Raport z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2012/13

                                             


W roku szkolnym 2012/2013 ewaluacji zostały poddane następujące obszary:

 

  • EFEKTY DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ ORAZ INNEJ DZIALALNOŚCI
    STATUTOWEJ SZKOŁY (
    WYMAGANIE 1.3   UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI)
  • PROCESY ZACHODZĄCE W SZKOLE LUB PLACÓWCE  (WYMAGANIE 2.6  PROWADZONE SĄ DZIAŁANIA SŁUŻĄCE
    WYRÓWNYWANIU SZANS EDUKACYJNYCH)
  • ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ LUB PLACÓWKĄ (WYMAGANIE 4.1  W SZKOLE WSPÓŁPRACUJE SIĘ W ZESPOŁACH)

CELE EWALUACJI

  • Pozyskanie informacji na temat udziału uczniów w zajęciach prowadzonych w szkole.
  • Sprawdzenie stopnia aktywności i samodzielności uczniów w czasie zajęć realizowanych szkole.
  • Sformułowanie wniosków i rekomendacji, które będą stanowiły podstawę do zwiększenia aktywności i samorządności uczniów.
  • Pozyskanie informacji na temat prowadzonych w szkole działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów i uzyskanych efektów.
  • Wykorzystanie zebranych informacji do poprawy jakości pracy szkoły w tym obszarze oraz wzrostu efektów kształcenia.
  • Pozyskanie informacji o formach i jakości współpracy nauczycieli w zespołach klasowych i zadaniowych.
  • Pozyskanie informacji o zakresie wykorzystania analizy efektów pracy do poprawy jakości pracy zespołu.
  • Wskazanie obszarów współpracy wymagających poprawy.

 

PRZEDMIOT EWALUACJI
Przedmiotem badań było określenie potrzeb i oczekiwań uczniów w zakresie zajęć pozalekcyjnych oraz określenie wpływu zajęć pozalekcyjnych na osiągnięcia edukacyjne   i postawy  społeczne uczniów (wymaganie 1.3), uzyskanie informacji na temat prowadzonych w szkole działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych i uzyskanych efektów (wymaganie 2.6) oraz  uzyskanie informacji na temat form i jakości współpracy nauczycieli  w zespołach klasowych i zadaniowych. Założeniem ewaluacji było także pozyskanie informacji o zakresie wykorzystania analizy efektów pracy do poprawy jakości pracy zespołu oraz wskazanie obszarów współpracy wymagających poprawy(wymaganie 4.1).
CHARAKTERYSTYKA PRZEPROWADZONEGO BADANIA

Powołany na posiedzeniu rady pedagogicznej w dniu 30.08.2012 roku zespół ewaluacyjny  w składzie: nauczyciel –przewodniczący zespołu ds. ewaluacji pani Ewa Wołoszyn oraz nauczyciele – członkowie zespołu pani Jolanta Czajka oraz pani Agnieszka Kamieniarz opracowali plan, harmonogram oraz narzędzia ewaluacji. Przetworzyli i zinterpretowali zebrane informacje. Zespół sporządził całościowy raport. Badanie przeprowadzono przy pomocy ankiet, wywiadów, analizy dokumentacji. Respondentami byli uczniowie, rodzice  i nauczyciele.

MOCNE STRONY SZKOŁY

  • uczniowie uczestniczą w różnorodnych zajęciach pozalekcyjnych
  • o większości zajęć uczniowie wyrażają pozytywne opinie
  • większość uczniów nic nie chciałaby zmienić w zajęciach, w których uczestniczy
  • Rodzice dostrzegają pozytywny wpływ udziału w zajęciach na uczestniczące w nich dzieci.
  • Zajęcia spełniają oczekiwania dziecka.
  • Zajęcia wyrównujące pomagają w utrwaleniu wiadomości i umiejętności oraz wyrównują braki edukacyjne uczniów
  • Zajęcia rozwijające pozwalają na pogłębianie zainteresowań, umożliwiaja udział w konkursach, wpływają na uzyskanie lepszych ocen
  • Nauczyciele zauważyli, że zajęcia dodatkowe wpływają na integrację z grupą, na rozwój samodzielności i obowiązkowości oraz pozytywne relacje koleżeńskie
  • Uczniowie mają możliwość rozwijania w szkole swoich zainteresowań.

Biorą udział w zajęciach dodatkowych.

  • Najwięcej uczniów uczestniczy w zajęciach przedmiotowych i sportowych. Są to zajęcia, w których uczestniczą najchętniej i nic by w nich nie zmienili.
  • Osiągnięcia uczniów są prezentowane w szkole i poza szkołą
  • Nauczyciele znają potrzeby edukacyjne uczniów.
  • Szkoła umożliwia zdolnym uczniom rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień .
  • Szkoła wspomaga uczniów mających trudności w nauce.
  • Osiągnięcia uczniów są prezentowane społeczności szkolnej i pozaszkolnej.
  • Nauczyciele dobrze orientują się, jakie potrzeby edukacyjne mają uczniowie.
  • Uczniów mających trudności w nauce wspomaga się w naszej szkole w opanowaniu podstawowego zakresu wymagań programowych poprzez udział w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych i logopedycznych.
  • Uczniom zdolnym stworzono w szkole różne możliwości rozwijania ich zainteresowań i uzdolnień poprzez udział w zajęciach pozalekcyjnych, konkursach, zawodach sportowych.
  • Osiągnięcia uczniów są prezentowane społeczności szkolnej i pozaszkolnej najczęściej na wystawach prac uczniowskich, na imprezach szkolnych i międzyszkolnych  oraz na stronie internetowej szkoły.
  • Przy podziale zadań uwzględniane są możliwości, kompetencje i zdolności członków zespołu.
  • Zespoły analizują efekty swojej pracy, formułuje wnioski z analizy i wykorzystuje je do planowania swojej dalszej pracy.
  • Wymiana informacji, ustalanie wspólnych działań i opracowywanie spójnego sposobu  oceniania i analizowania sprawdzianów przyczynia się do poprawy efektów zespołu
  • W zespołach panuje właściwa atmosfera.
  • Członkowie zespołu mogą wypowiedzieć się podczas spotkania, wspólnie omawiają pomysły, wnioski, pytania, dzielą się wiedzą , informacjami, wspólnie ustalają plan pracy i plan działań.

 

SŁABE STRONY SZKOŁY

 

  • Nieliczni uczniowie są niezadowoleni z zajęć ze względu na brak zainteresowania, nudę i niechęć do pracy.
  • U uczniów uczestniczących w zajęciach pozalekcyjnych obserwuje się różne formy agresji(słowna) oraz wykorzystywanie udziału w formach pozalekcyjnych do opuszczania obowiązkowych zajęć szkolnych.
  • Nie zawsze rodzice wiedzą jaki jest charakter zajęć, w których uczestniczą ich dzieci.

 

  • Nauczyciele zachęcają uczniów do udziału w konkursach i zawodach sportowych, ale nie zachęcają do udziału w olimpiadach i unijnych programach edukacyjnych.
  • Rozszerzyć ofertę zajęć dodatkowych w celu wykorzystania uzdolnień uczniów.
  • Rodzice  nie znają form pomocy uczniom z trudnościami w nauce.
  • Nie wszyscy nauczyciele potrafią opisać efekty korzystania przez uczniów z form pomocy lub form rozwijania zainteresowań i uzdolnień.
  • Nie zawsze przewodniczący zespołu przydziela zadania do realizacji członkom zespołu.
  • Nie zawsze podejmowane są działania na rzecz poprawy współpracy w zespole.