Zasady pedagogiczne pedagoga szkolnego

Zasady  pedagogiczne obowiązujące pedagoga szkolnego.

 

 

Ø       Zasada dyskretności opieki, która wynika z prawa dziecka do godności osobistej i wynika ze szczególnej właściwości okresu dojrzewania jaką jest nadwrażliwość na naruszenie prywatności. Pedagog zawsze stara się być taktowny, unika ostentacyjnego udzielania pomocy, okazywania litości, by nie zawstydzić lub upokorzyć.

Ø       Zasada odpowiedzialności za pełny rozwój każdego ucznia, bo każde dziecko jest najwyższą wartością. Pedagog stara się poznać indywidualne możliwości każdego ucznia, jego warunki rodzinne, społeczne i wiedzę tę wykorzystuje organizując proces wychowania.

Ø       Zasada ufności opiekuńczej, która wynika z konieczności wzbudzania w uczniach przeświadczenia, że pedagog jest tą osobą, u której zawsze znajdą wsparcie i pomoc. Pedagog stara się, żeby uczniowie widzieli w nim przyjaciela, do którego maga się zwrócić w każdej sprawie.

Ø       Zasada podmiotowości ucznia, która wynika z założenia, że dziecko jest podmiotem wszystkich działań. Pedagog stara się wyrabiać u uczniów poczucie odpowiedzialności za siebie i swoich kolegów.

Ø       Zasada bezwzględnej walki z zagrożeniami rozwoju uczniów. Rola pedagoga wymaga ogromnego wyczulenia na wszelkie nieprawidłowości, wypaczenia i deformacje zarówno w życiu szkolnym jak i najbliższym środowisku uczniów.

PRACA INDYWIDUALNA PEDAGOGA SZKOLNEGO

 

INDYWIDUALNA OPIEKA PEDAGOGICZNO-PSYCHOLOGICZNA

  • Udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych.
  • Udzielanie uczniom pomocy (poradnictwo psychospołeczne)w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych.
  • Udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach z rówieśnikami i środowiskiem.
  • Analiza postępów w nauce uczniów pozostających pod opieką pedagoga.
  • Przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży.
  • Poddawanie ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym systematycznej kontroli i ocenie, wdrażanie go do przestrzegania obowiązujących norm społecznych.
  • Wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do Sądu Rejonowego.
  • Prowadzenie profilaktyki uzależnień - przeciwdziałanie paleniu tytoniu, spożywania alkoholu i używania narkotyków:
    • ukazywanie społeczno-ekonomicznych, zdrowotnych i moralnych skutków uzależnień,
    • wyjaśnianie przyczyn i mechanizmów tych zjawisk,
    • rozwijanie różnych porad i terapii dla młodzieży uzależnionej,
    • konsultacje z rodzicami,
  • Przeciwdziałanie zjawiskom patologii społecznej:
    • informowanie o przyczynach, następstwach szczególnie rozpowszechnionych zjawisk patologii społecznej,
    • opieka nad uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym,
  • Ograniczenie zainteresowania młodych ludzi środkami psychoaktywnymi i "negatywnymi" subkulturami oraz pokazanie alternatywnych "sposobów życia".