do rodziców. |
2. |
Prowadzenie obserwacji w terenie. |
|
Październik – luty listopad |
Zbiorowa indywidualna |
Wychowawca z całą klasą Uczeń z pomocą rodziców |
Zdjęcia. Rysunki dzieci. |
3. |
Poznawanie historii mierzenia czasu – rodzaje zegarów na przestrzeni dziejów. |
|
Edukacja polonistyczna, techniczna, środowiskowa i plastyczna – listopad 4 godz. Styczeń – praca samodzielna. J. angielski 1 godz. |
Indywidualna Zespołowa Indywidualna i zbiorowa Zbiorowa Indywidualna Zbiorowa |
Uczeń z pomocą rodziców Zespoły uczniów Wychowawca z całą klasą Wychowawca z całą klasą Wychowawca z całą klasą Uczeń z pomocą rodziny N-l j. angielskiego z całą klasą |
Gazetka na korytarzu szkolnym. Wywiady. |
4. |
Poznawanie pracy zegarmistrza. |
|
Wycieczka do zakładu usługowego zegarmistrza. 29 listopada |
Zbiorowa |
Wychowawca z całą klasą |
Zdjęcia. |
5. |
Zorganizowanie wystawy zegarów. |
|
Podczas trwania projektu. |
Indywidualna |
Uczeń z pomocą rodziców |
Wystawa zgromadzonych zegarów. |
6. |
Poznawanie budowy zegarów. |
|
Edukacja techniczna – 1 godz. Zajęcia komputerowe – styczeń 1 godz. |
Zbiorowa Indywidualna |
Wychowawca z całą klasą N-l zajęć komputerowych |
Wystawa projektów. |
7. |
Konstruowanie modeli zegarów. |
|
Edukacja techniczna – 1 godz. |
Zespołowa |
Zespoły uczniów pod kierunkiem wychowawcy |
Wystawa modeli. |
8. |
Nauka odczytywania godzin na różnych zegarach. |
w j. angielskim. |
Edukacja matematyczna – 5 godz. Zajęcia komputerowe – styczeń 1 godz. Okazjonalnie Język angielski |
Zbiorowa, indywidualna Zbiorowa |
Wychowawca z całą klasą i n-l zajęć komputerowych Wychowawca z całą klasą Nauczyciel j. angielskiego |
Sprawdzian matematyczny. Sprawdzian z j. angielskiego. |
9. |
Tworzenie rozkładu dnia ucznia. |
|
Edukacja społeczna – listopad – 1 godz. |
Zbiorowa Indywidualna |
Wychowawca z całą klasą Uczeń z pomocą rodziców |
Plakat do powieszenia w domu. Karty obserwacji. |
10. |
Obliczenia zegarowe. |
|
Edukacja matematyczna – 2 godz. Okazjonalnie |
Zbiorowa i indywidualna |
Wychowawca z całą klasą |
Sprawdzian matematyczny. |
11. |
Zegary w literaturze. |
|
Edukacja polonistyczna. Listopad 1 godz. Styczeń – 1 godz. |
Indywidualna i zbiorowa |
Uczniowie pod kierunkiem wychowawcy |
Recytacja wierszy. |
12. |
Zabawy twórcze. |
|
Edukacja polonistyczna – Styczeń 1 godz. |
Indywidualna i zbiorowa |
Uczniowie pod kierunkiem wychowawcy |
Teksty bajek o zegarach. |
13. |
Zabawy muzyczne. |
|
Edukacja muzyczna – 2 godz. |
Zbiorowa |
Wychowawca z całą klasą |
Śpiewanie piosenki. |
14. |
Opisywanie zegara. |
|
Edukacja polonistyczna – styczeń 1 godz. |
Zbiorowa |
Wychowawca z całą klasą |
Opis zegara. |
15. |
Ruchowa ilustracja czasu. |
|
Wychowanie fizyczne – listopad 1 godz. Grudzień 1 godz. styczeń 1 godz. |
Zbiorowa |
Wychowawca z całą klasą |
Notatki. |
16. |
Prezentacja efektów realizacji projektu. |
|
W czasie trwania projektu Luty |
Zespołowa |
Wychowawca z całą klasą Wychowawca, uczniowie, rodzice. |
Wystawa, zdjęcia. |
Zadania dla rodziców:
- pomoc w wyszukiwaniu informacji i gromadzeniu starych zegarów;
- ułożenie i wdrożenie planu dnia ucznia;
- udział w prezentacji efektów realizacji projektu.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Uczeń:
- zna różne sposoby mierzenia czasu (za pomocą słońca i księżyca, świecy, piasku, wody, zegara, stopera);
- umie korzystać z różnych źródeł informacji: encyklopedie, albumy, Internet (pod kierunkiem nauczyciela, rodziców), wywiad;
- odczytuje pełne godziny na zegarze, próbuje odczytywać minuty;
- nazywa pełne godziny w języku angielskim,
- oblicza czas trwania czynności, wydarzeń,
- planuje swój dzień zgodnie z zasadami higieny;
- nazywa rodzaje zegarów (zegar słoneczny, wodny, klepsydra, mechaniczny, kwarcowy, elektroniczny, budzik);
- poznaje nowe pojęcia: cyferblat, sprężyny, koła zębate, sekundy, wahadło, cyfry rzymskie, arabskie, północ, południe, stoper;
- rysuje cyferblat zegara, zaznacza godziny za pomocą cyfr arabskich i rzymskich;
- umie recytować wiersz i zaśpiewać piosenkę o zegarach;
- podejmuje próby tworzenia opowiadania twórczego;
- redaguje opis zegara;
- zna i rozumie przysłowia związane z czasem;
- wie co to jest Big Ben i gdzie się znajduje;
- obserwuje zmiany położenia słońca w ciągu dnia;
- buduje model zegara;
- przeprowadza wywiad z babcią lub dziadkiem;
- prezentuje wyniki swej pracy.