Sprawozdanie z Programu
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU PRZEDSZKOLNEJ EDUKACJI ANTYTYTONIOWEJ
„CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS”
Program realizowany był w Publicznym Przedszkolu Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Gościeradowie w grupach 3, 4, 5 - latków w okresie od października 2012r.do maja 2013r. Zostało zorganizowane spotkanie z rodzicami, na którym wyrazili zgodę na realizację programu wśród dzieci przedszkolnych. Odbyła się również pogadanka na temat „Zdrowie dzieci a bierne palenie tytoniu” oraz rozdano ulotki o szkodliwości palenia tytoniu.
Głównym założeniem programu była ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego. Stanowił on pierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych. Miał charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim miał na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi.
Program skierowany do dzieci składał się z pięciu zajęć warsztatowych. Poszczególne zajęcia skoncentrowane były na odbiorze wrażeń poprzez oddziaływanie na wiele zmysłów dzieci oraz dostosowane do rozwoju poznawczego, aktywności, doświadczeń i potrzeb dziecka.
W programie zastosowano następujące metody aktywizujące:
• Umożliwiające wchodzenie w rolę – zabawa w pociąg; zabawa w kwiatki; nauka piosenki – piosenka o Dinku;
• Kształtujące umiejętności wyszukiwania informacji, analizowania i rozwiązywania problemów – wycieczka – rozpoznawanie różnych źródeł dymu; „burza mózgów” – ustalenie źródeł i przyczyn dymu; „narysuj i napisz” – źródła dymu;
• Kształtujące umiejętności właściwego rozumienia i interpretacji terminów i symboli – odszukiwanie tabliczek z zakazem palenia; projektowanie znaczków „Nie pal przy mnie”;
• Kształtujące umiejętności komunikowania się, współpracy i odpowiedzialności – praca w małych grupach.
Pierwsze zajęcia rozpoczęły się wycieczką, na której uwaga dzieci ukierunkowana była na źródła i rodzaje dymu poprzez obserwację w środowisku. Na kolejnych zajęciach dzieci zwiększały swoją wiedzę w zakresie zlokalizowania różnych źródeł dymów, określania różnych rodzajów dymów, określania przyczyn wydobywania się dymów, szkodliwości dymu papierosowego, skutków palenia papierosów, umiejętności zachowania się, gdy znajdują się w zadymionym pomieszczeniu, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inni palą papierosy. Zajęcia mają charakter warsztatowy. Ta forma dostarcza dzieciom najwięcej okazji do uczenia się poprzez doświadczanie i zgodnie z zasadami nowoczesnej edukacji zdrowotnej akcentuje aktywny udział dzieci w procesie uczenia się.
Na podsumowanie programu dzieci przedszkolne brały udział w konkursie plastycznym pod hasłem „Nie pal przy mnie”. Wykonane prace zostały zaprezentowane na gazetce umieszczonej na korytarzu przedszkolnym. Odbył się również przemarsz dzieci przedszkolnych z transparentami, plakatami pod hasłem „Czyste powietrze wokół nas”.