JAK MÓWIĆ, Ż EBY DZIECI SIĘ UCZYŁY …
…W DOMU I W SZKOLE”
Porady zaczerpnięte i inspirowane książką Adele Faber i Elaine Mazlish
„Co powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele. Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole”.
Sposób, w jaki rodzice i nauczyciele mówią do dziecka, informuje dziecko,
co do niego czują. Ich stwierdzenia mają wpływ na jego szacunek do samego siebie
i poczucie własnej wartości.
W dużym stopniu język rodziców determinuje przeznaczenie dziecka.
Haim Ginott
JAK RADZIĆ SOBIE Z UCZUCIAMI,
KTÓRE PRZESZKADZAJĄ W NAUCE
1. Zamiast zaprzeczać uczuciom…
Uczeń: Ta czytanka jest głupia!
Dorosły: Wcale nie. Jest bardzo ciekawa.
….nazwij je.
Uczeń: Ta czytanka jest głupia.
Dorosły: Coś ci się w niej nie podoba.
Kiedy zaprzeczamy uczuciom, możemy łatwo zniechęcić dziecko. Kiedy określimy i zaakceptujemy negatywne uczucia, uczeń otrzymuje zachętę do podejmowania dalszych starań.
2. Zamiast krytykować lub udzielać rad ….. potwierdź uczucia słowem lub pomrukiem („Och”, „ tak”, „rozumiem”)
Dorosły ( rodzic, nauczyciel) ma dobre intencje, ale kiedy dziecko musi wysłuchiwać słów krytyki i rad, trudno jest mu skupić się na swoim problemie lub poczuwać się do odpowiedzialności. Reagując na zmartwienia ucznia postawą pełną troski i przytakując od czasu do czasu ze zrozumieniem, pozwalamy mu skoncentrować się na problemie i samodzielnie znaleźć rozwiązanie.
3. Zamiast rozsądnie przekonywać i tłumaczyć…. daj dziecku w fantazji to, czego nie może mieć naprawdę.
Irytuje nas, kiedy dziecko nie przyjmuje do wiadomości „ rozsądnych argumentów”. Co innego możemy zrobić? Czy jest lepszy sposób, aby pomóc uczniom pokonać niechęć do jakiegoś zadania? kiedy wyrazimy poprzez fantazję pragnienia ucznia, łatwiej jest mu poradzić sobie z rzeczywistymi problemami.
4. Zamiast ignorować uczucia…… zaakceptuj uczucia, nawet gdy zachowanie jest
nie do zaakceptowania.
Dobra reakcja dorosłego: Jacku, chcesz zeskoczyć, prawda? Zasada brzmi: Nie wolno skakać z krzeseł.Możesz mi później pokazać na placu zabaw, jak wysoko i jak daleko skaczesz.
Dziecku jest łatwiej zmienić swoje zachowanie, jeśli jego uczucia zostaną zaakceptowane.
Sposób, w jaki my, dorośli wychowujemy dzieci wynika z tego, jak my sami byliśmy wychowywani. Nie zawsze były to dobre metody i sposoby, a my nieświadomie powielamy tamte błędy.
Jeśli chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na wrażliwych ludzi, musimy traktować je godnie.
Jeśli chcemy wychowywać młodych ludzi, którzy szanują samych siebie i innych, to musimy zacząć ich szanować. A nie dokonamy tego, nie okazując szacunku dla ich uczuć.
Wybór A. K.