Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Międzyprzedmiotowy projekt edukacyjny „Święta z matematyką”.

Międzyprzedmiotowy projekt edukacyjny „Święta z matematyką”.

       Praca metodą projektów polega na samodzielnej pracy ucznia lub grupy uczniów
nad danym zagadnieniem związanym
z życiem codziennym . Kształci ona i rozwija
wiele umiejętności potrzebnych
w dorosłym życiu, przede wszystkim korzystania
z różnych źródeł informacji, organizacji pracy,
samodyscypliny oraz współpracy
w grupie. Dzięki niej uczniowie mogą zauważyć,
że zdobyta wiedza z różnych przedmiotów przydaje się nie tylko w klasie przy tablicy, ale również przy rozwiązywaniu problemów praktycznych z życia. Matematyka natomiast  to nie tylko nudne obliczenia,  ale doskonałe narzędzie do pracy nad każdym zagadnieniem.

      Klasy VI  od 26.11.2102r. do 21.12.2012 r. brały udział w międzyprzedmiotowym projekcie edukacyjnym. Uczniowie przez okres czterech tygodni mieli do wykonania cztery zadania związane ze świętami Bożego Narodzenia. Wszelkie wątpliwości, problemy oraz postępy w pracy na bieżąco omawiane były na lekcjach matematyki.

 

    1. Cele projektu:

 

  •      uczniowie porządkują i przedstawiają informacje za pomocą tabel, diagramów i wykresów,
  •      uczniowie dokonują obliczeń pieniężnych,
  •       uczniowie utrwalają pojęcie ułamka jako części całości lub zbioru i dokonują obliczeń na ułamkach zwykłych i dziesiętnych,
  •       uczniowie rysują różnego rodzaju wielokąty,
  •       uczniowie budują modele graniastosłupów i ostrosłupów,
  •       uczniowie obliczają objętości i pola powierzchni brył.
    1. Czas trwania projektu:   4 tygodnie
    2. Formy realizacji projektu:   

Podział uczniów na grupy (samodzielnie dobrane).

    1. Opis zadań prowadzących do realizacji celów:

      • podział klasy na zespoły (uczniowie dobierają się samodzielnie),
      • oszacowanie zasobów, którymi dysponuje zespół i opracowanie harmonogramu działań,
      • zbieranie i selekcja informacji na temat danych zagadnień,
      • określenie formy prezentacji.
    2. Formy prezentacji:
  •     dowolna, o ile nie wynika w jednoznaczny sposób z opisu zadania,
  •      wystawa „matematycznych choinek”  , ozdób choinkowych,
  •    degustacja wypieków świątecznych przez przedstawicieli grona pedagogicznego  
      i  społeczności uczniowskiej.

 

           6.       Zadania dla grupy:

  • Przeprowadźcie w grupie osób zróżnicowanej pod względem wieku i płci przedświąteczną
    ankietę nt. przygotowywanych lub oczekiwanych prezentów bądź życzeń świąteczno – noworocznych.
    Opracujcie wyniki ankiety i przedstawcie je w postaci diagramu.
  • Pomóżcie swoim rodzicom zaplanować budżet rodzinny w grudniu, uwzględniając w nim
    przedświąteczne zakupy. Jaka część zarobków przeznaczona jest na wydatki związane
    ze świętami?Jaka część tej kwoty przypada na prezenty, jaka na konsumpcję, a jaka
    na inne wydatki?
  • Z różnych materiałów wykonajcie dekoracje świąteczne:

         - ażurowe modele i szkielety brył (w kształcie graniastosłupów i ostrosłupów);
         - wielościany gwiaździste;
         - trójwymiarowy model świątecznego drzewka (z kartonu lub podobnego materiału);  
         - wybierzcie jeden dowolny model i obliczcie ile materiału różnego rodzaju zużyliście;

  • Z receptur na tradycyjne świąteczne wypieki wybierzcie przepis na pierniczki
    i przygotujcie składniki na ciasto dla całej klasy. 
    Sporządźcie kosztorys i obliczcie,
    jaką kwotę należałoby zebrać od każdego ucznia waszej klasy na zakup składników ciasta.
    Po upieczeniu pierników zaproponujcie sposób ich podania oraz przedstawcie przepis
    z informacjami na temat: czasu przygotowania, kosztu ciasteczek, ilość kcal dla porcji
    przewidzianej dla jednego ucznia.

 

  1.  Zadania do realizacji w ramach zajęć lekcyjnych:

 

Przedmiot

Zadanie

Nauczyciel

Matematyka

 

Przeliczanie jednostek. Obliczanie kosztów zakupu produktów oraz czasu przyrządzania posiłków. Zbieranie, porządkowanie danych, przedstawianie ich za pomocą różnych tabel i diagramów. Pola figur płaskich i przestrzennych.

Justyna Kopeć

Język polski

 

Różne formy wypowiedzi (przepis, instrukcja, życzenia).

Agnieszka Kamieniarz, Magdalena Miklińska

Informatyka

Wyszukiwanie informacji na temat sposobu budowania wielościanów gwiaździstych oraz innych modeli brył mogących pełnić rolę ozdoby świątecznej. Umieszczanie danych w Excelu oraz sporządzanie diagramów.

Tomasz Pęzioł

Plastyka

Dekoracje świąteczne przedstawiające różne figury geometryczne (płaskie i przestrzenne)

Beata Sajecka

Język angielski

Słownictwo dotyczące zbudowanych modeli brył oraz innych ozdób świątecznych.

Ewelina Dominik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.    Ocena projektu:

 

Lp.

K r y t e r i a   o c e n y

l. punktów

1

Poprawność merytoryczna; zgodność przedstawionych informacji z tematem zagadnień.

2p

2

Wyczerpujące udzielenie odpowiedzi do zagadnień.

4 x 2p

3

Pomysłowość prezentacji projektu.

2p

4

Jakość prezentacji: 

- właściwa terminologia i czytelność języka

- ekonomiczne wykorzystanie czasu prezentacji

- wywołanie zainteresowania i skupienia uwagi odbiorców

- estetyka formy prezentacji

4p

5

Współpraca w grupie:

- rozwiązywanie sporów i podejmowanie grupowych decyzji

- samoocena wkładu w pracę grupy

2p

6

Ocena kolegów

2p

r a z e m

 

20 p

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



K o n t r a k t  

 

 

 

    1. Każda grupa zapozna się z instrukcją do projektu i przeanalizuje:

 

  • cele projektu
  •  zadania do realizacji i czas na ich wykonanie
  •  formę i termin prezentacji projektu
  •  częstotliwość i terminy konsultacji


 

2. Czas trwania projektu: 4 tygodnie


 

3.      Terminy konsultacji i zadania do wykonania:

 

 

termin

z a d a n i a   d o   w y k o n a n i a

26 listopada

1. Dokonać podziału ról w grupie i przedstawić koordynatora, sekretarza, sprawozdawcę i członka jury klasowego.

2. Przedstawić przydział zadań i harmonogram działań grupy.

3. Przeanalizować i wybrać źródła informacji.

4. Podać przewidywaną formę prezentacji projektu.

3 grudnia

1. Przedstawić zgromadzone materiały merytoryczne.

2. Opowiedzieć o napotkanych trudnościach i sposobach ich rozwiązania.

3. Przedstawić plan prezentacji.


 

    1. Grupa wykona zadania w podanych terminach i zaprezentuje je na forum klasy
    2. Termin prezentacji projektu: ……………   g r u d n i a   na lekcji matematyki.
    3. Czas prezentacji projektu: do 10 minut.
    4. Ocena projektu nastąpi zgodnie z przedstawionymi w instrukcji kryteriami wg następującej skali:

 

 

 

 

 

20 punktów

celujący

19 - 18  punktów

bardzo dobry

17 - 15  punktów

dobry

14 -11  punktów

dostateczny

10 - 0 punktów

dopuszczający

 

 

 

 

 

podpis nauczyciela                                                           podpis koordynatora grupy

 

 

 

..............................                                                 ...........................................

 

     Dnia 21 grudnia 2012 r. uczniowie zaprezentowali swoje prace. Każda z grup bardzo dobrze wywiązała się z realizacji przydzielonych zadań, czego wynikiem były wysokie oceny otrzymane od jury. Kolejnym etapem, było napisanie przez członków poszczególnych grup krótkich sprawozdań oraz samooceny swojej pracy przy projekcie.