Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Działania szkoły na rzecz aktywności fizycznej

Nasza Szkoła przystąpiła do akcji „Ćwiczyć każdy może“ organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu. Organizatorem akcji jest Ministerstwo Edukacji Narodowej, a organem wspierającym Ośrodek Rozwoju Edukacji.Szkoła podejmuje działania na rzecz aktywności fizycznej w następujących obszarach:

 

Obszar nr 1  Lekcja wychowania fizycznego

W naszej szkole uczniowie systematycznie i aktywnie uczestniczą w lekcjach wychowania fizycznego. Nauczyciele starają się, aby zajęcia były ciekawe i rozwijały nie tylko ich sprawność fizyczną, ale również pomysłowość i inwencję twórczą.

Jedna z takich lekcji odbyła się 26 marca 2014r. w klasie II. Tematem zajęć były Zabawy i ćwiczenia z kijem do unihokeja. Celem zajęć było, by uczeń potrafił wykonać proste ćwiczenia z kijem do unihokeja, kształtował koordynacje oraz umiał współpracować w zespole.W części wstępnej po zbiórce i podaniu celów lekcji, uczniowie wykonywali ćwiczenia przygotowujące organizm do wysiłku.

Po zabawach i ćwiczeniach rozgrzewających organizm do zajęć ruchowych, dzieci dobrane w pary, stały obok siebie, tworząc koło. Każda z par dostała numerek. Nauczyciel wypowiadał głośno dowolny numerek. W tym momencie wywołane dzieci wkładały kijki między nogi na wysokość kolan, biegły dookoła pachołka  i wracały na swoje miejsce. Zabawa ta nazywała się Czarownica. Czarownica, która wygrała uzyskiwala punkt dla swojej pary. Wygrała ta para, która zdobyła najwięcej punktów. Następnie dzieci stały w parach naprzeciwko siebie i wykonywały ćwiczenia, które pokazywał nauczyciel.

Na koniec zajęć dzieci z kijków do unihokeja ułożyły  dwie litery „WF”. Uczniowie z dużym zaangażowaniem przystąpili do realizacji podanych zadań. Zajęcia wychowania fizycznego dostarczają dzieciom wiele pozytywnych emocji, pozwalają wykorzystywać wiedzę w praktyce i aktywizują do pracy. Lekcję przeprowadziła nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej pani Ewa Wołoszyn.


Druda lekcja wychowania fizycznego odbyła się 3 grudnia 2013 roku w klasie IV. Tematem lekcji była nauka przewrotu w przód.

CELE LEKCJI:
UMIEJĘTNOŚCI: uczeń potrafi samodzielnie wykonać obwód stacyjny.
PSYCHOMOTORYCZNOŚĆ: - uczeń kształci sprawność specjalną do gimnastyki podstawowej.
WIADOMOŚCI: - uczeń zna zasady bezpiecznego wykonywania zadań ruchowych. Dba o prawidłową postawę podczas ćwiczeń.
WYCHOWAWCZY: - wdrażanie uczniów do zespołowego działania w małych grupach Rozwijanie takich cech charakteru, jak zdyscyplinowanie i aktywność. Lekcje przeprowadził pan Michał Filipczak.


 

 

 

Scenariusz zajęć wychowania fizycznego w klasie II

Temat zajęć: Zabawy i ćwiczenia z kijem do unihokeja.

Cele :

Uczeń

  • Potrafi wykonać proste ćwiczenia z kijem do unihokeja
  • Kształtuje koordynacje
  • Współpracuje w zespole

Metody pracy: zabawowa, naśladowcza, bezpośredniej celowości ruchu

Formy pracy:  indywidualna, grupowa- pary

Pomoce dydaktyczne: kije do unihokeja, piłeczki do tenisa, plastikowe butelki.

Przebieg zajęć:

1.Przygotowanie dzieci do zajęć ruchowych:

  • Przebieranie się
  • Zbiórka
  • Sprawdzenie przygotowania do zajęć
  • Podanie celu zajęć
  • Przypomnienie zasad bezpieczeństwa

2.Część wstępna – rozgrzewka – przygotowanie organizmu do zadań ruchowych:

  • Zabawa ruchowa - Berek w parach z kijem unihokejowym.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa – Berek w trójkach z obroną.
  • Ćwiczenia rozciągające podczas rozgrzewki:

- skręty głowy w lewo, prawo, tył, przód

- wspięcie na palce, wznos rąk w gorę, wdech

- ugięcie nóg w stawach kolanowych, ręce w dół, wydech

- skrętoskłony w rozkroku

- skręt do nogi lewej i prawej w rozkroku

- leżenie przodem, odchylenie tułowia w tył, dzieci patrzą na sufit

- siad klęczny, skłon tułowia w przód, dzieci sięgają rękoma jak najdalej w przód

- siad rozkroczny, skrętoskłony tułowia do prawej i lewej nogi

- siad prosty, przejście so leżenia przewrotnego, dzieci starają się przełożyć nogi za głowę

- na sygnał nauczyciela – przysiad, wyskok w górę.

3. Część główna:

  • Zabawa Czarownice. Dzieci dobrane w pary, stoją obok siebie, tworząc koło. Każda z par dostaje numerek. Nauczyciel wypowiada glośno dowolny numerek. W tym momencie wywołane dzieci wkładają kijki między nogi na wysokość kolan, biegną dookoła w iracają na swoje miejsce. Czarownica, która wygrała zdobywa punkt dla swojej pary. Wygrywa para, która zdobyła więcej punktów.
  • Dzieci stoją w parach naprzeciwko siebie i wykonują następujące ćwiczenia:

- podają sobie piłeczkę tenisową kijami tak, aby piłka toczyła się po nawierzchni. Przyjęcie podania.

- kładą piłkę na końcówce kija i podrzucają piłkę do drugiego dziecka, które łapie je ręką i wykonuje tą samą czynność

- to samo – tylko podrzut do siebie, chwyt drugą ręką i podanie do kolegi

- toczenie piłki kijem do kolegi i z powrotem, następnie podanie

- podanie po ziemi, drugie dziecko podkłada koniec kija pod piłką tak, aby wyskoczyła w górę

  • Minihokej. Dzieci podzielone na trzy zespoły stoją wrzędach na wyznaczonej linii. Pierwsi z zespołow trzymają kij do minihokeja w ręce, przed nimi leży piłeczka do tenisa. Na sygnał nauczyciela prowadzą piłeczkę przy kijku tak, aby im nie uciekła, okrążają pachołek, przekazują następnym kijek, piłkę i idą na koniec rzędu. Wygrywa zespół, który wykona zadanie najszybciej i najdokładniej.
  • Dzieci stoją w rzędach na wyznaczonej linii. W odległości ok. 5m stoją plastikowe kręgle. Dzieci starają się zbić piłką, przy pomocy kija do unihokeja postawione kręgle. Po każdym zbiciu stawiamy kręgle na nowo. Wygrywa ten  zespół, który zbije łącznie więcej kręgli.

4.Ćwiczenia kończące zajęcia:

  • Dzieci z kijków do unihokeja układają dwie litery „WF”
  • Zbiórka – omówienie zajęć. Wyróżnienie dzieci, które starały się wykonywać wszystkie ćwiczenia poprawnie i bezpiecznie.

SCENARISZ ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

W KLASIE IV

 

Temat: Nauka przewrotu w przód.

Klasa IV                                                            Liczba ćwiczących: 16

Miejsce: sala gimnastyczna

Przybory: Materac

Cele szczegółowe:

Motoryczność: wyrabianie zwinności.

Umiejętności: uczeń potrafi wykonać przewrót z przysiadu do przysiadu.

Wiadomości: uczeń zna zasady bezpiecznego wykonywania ćwiczeń.

Umiejętności: wykonuję prawidłową pozycje skulną.

Metody i formy pracy: ćwiczenia techniki w formie ścisłej.

TOK LEKCJI

   ORGANIZACJA I PRZEBIEG ĆWICZEŃ

     UWAGI

Część

Wstępna

5 minut

  1. Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności.
  2. Zapoznanie z zadaniem lekcji.
  3. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji.

Kontrola stroju.

Część główna A

15 minut

-          Bieg dookoła sali z krążeniem RR w tył i w

przód.

W marszu dookoła sali:

-          na sygnał przysiad i podskok

-          poruszanie się krokiem skrzyżnym

-          marsz w przysiadzie

-          co trzeci krok skłon w przód do nogi wykrocznej

-          skoki zajęcze

-          marsz z wysokim unoszeniem kolan i klaśnięciami pod kolanami

Ćwiczenia w miejscu:

-          skłony tułowia w przód i tył w rozkroku

-          klęk podparty  „koci grzbiet”

-          w postawie skłony tułowia w prawo i lewo

-          wychylanie tułowia w przód i w tył

-          w podporze przodem rzuty prostych NN w bok

Ćwiczenia w leżeniu

-          leżenie przeżutne x 5

-          leżenie tyłem RR w bok dotykanie NN do przeciwległej RR

-          siad skrzyżny RR oparte o podłogę unoszenie bioder w górę.

Uczniowie

maszerują

Jeden za drugim

Uczniowie w szeregu

Pokaz nauczyciela

                                                          

                                                                       

Część główna B

20 minut

-          z przysiadu przetoczenia w przód do przysiadu

-          z przysiadu przetoczenia w tył do przysiadu

-          z klęku na górnej części skrzyni oprzeć dłonie

-          na materacu, skłon głowy i oparcie karku

-          odbicie kolan i przetoczenie w przód do

-          przysiadu podpartego

-          przewrót w przód z przysiadu podpartego

do przysiadu

     - jeden uczeń ćwiczy pozostali obserwują

Nauczyciel pokazuje wszystkie ćwiczenia

Nauczyciel klęczy z boku materaca jedna

ręka zabezpiecza kark, druga nadaje ruch obrotowy ćwiczącemu.

Ćwiczenia na jednym materacu.

Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo.

Część końcowa

5 minut

-          leżenie tyłem, NN ugięte w kolanach wdech przez nos wydech przez usta

-          w staniu lużne podskoki

-          zbiórka, omówienie lekcji.

Podsumowanie

lekcji.

                          

 

Obszar nr 5  Pozalekcyjne zajęcia sportowe

W ramach zajęć pozalekcyjnych uczniowie naszej szkoły mogą realizować swoje zainteresowania sportem uczestnicząc w zajęciach pozalekcyjnych takich jak: gry i zabawy z elementami piłki nożnej- chłopcy z klas II-III,piłka nożna – chłopcy z klas IV-VI, minisiatkówka – dziewczynki z klas II-III, gimnastyka korekcyjna, tenis stołowy.  Głównym celem zajęć jest zachęcenie uczniów do aktywnego spędzania czasu wolnego, dbanie o harmonijny rozwój organizmu, ale także uzmysłowienie walorów rekreacyjnych i korzyści zdrowotnych wynikających z uprawiania sportu. Gry cieszą się dużą popularnością, rywalizacja sportowa pomiędzy uczestnikami powoduje, że wzrasta liczba uczniów zainteresowanych udziałem w zajęciach. Udział w zajęciach jest jednym ze sposobów zdrowego stylu życia, dostępny i przyjazny dla każdego niezależnie od wieku. Ćwicząc można stać się naprawdę dobrym sportowcem. Dzięki treningom można poznać podstawowe techniki gry oraz przepisy. Chłopcy i dziewczynki z wielkim oddaniem ćwiczą pod okiem pana M. Filipczaka.

W naszej szkole uczniowie bardzo chętnie grają w tenisa stołowego. Gra umożliwia nie tylko na doskonalenie umiejętności technicznych, ale pozwala również aktywnie spędzać czas wolny. Uczniowie bardzo chętnie korzystają  z tej formy rozrywki, i dlatego w okresie zimy były rozgrywane zacięte pojedynki. Nasi uczniowie odnoszą bardzo dobre wyniki w tej dyscyplinie sportowej na zawodach międzyszkolnych, powiatowych i wojewódzkich.

W styczniu 2014 roku w naszej szkole odbył się Turniej Tenisa Stołowego. Turniej cieszył się dużym zainteresowaniem uczniów naszej szkoły, wzbudził wśród zawodników mnóstwo pozytywnych emocji oraz rozbudził ducha rywalizacji. Zwycięzcy otrzymali pamiątkowe dyplomy.

Głównym celem zajęć gimnastyki korekcyjnej jest wyrobienie u dziecka nawyku prawidłowej postawy ciała we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego. Uczniowie naszej szkoły bardzo aktywnie uczestniczą
w tych zajęciach, zdają sobie sprawę, jak ważne jest dbanie o prawidłową sylwetkę. Zajęcia, na których poznają nowe zabawy, dają im wiele radości
i zachęcają do współpracy w grupie.

Zajęcia na basenie obecnie stały się bardzo popularną formą aktywności ruchowej. Jest to połączenie gimnastyki korekcyjnej i elementów pływania. Wyjątkowe właściwości wody sprawiają, że jest to trening bezpieczny, efektywny i jednocześnie dostępny dla wszystkich. Decydującym walorem ćwiczeń w wodzie jest odciążenie ciała i możliwość swobodnych zmian jego ułożenia. Umożliwia to wykonywanie ćwiczeń, które dla niektórych osób bywają niemożliwe do wykonania na lądzie, gdyż są bolesne lub zbyt trudne.

Olimpiada sportowa dla klas I-III


Dnia 28 listopada 2013 roku w Zespole Szkół im. Janiny Wierzchowskiej w Liśniku Dużym odbyła się Gminna Olimpiada Sportowa klas I - III .

Udział wzięło pięć drużyn ze szkół podstawowych Gminy Gościeradów. Sportowcyz klas I-III  swoją sprawność fizyczną zaprezentowali w sześciu konkurencjach. Była to doskonała zabawa i okazja zapozania nowych kolegów i koleżanek. Uczestnicy otrzymali słodkie i zdrowe upominki, a drużyny nagrody książkowe i dyplomy.

Zimowe szaleństwo

W ramach akcji „Ćwiczyć każdy może” dla uczniów klasy II zostały zorganizowane dodatkowe zajęcia, których głównym celem była promocja zdrowego stylu życia. Uczniowie bardzo aktywnie i przyjemnie spędzili czas. Zabawom na śniegu nie było końca. Wszyscy bardzo zadowoleni wrócili do szkoły.

 

Obszar nr 8  Aktywność w gronie rodziny


Uroczystości szkolne są bardzo ważnym elementem w wychowaniu dzieci.
Staramy się wpajać dzieciom od najmłodszych lat miłość i szacunek do osób starszych, potrzebujących. Okazją do sportowych działań jest obchodzony co roku w naszej szkole Światowy Dzień Serca, Dzień Kobiet oraz Festyn Rodzinny. Uroczystości te zawsze przebiegają w miłej atmosferze. Rodzice angażują się  w przygotowanie tych uroczystości i biorą w nich aktywny udział.

We wrześniu 2013 roku po raz dziesiąty  w naszej szkole obchodziliśmy Dni Serca. Głównym celem  naszego projektu była edukacja uczniów w zakresie zdrowego stylu życia oraz przygotowanie ich do dokonywania wyborów służących zdrowiu.  Do realizacji projektu zostali zaproszeni rodzice uczniów. 30 września 2013 roku odbył się Bal Otwartych Serc- dyskoteka z okazji Dnia Chłopaka, która rozpoczęła realizację projektu oraz mecz siatkówki „ Rodzice kontra Nauczyciele” promujący aktywność fizyczną. Walka była zacięta. Każda z drużyn dawała z siebie wszystko. Ten niesamowity pokaz umiejętności siatkarskich zakończył się zwycięstwem nauczycieli.

12 marca 2014 roku w klasie II odbyło się spotkanie z mamami  z okazji Dnia Kobiet. Chłopcy z klasy II złożyli wszystkim kobietkom tym małym i trochę starszym życzenia oraz zaprosili wszystkich do świętowania tego dnia na sportowo. Odbył się mecz „Rodzice kontra Uczniowie” oraz konkurs rzutów do kosza i strzałów na bramkę. Królową rzutów do kosza została pani Żaneta mama Jakuba,  królową strzałów na bramkę pani Małgorzata mama Sebastiana. Jesteśmy wdzięczni wszystkim mamom za zaangażowanie, poświęcony czas i wspólną zabawę razem z dzieckiem.

Co roku na w naszej szkole na przełomie maja/czerwca organizowany jest Festyn Rodzinny. Rodzice wspólnie z dziećmi biorą udział w zawodach sportowych organizowanych przez nauczycieli wychowania fizycznego oraz grach i zabawach ruchowych.  Cykliczne spotkania mają na celu integrację uczniów, rodziców inauczycieli, a także stwarzają doskonałą okazję do podejmowania aktywności fizycznej w gronie rodzinnym.