PROGRAM PROFILAKTYKI

PROGRAM PROFILAKTYKI  ZESPOŁU PLACÓWEK OŚWIATOWYCH

im. JANA PAWŁA II

w GOŚCIERADOWIE

 

„ZDROWY I BEZPIECZNY UCZEŃ”

 

 

 

 

 

 

opracowany został na rok szkolny:

2013/2014, 2014/2015. 2015/2016

 

 

WYCHOWANIE A PROFILAKTYKA W SZKOLE


               Działalność edukacyjna naszej szkoły określana jest przez zestaw programów nauczania, program wychowawczy i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska.

                W programie profilaktyki szkoła wspiera ucznia w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu. Ogranicza i likwiduje czynniki niekorzystne dla życia i zdrowia dziecka. Działania profilaktyczne stanowią część działań wychowawczych.
Program profilaktyki szkoły powstał na bazie:

  • rządowych programów profilaktycznych
  • środowiskowej diagnozy stanu i potrzeb
  • analizy aktów prawnych                    
  • analizy programu wychowawczego

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniające rozporządzenie
    w sprawie ramowych statutów przedszkola oraz publicznych szkół – Dz.U. nr 10, poz.96. 
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach  i placówkach z póź. zmianami

 

Konstruując szkolny program profilaktyczny wzięliśmy także pod uwagę:

  • wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród rodziców i uczniów;
  • program wychowawczy;
  • programy nauczania;

 

DIAGNOZA ZAGROŻEŃ

Przystępując do opracowania programu profilaktyki szkoły dokonaliśmy wstępnego rozpoznania problemów wychowawczych szkoły.
         Dostrzeganie problemów wychowawczych w szkole wymaga zauważania ich nie tylko przez nauczycieli, pracowników szkoły, ale także przez samych uczniów i ich rodziców. Wówczas zestawienie pojawiających się problemów pozwala ujrzeć je w szerszym kontekście, nie tylko jako problem szkoły czy ucznia, ale całego środowiska, w którym uczeń żyje i wychowuje się.
         W związku z powyższym, określając problemy wychowawcze występujące w szkole, zasięgaliśmy opinii nauczycieli, wychowawców, uczniów i rodziców. Korzystaliśmy z różnych form współpracy ze środowiskiem: rozmowy, wywiady, zebrania z rodzicami, ankieta, obserwacje, lekcje dydaktyczno-wychowawcze, analiza dokumentacji, itp.
         Z analizy sytuacji wychowawczej szkoły opartej na:

  • rozpoznaniu środowiska rodzinnego uczniów,
  • rozpoznaniu potrzeb uczniów w zakresie opiekuńczo-wychowawczym,  a także  psychologiczno-pedagogicznym,
  • pojawiających się problemach wychowawczych występujących w szkole i poza nią wynika, że najczęściej występującymi problemami w szkole są:
  • problem przemocy fizycznej (drobne bójki, zaczepki, zastraszanie,częste konflikty między uczniami);
  • problem agresji słownej (używanie wulgaryzmów, wyzwisk, wyśmiewanie się);
  • trudności w zdyscyplinowaniu uczniów podczas lekcji;   

Ponadto pojawiają się w szkole:

  • problemy zdrowotne i materialne,
  • brak zainteresowania nauką

Zdarza się, że zachowania te współwystępują ze sobą. Odpowiedzi na pytania skierowane do rodziców:„ Jakie zauważają problemy w szkole?”, a do uczniów: „Czego obawiają się w szkole?” ukazuje jeszcze jeden problem, jakim jest zapewnienie uczniom oraz ich rodzicom poczucia bezpieczeństwa w szkole.
      Aby chronić ucznia przed zagrożeniami i zapobiegać jego negatywnym zachowaniom, należy poznać przede wszystkim motywy tych zachowań. Różne nasze obserwacje wskazują, że przyczyną niepokojących zachowań dzieci są najczęściej:  

  • problemy w rodzinie,
  • negatywne wzorce w mediach,
  • chęć zwrócenia na siebie uwagi, znalezienia miejsca w grupie,
  • odreagowanie emocji,
  • brak umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, uległość wobec presji grupy, rówieśników,
  • bezkarność,
  • brak reakcji ze strony dorosłych,
  • nuda, problemy zdrowotne dzieci.                                                                                                                   

 W swoich działaniach profilaktycznych szkoła stara się wykorzystywać czynniki, które chronią uczniów przed zachowaniami problemowymi, są to:

  • więź z rodzicami,
  • opieka dorosłych,
  • zainteresowania uczniów,
  • pozytywny stosunek do szkoły,
  • podejmowanie aktywności (sport, nauka, twórczość),
  • ciekawość poznawcza,
  • radzenie sobie z emocjami,
  • wsparcie w trudnych sytuacjach u dorosłych,
  • pozytywna grupa rówieśnicza.

 

CEL I ZADANIA SZKOLNEJ PROFILAKTYKI 

       Nadrzędnym celem profilaktyki naszej szkoły jest chronienie ucznia przed zagrożeniami na każdym poziomie jego rozwoju. Ponadto należy rozwijać u ucznia umiejętności nawiązywania kontaktu, usprawniać relacje interpersonalne. Stwarzać uczniowi sytuacje podnoszące jego poczucie wartości, nakłaniać do pracy nad sobą, wskazywać pozytywne wzorce.
       Biorąc pod uwagę wyniki diagnozy zagrożeń, motywy negatywnych zachowań uczniów, a także czynniki sprzyjające tworzeniu dobrej sytuacji wychowawczej szkoły należy przyjąć następujące kierunki działań profilaktycznych:
1. Dbać o bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią.
2. Promować zdrowy styl życia – przeciwdziałać uzależnieniom.
3. Zapobiegać przemocy i agresji.
4. Zapobiegać niepowodzeniom szkolnym.
5. Nieść pomoc uczniom z rodzin problemowych i w trudnej sytuacji materialnej.                                                                                                                                                         

6.Realizacja rządowych i ogólnopolskich programów profilaktycznych.

ZAKRES ODDZIAŁYWAŃ PROFILAKTYCZNYCH

      Działania profilaktyczne obejmują wszystkich uczniów klas I-VI, a metody

i formy pracy są dostosowane do ich potrzeb i możliwości oraz wniosków wynikających

z bieżącej diagnozy problemów występujących w środowisku szkolnym.Pracownicy szkoły będą się starać

 o włączanie rodziców do oddziaływań profilaktycznych prowadzonych przez szkołę poprzez informowanie ich o treściach przekazywanych uczniom oraz dostrzeganych zagrożeniach.

METODY I FORMY PRACY

 Program realizowany będzie metodami aktywizującymi na podstawie zasady odwoływania się

do doświadczeń uczniów i ich wiedzy poprzez:

  • prace plastyczne, wiersze, piosenki, teksty literackie, gry i zabawy, inscenizacje, dramy, dyskusje i debaty, mapy mentalne, burzę mózgów, burzę pytań;
  • stałe prezentacje i utrwalanie zachowań prozdrowotnych –prace plastyczne,literackie, muzyczne i multimedialne uczniów;
  • teatrzyli profilaktyczne;
  • organizacja imprez rekreacyjnych i zajęć umożliwiających prezentacje swoich uzdolnień i możliwości;
  • wycieczki, rajdy, zajęcia sportowe, Święto Szkoły, Dzień Bezpieczeństwa,

Festyn Rodzinny i inne;

  • programy profilaktyczne, np. Szkoła bez przemocy
  • spotkania z pracownikami: Policji, Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Sanepidu, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, pielęgniarką szkolną.

OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA REALIZACJĘ PROGRAMU

Program realizowany przez wszystkich nauczycieli przy współpracy:

  • z rodzicami
  • z pedagogiem szkolnym,
  • pielęgniarką szkolną.

Z pomocą instytucji wspierających szkołę takich jak:

  • Policja,
  • OPS,
  •  Poradnia Psychologiczno -Pedagogiczna,
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
  •  organizacje pozarządowe.

PROCEDURA BADANIA EFEKTYWNOŚCI – EWALUACJA

      Ewaluacja programu profilaktyki ma na celu wskazanie, czy podjęte działania są skuteczne i osiągany jest efekt w  postaci prawidłowego rozwoju psychospołecznego i fizycznego uczniów. Ocena efektów      i skuteczności podejmowanych działań w ramach programu profilaktyki będzie dokonywana poprzez:

  • badania ankietowe uczniów, rodziców i nauczycieli,
  • obserwacje zachowań uczniów,
  • udział uczniów w realizowanych programach profilaktycznych,
  • zapisy w dziennikach lekcyjnych,
  • rozmowy z wychowawcami,
  • prace uczniów,
  • sprawozdania pod koniec roku szkolnego sporządzone przez nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego, uwzględniające stopień realizacji treści zawartych w Szkolnym Programie Profilaktyki.

      Ewaluacja będzie dokonywana w trakcie realizacji programu profilaktyki oraz po zakończeniu realizacji    

poszczególnych zadań.  Program profilaktyki będzie modyfikowany i uzupełniany w zależności od akualnych potrzeb.

PLAN REALIZACJI DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH

I       PROMOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA - PRZECIWDZIAŁANIE  UZALEŻNIENIOM

Planowane działania

Klasy

Osoby odpowiedzialne

Prowadzenie zajęć w ramach profilaktyki zdrowotnej: zdrowy styl  życia, higiena osobista, prawidłowe odżywianie, problemy wieku dojrzewania.

  • Zajęcia warsztatowe na temat zdrowego odżywiania                       

Udział uczniów w programach rządowych:

„Szklanka mleka”

„Owoce w szkole”.

V –VI

I-VI

 

 

 

 

I-VI

I-III

 

 

Nauczyciele przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, pedagog ,pielęgniarka. nauczyciel przyrody, wychowawcy

Dyrekcja szkoły, wychowawcy

Konkurs plastyczny oraz realizacja programu ,,Trzymaj formę”.

IV-VI

Pani Dorota Żelazna

Bezpieczna droga do szkoły- spotkania z Policją.                                        

Konkurs plastyczny pod hasłem „Bezpieczna droga do szkoły” .

Uczestnictwo w  konkursie  „Jestem bezpieczny”. 

Uczestnictwo w konkursie BRD

I-VI

 

I-III
 
 
 
 
IV-VI

 

V-VI

Dyrekcja szkoły,

Pani Ewa Wołoszyn

Wychowawcy klas I-III

Pani Anna Szczepanik, Pani Dorota Bartoszek – Ryfka

Pan Tomasz Pęzioł

Jak chronić dziecko przed nałogami- prelekcja dla rodziców / skutki picia alkoholu i palenia papierosów ./

Realizacja programu „Nie pal przy mnie”

Spotkanie dla klas VI – DEBATA

IV-VI

 

 

I-III

 

VI

wychowawcy klas, zaproszeni goście

pedagog szkolny – zajęcia

wg programu

Wychowawcy klas I-III

pedagog szkolny

Zorganizowanie zajęć pozalekcyjnych promujących ruch, zajęcia ruchowe na świetlicy, zajęcia na pływalni.

chętni uczniowie

wychowawca świetlicy, nauczyciele w-fu, pozostali nauczyciele            

i wychowawcy

Udział uczniów w konkursach zdrowotnych/wiedzy, plastycznych/.

  • Turniej promujący zdrowie:

   ,,W zdrowym ciele zdrowy duch”.

  • Turniej promujący zdrowie

   ,,Awantura o zdrowie”

chętni uczniowie

 

 

 

 Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej,nauczyciel przyrody, plastyki,  techniki, pielęgniarka szkolna

Realizacja ogólnopolskiego programu profilaktyki zdrowotnej –,,Szkoła promująca zdrowie”

Działalność koła PCK.

  • Zbiórki charytatywne
  • Udział w pokazach pierwszej pomocy
  • Realizowanie projektu UNICEF
  • Przeprowadzenie apelu z okazji Swiatowego Dnia Serca, Dnia Chorego, Swiatowego Dnia Zdrowia.

Realizacja powiatowego programu „Alert Ekologiczno-Zdrowotny”

I-VI

 

 

I –VI

 

 

 

 

 

 

I –VI

 

Pedagog, pielęgniarka szkolna, opiekun

Samorządu Uczniowskiego

opiekun Szkolnego Koła PCK,

Pani Dorota Żelazna

Profilaktyka- realizacja programów profilaktycznych;

  • ,,Cukierki” ,
  • ,,Magiczne kryształy”
  •  udział uczniów w teatrach profilaktycznych

 

I-III

IV-VI

 

I-VI

wychowawcy  we współpracy

z Policją                  

Zadania dla rodziców:

1. Uczestnictwo rodziców w uroczystościach klasowych i szkolnych.

2. Angażowanie się rodziców w różne formy aktywnego wypoczynku.

3. Dbałość o prawidłowe żywienie dzieci (drugie śniadanie, owoce i warzywa ).

4.Wspólne dyżurowanie z nauczycielami podczas  uroczystości i  imprez szkolnych i pozaszkolnych.

II      ZAPOBIEGANIE NIEPOWODZENIOM SZKOLNYM

Diagnoza uczniów z problemami 
w nauce.

I-VI

Pedagog, nauczyciele, wychowawcy

Przeprowadzenie rozpoznania

 w kierunku dysleksji.

I-VI

Pedagog,logopeda,  nauczyciele języka polskiego, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej

Wzbogacanie wiedzy nauczyciela, rodziców na temat niepowodzeń szkolnych (literatura, prelekcja, warsztaty).

I-VI

wychowawcy klas, pedagog, osoby zaproszone

Organizowanie zajęć wspomagających, terapii pedagogicznej.

I-VI

dyrektor szkoły

Pomoc uczniom w świetlicy
w odrabianiu prac domowych.

I-VI

wychowawca świetlicy, nauczyciele

w ramach 1h z KN

Diagnoza ucznia z problemami natury emocjonalnej -kierowanie do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kraśniku.

I-III

wychowawcy klas, pedagog

Kontrola obowiązku szkolnego.

I-VI

wychowawcy klas, pedagog, dyrekcja szkoły

Indywidualne podejście i ocena ucznia z zaburzeniami w nauce.

I-VI

nauczyciele przedmiotów, wychowawcy klas, pedagog

Zajęcia przygotowujące uczniów do sprawdzianów  zewnętrznych.

VI

 nauczyciele uczący w klasie VI

 Analiza wyników sprawdzianów wewnętrznych i zewnętrznych.

I-VI

Zespóły ds. analizy wyników


Zadania dla rodziców:


1. Rozmowy indywidualne z wychowawcą na temat pomocy uczniom w nauce.

2.Konsultacje rodziców w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kraśniku.

III  ZAPOBIEGANIE PRZEMOCY I AGRESJI

 

Zorganizowaniem spotkań, pogadanek dla dzieci na temat przyczyn i skutków agresji.

I-VI

Pedagog, wychowawcy, Policja

Zajęcia warsztatowe dotyczące nazywania i wyrażania uczuć, radzenie sobie ze stresem, sposoby rozwiązywania konfliktów.

I-VI

wychowawcy klas, pedagog

Wprowadzenie podczas zajęć lekcyjnych elementów ćwiczeń
i muzyki relaksacyjnej.

według potrzeb

nauczyciele przedmiotu

Zauważać pozytywne
i negatywne zachowania uczniów.

I-VI

wszyscy nauczyciele

Wskazywać uczniom możliwości
i formy pomocy, udzielanie wsparcia.

I-VI

wszyscy nauczyciele, pedagog

Spotkanie z funkcjonariuszami ds. nieletnich oraz dzielnicowym.

VI

Zespół ds. Bezpieczeństwa, zdrowia  i ekologii


Zadania dla rodziców:


1. Aktywne uczestnictwo w zebraniach ogólnoszkolnych i klasowych  na temat eliminacji u dzieci agresji, stresu i lęku.

2. Rozmowy indywidualne z wychowawcą  w celu  ujednolicenia oddziaływań wychowawczych-dom/szkoła.

3.Wspólne dyżurowanie z nauczycielami podczas  uroczystości, imprez szkolnych i pozaszkolnych.

IV  DBANIE  O BEZPIECZEŃSTWO DZIECI W SZKOLE I POZA NIĄ

 Zapoznanie uczniów z okolicą szkoły- wycieczki.

I

wychowawcy klas

 Zapoznanie uczniów  z przepisami
i zasadami ruchu drogowego: zajęcia praktyczne.

 Karta rowerowa.

I-III

IV

wychowawcy klas

Pan Tomasz Pęzioł

Informowanie uczniów
o zasadach bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią.

I-VI

wychowawcy klas, nauczyciele w-fu, n- l techniki, wychowawca świetlicy

Realizacja programu profilaktycznego  „Szkoła bez przemocy”.

I-VI

Pani Anna Szczepanik, wychowawcy klas

Wprowadzenie i kontynuacja programu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

”Ratujemy  i uczymy ratować”.

I-VI

Zespół ds. Bezpieczeństwa, zdrowia i ekologii

Pielęgniarka szkolna,

Zapoznawanie i podporządkowywanie się regulaminom szkolnym.

I-VI

wszyscy nauczyciele

Realizacja programu UNICEF.                 

I-VI

Pedagog, opiekun Samorządu Uczniowskiego

Zajęcia warsztatowe na temat bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań w szkole.

  • ,,Dbamy o nasze bezpieczeństwo”.

   I-VI

Świetlica

Wychowawcy klas, wychowawca świetlicy

Niesienie pomocy uczniom wymagającym dożywiania oraz wsparcia finansowego.

według potrzeb

wychowawcy klas, pedagog

Świąteczna pomoc rodzinom w trudnej sytuacji materialnej-spotkania mikołajkowe.

I-VI

Samorząd Uczniowski, PCK, Opieka Społeczna

Zorganizowanie kiermaszu podręczników używanych
i umożliwienie tańszego ich zakupu.

IV-VI

Samorząd Uczniowski, nauczyciel świetlicy

Pomoc rodzicom
w  otrzymaniu stypendium, dofinansowania do podręczników.

I-VI

Pedagog

Wspieranie ucznia i rodziny, wskazywanie instytucji niosących pomoc rodzinie

według potrzeb

Pedagog, dyrekcja szkoły

Wnikliwe rozpoznawanie sytuacji rodzinnych ucznia, kierowanie spraw do sądu.

według potrzeb

Pedagog, wychowawcy, dyrekcja szkoły

Organizowanie cyklicznych imprez okolicznościowych np. Dzień Dziecka, loteria andrzejkowa .

I-VI

Samorząd Szkolny, PCK, dyrekcja szkoły


Zadania dla rodziców:


1.Współpraca rodziców z wychowawcą, pedagogiem szkolnym.

2.Pomoc rodziców w zorganizowaniu Dnia Dziecka, Spotkania z Mikołajem, kiermaszu z używanymi podręcznikami, loterii andrzejkowej.

VI   REALIZACJA PROJEKTU ,,SZKOŁA BEZ PRZEMOCY

Prowadzenie zajęć zgodnie z wytycznymi programu.

I-VI

Wychowawcy klas

Szkolenie Rodziców wg poradnika,,Szkoły bez przemocy”.

I-VI

Koordynator programu

Dzień ,,Szkoły bez Przemocy”

/ czerwiec 2014, 2015 /

I-VI

Wychowawcy, koordynator programu

 

VII  PRZECIWDZIAŁANIE  ZAGROŻENIOM  WYNIKAJĄCYM  Z  KORZYSTANIA TECHNOLOGII  INFORMACYJNEJ  I  MULTIMEDIALNEJ

Udział uczniów w cyklu zajęć na temat „Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?”

IV-VI

Pan Tomasz Pęzioł

Wykonanie przez starsze  klasy  gazetki „Bezpieczny Internet”.

IV-VI

Pan Tomasz Pęzioł

Moja odpowiedzialność za zamieszczone w Internecie informacje i ich formę- pogadanka nauczyciela informatyki.

I-VI

Pan Tomasz Pęzioł

Organizacja w szkole Dnia Bezpiecznego Internetu ( 7 luty).

I-VI

Pan Tomasz Pęzioł


Zadania dla rodziców

1.Udział rodziców w spotkaniach na temat „Bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci”.                                                                                               

2.Zaangażowanie rodziców w organizację Dnia Bezpiecznego Internetu (7 luty).

Program został opracowany przez zespół

ds. Bezpieczeństwa, zdrowia i ekologii