Raport z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2012/13
W roku szkolnym 2012/2013 ewaluacji zostały poddane następujące obszary:
- EFEKTY DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ ORAZ INNEJ DZIALALNOŚCI
STATUTOWEJ SZKOŁY (WYMAGANIE 1.3 UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI)
- PROCESY ZACHODZĄCE W SZKOLE LUB PLACÓWCE (WYMAGANIE 2.6 PROWADZONE SĄ DZIAŁANIA SŁUŻĄCE
WYRÓWNYWANIU SZANS EDUKACYJNYCH) - ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ LUB PLACÓWKĄ (WYMAGANIE 4.1 W SZKOLE WSPÓŁPRACUJE SIĘ W ZESPOŁACH)
CELE EWALUACJI
- Pozyskanie informacji na temat udziału uczniów w zajęciach prowadzonych w szkole.
- Sprawdzenie stopnia aktywności i samodzielności uczniów w czasie zajęć realizowanych szkole.
- Sformułowanie wniosków i rekomendacji, które będą stanowiły podstawę do zwiększenia aktywności i samorządności uczniów.
- Pozyskanie informacji na temat prowadzonych w szkole działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów i uzyskanych efektów.
- Wykorzystanie zebranych informacji do poprawy jakości pracy szkoły w tym obszarze oraz wzrostu efektów kształcenia.
- Pozyskanie informacji o formach i jakości współpracy nauczycieli w zespołach klasowych i zadaniowych.
- Pozyskanie informacji o zakresie wykorzystania analizy efektów pracy do poprawy jakości pracy zespołu.
- Wskazanie obszarów współpracy wymagających poprawy.
PRZEDMIOT EWALUACJI
Przedmiotem badań było określenie potrzeb i oczekiwań uczniów w zakresie zajęć pozalekcyjnych oraz określenie wpływu zajęć pozalekcyjnych na osiągnięcia edukacyjne i postawy społeczne uczniów (wymaganie 1.3), uzyskanie informacji na temat prowadzonych w szkole działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych i uzyskanych efektów (wymaganie 2.6) oraz uzyskanie informacji na temat form i jakości współpracy nauczycieli w zespołach klasowych i zadaniowych. Założeniem ewaluacji było także pozyskanie informacji o zakresie wykorzystania analizy efektów pracy do poprawy jakości pracy zespołu oraz wskazanie obszarów współpracy wymagających poprawy(wymaganie 4.1).
CHARAKTERYSTYKA PRZEPROWADZONEGO BADANIA
Powołany na posiedzeniu rady pedagogicznej w dniu 30.08.2012 roku zespół ewaluacyjny w składzie: nauczyciel –przewodniczący zespołu ds. ewaluacji pani Ewa Wołoszyn oraz nauczyciele – członkowie zespołu pani Jolanta Czajka oraz pani Agnieszka Kamieniarz opracowali plan, harmonogram oraz narzędzia ewaluacji. Przetworzyli i zinterpretowali zebrane informacje. Zespół sporządził całościowy raport. Badanie przeprowadzono przy pomocy ankiet, wywiadów, analizy dokumentacji. Respondentami byli uczniowie, rodzice i nauczyciele.
MOCNE STRONY SZKOŁY
- uczniowie uczestniczą w różnorodnych zajęciach pozalekcyjnych
- o większości zajęć uczniowie wyrażają pozytywne opinie
- większość uczniów nic nie chciałaby zmienić w zajęciach, w których uczestniczy
- Rodzice dostrzegają pozytywny wpływ udziału w zajęciach na uczestniczące w nich dzieci.
- Zajęcia spełniają oczekiwania dziecka.
- Zajęcia wyrównujące pomagają w utrwaleniu wiadomości i umiejętności oraz wyrównują braki edukacyjne uczniów
- Zajęcia rozwijające pozwalają na pogłębianie zainteresowań, umożliwiaja udział w konkursach, wpływają na uzyskanie lepszych ocen
- Nauczyciele zauważyli, że zajęcia dodatkowe wpływają na integrację z grupą, na rozwój samodzielności i obowiązkowości oraz pozytywne relacje koleżeńskie
- Uczniowie mają możliwość rozwijania w szkole swoich zainteresowań.
Biorą udział w zajęciach dodatkowych.
- Najwięcej uczniów uczestniczy w zajęciach przedmiotowych i sportowych. Są to zajęcia, w których uczestniczą najchętniej i nic by w nich nie zmienili.
- Osiągnięcia uczniów są prezentowane w szkole i poza szkołą
- Nauczyciele znają potrzeby edukacyjne uczniów.
- Szkoła umożliwia zdolnym uczniom rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień .
- Szkoła wspomaga uczniów mających trudności w nauce.
- Osiągnięcia uczniów są prezentowane społeczności szkolnej i pozaszkolnej.
- Nauczyciele dobrze orientują się, jakie potrzeby edukacyjne mają uczniowie.
- Uczniów mających trudności w nauce wspomaga się w naszej szkole w opanowaniu podstawowego zakresu wymagań programowych poprzez udział w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych i logopedycznych.
- Uczniom zdolnym stworzono w szkole różne możliwości rozwijania ich zainteresowań i uzdolnień poprzez udział w zajęciach pozalekcyjnych, konkursach, zawodach sportowych.
- Osiągnięcia uczniów są prezentowane społeczności szkolnej i pozaszkolnej najczęściej na wystawach prac uczniowskich, na imprezach szkolnych i międzyszkolnych oraz na stronie internetowej szkoły.
- Przy podziale zadań uwzględniane są możliwości, kompetencje i zdolności członków zespołu.
- Zespoły analizują efekty swojej pracy, formułuje wnioski z analizy i wykorzystuje je do planowania swojej dalszej pracy.
- Wymiana informacji, ustalanie wspólnych działań i opracowywanie spójnego sposobu oceniania i analizowania sprawdzianów przyczynia się do poprawy efektów zespołu
- W zespołach panuje właściwa atmosfera.
- Członkowie zespołu mogą wypowiedzieć się podczas spotkania, wspólnie omawiają pomysły, wnioski, pytania, dzielą się wiedzą , informacjami, wspólnie ustalają plan pracy i plan działań.
SŁABE STRONY SZKOŁY
- Nieliczni uczniowie są niezadowoleni z zajęć ze względu na brak zainteresowania, nudę i niechęć do pracy.
- U uczniów uczestniczących w zajęciach pozalekcyjnych obserwuje się różne formy agresji(słowna) oraz wykorzystywanie udziału w formach pozalekcyjnych do opuszczania obowiązkowych zajęć szkolnych.
- Nie zawsze rodzice wiedzą jaki jest charakter zajęć, w których uczestniczą ich dzieci.
- Nauczyciele zachęcają uczniów do udziału w konkursach i zawodach sportowych, ale nie zachęcają do udziału w olimpiadach i unijnych programach edukacyjnych.
- Rozszerzyć ofertę zajęć dodatkowych w celu wykorzystania uzdolnień uczniów.
- Rodzice nie znają form pomocy uczniom z trudnościami w nauce.
- Nie wszyscy nauczyciele potrafią opisać efekty korzystania przez uczniów z form pomocy lub form rozwijania zainteresowań i uzdolnień.
- Nie zawsze przewodniczący zespołu przydziela zadania do realizacji członkom zespołu.
- Nie zawsze podejmowane są działania na rzecz poprawy współpracy w zespole.