Raport z ewaluacji wewnętrznej rok szkolny 2014/2015
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2014/2015
PRZEPROWADZONEJ W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ
W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH im. JANA PAWŁA II
W GOŚCIERADOWIE
Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z dn. 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z dn. 14 maja 2013 r., poz. 560)
Rozporządzenie MEN z 7.10.2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
(Dz. U. Nr 168, poz.1324)
Raport stanowią:
Analiza ilościowa i jakościowa wyników badań przeprowadzonych w obszarze wymagania 2 – „Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, uwzględniając ich indywidualną sytuację”… …………………………………………………………………………........str. 2
Wnioski ogólne dotyczące realizacji wymagania 2 w szkole; mocne i słabe strony. ………………………………..…………………………………………………………..str. 22
Analiza ilościowa i jakościowa wyników badań przeprowadzonych w obszarze wymagania 3 – „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.”. …………………………………..………………………………………………………..str. 25
Wnioski ogólne dotyczące realizacji wymagania 3 w szkole; mocne i słabe strony. ………………………………………………………………………………………….….str.38
Rekomendacje do pracy w roku szkolnym 2015/ 2016………………………………… str. 40
Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej:
Agnieszka Kamieniarz - przewodnicząca
Jolanta Czajka - członek
Ewa Wołoszyn – członek
WYNIKI BADANIA PRZEPROWADZONEGO DLA WYMAGANIA 2
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Przedmiot ewaluacji. |
Analiza działań służących organizowaniu procesów edukacyjnych ( Wymaganie 2.) |
Cele ewaluacji. |
1. Pozyskanie informacji o podejmowanych przez szkołę działaniach służących organizowaniu procesów edukacyjnych w sposób sprzyjający uczeniu się.
2. Sformułowanie wniosków wskazujących mocne i słabe strony pracy szkoły.
3. Wykorzystanie przez nauczycieli zebranych informacji
|
Pytania badawcze. |
1. Czy uczniowie znają stawiane przed nimi cele uczenia się 2. Czy informacja ucznia o postępach w nauce oraz sposób oceniania pomaga uczniom uczyć się i planować dalszy rozwój? Jak przekazywane są takie informacje, jak często, jakie to przynosi efekty? 3. Czy uczniowie nabywają umiejętności samodzielnego uczenia się ? 4. Czy atmosfera tworzona prze nauczycieli i uczniów w szkole sprzyja uczeniu się? Jakie czynniki wpływają pozytywnie na atmosferę, a jakie negatywnie? 5. Czy nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się? W jaki sposób? Jakie to przynosi efekty? 6. Czy nauczyciele wspierają uczniów w trudnych sytuacjach? W jaki sposób, jakie to przynosi efekty? 7. Czy nauczyciele dostosowują metody pracy do potrzeb uczniów? 8. Czy uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się? W jaki sposób uczniowie wpływają na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się? W jaki sposób wyrażają swoją opinię, czy jest ona i w jakim zakresie brana pod uwagę? 9. Czy uczniowie maja możliwość uczenia się od siebie nawzajem? 10. Czy w szkole stosuje się nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi ucznia? Jakie? |
Kryteria ewaluacji. |
1. Planowanie procesów edukacyjnych służy rozwojowi uczniów. 2. Uczniowie znają stawiane przed nimi cele uczenia się i oczekiwania. 3. Informacja ucznia o postępach w nauce oraz sposób oceniania pomaga uczniom uczyć się i planować dalszy rozwój. 4. Uczniowie nabywają umiejętności samodzielnego uczenia się . 5. Atmosfera tworzona prze nauczycieli i uczniów w szkole sprzyja uczeniu się. 6. Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się. 7. Nauczyciele wspierają uczniów w trudnych sytuacjach. 8. Nauczyciele dostosowują metody pracy do potrzeb uczniów. 9. Uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się. 10. Uczniowie maja możliwość uczenia się od siebie nawzajem. 11. W szkole stosuje się nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi ucznia. |
Sposób realizacji badania – dobór metod badawczych. |
1. Analiza dokumentów ( arkusz informacyjny). 2. Badanie ankietowe ( ankiety skierowane do uczniów, rodziców 3. Obserwacje zajęć – kwestionariusz dla dyrektora. |
ANALIZA ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANKIETY DLA UCZNIÓW KLAS II - II
dotyczącej stopnia realizacji w naszej szkole wymagania 2
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Badana grupa – 17 osób
1. Czy nauczyciele informują Cię o stawianych przed Tobą celach uczenia się i oczekiwaniach?
Tak, wszyscy – 100% (17 uczniów)
Tak, niektórzy – 0
Nie - 0
2. W jaki sposób nauczyciele mówią Ci o celach lekcji i uczenia się ?
Ustnie na początku roku szkolnego - 17,6% (3 uczniów)
Ustnie na początku nowego działu programowego - 52,9% (9 uczniów)
Ustnie przed poszczególnymi lekcjami - 82,3% (14 uczniów)
Ustnie jako zagadnienia przed sprawdzianem - 64,7% (11 uczniów)
Pisemnie informują, jak będą oceniać moje wypracowanie albo dyktando -17,6% (3 uczniów)
.
3. Czy lubisz chodzić do szkoły ?
Tak – 82,3% (14 uczniów)
Nie – 5,9% (1 uczeń)
Brak odpowiedzi – 11,8% (2 uczniów)
4. Co w szkole wywołuje u Ciebie chęćdo nauki?
Życzliwość nauczycieli - 76,5% (13 uczniów)
Sprawiedliwość - 64,7% (11 uczniów)
Celowość nauki - 23,5% (4 uczniów)
Ciekawe metody pracy - 70,6% (12 uczniów)
Ciekawe tematy - 47,0% (8 uczniów)
Otwartość nauczyciel - 17,6% (3 uczniów)
Dobre relacje z kolegami i koleżankami - 64,7% (11 uczniów)
Docenianie mojej pracy – 58,8% (10 uczniów)
Dostrzeganie tego, że się staram - 52,9% (9 uczniów)
Zainteresowanie rodziców moimi wynikami - 41,2% (7 uczniów)
5. Co w szkole wywołuje u Ciebie niechęć do nauki, co Ci przeszkadza?
Nic – 11,8% (2 uczniów)
Kłótnie – 23,5% (4 uczniów)
Hałas – 35,3% (6 uczniów)
Inni uczniowie –17,6% (3 uczniów)
Brak odpowiedzi – 17,6% (3 uczniów)
6. W jaki sposób nauczyciele zachęcają Cię do nauki?
Udzielają pochwał ustnych – 82,3% (14 uczniów)
Udzielają pochwał pisemnych – 35,3% (6 uczniów)
Planują z nami pracę na lekcjach – 70,6% (12 uczniów)
Dają mi szansę poprawy oceny - 76,5% (13 uczniów)
Korzystają z różnych pomocy naukowych - 52,9% (9 uczniów)
Utwierdzają mnie w poczuciu własnej wartości poprzez docenianie nawet małych sukcesów - 47,0% (8 uczniów)
Przyznają symboliczne nagrody typu: punkty, pieczątki, plusy, naklejki - 41,2% (7 uczniów)
Rozmawiają ze mną, poświęcają uwagę moim sprawom – 70,6% (12 uczniów)
Pozwalają na zgłaszanie pomysłów dodatkowej pracy – 35,3% (6 uczniów)
7. W jaki sposób nauczyciele udzielają Ci informacji, które pomagałyby Ci uczyć się
i planować dalszy rozwój?
Wskazują w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić – 82,3% (14 uczniów)
Uzasadniają ocenę wskazując dobre i słabe strony pracy - 41,2% (7 uczniów)
Udzielają wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty – 94,1% (16 uczniów)
8. Czy udzielane przez nauczycieli informacje wykorzystujesz do pracy własnej
i nauki?
Tak – 88,2% (15 uczniów)
Nie - 0
Brak odpowiedzi - 11,8% (2 uczniów)
9. W jaki sposób nauczyciele wspierają uczniów mających trudności w nauce?
Pracują z nimi na zajęciach dodatkowych – 100% (17 uczniów)
Udzielają indywidualnych wskazówek i pomocy – 82,3% (14 uczniów)
Rozmawiają z rodzicami uczniów – 82,3% (14 uczniów)
10. W jaki sposób nauczyciele dostosowują metody pracy do potrzeb uczniów?
Rozmawiają z nami, w jaki sposób najlepiej nam się uczyć – np. czy w grupach, czy samodzielnie,
czy lubimy projekty, czy potrzebujemy zagadnień do sprawdzianów itp., a potem wprowadzają takie metody na lekcjach – 94,1% (16 uczniów)
Wychowawcy przeprowadzają ankiety i na podstawie wyników rozpoznają nasze style uczenia się – czy jestem wzrokowcem, słuchowcem czy kinestetykiem – 35,3% (6 uczniów)
Pracujemy na lekcjach w różny sposób: pracujemy cicho z podręcznikiem, czytamy głośno informacje, wspólnie wykonujemy zadania, wspólnie piszemy notatki w różnych formach, pracujemy w grupach i prezentujemy efekty naszej pracy, nauczyciel objaśnia, omawiamy ilustracje i wykresy, omawiamy prace kolegów i oceniamy się wzajemnie, zadajemy pytania – 94,1% (16 uczniów)
Brak odpowiedzi – 5,9% (1 uczeń)
11. Jak często masz możliwość pracować w grupach?
2 -3 razy w tygodniu – 29,4% (5 uczniów)
Raz w tygodniu - 47,0% (8 uczniów)
Często - 11,8% (2 uczniów)
Brak odpowiedzi - 11,8% (2 uczniów)
12. Jakie nowatorskie rozwiązania stosują Twoi nauczyciele podczas prowadzonych przez siebie zajęć?
Metoda projektu edukacyjnego – 88,2% (15 uczniów)
Wykorzystanie tablicy interaktywnej – 23,5% (4 uczniów)
Wykorzystanie dostępu do komputera i Internetu podczas lekcji - 52,9% (9 uczniów)
Umożliwienie uczniom podjęcia się dodatkowych zadań – 82,3% (14 uczniów)
Uczenie się uczniów od siebie poprzez pracę w grupach – 94,1% (16 uczniów)
Stosują elementy oceniania kształtującego (zagadnienia do tematu, zagadnienia przed sprawdzianem, ocena koleżeńska, losowanie patyczkami do odpowiedzi, kolorowe światła) – 88,2% (15 uczniów)
Brak odpowiedzi – 5,9% (1 uczeń)
Wnioski:
1. Wszyscy nauczyciele informują uczniów o stawianych przed nimi celach uczenia się
i oczekiwaniach – 100%.
2. Większość uczniów jest zapoznawana z celami uczenia się i oczekiwaniami ustnie przed poszczególnymi lekcjami - 82,3% oraz przed sprawdzianem - 64,7% .
3. Ankietowani uczniowie klas II i III lubią chodzić do szkoły – 82,3%.
4. Najistotniejszymi czynnikami, które wywołują u uczniów chęć do nauki są: życzliwość nauczycieli - 76,5%, ciekawe metody pracy - 70,6%, dobre relacje z kolegami i koleżankami - 64,7% i sprawiedliwość - 64,7%.
Najmniej ważna dla uczniów jest celowość nauki - 23,5% i otwartość nauczyciela - 17,6%.
Niechęć do nauki wywołują u uczniów najczęściej hałas – 35,3% i kłótnie – 23,5%.
5. Nauczyciele motywują uczniów do nauki poprzez udzielanie pochwał ustnych – 82,3%, możliwość poprawy oceny - 76,5%, planowanie z uczniami pracy na lekcjach – 70,6%, rozmowę z uczniem, poświęcanie uwagi jego sprawom – 70,6%.
6. Nauczyciele udzielają wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty – 94,1% oraz wskazują w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić – 82,3%.
88,2% uczniów wykorzystuje udzielane przez nauczycieli informacje do pracy własnej i nauki.
7. Nauczyciele wspierają uczniów mających trudności w nauce pracując z nimi na zajęciach dodatkowych – 100%, udzielają indywidualnych wskazówek i pomocy – 82,3% i rozmawiają z rodzicami uczniów – 82,3%. Dostosowują metody pracy do potrzeb uczniów na podstawie rozmów z uczniami dotyczącymi ich oczekiwań – 94,1% oraz pracując na lekcjach w różny sposób – 94,1%.
Uczniowie mają możliwość bardzo często - 76,5% pracować w grupach.
8. Nauczyciele podczas zajęć najczęściej stosują elementy oceniania kształtującego – 88,2%
i metodę projektu edukacyjnego – 88,2%. Uczniowie uczą od siebie poprzez pracę w grupach – 94,1% oraz mają możliwość podejmowania się dodatkowych zadań – 82,3%.
ANALIZA ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANKIETY DLA UCZNIÓW KLAS IV- VI
dotyczącej stopnia realizacji w naszej szkole wymagania 2
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Badana grupa – 32 osoby
- Czy nauczyciele informują Cię o stawianych przed Tobą celach uczenia się
i oczekiwaniach?
Tak, wszyscy – 43,8% (14 uczniów)
Tak, niektórzy – 56,2% (18 uczniów)
Nie - 0
- W jaki sposób jesteś zapoznawany z celami uczenia się i oczekiwaniami ?
Ustnie na początku roku szkolnego -71,9% (23 uczniów)
Ustnie na początku nowego działu programowego - 15,6% (5 uczniów)
Ustnie przed poszczególnymi lekcjami - 21,9% (7 uczniów)
Pisemnie na początku roku szkolnego - 21,9% (7 uczniów)
Pisemnie jako zagadnienia przed sprawdzianem - 59,4% (19 uczniów)
Pisemnie w formie kryteriów oceniania konkretnych aktywności - 18,8% (6 uczniów)
.
- Czy, według Ciebie, atmosfera w szkole sprzyja uczeniu się uczniów?
Zdecydowanie nie - 0
Raczej nie - 15,6% (5 uczniów)
Raczej tak - 65,6% (21 uczniów)
Zdecydowanie tak - 18,8% (6 uczniów)
- Co w szkole wywołuje u Ciebie chęć do nauki?
Życzliwość nauczycieli - 28,1% (9 uczniów)
Sprawiedliwość - 40,6% (13 uczniów)
Celowość nauki - 9,4% (3 uczniów)
Ciekawe metody pracy - 59,4% (19 uczniów)
Ciekawe tematy - 46,9% (15 uczniów)
Otwartość nauczyciel - 56,2% (18 uczniów)
Dobre relacje z kolegami i koleżankami - 68,8% (22 uczniów)
Docenianie mojej pracy - 50% (16 uczniów)
Dostrzeganie tego, że się staram - 28,1% (9 uczniów)
Zainteresowanie rodziców moimi wynikami - 34,4% (11 uczniów)
- Co w szkole wywołuje u Ciebie niechęć do nauki?
Nic – 21,9% (7 uczniów)
Stres – 3,1% (1 uczeń)
Niewyspanie – 3,1% (1 uczeń)
Kłótnie z rówieśnikami – 6,2% (2 uczniów)
Hałas – 18,8% (6 uczniów)
Niesprawiedliwość – 9,4% (3 uczniów)
Nauczyciel krzyczy na lekcji – 3,1% (1 uczeń)
Robienie plakatów – 12,5% (4 uczniów)
Zapach – 3,1% (1 uczeń)
Nie lubię się uczyć – 3,1% (1 uczeń)
Dużo pracy domowej – 21,9% (7 uczniów)
Niektóre lekcje – 3,1% (1 uczeń)
Złe zachowanie uczniów – 3,1% (1 uczeń)
Niemiła atmosfera – 6,2% (2 uczniów)
- W jaki sposób nauczyciele motywują – zachęcają Cię do nauki?
Stawiają cele możliwe do zrealizowania – 40,6% (13 uczniów)
Udzielają pochwał ustnych – 53,1% (17 uczniów)
Udzielają pochwał pisemnych – 28,1% (9 uczniów)
Planują z nami pracę na lekcjach – 31,3% (10 uczniów)
Dają mi szansę poprawy oceny – 78,1% (25 uczniów)
Korzystają z różnych pomocy naukowych – 53,1% (17 uczniów)
Utwierdzają mnie w poczuciu własnej wartości poprzez docenianie nawet małych sukcesów – 28,1%
(9 uczniów)
Udzielają informacji zwrotnych, w których porażki traktowane są jako zadania do poprawy – 21,9%
(7 uczniów)
Przyznają symboliczne nagrody typu: punkty, pieczątki, plusy, naklejki – 62,5% (20 uczniów)
Rozmawiają ze mną, poświęcają uwagę moim sprawom – 28,1% (9 uczniów)
Pozwalają na zgłaszanie pomysłów dodatkowej pracy – 46,9% (15 uczniów)
- W jaki sposób nauczyciele udzielają Ci informacji, które pomagałyby Ci uczyć się i planować dalszy rozwój?
Wskazują w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić – 59,4% (19 uczniów)
Uzasadniają ocenę wskazując dobre i słabe strony pracy – 43,8% (14 uczniów)
Udzielają wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty – 68,8% (22 uczniów)
Udzielają informacji pisemnie – 37,5% (12 uczniów)
Udzielają informacji ustnie – 65,6% (21 uczniów)
- Czy udzielane przez nauczycieli informacje wykorzystujesz do pracy własnej i nauki?
Zdecydowanie nie – 0
Raczej nie - 0
Raczej tak – 78,1% (25 uczniów)
Zdecydowanie tak – 21,9% (7 uczniów)
- W jaki sposób nauczyciele wspierają uczniów mających trudności w nauce?
Pracują z nimi na zajęciach dodatkowych – 87,5% (28 uczniów)
Udzielają indywidualnych wskazówek i pomocy – 65,6% (21 uczniów)
Współpracują z rodzicami uczniów – 25% (8 uczniów)
Współpracują z innymi nauczycielami – 15,6% (5 uczniów)
- W jaki sposób nauczyciele dostosowują metody pracy do potrzeb uczniów?
Rozmawiają z nami o tym, w jaki sposób najlepiej nam się pracuję i dostosowują się w miarę możliwości do naszych oczekiwań – 46,9% (15 uczniów)
Wychowawcy przeprowadzają ankiety i na podstawie wyników rozpoznają nasze style uczenia się – czy jestem wzrokowcem, słuchowcem czy kin estetykiem – 71,9% (23 uczniów)
Różnicują sposoby pracy, przygotowując zadania związane z czytaniem i pisaniem, słuchaniem oraz działaniem – 43,8% (14 uczniów)
- Jakie sposoby pracy podczas lekcji pomagają Ci najbardziej w przyswajaniu nowych wiadomości
i umiejętności?
Pisanie, rysowanie na tablicy – 31,3% (10 uczniów)
Tłumaczenie – 28,1% (9 uczniów)
Praca w grupach – 18,8% (6 uczniów)
Przeprowadzanie doświadczeń – 15,6% (5 uczniów)
Rozmowy z nauczycielem, czytanie – 25% (8 uczniów)
Wykonywanie zadań, ćwiczeń – 6,2% (2 uczniów)
Gry i zabawy – 9,4% (3 uczniów)
Korzystanie z tablicy interaktywnej – 3,1% (1 uczeń)
Wykorzystanie projektora – 3,1% (1 uczeń)
Stosowanie nagród – 3,1% (1 uczeń)
Karty pracy – 3,1% (1 uczeń)
Konkursy klasowe – 3,1% (1 uczeń)
Brak odpowiedzi – 6,2% (2 uczniów)
- W jaki sposób uczniowie mogą wpłynąć na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się?
Swobodnie dobieramy się w grupy – 75% (24 uczniów)
Możemy zgłaszać propozycje tematów do lektury – 34,4% (11 uczniów)
Uczestniczymy w ustalaniu terminów sprawdzianów – 87,5% (28 uczniów)
Możemy zgłaszać propozycje sposobu realizacji zadań projektowych – 53,1% (17 uczniów)
Dokonujemy samooceny stopnia opanowania umiejętności przed sprawdzianem – 37,5% (12 uczniów)
Możemy zgłaszać propozycje własnych lektur – 15,6% (5 uczniów)
Czasami udzielamy nauczycielom zwrotne informacje o tym, co nam się podobało na lekcjach,
a co nie – 53,1% (17 uczniów)
- Jak często masz możliwość pracować w grupach?
Bardzo często – 21,9% (7uczniów)
Często – 37,5% (12 uczniów)
Rzadko – 21,9% (7 uczniów)
Czasami – 12,5% (4 uczniów)
Sporadycznie – 6,2% (2 uczniów)
- Jakie nowatorskie rozwiązania stosują Twoi nauczyciele podczas prowadzonych przez siebie zajęć?
Metoda projektu edukacyjnego – 53,1% (17 uczniów)
Wykorzystanie tablicy interaktywnej – 93,8% (30 uczniów)
Wykorzystanie dostępu do technologii informacyjnej podczas lekcji – 46,9% (15 uczniów)
Umożliwienie uczniom podjęcia się dodatkowych zadań – 56,3% (18 uczniów)
Uczenie się uczniów od siebie poprzez pracę w grupach – 59,4% (19 uczniów)
Stosują elementy oceniania kształtującego (zagadnienia do tematu, zagadnienia przed sprawdzianem, ocena koleżeńska, losowanie do odpowiedzi, kolorowe światła) – 78,1% (25 uczniów)
Wnioski:
1. Nauczyciele informują uczniów o stawianych przed nimi celach uczenia się
i oczekiwaniach, wszyscy wg 43,8% ankietowanych uczniów lub niektórzy wg 56,2%.
2. Większość uczniów jest zapoznawana z celami uczenia się i oczekiwaniami ustnie na początku roku szkolnego -71,9% lub pisemnie - 21,9% oraz przed sprawdzianem - 59,4%.
3. Atmosfera w szkole sprzyja uczeniu się uczniów według 84,4% ankietowanych uczniów, 15,6% uczniów uważa, że raczej nie.
4. Najistotniejszymi czynnikami, które wywołują u uczniów chęć do nauki są dobre relacje
z kolegami i koleżankami - 68,8%, ciekawe metody pracy - 59,4% i otwartość nauczycieli - 56,2%.Najmniej ważna dla uczniów jest celowość nauki - 9,4%.
Niechęć do nauki wywołuje u uczniów najczęściej dużo pracy domowej – 21,9% i hałas – 18,8%
5. Nauczyciele motywują uczniów do nauki poprzez możliwość poprawy oceny – 78,1%, przyznawanie symbolicznych nagród – 62,5%, udzielanie pochwał – 53,1%,
korzystanie z różnych pomocy naukowych – 53,1%.
6. Nauczyciele udzielają wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty – 68,8%
Wszyscy uczniowie wykorzystują udzielane przez nauczycieli informacje do pracy własnej i nauki.
7. Nauczyciele wspierają uczniów mających trudności w nauce pracując z nimi na zajęciach dodatkowych – 87,5% oraz udzielając indywidualnych wskazówek i pomocy – 65,6%.
Nauczyciele dostosowują metody pracy do potrzeb uczniów na podstawie ankiet,
w których rozpoznają style uczenia się uczniów – 71,9%, rozmów z uczniami dotyczącymi ich oczekiwań – 46,9% oraz różnicują sposoby pracy, przygotowując zadania związane
z czytaniem i pisaniem, słuchaniem oraz działaniem – 43,8%.
8. W przyswajaniu nowych wiadomości i umiejętności podczas lekcji pomaga najbardziej pisanie, rysowanie na tablicy – 31,3%, tłumaczenie – 28,1%, rozmowy z nauczycielem, czytanie – 25% i praca w grupach – 18,8%.
Uczniowie mają możliwość pracować w grupach często – 37,5% i bardzo często – 21,9%.
9. Uczniowie mogą wpłynąć na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się uczestnicząc w ustalaniu terminów sprawdzianów – 87,5%, mogą swobodnie dobierać się
w grupy – 75%, mogą zgłaszać propozycje sposobu realizacji zadań projektowych – 53,1%
Czasami udzielają nauczycielom zwrotnych informacji o tym, co im się podobało
na lekcjach, a co nie – 53,1%.
10. Nauczyciele podczas zajęć najczęściej korzystają z tablicy interaktywnej – 93,8%, stosują elementy oceniania kształtującego – 78,1%, a także uczniowie mogą uczyć się od siebie poprzez pracę w grupach – 59,4% oraz mają możliwość podejmować się dodatkowych zadań – 56,3%
ANALIZA ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA
ANKIETY DLA NAUCZYCIELI KLAS I – VI
dotyczącej stopnia realizacji w naszej szkole wymagania 2
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Badana grupa - 13 nauczycieli klas I – VI.
- Czy informuje Pani/ Pan uczniów o stawianych przed nimi celach uczenia się i oczekiwaniach?
Tak – 12 nauczycieli – 92%
Nie – 0
Brak odpowiedzi - 1
- W jaki sposób Pani/ Pan zapoznaje uczniów z celami uczenia się i oczekiwaniami ? (można zaznaczyć więcej niż jeden)
- Ustnie na początku roku szkolnego – 5 nauczycieli,
- Ustnie na początku nowego działu programowego – 2 nauczycieli,
- Ustnie przed poszczególnymi lekcjami – 11 nauczycieli,
- Pisemnie na początku roku szkolnego – 2 nauczycieli,
- Pisemnie jako zagadnienia przed sprawdzianem – 6 nauczycieli,
- Pisemnie w formie kryteriów oceniania konkretnych aktywności – 4 nauczycieli,
- Inaczej – często na lekcjach powtórzeniowych wspólnie z uczniami wskazujemy, które zagadnienia z podręcznika będą na sprawdzianie lub układamy przykładowe pytania do sprawdzianu.
- Czy, wg Pani/ Pana, atmosfera w szkole sprzyja uczeniu się uczniów?
Zdecydowanie nie – 0,
Raczej nie – 0,
Raczej tak – 8,
Zdecydowanie tak – 5.
- Jakie czynniki wpływają pozytywnie na atmosferę uczenia się uczniów?
a) Ze strony nauczycieli i szkoły :
- atrakcyjne, aktywizujące metody i środki nauki – 5 wskazań,
- docenienie starań uczniów, pochwały, pozytywne uwagi, pozytywna motywacja –
7 wskazań,
- sprawiedliwość, sprawiedliwe oceny – 4 wskazania,
- właściwa baza dydaktyczna – wystrój klasy, pomoce, gazetki – 4 wskazania,
- właściwa organizacja pracy, umiejętne zarządzanie czasem – 2 wskazania,
- doceniania zaangażowania ucznia – 3 wskazania,
- przyjazne nastawienie, życzliwość i otwartość nauczycieli – 3 wskazania,
- określanie celów uczenia się i wymagań wobec uczniów,
- rozbudzania ciekawości poznawczej u uczniów,
- wychodzenie naprzeciw oczekiwań uczniów,
- dobra znajomość ucznia,
- konsekwencja nauczyciela,
- stawianie wymagań przy jednoczesnym tworzeniu atmosfery bezpieczeństwa,
- jasny system oceniania.
b) Ze strony uczniów i środowiska:
- właściwe relacje koleżeńskie w grupie rówieśniczej oparte na wzajemnej tolerancji –
7 wskazań,
- zainteresowanie rodziców postępami dziecka w szkole, wsparcie rodziny – 6 wskazań,
- zaangażowanie uczniów – 5,
- pracowitość uczniów i samodyscyplina – 2 wskazania,
- chęć uczniów, aby osiągnąć sukces – 2 wskazania,
- umiejętność współpracy między uczniami,
- współpraca nauczycieli z rodzicami,
- wsparcie instytucji rozwijających zainteresowania uczniów,
- pełne rodziny;
- dobry status materialny rodziny,
- odpowiedzialność i konsekwencja rodziców,
- angażowanie się rodziców i uczniów we wspólne przedsięwzięcia.
- Jakie czynniki wpływają negatywnie na atmosferę uczenia się uczniów?
a) Ze strony nauczycieli i szkoły:
7 nauczycieli udzieliło następujących odpowiedzi:
- postawa nauczyciela: zdenerwowanie, brak cierpliwości, brak zaangażowania, brak konsekwencji, nieprzygotowanie do zajęć,
- niedostosowanie form i metod pracy,
- zbytnie skupienie na realizacji podstawy programowej,
- brak indywidualnego podejścia do ucznia,
- nieakceptowanie ucznia,
- nagromadzenie wydarzeń zakłócających tok procesu dydaktycznego:
Bark odpowiedzi – 8 nauczycieli.
b) Ze strony uczniów i środowiska:
- zakłócone relacje rówieśnicze, konflikty – 8 wskazań,
- brak systematyczności w nauce – 7 wskazań,
- trudna współpraca z niektórymi rodzicami, słaby przepływ informacji, niechęć rodziców – 5 wskazań,
- trudna sytuacja rodzinna, niepełne rodziny, patologie – 3 wskazania,
- złe relacje między nauczycielem i uczniem,
- zła opinia o nauczycielu,
- brak zainteresowania ucznia nauką, niska motywacja – 3 wskazania,
- brak u uczniów świadomości celów uczenia się,
- rozmowy w czasie lekcji,
- roszczeniowość,
- negatywne nastawienie.
- W jaki sposób motywuje Pani/ Pan uczniów do nauki? (Proszę zaznaczyć X
w odpowiedniej rubryce)
|
zazwyczaj |
czasami |
rzadko |
Stawiam cele możliwe do zrealizowania; |
12 |
0 |
0 |
Udzielam pochwał ustnych; |
13 |
0 |
0 |
Udzielam pochwał pisemnych; |
1 |
10 |
2 |
Włączam uczniów do planowania pracy na lekcjach; |
1 |
11 |
1 |
Korzystam z atrakcyjnych pomocy naukowych; |
3 |
10 |
0 |
Utwierdzam uczniów w poczuciu własnej wartości poprzez docenianie nawet małych sukcesów; |
12 |
1 |
0 |
Udzielam informacji zwrotnych, w których porażki traktowane są jako zadania do poprawy; |
10 |
1 |
1 |
Przyznaję symboliczne nagrody typu: punkty, pieczątki, plusy, naklejki; |
3 |
8 |
2 |
Rozmawiam z uczniem, poświęcam uwagę jego sprawom; |
11 |
2 |
0 |
Pozwalam na wychodzenie uczniom z inicjatywą przygotowania dodatkowej pracy; |
5 |
7 |
1 |
- Inne – jakie? - Brak propozycji.
- W jaki sposób Pani/ Pan udziela uczniom informacji, które pomagałyby im uczyć się
i planować dalszy rozwój? (proszę wskazać wszystkie stosowane przez Panią/ Pana)
- Pisemnie wskazuję w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić – 10 wskazań,
- Pisemnie uzasadniam ocenę wskazując dobre i słabe strony pracy -
4 wskazania, - Ustnie uzasadniam ocenę wskazując dobre i słabe strony pracy – 13 wskazań,
- Ustnie udzielam wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty – 13 wskazań,
- Inaczej – proszę uczniów o prezentowanie osobistych, skutecznych dla nich sposobów uczenia się.
- Pisemnie uzasadniam ocenę wskazując dobre i słabe strony pracy -
- Jak ocenia Pani/ Pan efektywność udzielanych przez siebie informacji - czy uzyskuje Pani/ Pan oczekiwane efekty?
- Zdecydowanie nie – 0 wskazań,
- Raczej nie – 1 wskazanie,
- Raczej tak – 11 wskazań,
- Zdecydowanie tak – 1 wskazanie.
- W jaki sposób wspiera Pani/ Pan ucznia będącego w trudnej sytuacji edukacyjnej? (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź)
- Pracuję na zajęciach dodatkowych - 10 wskazań,
- Udzielam indywidualnych wskazówek i pomocy – 13 wskazań,
- Współpracuję z rodzicami ucznia – 9 wskazań,
- Współpracuję z innymi nauczycielami – 10 wskazań
- Inne - brak propozycji.
- W jaki sposób dostosowuje Pani/ Pan metody pracy do potrzeb uczniów? (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź)
- Rozmawiam z uczniami o tym, w jaki sposób najlepiej im się pracuję
dostosowuję się w miarę możliwości do ich oczekiwań – 11 wskazań, - Dokonuję rozpoznania stylów uczenia się uczniów i wynikami kieruję się
w doborze metod i form pracy – 10 wskazań, - Intuicyjnie różnicuję sposoby pracy, przygotowując zadania związane
z czytaniem, pisaniem, słuchaniem oraz działaniem - 9 wskazań, - Inne – brak propozycji.
- Jakie metody i sposoby pracy z uczniami są wg Pani/ Pana najbardziej efektywne?
- zróżnicowane , a jednocześnie dostosowane do celów zajęć – 9 wskazań,
- aktywizujące ( w tym meta plan, rysunki, projekty) – 4 wskazania,
- zajęć praktycznych – 2 wskazania,
- metoda projektów – 2 wskazania,
- praca w grupach – 2 wskazania,
- dostosowane do stylów uczenia się uczniów – 2 wskazania,
- gry dydaktyczne,
- dyskusje,
- ćwiczeniowe , pozwalające na utrwalanie nabywanych umiejętności.
- W jaki sposób uczniowie mogą wpłynąć na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się? (można wskazać więcej niż jedną odpowiedź)
- Swobodnie dobierają się w grupy – 10 wskazań,
- Mogą zgłaszać propozycje tematów do lektury – 1 wskazanie,
- Uczestniczą w ustalaniu terminów sprawdzianów – 7 wskazań,
- Mogą zgłaszać propozycje sposobu realizacji zadań projektowych –
5 wskazań, - Dokonują samooceny stopnia opanowania umiejętności przed sprawdzianem – 9 wskazań,
- Mogą zgłaszać własne propozycje lektur – 1 wskazanie,
- Udzielają informacji zwrotnej nauczycielowi o przebiegu danej lekcji –
9 wskazań, - Inne – brak propozycji;
Brak odpowiedzi – 1.
- Jak często uczniowie mają możliwość pracy w grupach?
- bardzo często – 4 wskazania,
– w zależności od możliwości wykorzystania jej podczas zajęć – 4 wskazania,
- prawie na każdej lekcji,
- 1 – 2 razy w tygodniu,
- co 3 – 4 lekcje,
- 1 raz w tygodniu.
- Jakie nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi uczniów stosuje Pani/ Pan podczas prowadzonych przez siebie zajęć? (można wskazać więcej niż jedno)
- Metoda projektu edukacyjnego – 11 wskazań,
- Wykorzystanie tablicy interaktywnej – 6 wskazań,
- Wykorzystanie dostępu do technologii informacyjnej podczas lekcji –
6 wskazań, - Umożliwienie uczniom podjęcia się dodatkowych zadań – 11 wskazań,
- Uczenie się uczniów od siebie poprzez pracę w grupach – 13 wskazań,
- Elementy oceniania kształtującego – 12 wskazań.
- Inne – wskazano: burza mózgów, meta plan, gry i zabawy integrujące.
Wnioski :
1. Czy uczniowie znają stawiane przed nimi cele uczenia się i oczekiwania? W jaki sposób są zapoznawani?
92% nauczycieli informuje uczniów o celach uczenia się i stawianych przed nimi oczekiwaniach. Nauczyciele przekazują te informacje najczęściej ustnie przed poszczególnymi lekcjami, pisemnie jako kryteria przed sprawdzianami oraz w formie kryteriów oceniania konkretnych aktywności ucznia w procesie dydaktycznym.
2. Czy informacja ucznia o postępach w nauce oraz sposób oceniania pomaga uczniom uczyć się i planować dalszy rozwój? Jak przekazywane są takie informacje, jak często, jakie to przynosi efekty?
Aby udzielić uczniom pomocy w uczeniu się i planowaniu dalszego rozwoju, nauczyciele najczęściej ustnie uzasadniają wystawianą ocenę, wskazując dobre i słabe strony pracy (13 wskazań/ 100%), ustnie udzielają wskazówek, jak należy pracować, aby osiągać lepsze efekty (13 wskazań/ 100%), pisemnie wskazują w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić (10 wskazań/ 77%), niektórzy pisemnie uzasadniają ocenę (4 wskazania). 85% nauczycieli, oceniając efektywność udzielanych przez siebie informacji, która pomagałaby uczniom uczyć się , odpowiada, że raczej uzyskuje oczekiwane efekty, 8% nauczycieli jest o tym zdecydowanie przekonanych.
Informacja, jaką uzyskują uczniowie o swoich postępach w nauce oraz sposób oceniania mogą pomóc uczniom uczyć się i planować dalszy rozwój.
3. Czy uczniowie nabywają umiejętności samodzielnego uczenia się ?W jaki sposób?
Uczniowie mają możliwość nabywania umiejętności samodzielnego uczenia się poprzez realizację projektów edukacyjnych ( 11 wskazań/ 85%), dokonywanie samooceny stopnia opanowania wiedzy przed sprawdzianem (5 wskazań), umożliwienie uczniom podjęcia się dodatkowych zadań (11 wskazań/ 85%) , stosowanie elementów oceniania kształtującego takich, jak: ocena koleżeńska (12 wskazań/ 92%). Nauczyciele udzielają także uczniom wskazówek do samodzielnej pracy – informując o mocnych i słabych stronach wybranych prac, udzielając wskazówek, jak pracować, aby osiągać lepsze efekty. Z rozmów
z nauczycielami wynika, że nie wszyscy uczniowie w takim samym stopniu nabywają umiejętność samodzielnego uczenia się. Oczekują stałego wsparcia nauczyciela, indywidualnych wskazówek, nie podejmują prób samodzielnego działania.
4. Czy atmosfera tworzona przez nauczycieli i uczniów w szkole sprzyja uczeniu się? Jakie czynniki wpływają pozytywnie na atmosferę, a jakie negatywnie?
Atmosfera w szkole zdecydowanie tak i raczej tak według 100% nauczycieli sprzyja uczeniu się.
Wśród czynników wpływających pozytywnie na atmosferę ankietowani nauczyciele wskazywali najczęściej:
- docenienie starań uczniów, pochwały, pozytywne uwagi, pozytywna motywacja, doceniania zaangażowania ucznia – 10 wskazań/ 77%,
- właściwe relacje koleżeńskie w grupie rówieśniczej oparte na wzajemnej tolerancji –
7 wskazań,
- zainteresowanie rodziców postępami dziecka w szkole, wsparcie rodziny – 6 wskazań,
- zaangażowanie uczniów, pracowitość, chęć odniesienia sukcesu – 9wskazań/ 69%,
- atrakcyjne, aktywizujące metody i środki nauki, baza dydaktyczna – 9 wskazań/ 69%
- sprawiedliwość, sprawiedliwe oceny, przyjazne nastawienie, życzliwość i otwartość nauczycieli – 7 wskazań/ 54%,
Wśród czynników wpływających negatywnie na atmosferę uczenia się ankietowani wskazywali najczęściej:
- zakłócone relacje rówieśnicze, konflikty – 8 wskazań/ 61%,
- brak systematyczności w nauce, niska motywacja – 10 wskazań/ 77%,
- trudna współpraca z niektórymi rodzicami, słaby przepływ informacji, niechęć rodziców, trudna sytuacja rodzinna – 8 wskazań/ 61%
- postawa nauczyciela: zdenerwowanie, brak cierpliwości, brak zaangażowania, brak konsekwencji, nieprzygotowanie do zajęć niedostosowanie form i metod pracy zbytnie skupienie na realizacji podstawy programowej, brak indywidualnego podejścia do ucznia,
nieakceptowanie ucznia,
- nagromadzenie wydarzeń zakłócających tok procesu dydaktycznego,
5. Czy nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się? W jaki sposób? Jakie to przynosi efekty?
100% nauczycieli motywuje uczniów do aktywnego uczenia się. Ankietowani nauczyciele wykorzystują różne sposoby, aby pobudzić uczniów do bardziej aktywnej pracy:
najczęściej udzielają pochwał ustnych (100%), czasami pisemnych; 92% nauczycieli stawia uczniom cele możliwe do zrealizowania, a także utwierdza uczniów w poczuciu własnej wartości poprzez docenianie starań i małych sukcesów oraz przez poświęcanie uwagi sprawom ucznia. Czasami nauczyciele (77%) włączają uczniów do planowania pracy na lekcjach. 77% nauczycieli udziela uczniom informacji zwrotnych umożliwiających dzieciom nauczenie się materiału i poprawę zadania.
Nauczyciele nie ocenili efektywności stosowanych sposobów motywowania uczniów do nauki, ponieważ nie zawarto takiego pytania w arkuszu ankietowym.
Można jednak wnioskować, że najczęściej stosowane sposoby przynoszą chociażby zadowalające efekty – stawianie uczniom celów możliwych do zrealizowania, udzielanie pochwał ustnych, docenianie nawet małych sukcesów i rozmawianie z uczniem, poświęcanie uwagi jego sprawom.
6. Czy nauczyciele wspierają uczniów w trudnych sytuacjach? W jaki sposób, jakie to przynosi efekty?
Wszyscy nauczyciele wspierają uczniów, będących w trudnej sytuacji edukacyjnej. 100% nauczycieli udziela indywidualnych wskazówek i pomocy, 76% ankietowanych pracuje
z uczniami na zajęciach dodatkowych i współpracuje z innymi nauczycielami, 69% współpracuje z rodzicami uczniów. Jak wynika z wypowiedzi nauczycieli zawartych
w Arkuszach analizy efektów kształcenia klas IV – VI w roku szkolnym 2014/2015. Wskazane sposoby pomocy uczniom z trudnościami przynoszą pozytywne efekty w postaci uzupełnienia braków w wiedzy i umiejętnościach, umożliwieniu uzyskania przez w/w uczniów pozytywnych ocen ze sprawdzianów i testów.
7. Czy nauczyciele dostosowują metody pracy do potrzeb uczniów?
W jaki sposób? Na jakiej podstawie? Jakie to przynosi efekty?
Nauczyciele dostosowują metody pracy do potrzeb uczniów. 85% nauczycieli rozmawia z uczniami o tym, w jaki sposób najlepiej im się pracuje i w miarę możliwości dostosowują się do ich oczekiwań; dodatkowo 77% nauczycieli dokonuje rozpoznania stylów uczenia się uczniów i wynikami kieruje się w doborze metod i form pracy; w 9 przypadkach ankietowani nauczyciele obok wyżej wymienionych wskazali, że intuicyjnie różnicują sposoby pracy na lekcji.
Podejmując się oceny efektywności stosowanych przez siebie metod i form pracy, nauczyciele wskazali, że najbardziej efektywne są:
- zróżnicowane , a jednocześnie dostosowane do celów zajęć – 9 wskazań,
- aktywizujące ( w tym metaplan, rysunki, projekty) – 4 wskazania,
- zajęć praktycznych – 2 wskazania,
- metoda projektów – 2 wskazania,
- praca w grupach – 2 wskazania,
- dostosowane do stylów uczenia się uczniów – 2 wskazania,
- gry dydaktyczne,
- dyskusje,
- ćwiczeniowe , pozwalające na utrwalanie nabywanych umiejętności.
8. Czy uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się?
W jaki sposób uczniowie wpływają na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się? W jaki sposób wyrażają swoją opinię, czy jest ona i w jakim zakresie brana pod uwagę?
Uczniowie mogą wpływać na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się najczęściej poprzez:
- swobodne dobieranie się w grupy – wskazało 10 nauczycieli/ 77%
- dokonywanie samooceny stopnia opanowania umiejętności przed sprawdzianem, a co za tym idzie uzyskanie pomocy indywidualnej od danego nauczyciela – 9 wskazań nauczycieli/ 69%
- udzielanie informacji zwrotnej nauczycielowi o przebiegu lekcji – 9 wskazań,/ 69%
- mogą zgłaszać propozycje sposobu realizacji zadań projektowych – 5 wskazań.
Zdanie uczniów jest brane pod uwagę przy planowaniu lekcji i doborze metod i form pracy, przy udzielaniu dodatkowej pomocy.
9. Czy uczniowie maja możliwość uczenia się od siebie nawzajem? W jakich sytuacjach/ jak często ? Czy przynosi to efekty, jakie?
Uczniowie mają możliwość uczenia się od siebie nawzajem, ponieważ często pracują
w parach lub grupach kilkuosobowych. ( 61% nauczycieli określa częstotliwość pracy tą formą jako bardzo często, często, prawie na każdej lekcji). Jest to forma stosowana podczas codziennych zajęć – w zależności od możliwości wykorzystania oraz w czasie zadań długoterminowych, jak projekty edukacyjne. Praca w grupie uczy uczniów współpracy
i współdziałania oraz odpowiedzialności za efekt i końcową ocenę. Uczniowie mają możliwość rozwiązania postawionego problemu zgodnie ze swoimi możliwościami.
10. Czy w szkole stosuje się nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi ucznia? Jakie?
Wśród nowatorskich rozwiązań służących rozwojowi ucznia ankietowani nauczyciele wskazali następujące:
- uczenie się uczniów od siebie poprzez pracę w grupach – 13 wskazań,
- stosowanie elementów oceniania kształtującego – 12 wskazań,
- metoda projektu edukacyjnego – 11 wskazań,
- umożliwienie uczniom podjęcia się dodatkowych zadań – 11 wskazań,
- wykorzystanie tablicy interaktywnej – 6 wskazań,
- wykorzystanie dostępu do technologii informacyjnej podczas lekcji – 6 wskazań,
Inne – wskazano: burza mózgów, meta plan, gry i zabawy integrujące.
ANALIZA ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANKIETY DLA RODZICÓW
Badającej realizację wymagania 2 –
Procesy edukacyjne są zorganizowane sposób sprzyjający uczeniu się.
Badana grupa – 45 rodziców uczniów klas I - VI
- Czy nauczyciele informują Państwa dzieci o stawianych przed nimi celach uczenia się
i oczekiwaniach? (proszę wskazać jedną odpowiedź)
- Tak, wszyscy – 26 – 58%
- Tak, niektórzy- 19 – 42%
- Nie mam informacji od dziecka – 0 – 0%
- Nie - 0 – 0%
- W jaki sposób Państwa dzieci są zapoznawane z celami uczenia się i oczekiwaniami?
- Ustnie na początku roku szkolnego – 32 – 71%
- Ustnie na początku nowego działu programowego – 10 – 22%
- Ustnie przed poszczególnymi lekcjami – 18 – 40%
- Pisemnie na początku roku szkolnego – 13 – 29%
- Pisemnie jako zagadnienia przed sprawdzianem – 21 – 47%
- Pisemnie w formie kryteriów oceniania konkretnych aktywności – 9 – 20%
- Inaczej – 0 – 0%
- Czy, według Państwa, atmosfera w szkole sprzyja uczeniu się uczniów?
- Zdecydowanie nie -0- 0%
- Raczej nie – 3 – 1%
- Raczej tak – 34 – 75%
- Zdecydowanie tak – 32 – 71%
- Co w szkole wywołuje u Państwa dzieci chęć do nauki?
Najczęściej podawane odpowiedzi : życzliwość nauczycieli, ciekawe metody pracy, ciekawe tematy, otwartość nauczycieli, docenianie pracy dziecka , dostrzeganie tego, że się stara, zainteresowanie rodziców wynikami.
- Co w szkole wywołuje u Państwa dzieci niechęć do nauki?
Najczęściej podawane odpowiedzi: niesprawiedliwość, głośne zachowanie uczniów, wyróżnianie uczniów, faworyzowanie tylko niektórych uczniów, złośliwość kolegów, koleżanek, wyśmiewanie przez kolegów, niesprawiedliwość w ocenianiu, stres, przemęczenie, brak życzliwości ze strony nauczycieli, brak stosowania jakichkolwiek metod pracy (podanie tematu lekcji i zajęcie się swoimi sprawami np. czytanie książek), dużo pracy domowej, częste sprawdziany, złe tłumaczenie nowych tematów, dużo nauki.
- W jaki sposób nauczyciele motywują Państwa dzieci do nauki?
- Stawiają cele możliwe do zrealizowania- 26 – 58%
- Udzielają pochwał ustnych- 36 – 80%
- Udzielają pochwał pisemnych – 15 – 33%
- Planują z uczniami pracę na lekcjach – 11 – 24%
- Dają uczniom szansę poprawy oceny- 35 – 78%
- Korzystają z różnych pomocy naukowych – 23 – 51%
- Utwierdzają dziecko w poczuciu własnej wartości poprzez docenianie nawet małych sukcesów- 18 – 40%
- Udzielają informacji zwrotnych, w których porażki traktowane są jako zadania do poprawy- 11 – 24%
- Przyznają symboliczne nagrody typu: punkty, pieczątki, plusy, naklejki – 24 – 53%
- Rozmawiają z dzieckiem, poświęcają uwagę jego sprawom – 15 – 33%
- Pozwalają na zgłaszanie pomysłów dodatkowej pracy- 9 – 20%
- Inne – 0 – 0%
- W jaki sposób nauczyciele udzielają Państwa dzieciom informacji, które pomagałyby im i Państwu uczyć się i planować dalszy rozwój?
- Wskazują w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić – 34 – 76%
- Uzasadniają ocenę wskazując dobre i słabe strony pracy – 20 – 44%
- Udzielają wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty – 21- 47%
- Udzielają informacji pisemnie- 12 – 27%
- Udzielają informacji ustnie- 24 – 53%
- Inaczej – 0 – 0%
- Czy udzielane przez nauczycieli informacje Państwa dzieci wykorzystują do pracy własnej i nauki?
- Zdecydowanie nie – 1 - 0,2%
- Raczej nie – 1- 0,2%
- Raczej tak – 38 – 84%
- Zdecydowanie tak – 5 – 11%
- W jaki sposób nauczyciel wspiera ucznia będącego w trudnej sytuacji edukacyjnej?
- Pracuje na zajęciach dodatkowych – 40 – 89%
- Udziela indywidualnych wskazówek i pomocy – 29 – 64%
- Współpracuje z rodzicami ucznia – 25 – 56%
- Współpracuje z innymi nauczycielami – 7 - 16%
- Współpracuje z rodzicami – 7 – 16%
- Inne- 0 – 0%
- W jaki sposób nauczyciele dostosowują metody pracy do potrzeb Państwa dzieci?
- Rozmawiają z nimi o tym, w jaki sposób najlepiej im się pracuje i dostosowują się
w miarę możliwości do oczekiwań dzieci – 18 – 40% - Wychowawcy dokonują rozpoznania stylów uczenia się uczniów – na podstawie ankiet określają, czy dziecko jest wzrokowcem, słuchowcem, czy kinestetykiem- 20 – 44%
- Różnicują sposoby pracy, przygotowując zadania związane z czytaniem i pisaniem, słuchaniem
oraz działaniem – 25 – 56% - Inne – 0 – 0%
- Jakie metody i sposoby pracy z Państwa dzieckiem są, według Państwa, najbardziej efektywne?
Najczęściej podawane odpowiedzi: różnicowanie sposoby pracy na lekcjach, praca w grupach, dodatkowe zajęcia, metody aktywizujące, praktyczne, pochwały, wyróżnienia.
- W jaki sposób uczniowie mogą wpłynąć na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się?
- Swobodnie dobierają się w grupy – 35- 78%
- Mogą zgłaszać propozycje tematów do lektury – 9 – 20%
- Uczestniczą w ustalaniu terminów sprawdzianów – 21 – 47%
- Mogą zgłaszać propozycje sposobu realizacji zadań projektowych- 17 – 38%
- Dokonują samooceny stopnia opanowania umiejętności przed sprawdzianem- 17 – 38%
- Mogą zgłaszać propozycje własnych lektur – 2 – 0,4%
- Czasami udzielają nauczycielom zwrotnych informacji o tym, co się podobało na lekcjach, a co nie – 15 – 33%
- Inne – 0 – 0%
- Jak często Państwa dziecko ma możliwość pracować w grupach?
Najczęściej podawane odpowiedzi: raz w tygodniu, często, czasami.
- Jakie nowatorskie rozwiązania stosują Twoi nauczyciele podczas prowadzonych przez siebie zajęć?
- Metoda projektu edukacyjnego – 29 - 64%
- Wykorzystanie tablicy interaktywnej – 24 – 53%
- Wykorzystanie dostępu do technologii informacyjnej podczas lekcji – 18 – 40%
- Umożliwienie uczniom podjęcia się dodatkowych zadań – 29 – 64%
- Uczenie się uczniów od siebie poprzez pracę w grupach – 26 – 58%
- Wprowadzają elementy oceniania kształtującego – 8 – 18%
- Inne – 0 – 0%
Wnioski:
1. Nauczyciele informują uczniów o stawianych przed nimi celach uczenia się
i oczekiwaniach, wszyscy wg 58% ankietowanych rodziców lub niektórzy wg 42% ankietowanych.
2. Większość uczniów jest zapoznawana z celami uczenia się i oczekiwaniami ustnie na początku roku szkolnego -71% lub pisemnie - 29% oraz przed sprawdzianem - 47% oraz ustnie przed poszczególnymi lekcjami – 40% - stwierdzają ankietowani rodzice.
3. Atmosfera w szkole sprzyja uczeniu się uczniów według 73% ankietowanych rodziców, 1% rodziców uważa, że raczej nie.
4. Najistotniejszymi czynnikami, które wywołują u uczniów chęć do nauki są:
życzliwość nauczycieli, ciekawe metody pracy, ciekawe tematy, otwartość nauczycieli, docenianie pracy dziecka , dostrzeganie tego, że się stara, zainteresowanie rodziców wynikami.
Wg ankietowanych rodziców niechęć do nauki u dzieci powodują najczęściej:
niesprawiedliwość, głośne zachowanie uczniów, wyróżnianie uczniów, faworyzowanie tylko niektórych uczniów, złośliwość kolegów, koleżanek, wyśmiewanie przez kolegów, niesprawiedliwość w ocenianiu, stres, przemęczenie, brak życzliwości ze strony nauczycieli, brak stosowania jakichkolwiek metod pracy (podanie tematu lekcji i zajęcie się swoimi sprawami np. czytanie książek), dużo pracy domowej, częste sprawdziany, złe tłumaczenie nowych tematów, dużo nauki.
5. Nauczyciele motywują uczniów do nauki wg rodziców poprzez takie działania:
- udzielają pochwał ustnych- 36 – 80%
- dają uczniom szansę poprawy oceny- 35 – 78%
- stawiają cele możliwe do zrealizowania- 26 – 58%
- przyznają symboliczne nagrody typu: punkty, pieczątki, plusy, naklejki – 24 – 53%
- korzystają z różnych pomocy naukowych – 23 – 51%
-utwierdzają dziecko w poczuciu własnej wartości poprzez docenianie nawet małych sukcesów- 18 – 40%
6. Nauczyciele udzielają wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty
- wskazują w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić – 34 – 76%,
- udzielają informacji ustnie- 24 – 53%
- uzasadniają ocenę wskazując dobre i słabe strony pracy – 20 – 44%
- udzielają wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty – 21- 47%
Wg rodziców raczej tak – 38 – 84% i zdecydowanie tak – 5 – 11% uczniów wykorzystuje udzielane przez nauczycieli informacje do pracy własnej i nauki.
Zdecydowanie nie i raczej nie – 2 - 0,4%
7. Nauczyciele wspierają uczniów mających trudności w nauce pracując z nimi na zajęciach dodatkowych – 89% oraz udzielając indywidualnych wskazówek i pomocy – 64%.
Nauczyciele dostosowują metody pracy do potrzeb uczniów na podstawie ankiet,
w których rozpoznają style uczenia się uczniów – 40 %, rozmów z uczniami dotyczącymi ich oczekiwań – 44 % oraz różnicują sposoby pracy, przygotowując zadania związane
z czytaniem i pisaniem, słuchaniem oraz działaniem – 56%.
8. W przyswajaniu nowych wiadomości i umiejętności podczas lekcji pomagają dzieciom w opinii rodziców najbardziej: zróżnicowane sposoby pracy na lekcjach, praca w grupach, dodatkowe zajęcia, metody aktywizujące, praktyczne, pochwały, wyróżnienia.
Wg wiedzy rodziców uczniowie mają możliwość pracować w grupach często, raz w tygodniu, czasami.
9. Uczniowie mogą wpłynąć na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się poprzez:
- swobodny dobór w grupy – 35- 78%, uczestniczenie w ustalaniu terminów sprawdzianów – 21 – 47%, mogą zgłaszać propozycje sposobu realizacji zadań projektowych- 17 – 38%, dokonują samooceny stopnia opanowania umiejętności przed sprawdzianem- 17 – 38%, czasami udzielają nauczycielom zwrotnych informacji o tym, co się podobało na lekcjach,
a co nie – 15 – 33%
10. Nauczyciele podczas zajęć najczęściej korzystają z metoda projektu edukacyjnego – 29 - 64%, aranżują uczenie się uczniów od siebie poprzez pracę w grupach – 26 – 58% , wykorzystują tablicę interaktywną – 53% oraz dostęp do technologii informacyjnej podczas lekcji – 40%.
WNIOSKI OGÓLNE DOTYCZĄCE REALIZACJI WYMAGANIA 2 W SZKOLE; MOCNE I SŁABE STRONY.
MOCNE STRONY PRACY SZKOŁY
1. Planowanie procesów edukacyjnych służy rozwojowi uczniów. Nauczyciele poznają potrzeby i oczekiwania uczniów i dostosowują do nich metody i formy pracy.
2. Uczniowie znają stawiane przed nimi cele uczenia się i oczekiwania. Uczniowie są zaznajamiani z celami uczenia się i oczekiwaniami nauczycieli co do nabycia przewidywanych umiejętności i wiedzy. Oczekiwania i cele są przedstawiane ustnie
i pisemnie na początku roku szkolnego oraz przed sprawdzianami lub przed poszczególnymi lekcjami.
3. Informacja ucznia o postępach w nauce oraz sposób oceniania pomaga uczniom uczyć się i planować dalszy rozwój. Wszyscy nauczyciele udzielają uczniom wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty. Wskazują w wybranych pracach mocne i słabe strony, które należy poprawić , uzasadniają ocenę wskazując dobre i słabe strony pracy,
udzielają wskazówek, jak należy pracować, by osiągać lepsze efekty.
Prawie wszyscy uczniowie wykorzystują udzielane przez nauczycieli informacje do pracy własnej i nauki.
Nauczycieli, oceniając efektywność udzielanych przez siebie informacji, która pomagałaby uczniom uczyć się , odpowiada, że raczej uzyskuje oczekiwane efekty. Informacja, jaką uzyskują uczniowie o swoich postępach w nauce oraz sposób oceniania mogą pomóc uczniom uczyć się i planować dalszy rozwój.
4. Uczniowie nabywają umiejętności samodzielnego uczenia się . Z analizy odpowiedzi udzielonych w ankietach przez nauczycieli, uczniów i rodziców wynika, że uczniowie mają możliwość nabywania umiejętności samodzielnego uczenia się. Jest to możliwe poprzez dobór metod i form pracy - poprzez realizację projektów edukacyjnych, dokonywanie samooceny stopnia opanowania wiedzy przed sprawdzianem, umożliwienie uczniom podjęcia się dodatkowych zadań, stosowanie elementów oceniania kształtującego takich, jak: ocena koleżeńska. Nauczyciele udzielają także uczniom wskazówek do samodzielnej pracy – informując o mocnych i słabych stronach wybranych prac, udzielając wskazówek, jak pracować, aby osiągać lepsze efekty. Z rozmów z nauczycielami wynika, że nie wszyscy uczniowie w takim samym stopniu nabywają umiejętność samodzielnego uczenia się. Część
z nich oczekuje stałego wsparcia nauczyciela, gotowych rozwiązań, nie podejmują prób samodzielnego dochodzenia do rozwiązania problemu.