Międzyprzedmiotowy projekt edukacyjny „Święta z matematyką”.
Międzyprzedmiotowy projekt edukacyjny „Święta z matematyką”.
Praca metodą projektów polega na samodzielnej pracy ucznia lub grupy uczniów
nad danym zagadnieniem związanym z życiem codziennym . Kształci ona i rozwija
wiele umiejętności potrzebnych w dorosłym życiu, przede wszystkim korzystania
z różnych źródeł informacji, organizacji pracy, samodyscypliny oraz współpracy
w grupie. Dzięki niej uczniowie mogą zauważyć, że zdobyta wiedza z różnych przedmiotów przydaje się nie tylko w klasie przy tablicy, ale również przy rozwiązywaniu problemów praktycznych z życia. Matematyka natomiast to nie tylko nudne obliczenia, ale doskonałe narzędzie do pracy nad każdym zagadnieniem.
Klasy VI od 26.11.2102r. do 21.12.2012 r. brały udział w międzyprzedmiotowym projekcie edukacyjnym. Uczniowie przez okres czterech tygodni mieli do wykonania cztery zadania związane ze świętami Bożego Narodzenia. Wszelkie wątpliwości, problemy oraz postępy w pracy na bieżąco omawiane były na lekcjach matematyki.
- Cele projektu:
- uczniowie porządkują i przedstawiają informacje za pomocą tabel, diagramów i wykresów,
- uczniowie dokonują obliczeń pieniężnych,
- uczniowie utrwalają pojęcie ułamka jako części całości lub zbioru i dokonują obliczeń na ułamkach zwykłych i dziesiętnych,
- uczniowie rysują różnego rodzaju wielokąty,
- uczniowie budują modele graniastosłupów i ostrosłupów,
- uczniowie obliczają objętości i pola powierzchni brył.
- Czas trwania projektu: 4 tygodnie
- Formy realizacji projektu:
Podział uczniów na grupy (samodzielnie dobrane).
- Opis zadań prowadzących do realizacji celów:
- podział klasy na zespoły (uczniowie dobierają się samodzielnie),
- oszacowanie zasobów, którymi dysponuje zespół i opracowanie harmonogramu działań,
- zbieranie i selekcja informacji na temat danych zagadnień,
- określenie formy prezentacji.
- Formy prezentacji:
- dowolna, o ile nie wynika w jednoznaczny sposób z opisu zadania,
- wystawa „matematycznych choinek” , ozdób choinkowych,
- degustacja wypieków świątecznych przez przedstawicieli grona pedagogicznego
i społeczności uczniowskiej.
6. Zadania dla grupy:
- Przeprowadźcie w grupie osób zróżnicowanej pod względem wieku i płci przedświąteczną
ankietę nt. przygotowywanych lub oczekiwanych prezentów bądź życzeń świąteczno – noworocznych.
Opracujcie wyniki ankiety i przedstawcie je w postaci diagramu. - Pomóżcie swoim rodzicom zaplanować budżet rodzinny w grudniu, uwzględniając w nim
przedświąteczne zakupy. Jaka część zarobków przeznaczona jest na wydatki związane
ze świętami?Jaka część tej kwoty przypada na prezenty, jaka na konsumpcję, a jaka
na inne wydatki? - Z różnych materiałów wykonajcie dekoracje świąteczne:
- ażurowe modele i szkielety brył (w kształcie graniastosłupów i ostrosłupów);
- wielościany gwiaździste;
- trójwymiarowy model świątecznego drzewka (z kartonu lub podobnego materiału);
- wybierzcie jeden dowolny model i obliczcie ile materiału różnego rodzaju zużyliście;
- Z receptur na tradycyjne świąteczne wypieki wybierzcie przepis na pierniczki
i przygotujcie składniki na ciasto dla całej klasy. Sporządźcie kosztorys i obliczcie,
jaką kwotę należałoby zebrać od każdego ucznia waszej klasy na zakup składników ciasta.
Po upieczeniu pierników zaproponujcie sposób ich podania oraz przedstawcie przepis
z informacjami na temat: czasu przygotowania, kosztu ciasteczek, ilość kcal dla porcji
przewidzianej dla jednego ucznia.
- Zadania do realizacji w ramach zajęć lekcyjnych:
Przedmiot |
Zadanie |
Nauczyciel |
Matematyka
|
Przeliczanie jednostek. Obliczanie kosztów zakupu produktów oraz czasu przyrządzania posiłków. Zbieranie, porządkowanie danych, przedstawianie ich za pomocą różnych tabel i diagramów. Pola figur płaskich i przestrzennych. |
Justyna Kopeć |
Język polski
|
Różne formy wypowiedzi (przepis, instrukcja, życzenia). |
Agnieszka Kamieniarz, Magdalena Miklińska |
Informatyka |
Wyszukiwanie informacji na temat sposobu budowania wielościanów gwiaździstych oraz innych modeli brył mogących pełnić rolę ozdoby świątecznej. Umieszczanie danych w Excelu oraz sporządzanie diagramów. |
Tomasz Pęzioł |
Plastyka |
Dekoracje świąteczne przedstawiające różne figury geometryczne (płaskie i przestrzenne) |
Beata Sajecka |
Język angielski |
Słownictwo dotyczące zbudowanych modeli brył oraz innych ozdób świątecznych. |
Ewelina Dominik |
8. Ocena projektu:
Lp. |
K r y t e r i a o c e n y |
l. punktów |
1 |
Poprawność merytoryczna; zgodność przedstawionych informacji z tematem zagadnień. |
2p |
2 |
Wyczerpujące udzielenie odpowiedzi do zagadnień. |
4 x 2p |
3 |
Pomysłowość prezentacji projektu. |
2p |
4 |
Jakość prezentacji: - właściwa terminologia i czytelność języka - ekonomiczne wykorzystanie czasu prezentacji - wywołanie zainteresowania i skupienia uwagi odbiorców - estetyka formy prezentacji |
4p |
5 |
Współpraca w grupie: - rozwiązywanie sporów i podejmowanie grupowych decyzji - samoocena wkładu w pracę grupy |
2p |
6 |
Ocena kolegów |
2p |
r a z e m |
|
20 p |
K o n t r a k t
- Każda grupa zapozna się z instrukcją do projektu i przeanalizuje:
- cele projektu
- zadania do realizacji i czas na ich wykonanie
- formę i termin prezentacji projektu
- częstotliwość i terminy konsultacji
2. Czas trwania projektu: 4 tygodnie
3. Terminy konsultacji i zadania do wykonania:
termin |
z a d a n i a d o w y k o n a n i a |
26 listopada |
1. Dokonać podziału ról w grupie i przedstawić koordynatora, sekretarza, sprawozdawcę i członka jury klasowego. 2. Przedstawić przydział zadań i harmonogram działań grupy. 3. Przeanalizować i wybrać źródła informacji. 4. Podać przewidywaną formę prezentacji projektu. |
3 grudnia |
1. Przedstawić zgromadzone materiały merytoryczne. 2. Opowiedzieć o napotkanych trudnościach i sposobach ich rozwiązania. 3. Przedstawić plan prezentacji. |
- Grupa wykona zadania w podanych terminach i zaprezentuje je na forum klasy
- Termin prezentacji projektu: …………… g r u d n i a na lekcji matematyki.
- Czas prezentacji projektu: do 10 minut.
- Ocena projektu nastąpi zgodnie z przedstawionymi w instrukcji kryteriami wg następującej skali:
20 punktów |
celujący |
19 - 18 punktów |
bardzo dobry |
17 - 15 punktów |
dobry |
14 -11 punktów |
dostateczny |
10 - 0 punktów |
dopuszczający |
podpis nauczyciela podpis koordynatora grupy
.............................. ...........................................
Dnia 21 grudnia 2012 r. uczniowie zaprezentowali swoje prace. Każda z grup bardzo dobrze wywiązała się z realizacji przydzielonych zadań, czego wynikiem były wysokie oceny otrzymane od jury. Kolejnym etapem, było napisanie przez członków poszczególnych grup krótkich sprawozdań oraz samooceny swojej pracy przy projekcie.