Zasady pedagogiczne pedagoga szkolnego
Zasady pedagogiczne obowiązujące pedagoga szkolnego.
|
|
Ø Zasada dyskretności opieki, która wynika z prawa dziecka do godności osobistej i wynika ze szczególnej właściwości okresu dojrzewania jaką jest nadwrażliwość na naruszenie prywatności. Pedagog zawsze stara się być taktowny, unika ostentacyjnego udzielania pomocy, okazywania litości, by nie zawstydzić lub upokorzyć.
Ø Zasada odpowiedzialności za pełny rozwój każdego ucznia, bo każde dziecko jest najwyższą wartością. Pedagog stara się poznać indywidualne możliwości każdego ucznia, jego warunki rodzinne, społeczne i wiedzę tę wykorzystuje organizując proces wychowania.
Ø Zasada ufności opiekuńczej, która wynika z konieczności wzbudzania w uczniach przeświadczenia, że pedagog jest tą osobą, u której zawsze znajdą wsparcie i pomoc. Pedagog stara się, żeby uczniowie widzieli w nim przyjaciela, do którego maga się zwrócić w każdej sprawie.
Ø Zasada podmiotowości ucznia, która wynika z założenia, że dziecko jest podmiotem wszystkich działań. Pedagog stara się wyrabiać u uczniów poczucie odpowiedzialności za siebie i swoich kolegów.
Ø Zasada bezwzględnej walki z zagrożeniami rozwoju uczniów. Rola pedagoga wymaga ogromnego wyczulenia na wszelkie nieprawidłowości, wypaczenia i deformacje zarówno w życiu szkolnym jak i najbliższym środowisku uczniów.
PRACA INDYWIDUALNA PEDAGOGA SZKOLNEGO
INDYWIDUALNA OPIEKA PEDAGOGICZNO-PSYCHOLOGICZNA
- Udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych.
- Udzielanie uczniom pomocy (poradnictwo psychospołeczne)w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych.
- Udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach z rówieśnikami i środowiskiem.
- Analiza postępów w nauce uczniów pozostających pod opieką pedagoga.
- Przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży.
- Poddawanie ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym systematycznej kontroli i ocenie, wdrażanie go do przestrzegania obowiązujących norm społecznych.
- Wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do Sądu Rejonowego.
- Prowadzenie profilaktyki uzależnień - przeciwdziałanie paleniu tytoniu, spożywania alkoholu i używania narkotyków:
- ukazywanie społeczno-ekonomicznych, zdrowotnych i moralnych skutków uzależnień,
- wyjaśnianie przyczyn i mechanizmów tych zjawisk,
- rozwijanie różnych porad i terapii dla młodzieży uzależnionej,
- konsultacje z rodzicami,
- Przeciwdziałanie zjawiskom patologii społecznej:
- informowanie o przyczynach, następstwach szczególnie rozpowszechnionych zjawisk patologii społecznej,
- opieka nad uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym,
- Ograniczenie zainteresowania młodych ludzi środkami psychoaktywnymi i "negatywnymi" subkulturami oraz pokazanie alternatywnych "sposobów życia".