Raport z ewaluacji wewnętrznej rok szkolny 2014/2015

RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2014/2015

PRZEPROWADZONEJ W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ
W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH im. JANA PAWŁA II
W GOŚCIERADOWIE


Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z dn. 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U.  z dn. 14 maja 2013 r., poz. 560)

Rozporządzenie MEN z 7.10.2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
(Dz. U. Nr 168, poz.1324)

 

 

 

Raport stanowią:

Analiza ilościowa i jakościowa wyników badań przeprowadzonych w obszarze wymagania 2 – „Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, uwzględniając ich indywidualną sytuację”… …………………………………………………………………………........str.   2

Wnioski ogólne dotyczące realizacji wymagania 2 w szkole; mocne i słabe strony. ………………………………..…………………………………………………………..str. 22

Analiza ilościowa i jakościowa wyników badań przeprowadzonych w obszarze wymagania 3 – „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie  programowej.”. …………………………………..………………………………………………………..str. 25

Wnioski ogólne dotyczące realizacji wymagania 3 w szkole; mocne i słabe strony. ………………………………………………………………………………………….….str.38

Rekomendacje  do pracy w roku szkolnym 2015/ 2016………………………………… str. 40

 

Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej:
Agnieszka Kamieniarz - przewodnicząca
Jolanta Czajka - członek
Ewa Wołoszyn – członek

 

 

 

 

 

WYNIKI  BADANIA PRZEPROWADZONEGO DLA WYMAGANIA 2

Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.

 

Przedmiot ewaluacji.

Analiza działań służących organizowaniu procesów edukacyjnych
w sposób sprzyjający uczeniu się i służący rozwojowi uczniów.

( Wymaganie 2.)

  Cele ewaluacji.

1. Pozyskanie informacji o podejmowanych przez szkołę działaniach służących organizowaniu procesów edukacyjnych w sposób sprzyjający uczeniu się.

 

2. Sformułowanie wniosków wskazujących mocne i słabe strony pracy szkoły.

 

3.  Wykorzystanie przez nauczycieli zebranych informacji
do modyfikowania i planowania pracy na kolejny rok szkolny.

 

Pytania badawcze.

1.  Czy uczniowie znają stawiane przed nimi cele uczenia się
i oczekiwania? W jaki sposób są zapoznawani?

2. Czy informacja ucznia o postępach w nauce oraz sposób oceniania pomaga uczniom uczyć się i planować dalszy rozwój? Jak przekazywane są takie informacje, jak często, jakie to przynosi efekty?

3. Czy uczniowie nabywają umiejętności samodzielnego uczenia się ?
W jaki sposób?

4. Czy atmosfera tworzona prze nauczycieli i uczniów  w szkole sprzyja uczeniu się? Jakie czynniki wpływają pozytywnie na atmosferę, a jakie negatywnie?

5. Czy nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się? W jaki sposób? Jakie to przynosi efekty?

6.  Czy nauczyciele wspierają uczniów w trudnych sytuacjach? W jaki sposób, jakie to przynosi efekty?

7. Czy nauczyciele dostosowują metody pracy do potrzeb uczniów?
W jaki sposób? Na jakiej podstawie? Jakie to przynosi efekty?

8.  Czy uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się? W jaki sposób uczniowie wpływają na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się? W jaki sposób wyrażają swoją opinię, czy jest ona i w jakim zakresie brana pod uwagę?

9. Czy uczniowie maja możliwość uczenia się od siebie nawzajem?
W jakich sytuacjach/ jak często ? Czy przynosi to efekty, jakie?

10.  Czy w szkole stosuje się nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi ucznia? Jakie?

Kryteria ewaluacji.

1. Planowanie procesów edukacyjnych służy rozwojowi uczniów.

2. Uczniowie znają stawiane przed nimi cele uczenia się i oczekiwania.

3. Informacja ucznia o postępach w nauce oraz sposób oceniania pomaga uczniom uczyć się i planować dalszy rozwój.

4. Uczniowie nabywają umiejętności samodzielnego uczenia się .

5. Atmosfera tworzona prze nauczycieli i uczniów  w szkole sprzyja uczeniu się.

6. Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się.

7. Nauczyciele wspierają uczniów w trudnych sytuacjach.

8. Nauczyciele dostosowują metody pracy do potrzeb uczniów.

9. Uczniowie mają  wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się.

10. Uczniowie maja możliwość uczenia się od siebie nawzajem.

11. W szkole stosuje się nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi ucznia.

Sposób realizacji badania – dobór metod badawczych.

1. Analiza dokumentów ( arkusz informacyjny).

2. Badanie ankietowe ( ankiety skierowane do uczniów, rodziców
i nauczycieli).

3. Obserwacje zajęć – kwestionariusz dla dyrektora.

 

ANALIZA  ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANKIETY DLA UCZNIÓW KLAS II - II

dotyczącej stopnia realizacji w naszej szkole wymagania 2

Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.

 

Badana grupa – 17 osób

 

1. Czy nauczyciele informują Cię o stawianych przed Tobą celach  uczenia się i  oczekiwaniach?

Tak, wszyscy – 100% (17 uczniów)

Tak, niektórzy – 0

Nie  - 0

 

2. W jaki sposób nauczyciele mówią  Ci o celach lekcji i uczenia się ?

Ustnie na początku roku szkolnego - 17,6% (3 uczniów)

Ustnie na początku nowego działu programowego - 52,9% (9 uczniów)

Ustnie przed poszczególnymi lekcjami - 82,3% (14 uczniów)

Ustnie  jako zagadnienia przed sprawdzianem - 64,7% (11 uczniów)

Pisemnie informują, jak będą oceniać moje wypracowanie albo dyktando -17,6% (3 uczniów)

.

3. Czy lubisz chodzić do szkoły ?

Tak – 82,3% (14 uczniów)

Nie – 5,9% (1 uczeń)

Brak odpowiedzi – 11,8% (2 uczniów)

 

4.   Co w szkole wywołuje u Ciebie chęćdo nauki?

Życzliwość nauczycieli - 76,5% (13 uczniów)

Sprawiedliwość - 64,7% (11 uczniów)

Celowość nauki - 23,5% (4 uczniów)

Ciekawe metody pracy - 70,6% (12 uczniów)

Ciekawe tematy - 47,0% (8 uczniów)

Otwartość nauczyciel - 17,6% (3 uczniów)

Dobre relacje z kolegami i koleżankami - 64,7% (11 uczniów)

Docenianie mojej pracy – 58,8% (10 uczniów)

Dostrzeganie tego, że się staram - 52,9% (9 uczniów)

Zainteresowanie rodziców moimi wynikami - 41,2% (7 uczniów)                           

5. Co w szkole wywołuje u Ciebie niechęć do nauki, co Ci przeszkadza?

Nic – 11,8% (2 uczniów)

Kłótnie  – 23,5% (4 uczniów)

Hałas – 35,3% (6 uczniów)

Inni uczniowie –17,6% (3 uczniów)

Brak odpowiedzi – 17,6% (3 uczniów)

 

6. W jaki sposób nauczyciele  zachęcają Cię do nauki?

Udzielają pochwał ustnych – 82,3% (14 uczniów)

Udzielają pochwał pisemnych – 35,3% (6 uczniów)

Planują  z nami pracę na lekcjach – 70,6% (12 uczniów)

Dają mi szansę poprawy oceny - 76,5% (13 uczniów)

Korzystają  z  różnych  pomocy naukowych - 52,9% (9 uczniów)

Utwierdzają mnie w poczuciu własnej wartości poprzez docenianie nawet małych sukcesów - 47,0% (8 uczniów)

Przyznają symboliczne nagrody typu: punkty, pieczątki, plusy, naklejki - 41,2% (7 uczniów)

Rozmawiają  ze mną, poświęcają uwagę moim  sprawom – 70,6% (12 uczniów)

Pozwalają na zgłaszanie pomysłów dodatkowej pracy – 35,3% (6 uczniów)

7. W jaki sposób nauczyciele  udzielają Ci informacji, które pomagałyby Ci uczyć się
i planować dalszy rozwój?

Wskazują w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić – 82,3% (14 uczniów)

Uzasadniają ocenę wskazując dobre i słabe strony pracy - 41,2% (7 uczniów)

Udzielają  wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty – 94,1% (16 uczniów)

 

8. Czy udzielane przez nauczycieli informacje wykorzystujesz do pracy własnej
i nauki?

Tak  – 88,2% (15 uczniów)

Nie  - 0

Brak odpowiedzi - 11,8% (2 uczniów)

 

9. W jaki sposób nauczyciele wspierają  uczniów mających trudności w nauce?

Pracują z nimi na zajęciach dodatkowych – 100% (17 uczniów)

Udzielają indywidualnych wskazówek i pomocy – 82,3% (14 uczniów)

Rozmawiają z rodzicami uczniów – 82,3% (14 uczniów)

 

10. W jaki sposób nauczyciele dostosowują  metody pracy do potrzeb uczniów?

Rozmawiają z nami, w jaki sposób najlepiej nam się uczyć – np. czy w grupach, czy samodzielnie,

czy lubimy projekty, czy potrzebujemy zagadnień do sprawdzianów itp., a potem wprowadzają takie metody na lekcjach  – 94,1% (16 uczniów)

Wychowawcy przeprowadzają ankiety i na podstawie wyników rozpoznają nasze style uczenia się – czy jestem wzrokowcem, słuchowcem czy kinestetykiem – 35,3% (6 uczniów)

Pracujemy na lekcjach w różny sposób: pracujemy cicho z podręcznikiem, czytamy głośno informacje, wspólnie wykonujemy zadania, wspólnie piszemy notatki w różnych formach, pracujemy w grupach i prezentujemy efekty naszej pracy, nauczyciel objaśnia, omawiamy ilustracje i wykresy, omawiamy prace kolegów  i oceniamy się wzajemnie, zadajemy pytania – 94,1% (16 uczniów)

Brak odpowiedzi – 5,9% (1 uczeń)

 

11. Jak często  masz możliwość pracować  w grupach?

2 -3 razy w tygodniu – 29,4% (5 uczniów)

Raz w tygodniu - 47,0% (8 uczniów)

Często - 11,8% (2 uczniów)

Brak odpowiedzi - 11,8% (2 uczniów)

 

12. Jakie nowatorskie rozwiązania stosują Twoi nauczyciele podczas prowadzonych przez siebie zajęć?

Metoda projektu edukacyjnego – 88,2% (15 uczniów)

Wykorzystanie tablicy interaktywnej – 23,5% (4 uczniów)

Wykorzystanie dostępu do komputera i Internetu podczas lekcji - 52,9% (9 uczniów)

Umożliwienie uczniom podjęcia się  dodatkowych zadań – 82,3% (14 uczniów)

Uczenie się uczniów od siebie poprzez pracę w grupach – 94,1% (16 uczniów)

Stosują elementy oceniania kształtującego  (zagadnienia do tematu, zagadnienia przed sprawdzianem, ocena koleżeńska, losowanie patyczkami do odpowiedzi, kolorowe światła) – 88,2% (15 uczniów)

Brak odpowiedzi – 5,9% (1 uczeń)

 

Wnioski:

 

1. Wszyscy nauczyciele informują uczniów o stawianych przed nimi celach  uczenia się
i  oczekiwaniach – 100%.

2. Większość uczniów jest zapoznawana  z celami uczenia się i oczekiwaniami ustnie przed poszczególnymi lekcjami - 82,3%  oraz przed sprawdzianem - 64,7% .

 

3. Ankietowani uczniowie klas II i III lubią chodzić do szkoły – 82,3%.

 

4. Najistotniejszymi czynnikami, które wywołują u uczniów chęć do nauki są: życzliwość nauczycieli  - 76,5%,  ciekawe metody pracy - 70,6%, dobre relacje z kolegami i koleżankami - 64,7%  i sprawiedliwość - 64,7%.

    Najmniej ważna dla uczniów jest celowość nauki - 23,5% i otwartość nauczyciela - 17,6%.

    Niechęć do nauki wywołują u uczniów najczęściej hałas – 35,3% i kłótnie  – 23,5%.

 

5. Nauczyciele motywują uczniów do nauki poprzez udzielanie pochwał ustnych – 82,3%, możliwość poprawy oceny - 76,5%,  planowanie z uczniami pracy na lekcjach – 70,6%, rozmowę z uczniem,   poświęcanie uwagi jego sprawom – 70,6%.

 

6. Nauczyciele udzielają wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty – 94,1% oraz wskazują  w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić – 82,3%.

    88,2% uczniów wykorzystuje udzielane przez nauczycieli informacje do pracy własnej i nauki.

 

7. Nauczyciele wspierają  uczniów mających trudności w nauce pracując z nimi na zajęciach dodatkowych  – 100%, udzielają indywidualnych wskazówek i pomocy – 82,3% i rozmawiają z rodzicami uczniów  – 82,3%. Dostosowują  metody pracy do potrzeb uczniów na podstawie rozmów z uczniami dotyczącymi ich oczekiwań – 94,1% oraz pracując na lekcjach w różny sposób – 94,1%.

    Uczniowie mają możliwość bardzo często - 76,5% pracować  w grupach.

 

8. Nauczyciele podczas zajęć najczęściej stosują elementy oceniania kształtującego – 88,2%
i metodę projektu edukacyjnego – 88,2%. Uczniowie uczą od siebie poprzez pracę w grupach – 94,1% oraz mają możliwość podejmowania się  dodatkowych zadań – 82,3%.

 

 

ANALIZA  ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANKIETY DLA UCZNIÓW KLAS IV- VI

dotyczącej stopnia realizacji w naszej szkole wymagania 2

Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.

 

Badana grupa – 32 osoby

 

  1. Czy nauczyciele informują Cię o stawianych przed Tobą celach  uczenia się
    i  oczekiwaniach?

Tak, wszyscy – 43,8% (14 uczniów)

Tak, niektórzy – 56,2% (18 uczniów)

Nie  - 0

 

  1. W jaki sposób jesteś zapoznawany  z celami uczenia się i oczekiwaniami ?

Ustnie na początku roku szkolnego -71,9% (23 uczniów)

Ustnie na początku nowego działu programowego - 15,6% (5 uczniów)

Ustnie przed poszczególnymi lekcjami - 21,9% (7 uczniów)

Pisemnie na początku roku szkolnego - 21,9% (7 uczniów)

Pisemnie jako zagadnienia przed sprawdzianem - 59,4% (19 uczniów)

Pisemnie w formie kryteriów oceniania konkretnych aktywności - 18,8% (6 uczniów)

.

  1. Czy,  według Ciebie,  atmosfera w szkole sprzyja uczeniu się uczniów?

Zdecydowanie nie - 0

Raczej nie - 15,6% (5 uczniów)

Raczej tak - 65,6% (21 uczniów)

Zdecydowanie tak - 18,8% (6 uczniów)

 

  1. Co w szkole wywołuje u Ciebie chęć do nauki?

Życzliwość nauczycieli - 28,1% (9 uczniów)

Sprawiedliwość - 40,6% (13 uczniów)

Celowość nauki - 9,4% (3 uczniów)

Ciekawe metody pracy - 59,4% (19 uczniów)

Ciekawe tematy - 46,9% (15 uczniów)

Otwartość nauczyciel - 56,2% (18 uczniów)

Dobre relacje z kolegami i koleżankami - 68,8% (22 uczniów)

Docenianie mojej pracy - 50% (16 uczniów)

Dostrzeganie tego, że się staram - 28,1% (9 uczniów)

Zainteresowanie rodziców moimi wynikami - 34,4% (11 uczniów)

 

  1. Co w szkole wywołuje u Ciebie niechęć do nauki?

Nic – 21,9% (7 uczniów)

Stres – 3,1%  (1 uczeń)

Niewyspanie – 3,1% (1 uczeń)

Kłótnie z rówieśnikami – 6,2% (2 uczniów)

Hałas – 18,8% (6 uczniów)

Niesprawiedliwość – 9,4% (3 uczniów)

Nauczyciel krzyczy na lekcji – 3,1% (1 uczeń)

Robienie plakatów – 12,5% (4 uczniów)

Zapach – 3,1% (1 uczeń)

Nie lubię się uczyć – 3,1% (1 uczeń)

Dużo pracy domowej – 21,9% (7 uczniów)

Niektóre lekcje – 3,1% (1 uczeń)

Złe zachowanie uczniów – 3,1% (1 uczeń)

Niemiła atmosfera – 6,2% (2 uczniów)

 

  1. W jaki sposób nauczyciele motywują – zachęcają Cię do nauki?

Stawiają cele możliwe do zrealizowania – 40,6% (13 uczniów)

Udzielają pochwał ustnych – 53,1% (17 uczniów)

Udzielają pochwał pisemnych – 28,1% (9 uczniów)

Planują  z nami pracę na lekcjach – 31,3% (10 uczniów)

Dają mi szansę poprawy oceny – 78,1% (25 uczniów)

Korzystają  z  różnych  pomocy naukowych – 53,1% (17 uczniów)

Utwierdzają mnie w poczuciu własnej wartości poprzez docenianie nawet małych sukcesów – 28,1%

(9 uczniów)

Udzielają  informacji zwrotnych, w których porażki traktowane są jako zadania do poprawy – 21,9%

(7 uczniów)

Przyznają symboliczne nagrody typu: punkty, pieczątki, plusy, naklejki – 62,5% (20 uczniów)

Rozmawiają  ze mną, poświęcają uwagę moim  sprawom – 28,1% (9 uczniów)

Pozwalają na zgłaszanie pomysłów dodatkowej pracy – 46,9% (15 uczniów)

 

  1. W jaki sposób nauczyciele  udzielają Ci informacji, które pomagałyby Ci uczyć się i planować dalszy rozwój?

Wskazują w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić – 59,4% (19 uczniów)

Uzasadniają ocenę wskazując dobre i słabe strony pracy – 43,8% (14 uczniów)

Udzielają  wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty – 68,8% (22 uczniów)

Udzielają informacji pisemnie – 37,5% (12 uczniów)

Udzielają informacji ustnie – 65,6% (21 uczniów)

 

  1. Czy udzielane przez nauczycieli informacje wykorzystujesz do pracy własnej i nauki?

Zdecydowanie nie – 0

Raczej nie - 0

Raczej tak – 78,1% (25 uczniów)

Zdecydowanie tak – 21,9% (7 uczniów)

 

  1. W jaki sposób nauczyciele wspierają  uczniów mających trudności w nauce?

Pracują z nimi na zajęciach dodatkowych – 87,5% (28 uczniów)

Udzielają indywidualnych wskazówek i pomocy – 65,6% (21 uczniów)

Współpracują z rodzicami uczniów – 25% (8 uczniów)

Współpracują z innymi nauczycielami – 15,6% (5 uczniów)

 

  1. W jaki sposób nauczyciele dostosowują  metody pracy do potrzeb uczniów?

Rozmawiają z nami o tym, w jaki sposób najlepiej nam się pracuję i dostosowują się w miarę możliwości do naszych oczekiwań – 46,9% (15 uczniów)

Wychowawcy przeprowadzają ankiety i na podstawie wyników rozpoznają nasze style uczenia się – czy jestem wzrokowcem, słuchowcem czy kin estetykiem – 71,9% (23 uczniów)

Różnicują sposoby pracy, przygotowując zadania związane z czytaniem i pisaniem, słuchaniem oraz działaniem – 43,8% (14 uczniów)

 

  1.  Jakie sposoby pracy podczas lekcji pomagają Ci najbardziej w przyswajaniu nowych wiadomości

 i umiejętności?

Pisanie, rysowanie na tablicy – 31,3% (10 uczniów)

Tłumaczenie – 28,1% (9 uczniów)

Praca w grupach – 18,8% (6 uczniów)

Przeprowadzanie doświadczeń – 15,6% (5 uczniów)

Rozmowy z nauczycielem, czytanie – 25% (8 uczniów)

Wykonywanie zadań, ćwiczeń – 6,2% (2 uczniów)

Gry i zabawy – 9,4% (3 uczniów)

Korzystanie z tablicy interaktywnej – 3,1% (1 uczeń)

Wykorzystanie projektora – 3,1% (1 uczeń)

Stosowanie nagród – 3,1% (1 uczeń)

Karty pracy – 3,1% (1 uczeń)

Konkursy klasowe – 3,1% (1 uczeń)

Brak odpowiedzi – 6,2% (2 uczniów)

 

  1. W jaki sposób uczniowie mogą wpłynąć na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się?

Swobodnie dobieramy się w grupy – 75% (24 uczniów)

Możemy  zgłaszać propozycje tematów do lektury – 34,4% (11 uczniów)

Uczestniczymy w ustalaniu terminów sprawdzianów – 87,5% (28 uczniów)

Możemy zgłaszać propozycje sposobu realizacji zadań projektowych – 53,1% (17 uczniów)

Dokonujemy  samooceny stopnia opanowania umiejętności przed sprawdzianem – 37,5% (12 uczniów)

Możemy  zgłaszać propozycje własnych lektur – 15,6% (5 uczniów)

Czasami udzielamy nauczycielom zwrotne informacje o tym, co nam się podobało na lekcjach,

a co nie – 53,1% (17 uczniów)

  1. Jak często  masz możliwość pracować  w grupach?

Bardzo często – 21,9% (7uczniów)

Często – 37,5% (12 uczniów)

Rzadko – 21,9% (7 uczniów)

Czasami – 12,5% (4 uczniów)

Sporadycznie – 6,2% (2 uczniów)

 

  1. Jakie nowatorskie rozwiązania stosują Twoi nauczyciele podczas prowadzonych przez siebie zajęć?

Metoda projektu edukacyjnego – 53,1% (17 uczniów)

Wykorzystanie tablicy interaktywnej – 93,8% (30 uczniów)

Wykorzystanie dostępu do technologii informacyjnej podczas lekcji – 46,9% (15 uczniów)

Umożliwienie uczniom podjęcia się  dodatkowych zadań – 56,3% (18 uczniów)

Uczenie się uczniów od siebie poprzez pracę w grupach – 59,4% (19 uczniów)

Stosują elementy oceniania kształtującego  (zagadnienia do tematu, zagadnienia przed sprawdzianem, ocena koleżeńska, losowanie do odpowiedzi, kolorowe światła) – 78,1% (25 uczniów)

 

Wnioski:

 

1. Nauczyciele informują uczniów o stawianych przed nimi celach  uczenia się
i  oczekiwaniach, wszyscy wg 43,8% ankietowanych uczniów lub niektórzy wg 56,2%.

2. Większość uczniów jest zapoznawana  z celami uczenia się i oczekiwaniami ustnie na początku roku  szkolnego -71,9% lub pisemnie - 21,9% oraz przed sprawdzianem - 59,4%.

3. Atmosfera w szkole sprzyja uczeniu się uczniów według 84,4% ankietowanych uczniów, 15,6% uczniów uważa, że raczej nie.

 

4. Najistotniejszymi czynnikami, które wywołują u uczniów chęć do nauki są dobre relacje
z kolegami i koleżankami - 68,8%, ciekawe metody pracy - 59,4% i otwartość nauczycieli - 56,2%.Najmniej ważna dla uczniów jest celowość nauki - 9,4%.

 Niechęć do nauki wywołuje u uczniów najczęściej dużo pracy domowej – 21,9% i hałas – 18,8%

5. Nauczyciele motywują uczniów do nauki poprzez możliwość poprawy oceny – 78,1%, przyznawanie  symbolicznych nagród – 62,5%, udzielanie pochwał – 53,1%,
korzystanie z różnych pomocy naukowych – 53,1%.

 

6. Nauczyciele udzielają wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty – 68,8%

    Wszyscy uczniowie wykorzystują udzielane przez nauczycieli informacje do pracy własnej i nauki.

7. Nauczyciele wspierają  uczniów mających trudności w nauce pracując z nimi na zajęciach dodatkowych –  87,5% oraz udzielając indywidualnych wskazówek i pomocy – 65,6%.

    Nauczyciele dostosowują  metody pracy do potrzeb uczniów na podstawie ankiet,
w których rozpoznają style uczenia się uczniów – 71,9%, rozmów z uczniami dotyczącymi ich oczekiwań – 46,9% oraz   różnicują sposoby pracy, przygotowując zadania związane
z czytaniem i pisaniem, słuchaniem oraz działaniem – 43,8%.

8. W przyswajaniu nowych wiadomości i umiejętności podczas lekcji pomaga najbardziej pisanie,  rysowanie na tablicy – 31,3%, tłumaczenie – 28,1%, rozmowy z nauczycielem, czytanie – 25% i praca w grupach – 18,8%.

    Uczniowie mają możliwość pracować  w grupach często – 37,5% i bardzo często – 21,9%.

9. Uczniowie mogą wpłynąć na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się uczestnicząc w ustalaniu terminów sprawdzianów – 87,5%, mogą swobodnie dobierać się
w grupy – 75%, mogą zgłaszać propozycje sposobu realizacji zadań projektowych – 53,1%

    Czasami udzielają nauczycielom zwrotnych informacji o tym, co im się podobało
na lekcjach, a co nie – 53,1%.

10. Nauczyciele podczas zajęć najczęściej korzystają z tablicy interaktywnej – 93,8%, stosują elementy oceniania kształtującego – 78,1%, a także uczniowie mogą uczyć się od siebie poprzez pracę w grupach – 59,4% oraz mają możliwość podejmować się dodatkowych zadań – 56,3%

 

ANALIZA  ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA
ANKIETY DLA NAUCZYCIELI  KLAS I – VI

 

dotyczącej stopnia realizacji w naszej szkole wymagania 2

Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.

 

Badana grupa -  13 nauczycieli klas I – VI.

 

  1. Czy informuje Pani/ Pan uczniów o stawianych przed nimi celach  uczenia się i oczekiwaniach?

Tak – 12 nauczycieli – 92%

Nie – 0

Brak odpowiedzi - 1

 

  1. W jaki sposób Pani/ Pan zapoznaje uczniów  z celami uczenia się i oczekiwaniami ? (można zaznaczyć więcej niż jeden)
  • Ustnie na początku roku szkolnego – 5 nauczycieli,
  • Ustnie na początku nowego działu programowego – 2 nauczycieli,
  • Ustnie przed poszczególnymi lekcjami – 11 nauczycieli,
  • Pisemnie na początku roku szkolnego – 2 nauczycieli,
  • Pisemnie jako zagadnienia przed sprawdzianem – 6 nauczycieli,
  • Pisemnie w formie kryteriów oceniania konkretnych aktywności – 4 nauczycieli,
  • Inaczej –  często na lekcjach powtórzeniowych wspólnie z uczniami wskazujemy, które zagadnienia z podręcznika będą na sprawdzianie lub układamy przykładowe pytania do sprawdzianu.

 

 

  1. Czy,  wg Pani/ Pana,  atmosfera w szkole sprzyja uczeniu się uczniów?

Zdecydowanie nie – 0,

Raczej nie – 0,

Raczej tak – 8,

Zdecydowanie tak – 5.

 

  1. Jakie czynniki wpływają pozytywnie na atmosferę uczenia się uczniów?

a)      Ze strony nauczycieli i szkoły :

- atrakcyjne, aktywizujące  metody i środki nauki – 5 wskazań,

- docenienie starań uczniów, pochwały, pozytywne uwagi, pozytywna motywacja  –
7 wskazań,

- sprawiedliwość, sprawiedliwe oceny – 4 wskazania,

- właściwa baza dydaktyczna – wystrój klasy, pomoce, gazetki – 4 wskazania,

- właściwa organizacja pracy, umiejętne zarządzanie czasem – 2 wskazania,

- doceniania zaangażowania ucznia – 3 wskazania,

- przyjazne nastawienie, życzliwość i otwartość nauczycieli – 3 wskazania,

- określanie celów uczenia się i wymagań wobec uczniów,

- rozbudzania ciekawości poznawczej u uczniów,

- wychodzenie naprzeciw oczekiwań uczniów,

- dobra znajomość ucznia,

- konsekwencja nauczyciela,

- stawianie wymagań przy jednoczesnym tworzeniu atmosfery bezpieczeństwa,

- jasny system oceniania.

 

b)      Ze strony uczniów i środowiska:

       - właściwe relacje koleżeńskie w grupie rówieśniczej oparte na wzajemnej tolerancji  –
 7 wskazań,

-  zainteresowanie rodziców postępami dziecka w szkole, wsparcie rodziny – 6 wskazań,

- zaangażowanie uczniów – 5,

- pracowitość uczniów i samodyscyplina – 2 wskazania,

- chęć uczniów, aby osiągnąć sukces – 2 wskazania,

- umiejętność współpracy między uczniami,

- współpraca nauczycieli z rodzicami,

- wsparcie instytucji rozwijających zainteresowania uczniów,

- pełne rodziny;

- dobry status materialny rodziny,

- odpowiedzialność i konsekwencja rodziców,

- angażowanie się rodziców i uczniów we wspólne przedsięwzięcia.

  1. Jakie czynniki wpływają negatywnie na atmosferę uczenia się uczniów?

a)      Ze strony nauczycieli i szkoły:

7 nauczycieli udzieliło następujących odpowiedzi:

- postawa nauczyciela: zdenerwowanie, brak cierpliwości, brak zaangażowania, brak konsekwencji, nieprzygotowanie do zajęć,

- niedostosowanie form i metod pracy,

- zbytnie skupienie na realizacji podstawy programowej,

- brak indywidualnego podejścia do ucznia,

- nieakceptowanie ucznia,

-  nagromadzenie wydarzeń zakłócających tok procesu dydaktycznego:

 Bark odpowiedzi – 8 nauczycieli.

b)      Ze strony uczniów i środowiska:

- zakłócone  relacje rówieśnicze, konflikty – 8 wskazań,

- brak systematyczności w nauce – 7 wskazań,

- trudna współpraca z niektórymi rodzicami, słaby przepływ informacji, niechęć rodziców – 5 wskazań,

- trudna sytuacja rodzinna, niepełne rodziny, patologie – 3 wskazania,

- złe relacje między nauczycielem i uczniem,

- zła opinia o nauczycielu,

- brak zainteresowania ucznia nauką, niska motywacja – 3 wskazania,

- brak u uczniów świadomości celów uczenia się,

- rozmowy w czasie lekcji,

- roszczeniowość,

- negatywne nastawienie.

 

 

  1. W jaki sposób motywuje Pani/ Pan uczniów do nauki?  (Proszę zaznaczyć X
    w odpowiedniej rubryce)

 

zazwyczaj

czasami

rzadko

Stawiam cele możliwe do zrealizowania;

12

0

0

Udzielam pochwał ustnych;

13

0

0

Udzielam pochwał pisemnych;

1

10

2

Włączam uczniów  do planowania  pracy na lekcjach;

1

11

1

Korzystam z atrakcyjnych pomocy naukowych;

3

10

0

Utwierdzam uczniów w poczuciu własnej wartości poprzez docenianie nawet małych sukcesów;

12

1

0

Udzielam informacji zwrotnych, w których porażki traktowane są jako zadania do poprawy;

10

1

1

Przyznaję symboliczne nagrody typu: punkty, pieczątki, plusy, naklejki;

3

8

2

Rozmawiam z uczniem, poświęcam uwagę jego sprawom;

11

2

0

Pozwalam na wychodzenie uczniom z inicjatywą przygotowania dodatkowej pracy;

5

7

1

  • Inne – jakie?  - Brak propozycji.
  1. W jaki sposób Pani/ Pan udziela uczniom informacji, które pomagałyby im uczyć się
    i planować dalszy rozwój? (proszę wskazać wszystkie stosowane przez Panią/ Pana)
  • Pisemnie wskazuję w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić – 10 wskazań,
    • Pisemnie uzasadniam ocenę wskazując dobre i słabe strony pracy  -
      4 wskazania,
    • Ustnie uzasadniam ocenę wskazując dobre i słabe strony pracy – 13 wskazań,
    • Ustnie udzielam wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty – 13 wskazań,
    • Inaczej –  proszę uczniów o prezentowanie osobistych, skutecznych dla nich sposobów uczenia się.

 

  1. Jak ocenia Pani/ Pan efektywność udzielanych przez siebie informacji - czy uzyskuje Pani/ Pan  oczekiwane efekty?
  • Zdecydowanie nie – 0 wskazań,
  • Raczej nie – 1 wskazanie,
  • Raczej tak – 11 wskazań,
  • Zdecydowanie tak – 1 wskazanie.

 

  1. W jaki sposób wspiera Pani/ Pan ucznia będącego w trudnej sytuacji edukacyjnej? (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź)
  • Pracuję na zajęciach dodatkowych  - 10 wskazań,
  • Udzielam indywidualnych wskazówek i pomocy – 13 wskazań,
  • Współpracuję z rodzicami ucznia – 9 wskazań,
  • Współpracuję z innymi nauczycielami – 10 wskazań
  • Inne -  brak propozycji.

 

  1. W jaki sposób dostosowuje Pani/ Pan metody pracy do potrzeb uczniów? (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź)
  • Rozmawiam z uczniami o tym,  w jaki sposób najlepiej im się pracuję
     dostosowuję się w miarę możliwości do ich oczekiwań – 11 wskazań,
  • Dokonuję rozpoznania stylów uczenia się uczniów i wynikami kieruję się
    w doborze metod  i form pracy – 10 wskazań,
  • Intuicyjnie różnicuję sposoby pracy,  przygotowując zadania związane
    z czytaniem, pisaniem, słuchaniem oraz działaniem  - 9 wskazań,
  • Inne –  brak propozycji.

 

  1. Jakie metody i sposoby  pracy  z uczniami są wg Pani/ Pana najbardziej efektywne?

- zróżnicowane , a jednocześnie dostosowane do celów zajęć – 9 wskazań,

- aktywizujące  ( w tym meta plan, rysunki, projekty) – 4 wskazania,

- zajęć praktycznych – 2 wskazania,

- metoda projektów  – 2 wskazania,

- praca w grupach – 2 wskazania,

- dostosowane do stylów uczenia się uczniów – 2 wskazania,

- gry dydaktyczne,

- dyskusje,

- ćwiczeniowe , pozwalające na utrwalanie nabywanych umiejętności.

  1. W jaki sposób uczniowie mogą wpłynąć na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się? (można wskazać więcej  niż jedną odpowiedź)
  • Swobodnie dobierają się w grupy – 10 wskazań,
  • Mogą zgłaszać propozycje tematów do lektury – 1 wskazanie,
  • Uczestniczą w ustalaniu terminów sprawdzianów – 7 wskazań,
  • Mogą zgłaszać propozycje sposobu realizacji zadań projektowych –
    5 wskazań,
  • Dokonują samooceny stopnia opanowania umiejętności przed sprawdzianem – 9 wskazań,
  • Mogą zgłaszać własne propozycje lektur – 1 wskazanie,
  • Udzielają informacji zwrotnej nauczycielowi o przebiegu danej lekcji –
    9 wskazań,
  • Inne – brak propozycji;

Brak odpowiedzi – 1.

  1. Jak często uczniowie mają możliwość pracy w grupach?
    - bardzo często – 4 wskazania,

– w zależności od możliwości wykorzystania jej podczas zajęć – 4 wskazania,

- prawie na każdej lekcji,

- 1 – 2 razy w tygodniu,

- co 3 – 4 lekcje,

- 1 raz w tygodniu.

 

  1. Jakie nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi uczniów stosuje Pani/ Pan podczas prowadzonych przez siebie zajęć? (można wskazać więcej niż jedno)
  • Metoda projektu edukacyjnego – 11 wskazań,
  • Wykorzystanie tablicy interaktywnej – 6 wskazań,
  • Wykorzystanie dostępu do technologii informacyjnej podczas lekcji –
    6 wskazań,
  • Umożliwienie uczniom podjęcia się  dodatkowych zadań – 11 wskazań,
  • Uczenie się uczniów od siebie poprzez pracę w grupach – 13 wskazań,
  • Elementy  oceniania kształtującego – 12 wskazań.
  • Inne – wskazano: burza mózgów, meta plan, gry i zabawy integrujące.

 

 

 

 

Wnioski :

1.  Czy uczniowie znają stawiane przed nimi cele uczenia się i oczekiwania? W jaki sposób są zapoznawani?

92% nauczycieli informuje uczniów o celach uczenia się i stawianych przed nimi oczekiwaniach. Nauczyciele przekazują te informacje najczęściej ustnie przed poszczególnymi lekcjami, pisemnie jako kryteria przed sprawdzianami oraz w formie kryteriów oceniania konkretnych aktywności ucznia w procesie dydaktycznym.

2. Czy informacja ucznia o postępach w nauce oraz sposób oceniania pomaga uczniom uczyć się i planować dalszy rozwój? Jak przekazywane są takie informacje, jak często, jakie to przynosi efekty?

Aby udzielić uczniom pomocy w uczeniu się i planowaniu dalszego rozwoju, nauczyciele najczęściej ustnie uzasadniają wystawianą ocenę, wskazując dobre i słabe strony pracy (13 wskazań/ 100%), ustnie udzielają wskazówek, jak należy pracować, aby osiągać lepsze efekty (13 wskazań/ 100%), pisemnie wskazują w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić (10 wskazań/ 77%), niektórzy pisemnie uzasadniają ocenę (4 wskazania). 85% nauczycieli, oceniając efektywność udzielanych przez siebie informacji, która pomagałaby uczniom uczyć się , odpowiada, że raczej uzyskuje oczekiwane efekty, 8% nauczycieli jest o tym zdecydowanie przekonanych.

Informacja, jaką uzyskują uczniowie o swoich postępach w nauce oraz sposób oceniania mogą pomóc uczniom uczyć się i planować dalszy rozwój.

3. Czy uczniowie nabywają umiejętności samodzielnego uczenia się ?W jaki sposób?

Uczniowie mają możliwość nabywania umiejętności samodzielnego uczenia się poprzez realizację projektów edukacyjnych ( 11 wskazań/ 85%), dokonywanie samooceny stopnia opanowania wiedzy przed sprawdzianem (5 wskazań),  umożliwienie  uczniom podjęcia się dodatkowych zadań (11 wskazań/ 85%) , stosowanie elementów oceniania kształtującego takich, jak: ocena koleżeńska (12 wskazań/ 92%). Nauczyciele  udzielają także uczniom wskazówek do samodzielnej pracy – informując o mocnych i słabych stronach wybranych prac, udzielając wskazówek, jak pracować, aby osiągać lepsze efekty. Z rozmów
z nauczycielami wynika, że nie wszyscy uczniowie w takim samym stopniu nabywają umiejętność samodzielnego uczenia się. Oczekują stałego wsparcia nauczyciela, indywidualnych wskazówek, nie podejmują prób samodzielnego działania.

4. Czy atmosfera tworzona przez nauczycieli i uczniów  w szkole sprzyja uczeniu się? Jakie czynniki wpływają pozytywnie na atmosferę, a jakie negatywnie?

Atmosfera w szkole zdecydowanie tak i raczej tak według 100% nauczycieli sprzyja uczeniu się.

Wśród czynników wpływających pozytywnie na atmosferę ankietowani nauczyciele wskazywali najczęściej:

- docenienie starań uczniów, pochwały, pozytywne uwagi, pozytywna motywacja, doceniania zaangażowania ucznia – 10 wskazań/ 77%,

- właściwe relacje koleżeńskie w grupie rówieśniczej oparte na wzajemnej tolerancji  –
      7 wskazań,

-  zainteresowanie rodziców postępami dziecka w szkole, wsparcie rodziny – 6 wskazań,

- zaangażowanie uczniów, pracowitość, chęć odniesienia sukcesu – 9wskazań/ 69%,

- atrakcyjne, aktywizujące  metody i środki nauki, baza dydaktyczna – 9 wskazań/ 69%

- sprawiedliwość, sprawiedliwe oceny, przyjazne nastawienie, życzliwość i otwartość nauczycieli – 7 wskazań/ 54%,

     

Wśród czynników wpływających negatywnie na atmosferę uczenia się ankietowani wskazywali najczęściej:

- zakłócone  relacje rówieśnicze, konflikty – 8 wskazań/ 61%,

- brak systematyczności w nauce, niska motywacja – 10 wskazań/ 77%,

- trudna współpraca z niektórymi rodzicami, słaby przepływ informacji, niechęć rodziców, trudna sytuacja rodzinna – 8 wskazań/ 61%

- postawa nauczyciela: zdenerwowanie, brak cierpliwości, brak zaangażowania, brak konsekwencji, nieprzygotowanie do zajęć niedostosowanie form i metod pracy zbytnie skupienie na realizacji podstawy programowej, brak indywidualnego podejścia do ucznia,

nieakceptowanie ucznia,

-  nagromadzenie wydarzeń zakłócających tok procesu dydaktycznego,

 

5. Czy nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się? W jaki sposób? Jakie to przynosi efekty?

100% nauczycieli motywuje uczniów do aktywnego uczenia się. Ankietowani nauczyciele wykorzystują różne sposoby, aby pobudzić uczniów do bardziej aktywnej pracy:
najczęściej udzielają pochwał ustnych (100%), czasami pisemnych;  92% nauczycieli stawia uczniom cele możliwe do zrealizowania, a także utwierdza uczniów w poczuciu własnej wartości poprzez docenianie starań i małych sukcesów oraz  przez poświęcanie uwagi sprawom ucznia. Czasami nauczyciele (77%) włączają uczniów do planowania pracy na lekcjach. 77% nauczycieli udziela uczniom informacji zwrotnych umożliwiających dzieciom nauczenie się materiału i poprawę zadania.

Nauczyciele nie ocenili efektywności stosowanych sposobów motywowania uczniów do nauki, ponieważ nie zawarto takiego pytania w arkuszu ankietowym.

Można jednak wnioskować, że najczęściej stosowane sposoby przynoszą chociażby zadowalające efekty – stawianie uczniom celów możliwych do zrealizowania, udzielanie pochwał ustnych, docenianie nawet małych sukcesów i rozmawianie z uczniem, poświęcanie uwagi jego sprawom.

6.  Czy nauczyciele wspierają uczniów w trudnych sytuacjach? W jaki sposób, jakie to przynosi efekty?

Wszyscy nauczyciele wspierają uczniów, będących w trudnej sytuacji edukacyjnej. 100% nauczycieli udziela indywidualnych wskazówek i pomocy, 76% ankietowanych pracuje
z uczniami na zajęciach dodatkowych i współpracuje z innymi nauczycielami, 69% współpracuje z rodzicami uczniów. Jak wynika z wypowiedzi nauczycieli zawartych
w Arkuszach analizy efektów kształcenia klas IV – VI  w roku szkolnym 2014/2015. Wskazane sposoby pomocy uczniom z trudnościami przynoszą pozytywne efekty w postaci uzupełnienia braków w wiedzy i umiejętnościach, umożliwieniu uzyskania przez w/w uczniów pozytywnych ocen ze sprawdzianów i testów.

7. Czy nauczyciele dostosowują metody pracy do potrzeb uczniów?
W jaki sposób? Na jakiej podstawie? Jakie to przynosi efekty?

Nauczyciele dostosowują metody pracy do potrzeb uczniów. 85% nauczycieli rozmawia z uczniami o tym,  w jaki sposób najlepiej im się pracuje i w miarę możliwości dostosowują się do ich oczekiwań; dodatkowo 77% nauczycieli dokonuje rozpoznania stylów uczenia się uczniów i  wynikami kieruje się w doborze metod i form pracy; w 9 przypadkach ankietowani nauczyciele obok wyżej wymienionych wskazali, że intuicyjnie różnicują sposoby pracy na lekcji.

Podejmując się oceny efektywności stosowanych przez siebie metod i form pracy, nauczyciele wskazali, że najbardziej efektywne są:

- zróżnicowane , a jednocześnie dostosowane do celów zajęć – 9 wskazań,

- aktywizujące  ( w tym metaplan, rysunki, projekty) – 4 wskazania,

- zajęć praktycznych – 2 wskazania,

- metoda projektów  – 2 wskazania,

- praca w grupach – 2 wskazania,

- dostosowane do stylów uczenia się uczniów – 2 wskazania,

- gry dydaktyczne,

- dyskusje,

- ćwiczeniowe , pozwalające na utrwalanie nabywanych umiejętności.

 

8.  Czy uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się?
W jaki sposób uczniowie wpływają na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się? W jaki sposób wyrażają swoją opinię, czy jest ona i w jakim zakresie brana pod uwagę?

Uczniowie mogą wpływać na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się najczęściej poprzez:

- swobodne dobieranie się w grupy – wskazało 10 nauczycieli/ 77%
- dokonywanie samooceny stopnia opanowania umiejętności przed sprawdzianem, a co za tym idzie uzyskanie pomocy indywidualnej od danego nauczyciela – 9 wskazań nauczycieli/ 69%
- udzielanie informacji zwrotnej nauczycielowi o przebiegu lekcji – 9 wskazań,/ 69%
- mogą zgłaszać propozycje sposobu realizacji zadań projektowych – 5 wskazań.

Zdanie uczniów jest brane pod uwagę przy planowaniu lekcji i doborze metod i form pracy, przy udzielaniu dodatkowej pomocy.

9. Czy uczniowie maja możliwość uczenia się od siebie nawzajem? W jakich sytuacjach/ jak często ? Czy przynosi to efekty, jakie?

Uczniowie mają możliwość uczenia się od siebie nawzajem, ponieważ często pracują
w parach lub grupach kilkuosobowych. ( 61% nauczycieli określa częstotliwość pracy tą formą jako bardzo często, często, prawie na każdej lekcji). Jest to forma stosowana podczas codziennych zajęć – w zależności od możliwości wykorzystania oraz w czasie zadań długoterminowych, jak projekty edukacyjne. Praca  w grupie uczy uczniów współpracy
i współdziałania oraz odpowiedzialności za efekt i końcową ocenę. Uczniowie mają możliwość rozwiązania postawionego problemu zgodnie ze swoimi możliwościami.

10.  Czy w szkole stosuje się nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi ucznia? Jakie?

 

Wśród nowatorskich rozwiązań służących rozwojowi ucznia ankietowani nauczyciele wskazali następujące:

 - uczenie się uczniów od siebie poprzez pracę w grupach – 13 wskazań,

 - stosowanie elementów  oceniania kształtującego – 12 wskazań,

- metoda projektu edukacyjnego – 11 wskazań,

 - umożliwienie uczniom podjęcia się  dodatkowych zadań – 11 wskazań,

- wykorzystanie tablicy interaktywnej – 6 wskazań,

- wykorzystanie dostępu do technologii informacyjnej podczas lekcji – 6 wskazań,

Inne – wskazano: burza mózgów, meta plan, gry i zabawy integrujące.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

ANALIZA ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANKIETY  DLA RODZICÓW

Badającej realizację wymagania 2 –
Procesy edukacyjne są zorganizowane  sposób sprzyjający uczeniu się.


Badana grupa – 45 rodziców uczniów klas I - VI

 

  1. Czy nauczyciele informują Państwa dzieci o stawianych przed nimi celach  uczenia się
     i  oczekiwaniach? (proszę wskazać jedną odpowiedź)
  • Tak, wszyscy – 26 – 58%
  • Tak, niektórzy- 19 – 42%
  • Nie mam informacji od dziecka – 0 – 0%
  • Nie  - 0 – 0%

 

  1. W jaki sposób Państwa dzieci są  zapoznawane  z celami uczenia się i oczekiwaniami?
  • Ustnie na początku roku szkolnego – 32 – 71%
  • Ustnie na początku nowego działu programowego – 10 – 22%
  • Ustnie przed poszczególnymi lekcjami – 18 – 40%
  • Pisemnie na początku roku szkolnego – 13 – 29%
  • Pisemnie jako zagadnienia przed sprawdzianem – 21 – 47%
  • Pisemnie w formie kryteriów oceniania konkretnych aktywności – 9 – 20%
  • Inaczej –  0 – 0%
  1. Czy,  według Państwa,  atmosfera w szkole sprzyja uczeniu się uczniów?
  • Zdecydowanie nie -0- 0%
  • Raczej nie – 3 – 1%
  • Raczej tak – 34 – 75%
  • Zdecydowanie tak – 32 – 71%

 

  1. Co w szkole wywołuje u Państwa dzieci chęć do nauki?

Najczęściej podawane odpowiedzi : życzliwość nauczycieli, ciekawe metody pracy, ciekawe tematy, otwartość nauczycieli, docenianie  pracy dziecka , dostrzeganie tego, że się stara, zainteresowanie rodziców  wynikami.

  1. Co w szkole wywołuje u Państwa dzieci  niechęć do nauki?

 

Najczęściej podawane odpowiedzi: niesprawiedliwość, głośne zachowanie uczniów, wyróżnianie uczniów, faworyzowanie tylko niektórych uczniów, złośliwość kolegów, koleżanek, wyśmiewanie przez kolegów, niesprawiedliwość w ocenianiu, stres, przemęczenie, brak życzliwości ze strony nauczycieli, brak stosowania jakichkolwiek metod pracy (podanie tematu lekcji i zajęcie się swoimi sprawami np. czytanie książek), dużo pracy domowej, częste sprawdziany, złe tłumaczenie nowych tematów, dużo nauki.

 

  1. W jaki sposób nauczyciele motywują Państwa dzieci do nauki?
  • Stawiają cele możliwe do zrealizowania- 26 – 58%
  • Udzielają pochwał ustnych- 36 – 80%
  • Udzielają pochwał pisemnych – 15 – 33%
  • Planują  z uczniami pracę na lekcjach – 11 – 24%
  • Dają uczniom  szansę poprawy oceny- 35 – 78%
  • Korzystają  z  różnych  pomocy naukowych – 23 – 51%
  • Utwierdzają dziecko w poczuciu własnej wartości poprzez docenianie nawet małych sukcesów- 18 – 40%
  • Udzielają  informacji zwrotnych, w których porażki traktowane są jako zadania do poprawy- 11 – 24%
  • Przyznają symboliczne nagrody typu: punkty, pieczątki, plusy, naklejki – 24 – 53%
  • Rozmawiają  z dzieckiem, poświęcają uwagę jego  sprawom – 15 – 33%
  • Pozwalają na zgłaszanie pomysłów dodatkowej pracy- 9 – 20%
  • Inne – 0 – 0%

 

 

  1. W jaki sposób nauczyciele  udzielają Państwa dzieciom  informacji, które pomagałyby im i Państwu  uczyć się i planować dalszy rozwój?
  • Wskazują w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić – 34 – 76%
  • Uzasadniają ocenę wskazując dobre i słabe strony pracy – 20 – 44%
  • Udzielają  wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty – 21- 47%
  • Udzielają informacji pisemnie- 12 – 27%
  • Udzielają informacji ustnie- 24 – 53%
  • Inaczej – 0 – 0%

 

  1. Czy udzielane przez nauczycieli informacje Państwa dzieci  wykorzystują do pracy własnej i nauki?
  • Zdecydowanie nie – 1 -  0,2%
  • Raczej nie – 1- 0,2%
  • Raczej tak – 38 – 84%
  • Zdecydowanie tak – 5 – 11%

 

  1. W jaki sposób nauczyciel wspiera ucznia będącego w trudnej sytuacji edukacyjnej?
  • Pracuje na zajęciach dodatkowych – 40 – 89%
  • Udziela indywidualnych wskazówek i pomocy – 29 – 64%
  • Współpracuje z rodzicami ucznia – 25 – 56%
  • Współpracuje z innymi nauczycielami – 7 -  16%
  • Współpracuje z rodzicami – 7 – 16%
  • Inne- 0 – 0%

 

  1. W jaki sposób nauczyciele dostosowują  metody pracy do potrzeb Państwa dzieci?
  • Rozmawiają z nimi o tym,  w jaki sposób najlepiej im się pracuje i dostosowują się
    w miarę możliwości do  oczekiwań  dzieci – 18 – 40%
  • Wychowawcy dokonują rozpoznania stylów uczenia się uczniów – na podstawie ankiet określają, czy dziecko jest wzrokowcem, słuchowcem, czy kinestetykiem- 20 – 44%
  • Różnicują sposoby pracy,  przygotowując zadania związane z czytaniem i pisaniem, słuchaniem
    oraz działaniem – 25 – 56%
  • Inne – 0 – 0%

 

  1. Jakie metody  i sposoby pracy  z Państwa dzieckiem są, według Państwa,  najbardziej efektywne?

 

Najczęściej podawane odpowiedzi: różnicowanie sposoby pracy na lekcjach, praca w grupach, dodatkowe zajęcia, metody aktywizujące, praktyczne, pochwały, wyróżnienia.

 

  1. W jaki sposób uczniowie mogą wpłynąć na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się?
  • Swobodnie dobierają  się w grupy – 35- 78%
  • Mogą   zgłaszać propozycje tematów do lektury – 9 – 20%
  • Uczestniczą  w ustalaniu terminów sprawdzianów – 21 – 47%
  • Mogą zgłaszać propozycje sposobu realizacji zadań projektowych-  17 – 38%
  • Dokonują  samooceny stopnia opanowania umiejętności przed sprawdzianem- 17 – 38%
  • Mogą   zgłaszać propozycje własnych lektur – 2 – 0,4%
  • Czasami udzielają nauczycielom zwrotnych  informacji o tym, co  się podobało na lekcjach, a co nie – 15 – 33%
  • Inne – 0 – 0%

 

  1. Jak często  Państwa dziecko ma możliwość pracować  w grupach?

Najczęściej podawane odpowiedzi:  raz w tygodniu, często, czasami.

 

 

 

  1. Jakie nowatorskie rozwiązania stosują Twoi nauczyciele podczas prowadzonych przez siebie zajęć?
  • Metoda projektu edukacyjnego – 29 - 64%
  • Wykorzystanie tablicy interaktywnej – 24 – 53%
  • Wykorzystanie dostępu do technologii informacyjnej podczas lekcji – 18 – 40%
  • Umożliwienie uczniom podjęcia się  dodatkowych zadań – 29 – 64%
  • Uczenie się uczniów od siebie poprzez pracę w grupach – 26 – 58%
  • Wprowadzają elementy oceniania kształtującego –  8 – 18%
  • Inne – 0 – 0%

 

 

Wnioski:

 

1. Nauczyciele informują uczniów o stawianych przed nimi celach  uczenia się
i  oczekiwaniach, wszyscy wg 58% ankietowanych rodziców lub niektórzy wg 42% ankietowanych.

2. Większość uczniów jest zapoznawana  z celami uczenia się i oczekiwaniami ustnie na początku roku szkolnego -71% lub pisemnie - 29% oraz przed sprawdzianem - 47% oraz ustnie przed poszczególnymi lekcjami – 40% - stwierdzają ankietowani rodzice.

3. Atmosfera w szkole sprzyja uczeniu się uczniów według 73% ankietowanych rodziców, 1% rodziców uważa, że raczej nie.

4. Najistotniejszymi czynnikami, które wywołują u uczniów chęć do nauki są:
życzliwość nauczycieli, ciekawe metody pracy, ciekawe tematy, otwartość nauczycieli, docenianie  pracy dziecka , dostrzeganie tego, że się stara, zainteresowanie rodziców  wynikami.

Wg ankietowanych rodziców niechęć do nauki u dzieci powodują najczęściej:

niesprawiedliwość, głośne zachowanie uczniów, wyróżnianie uczniów, faworyzowanie tylko niektórych uczniów, złośliwość kolegów, koleżanek, wyśmiewanie przez kolegów, niesprawiedliwość w ocenianiu, stres, przemęczenie, brak życzliwości ze strony nauczycieli, brak stosowania jakichkolwiek metod pracy (podanie tematu lekcji i zajęcie się swoimi sprawami np. czytanie książek), dużo pracy domowej, częste sprawdziany, złe tłumaczenie nowych tematów, dużo nauki.

 

5. Nauczyciele motywują uczniów do nauki wg rodziców poprzez takie działania:

- udzielają pochwał ustnych- 36 – 80%

- dają uczniom  szansę poprawy oceny- 35 – 78%

- stawiają cele możliwe do zrealizowania- 26 – 58%

- przyznają symboliczne nagrody typu: punkty, pieczątki, plusy, naklejki – 24 – 53%

- korzystają  z  różnych  pomocy naukowych – 23 – 51%

-utwierdzają dziecko w poczuciu własnej wartości poprzez docenianie nawet małych sukcesów- 18 – 40%

 

 

6. Nauczyciele udzielają wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty

- wskazują w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić – 34 – 76%,

- udzielają informacji ustnie- 24 – 53%

- uzasadniają ocenę wskazując dobre i słabe strony pracy – 20 – 44%

- udzielają  wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty – 21- 47%

Wg rodziców raczej tak – 38 – 84% i  zdecydowanie tak – 5 – 11% uczniów wykorzystuje udzielane przez nauczycieli informacje do pracy własnej i nauki.

Zdecydowanie nie  i raczej nie – 2 -   0,4%

 

7. Nauczyciele wspierają  uczniów mających trudności w nauce pracując z nimi na zajęciach dodatkowych –  89% oraz udzielając indywidualnych wskazówek i pomocy – 64%.

 

Nauczyciele dostosowują  metody pracy do potrzeb uczniów na podstawie ankiet,
w których rozpoznają style uczenia się uczniów – 40 %, rozmów z uczniami dotyczącymi ich oczekiwań – 44 % oraz   różnicują sposoby pracy, przygotowując zadania związane
z czytaniem i pisaniem, słuchaniem oraz działaniem – 56%.


8. W przyswajaniu nowych wiadomości i umiejętności podczas lekcji pomagają dzieciom w opinii rodziców najbardziej: zróżnicowane sposoby pracy na lekcjach, praca w grupach, dodatkowe zajęcia, metody aktywizujące, praktyczne, pochwały, wyróżnienia.

    Wg wiedzy rodziców uczniowie mają możliwość pracować  w grupach często, raz w tygodniu, czasami.

9. Uczniowie mogą wpłynąć na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się poprzez:

- swobodny dobór w grupy – 35- 78%, uczestniczenie  w ustalaniu terminów sprawdzianów – 21 – 47%, mogą zgłaszać propozycje sposobu realizacji zadań projektowych-  17 – 38%, dokonują  samooceny stopnia opanowania umiejętności przed sprawdzianem- 17 – 38%, czasami udzielają nauczycielom zwrotnych  informacji o tym, co  się podobało na lekcjach,
a co nie – 15 – 33%

 

10. Nauczyciele podczas zajęć najczęściej korzystają z metoda projektu edukacyjnego – 29 - 64%, aranżują uczenie się uczniów od siebie poprzez pracę w grupach – 26 – 58% , wykorzystują tablicę interaktywną – 53% oraz dostęp do technologii informacyjnej podczas lekcji – 40%.

 

 

WNIOSKI OGÓLNE DOTYCZĄCE REALIZACJI WYMAGANIA 2 W SZKOLE; MOCNE I SŁABE STRONY.

MOCNE STRONY PRACY SZKOŁY


1. Planowanie procesów edukacyjnych służy rozwojowi uczniów. Nauczyciele poznają potrzeby i oczekiwania uczniów i dostosowują do nich metody i formy pracy.

2. Uczniowie znają stawiane przed nimi cele uczenia się i oczekiwania. Uczniowie są zaznajamiani z celami uczenia się i oczekiwaniami nauczycieli  co do nabycia przewidywanych umiejętności i wiedzy. Oczekiwania i cele są przedstawiane ustnie
i pisemnie na początku roku szkolnego oraz przed sprawdzianami lub przed poszczególnymi lekcjami.

3. Informacja ucznia o postępach w nauce oraz sposób oceniania pomaga uczniom uczyć się i planować dalszy rozwój. Wszyscy nauczyciele udzielają uczniom wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty. Wskazują w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić , uzasadniają ocenę wskazując dobre i słabe strony pracy,

udzielają  wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty.

Prawie wszyscy uczniowie wykorzystują udzielane przez nauczycieli informacje do pracy własnej i nauki.

Nauczycieli, oceniając efektywność udzielanych przez siebie informacji, która pomagałaby uczniom uczyć się , odpowiada, że raczej uzyskuje oczekiwane efekty. Informacja, jaką uzyskują uczniowie o swoich postępach w nauce oraz sposób oceniania mogą pomóc uczniom uczyć się i planować dalszy rozwój.

4. Uczniowie nabywają umiejętności samodzielnego uczenia się . Z  analizy odpowiedzi udzielonych w ankietach przez nauczycieli, uczniów i rodziców wynika, że uczniowie mają możliwość nabywania umiejętności samodzielnego uczenia się. Jest to możliwe poprzez dobór metod i form pracy  - poprzez realizację projektów edukacyjnych, dokonywanie samooceny stopnia opanowania wiedzy przed sprawdzianem,  umożliwienie  uczniom podjęcia się dodatkowych zadań, stosowanie elementów oceniania kształtującego takich, jak: ocena koleżeńska. Nauczyciele  udzielają także uczniom wskazówek do samodzielnej pracy – informując o mocnych i słabych stronach wybranych prac, udzielając wskazówek, jak pracować, aby osiągać lepsze efekty. Z rozmów z nauczycielami wynika, że nie wszyscy uczniowie w takim samym stopniu nabywają umiejętność samodzielnego uczenia się. Część
z nich oczekuje stałego wsparcia nauczyciela, gotowych rozwiązań, nie podejmują prób samodzielnego dochodzenia do rozwiązania problemu.