Międzyprzedmiotowy projekt edukacyjny „Święta z matematyką”.
Międzyprzedmiotowy projekt edukacyjny „Święta z matematyką”.
       Praca metodą projektów polega na samodzielnej pracy ucznia lub grupy uczniów
 nad danym zagadnieniem związanym z życiem codziennym . Kształci ona i rozwija
 wiele umiejętności potrzebnych w dorosłym życiu, przede wszystkim korzystania
 z różnych źródeł informacji, organizacji pracy, samodyscypliny oraz współpracy
 w grupie. Dzięki niej uczniowie mogą zauważyć, że zdobyta wiedza z różnych przedmiotów przydaje się nie tylko w klasie przy tablicy, ale również przy rozwiązywaniu problemów praktycznych z życia. Matematyka natomiast  to nie tylko nudne obliczenia,  ale doskonałe narzędzie do pracy nad każdym zagadnieniem.
Klasy VI od 26.11.2102r. do 21.12.2012 r. brały udział w międzyprzedmiotowym projekcie edukacyjnym. Uczniowie przez okres czterech tygodni mieli do wykonania cztery zadania związane ze świętami Bożego Narodzenia. Wszelkie wątpliwości, problemy oraz postępy w pracy na bieżąco omawiane były na lekcjach matematyki.
- Cele projektu:
 
- uczniowie porządkują i przedstawiają informacje za pomocą tabel, diagramów i wykresów,
 - uczniowie dokonują obliczeń pieniężnych,
 - uczniowie utrwalają pojęcie ułamka jako części całości lub zbioru i dokonują obliczeń na ułamkach zwykłych i dziesiętnych,
 - uczniowie rysują różnego rodzaju wielokąty,
 - uczniowie budują modele graniastosłupów i ostrosłupów,
 - uczniowie obliczają objętości i pola powierzchni brył.
 
- Czas trwania projektu: 4 tygodnie
 - Formy realizacji projektu:
 
Podział uczniów na grupy (samodzielnie dobrane).
- Opis zadań prowadzących do realizacji celów:
 - podział klasy na zespoły (uczniowie dobierają się samodzielnie),
 - oszacowanie zasobów, którymi dysponuje zespół i opracowanie harmonogramu działań,
 - zbieranie i selekcja informacji na temat danych zagadnień,
 -  określenie formy prezentacji.
 - Formy prezentacji:
 - dowolna, o ile nie wynika w jednoznaczny sposób z opisu zadania,
 - wystawa „matematycznych choinek” , ozdób choinkowych,
 -    degustacja wypieków świątecznych przez przedstawicieli grona pedagogicznego  
i społeczności uczniowskiej. 
6. Zadania dla grupy:
- Przeprowadźcie w grupie osób zróżnicowanej pod względem wieku i płci przedświąteczną 
ankietę nt. przygotowywanych lub oczekiwanych prezentów bądź życzeń świąteczno – noworocznych.
Opracujcie wyniki ankiety i przedstawcie je w postaci diagramu. - Pomóżcie swoim rodzicom zaplanować budżet rodzinny w grudniu, uwzględniając w nim 
przedświąteczne zakupy. Jaka część zarobków przeznaczona jest na wydatki związane
ze świętami?Jaka część tej kwoty przypada na prezenty, jaka na konsumpcję, a jaka
na inne wydatki? - Z różnych materiałów wykonajcie dekoracje świąteczne:
 
         - ażurowe modele i szkielety brył (w kształcie graniastosłupów i ostrosłupów);
         - wielościany gwiaździste;
         - trójwymiarowy model świątecznego drzewka (z kartonu lub podobnego materiału);  
         - wybierzcie jeden dowolny model i obliczcie ile materiału różnego rodzaju zużyliście;
- Z receptur na tradycyjne świąteczne wypieki wybierzcie przepis na pierniczki 
i przygotujcie składniki na ciasto dla całej klasy. Sporządźcie kosztorys i obliczcie,
jaką kwotę należałoby zebrać od każdego ucznia waszej klasy na zakup składników ciasta.
Po upieczeniu pierników zaproponujcie sposób ich podania oraz przedstawcie przepis
z informacjami na temat: czasu przygotowania, kosztu ciasteczek, ilość kcal dla porcji
przewidzianej dla jednego ucznia. 
- Zadania do realizacji w ramach zajęć lekcyjnych:
 
|  
 Przedmiot  | 
 
 Zadanie  | 
 
 Nauczyciel  | 
|  
 Matematyka 
  | 
 
 Przeliczanie jednostek. Obliczanie kosztów zakupu produktów oraz czasu przyrządzania posiłków. Zbieranie, porządkowanie danych, przedstawianie ich za pomocą różnych tabel i diagramów. Pola figur płaskich i przestrzennych.  | 
 
 Justyna Kopeć  | 
|  
 Język polski 
  | 
 
 Różne formy wypowiedzi (przepis, instrukcja, życzenia).  | 
 
 Agnieszka Kamieniarz, Magdalena Miklińska  | 
|  
 Informatyka  | 
 
 Wyszukiwanie informacji na temat sposobu budowania wielościanów gwiaździstych oraz innych modeli brył mogących pełnić rolę ozdoby świątecznej. Umieszczanie danych w Excelu oraz sporządzanie diagramów.  | 
 
 Tomasz Pęzioł  | 
|  
 Plastyka  | 
 
 Dekoracje świąteczne przedstawiające różne figury geometryczne (płaskie i przestrzenne)  | 
 
 Beata Sajecka  | 
|  
 Język angielski  | 
 
 Słownictwo dotyczące zbudowanych modeli brył oraz innych ozdób świątecznych.  | 
 
 Ewelina Dominik  | 
8. Ocena projektu:
 
|  
 Lp.  | 
 
 K r y t e r i a o c e n y  | 
 
 l. punktów  | 
|  
 1  | 
 
 Poprawność merytoryczna; zgodność przedstawionych informacji z tematem zagadnień.  | 
 
 2p  | 
|  
 2  | 
 
 Wyczerpujące udzielenie odpowiedzi do zagadnień.  | 
 
 4 x 2p  | 
|  
 3  | 
 
 Pomysłowość prezentacji projektu.  | 
 
 2p  | 
|  
 4  | 
 
 Jakość prezentacji: - właściwa terminologia i czytelność języka - ekonomiczne wykorzystanie czasu prezentacji - wywołanie zainteresowania i skupienia uwagi odbiorców - estetyka formy prezentacji  | 
 
 4p  | 
|  
 5  | 
 
 Współpraca w grupie: - rozwiązywanie sporów i podejmowanie grupowych decyzji - samoocena wkładu w pracę grupy  | 
 
 2p  | 
|  
 6  | 
 
Ocena kolegów | 
 
 2p  | 
|  
 r a z e m  | 
 
 
  | 
 
 20 p  | 
K o n t r a k t   
- Każda grupa zapozna się z instrukcją do projektu i przeanalizuje:
 
- cele projektu
 - zadania do realizacji i czas na ich wykonanie
 - formę i termin prezentacji projektu
 - częstotliwość i terminy konsultacji
 
 
2. Czas trwania projektu: 4 tygodnie
 
3. Terminy konsultacji i zadania do wykonania:
|  
 termin  | 
 
 z a d a n i a d o w y k o n a n i a  | 
|  
 26 listopada  | 
 
 1. Dokonać podziału ról w grupie i przedstawić koordynatora, sekretarza, sprawozdawcę i członka jury klasowego. 2. Przedstawić przydział zadań i harmonogram działań grupy. 3. Przeanalizować i wybrać źródła informacji. 4. Podać przewidywaną formę prezentacji projektu.  | 
|  
 3 grudnia  | 
 
 1. Przedstawić zgromadzone materiały merytoryczne. 2. Opowiedzieć o napotkanych trudnościach i sposobach ich rozwiązania. 3. Przedstawić plan prezentacji.  | 
 
- Grupa wykona zadania w podanych terminach i zaprezentuje je na forum klasy
 - Termin prezentacji projektu: …………… g r u d n i a na lekcji matematyki.
 - Czas prezentacji projektu: do 10 minut.
 - Ocena projektu nastąpi zgodnie z przedstawionymi w instrukcji kryteriami wg następującej skali:
 
|  
 20 punktów  | 
 
 celujący  | 
|  
 19 - 18 punktów  | 
 
 bardzo dobry  | 
|  
 17 - 15 punktów  | 
 
 dobry  | 
|  
 14 -11 punktów  | 
 
 dostateczny  | 
|  
 10 - 0 punktów  | 
 
 dopuszczający  | 
podpis nauczyciela podpis koordynatora grupy
.............................. ...........................................
Dnia 21 grudnia 2012 r. uczniowie zaprezentowali swoje prace. Każda z grup bardzo dobrze wywiązała się z realizacji przydzielonych zadań, czego wynikiem były wysokie oceny otrzymane od jury. Kolejnym etapem, było napisanie przez członków poszczególnych grup krótkich sprawozdań oraz samooceny swojej pracy przy projekcie.