Bazgroły ze szkoły

 Witamy wszystkich !


Jesteśmy uczennicami klasy VI. Od początku roku szkolnego na zajeciach z kółka polonistycznego pracujemy nad


udoskonalaniem swoich umiejętności redaktorskich. Poniżej zamieszczać ędziemy niektóre efekty tych naszych starań.


Czasami krótki artykuł jest wynikiem kilkugodzinnej pracy na zajęciach. Interesujemy się nie tylko bieżącymi


wydarzeniami szkolnymi, uczymy się przeprowadzać wywiady, przygotowujemy ankiety, arkusze wywiadów,


przeprowadzamy je, opracowujemy i wyciągamy wnioski. Czasem jest to całkiem poważna sprawa, czasem ma


humorystyczne zabarwienie. Zapraszamy do lektury:





PAŹDZIERNIK 2013 R.





                                  Każdego roku, na każdym kroku



Każdy z nas spotkał niejednokrotnie odrzuconego przez właściciela psa. Smutne, głodne 
i pozbawione opieki zwierzęta wałęsają się w okolicach zabudowań, szkoły a nawet cmentarza. Na trasie Zaklików – Gościeradów każdego roku spotykam takie przypadki. Są to zazwyczaj zwierzęta dorosłe, lub młode, nawet szczenne suczki lub z matki z małymi szczeniętami, zwierzęta, którymi ktoś się po prostu znudził. Czekają wiernie w miejscu porzucenia mając nadzieję, że pan tylko zapomniał. Pilnie nasłuchują każdego odgłosu silnika. Jedne na jego dźwięk uciekają, inne wprost przeciwnie – wybiegają merdając ogonem. Zawsze głodne, łapczywie rzucając się na resztki kanapki, kawałek kiełbasy. Ale najgorsze jest to, że bardziej niż jedzenia pragną po prostu być dla kogoś znowu kimś ważnym. Początkowo nieufne, ostrożne z czasem nabierają odwagi, pozwalają się dotknąć, pogłaskać, ogonem nieśmiało zdradzając budzące się poczucie radości na widok człowieka.O zachowaniu tych, którzy wyrzucają zwierzaki nie warto nawet dyskutować. Chciałabym jednak powiedzieć coś o nas, o mieszkańcach Gościeradowa i okolic. Może nie wszyscy, ale są wśród nas ludzie o dobrym sercu. Kiedy pojawia się taki piesek, zaraz pojawia się też miska, do której ludzie dobrowolnie przynoszą jedzenie. Jeszcze nie zdarzyło się, żeby taki piesek pozostawiony był bez jedzenia. Wiadomo, że nie każdy może wziąć zwierzaka do domu, większość już ma nawet po kilka psów. Cieszę się, że znajdują się ludzie, którzy nie przechodzą obojętnie obok takiej włochatej kupki nieszczęścia. Mam tylko prośbę to tych, którzy zastanawiają się nad kupnem psa. Nie kupujcie, bo wierności, lojalności i miłości nie da się kupić. Weźcie zwierzaka ze schroniska a najlepiej wprost z ulicy – porzuconego, niechcianego. Poczekajcie, popytajcie, może ktoś o takim wie. Sama mam psa i kota z takiego właśnie źródła. Czas pokazuje, że to nie one miały szczęście trafiając do mnie, ale ja.



                                                                                                                          Sara M.



 


Ach te obowiązki!




 

Rok szkolny w pełni: oceny uwagi, spotkania z rodzicami, rozmowy z wychowawcami. Wszystko to ma kształcić w nas obowiązkowość.  Na każdym kroku zasady, przepisy, kontrakty. I jak tu się nie zagubić? Łatwo nie będzie i żeby jakoś pomóc dziatwie szkolnej przypomnę najważniejsze zasady , którymi kierować powinniśmy się przekraczając progi  naszej szkoły. Po pierwsze nauka – uczymy się systematycznie, na bieżąco, mamy obowiązek zaliczać wszystkie sprawdziany, nadrabiać zaległości, prowadzić estetycznie zeszyty. Po drugie bezpieczeństwo – na przerwach nie biegamy ( zwłaszcza ze schodów!), na lekcjach zachowujemy ciszę, nie wchodzimy na ławki, wychodzimy spokojnie z lekcji, a przed lekcją ustawiamy się kolumnę przed drzwiami do klasy. Po trzecie – strój szkolny – bez negliżu, i szału jeżeli chodzi o kolory, obowiązuje kolor szary, granatowy, czarny, biały i oczywiście obuwie zmienne ( ciapy). Nie   zapominamy o stosownej fryzurze .To tylko najważniejsze zasady. Przypominają nam o nich nauczyciele na początku każdego roku szkolnego i powtarzają na bieżąco, w miarę konieczności i potrzeby. Zaznaczam, że w naszej szkole istnieje  kilka dokumentów, do których można zawsze zajrzeć, w przypadku wątpliwości. To tam szczegółowo ujęte są obowiązki ucznia i różne zasady. Dokumenty te to Statut Szkoły,  Wewnątrzszkolny  System Oceniania, Program Wychowawczy.



                                                                                                                      Ania P.



Odkrywamy tajemnice szkolnych piwnic




W szkolnej piwnicy znajdują się kręte korytarze ciemne ściany oraz strome schody . Znajdowały się tam kiedyś klasy


harcerskie z pięknymi rysunkami ! Pomieszczenia te teraz służą za magazyn. Schodząc stromymi schodami


umiejscowionymi tuż przed wyjściem ze szkoły, od strony ośrodka zdrowia schodzimy do podziemi szkolnych. Na dole


znajduje się szereg krętych, ciemnych korytarzy prowadzących do licznych pomieszczeń. Wszędzie panuje półmrok,


w powietrzu unoszą się różne zapachy : wilgoć , pleśń po prostu starość . Ale nie zawsze były tu magazyny rzecz


y niepotrzebnych: starych ławek, krzesełek, skrzyń, doniczek. Jak wspomina pani Chordyńska,  w czasach , kiedy była


nauczycielem  naszej szkoły  pełniła funkcje starszej drużynowej. Sale harcerskie znajdowały się w najpierw w sali


komputerowej ( 16 ), następnie w szatni pań kucharek, a już na końcu  w piwnicach . Malunki na ścianach oznaczają


znaki różnych drużyn  .Harcerze spotykali się na zbiórkach, sami przygotowywali sale, odnawiali ściany,  meble.


mimo, że  dzisiaj ta część szkoły jest niedostępna dla uczniów, warto pamiętać, że nasza szkoła, jak każdy wieloletni


budynek  ma swoją historię, swoje tajemnice, po prostu swoją duszę.

Weronika B.



 

Szkolna moda



 


Statut naszej szkoły wymaga  by ubierać się schludnie a ubrania dobierać w  stonowanych kolorach: granatowym, biały


czarnym, popielatym. Myśląc o tych barwach  wyobrażamy sobie nudne ubranie,  które wcale nie zwraca na nas uwagi .


Mam nadzieję, że po przeczytaniu  tego artykułu  zmienicie zdanie. Dla dziewczyn i dla chłopaków przygotowałam


wspaniałe propozycje na  jesienny sezon .

 

Dziewczyny, czy otwierając szafę macie wrażenie, ze nie ma w niej nic co nadawałoby się do szkoły? Ależ to nie prawda


Każda z was ma jakieś super ciuchy, które w połączeniu z niektórymi dodatkami oczywiście stosownymi  do wymagań


szkolnych tworzą super styl . Nie bójcie się eksperymentować. Każda z was powinna zrobić sobie jesienne porządki w


swojej szafie i wakacyjne kolory na razie odstawić na bok,  bo nie ma sensu tłumaczyć się przed panią skoro można być


jednocześnie modnie jak i stosownie ubranym . Wystarczy  założyć granatowe rurki  a do tego  czarny albo biały


T-shert .Jakaś ekstra bluza i już świetny styl dla miłośniczek obcisłych spodni. Pamiętajcie, że zakładając czarną


koszulkę nie możemy ubrać bluzy o takim samym kolorze bo wszystko nam się „zleje”i zamiast super stylu będzie super


wtopa , do tego trampki najlepiej czerwone, sznurowadła białe i gotowe . Buty, i tu dobra wiadomość dla miłośników


neonów, możemy nosić kolorowe. Jeśli nie lubicie obcisłych spodni noście super dresy, które także wymiatają. Gumka w


pasie, gumki przy końcach nogawek do tego super czarna koszulka . Pamiętajcie, że jeżeli nie macie takich rzeczy albo


wam się nie podobają eksperymentujcie. Możecie mieć też spodnie albo bluzki czarne w białe wzorki,  tylko pamiętajcie


żeby nie przesadzić .

 

 Oczywiście do niektórych chłopców bardziej pasują dresy . Chłopaki mają na jesień dużo możliwości . Proponuje wam


bluzy nierozpinane, ciemnozielone, brązowe, szare lub czarne. Wiadomo, że modne są kolory neonowe ale w szkole nie


można ich nosić . Ogólnie to ciemne rurki oraz taka bluza tworzyłyby świetne połączenie. Nie każdy jednak lubi to co tu


wam proponuję  i dlatego podam jeszcze inne rozwiązanie . Dresy najlepiej szare, czarną koszulkę oraz granatową bluzę


. Pamiętajcie jednak, że to wy ustalacie jakie macie nosić ubrania. Ten artykuł jest po to aby pokazać wam, że zapis w


statucie o naszym stroju nie jest jakimś wyrokiem . Dałam wam kilka propozycji i rad do wykorzystania.

 

Na zakończenie chcę przypomnieć, że wygląd szkolny to nie tylko ubiór.  W naszej szkole obowiązują także wymagania


co do fryzury. Dziewczyny, pamiętajcie o spinaniu długich włosów tak, żeby nie zasłaniały twarzy. Natomiast chłopcy

 

wszelkie wzorki wycinane we włosach ( pajęczyny, zygzaki, irokezy) powinni zaplanować na wakacyjne miesiące.

 

Małgorzata M.


 

Szóstoklasisto!

 

 

 

W tym roku szkolnym, jak w poprzednich latach ciężkiej nauki w szkole podstawowej czeka nas test.  Zapamiętajcie


sobie termin: 1 kwietnia 2014roku i to na pewno nie prima a aprilis!  W tym dniu pisać będziemy sprawdzian


szóstoklasisty. To ostatni rok  obowiązywania „ starej” podstawy programowej. W kolejnym roku sprawdzian będzie miał


trochę inną formę. Ale my jeszcze piszemy na dotychczasowych zasadach. Na teście będzie ok. 25 zadań, część ich


jest zamknięta część otwarta. Maksymalnie można uzyskać 40 punktów. Test wbrew pozorom nie jest trudny-


wystarczy poćwiczyć. W Internecie jest mnóstwo informacji na ten temat, wiele testów do rozwiązania. Ja polecam


stronę: www.okekrakow.pl , tam w zakładce „Sprawdzian w klasie VI” znajdziemy wyczerpujące informacje na ten temat


i co najważniejsze- znajduje się tam również archiwum arkuszy testów z lat ubiegłych wraz z kluczami odpowiedzi.

 

Ania P.


 

 

 

 




LUTY 2014


 

 Należy uznać, że dyskoteka walentynkowa, która odbyła się w czwartek


 13 lutego podobała się uczniom w niej uczestniczącym. Z obserwacji nauczycieli można by wywnioskować, że się powiodła. Na


naszej szkolnej stronie internetowej powinny pojawić się zdjęcia robione przez uczestników zabawy. Tajna misja prowadzona


przez naszego agenta dyskotekowego mająca na celu określenie jakości danej zabawy, wykazała opinie pozytywną. Mam szczerą


nadzieję, że to prawda.

Karolina P.

 

 

 

 

 

 

 

       CAŁA SALA....

 

Niedawno w naszej szkole został przeprowadzony remont naszej sali gimnastycznej. Przede wszystkim została odnowiona podłoga,


a ściany zostały na nowo pomalowane. Linie na podłodze nabrały nowego koloru,  ściany zaś zyskały świeży, kremowy kolor .


Remont trwał około dwóch tygodni. Niestety nadal pozostaje ten nieprzyjemny zapach po farbie olejnej.   Pomijając ten fakt


wszyscy się bardzo cieszymy, że możemy uprawiać sport w nowej, pięknej sali gimnastycznej.

                                        Ania P.

 

 

 

 

 

Uczniowie i klasa na medal!


W dniu 24.02.2014 roku odbył się apel, na którym Pani dyrektor Anna Drwal rozdała stypendia i  wręczyła najlepszej klasie


Przechodni Puchar Dyrektora Szkoły.  W tym roku najlepszą okazała się klasa IV B. To jej uczniowie wspólnie wypracowali


najwyższą średnią.  Jeżeli chodzi o stypendia to i w tym roku szkolnym ich nie zabrakło. Należy jednak przypomnieć, że w roku


wprowadzającym ten system nagród było ich o wie więcej.  W tym roku jest ich tylko 12.   Przypominam, że aby uzyskać


stypendium naukowe należy mieć średnią co najmniej 5.0 i zachowanie dobre.

Magda T.

 

 

 

Ja i książka



Zadaliśmy Wam kilka pytań dotyczących Waszych upodobań literackich. Wiadomo, że czytanie rozwija, kształci wiele umiejętności, 

no i może sprawiać wielką przyjemność.  A jak uczniowie zapatrują się na tą czynność? Czy lubią czytać? Oto pytania i Wasze odpowiedzi:


1. Skąd bierzesz książki, które czytasz?


Większość z uczniów z naszej szkoły książki wypożycza z naszej szkolnej biblioteki.  Duża część korzysta także z biblioteki gminnej. Smutne jest natomiast to,

 że mało kto wymienia się książkami z kolegą/ koleżanką, a nikt
 z ankietowanych nie udzielił odpowiedzi, że książki kupują mu rodzice. Przypominamy, że w pytaniu tym nie chodziło wyłącznie o lektury.


2. Która z lektur szkolnych podobała ci się najbardziej?


Spośród wielu tytułów na pierwsze miejsce wysuwa się tu powieść  

C. S. Lewisa „Opowieści z Narni”.  Druga  w kolejności wymieniana była powieść L. M. Montgomery „ Ania z Zielonego Wzgórza”  i „Ten obcy”
 I. Jurgielewiczowej. Chętnie czytany był „ Tajemniczy ogród” Frances Hodgson Burnett. Niestety blisko 50 z ankietowanych odparło, że nie podobała im się żadna lektura, którą do tej pory czytali. Pytanie tylko, czy na pewno czytali?


3. Co najczęściej czytasz poza lekturami szkolnymi?


No i tutaj wydawcy czasopism młodzieżowych zacierają ręce. Okazuje się bowiem, ze poza lekturami szkolnymi 70 % ankietowanych czyta tylko czasopisma. Na kolejnym miejscu są komiksy i książki fantastyczne. Nieliczni czytają wiersze. No i znowu mamy sporą grupę alergików na czytanie, 23% z nas  nie czyta nic poza lekturami. Pozostawimy to bez komentarza.


4) Co powoduje, że książka przykuwa twoją uwagę?


Odpowiedź na to pytanie wiąże się z tym co wynika z poprzedniego.  Najbardziej przekonywującym argumentem za tym, żeby książka wydała się atrakcyjna jest barwna grafika. Czym więcej obrazków, kolorów tym lepiej. Stąd tak lubimy komiksy i czasopisma. Okazuje się również, że równie ważne jest to, czy książkę ktoś Wam poleci. Te właśnie „ z polecenia”  są chętnie czytane. Wielu sugeruje się także ciekawą okładką.


5. W jakiej formie lektura szkolna jest najczęściej przez ciebie „czytana”:


No i na koniec coś pozytywnego. Jeżeli już czytamy książki to w tradycyjnej formie papierowej. Nikt z ankietowanych nie wskazał ebooka. Audiobooki preferuję 20 z nas. Niektórym lektury czytają rodzice.  Niestety od tych znacznie więcej jest uczniów, którzy przygodę z lekturą ograniczają do streszczenia lub filmu.

Wyciągnięcie wniosków z wyników tej ankiety i refleksję nad nimi polecamy wszystkim w ramach  czytelniczego  „ rachunku sumienia”



 Przeprowadzenie i opracowanie wyników ankiety:  Magdalena T.




 


MAJ 2014 R.

 

 

 

 

DZIEŃ MATKI 

 

 

 

26 maja obchodzimy światowy dzień matki. Z tej okazji organizowane są różnorodne festiwale. Sami dobrze wiemy, iż każdy z nas stara się kupić lub zrobić jak najlepszy, najpiękniejszy i najoryginalniejszy prezent, aby wynagrodzić naszej mamie te wszystkie lata i trud włożony w nasze wychowanie. Podobno najpiękniejszym prezentem jakim możemy  ofiarować naszej mamie ot odwzajemniona miłość.

         Z tej okazji pisane są również piękne wiersze. Wiersze tworzone nie są przez muzy poetyckie, a przez serca dzieci przepełnione miłością do swojej mamy. Całą miłość jaką mamy w sercu została uchwycona w jednym zdaniu:


 

„ Jeśli masz na świecie matkę, czy bogatą, czy też biedną

 

To ją kochaj bo matkę masz  tylko jedną.


 

Matka


 

Matko kochana matko droga

 

Tyś najlepsza choć czasami sroga.

 

Zawsze  spokojnie i skrycie

 

Pomagasz przez całe życie.

 

Nigdy kochać nas nie przestajesz

 

I zawsze odwagi dodajesz.

 

Jednak przyjdą takie lata

 

Gdy dotknie mnie wielka strata

 

Gdy śmierć i czas odbierze mi ciebie

 

I co najgorsze kiedy nikt nie wie.

 

Więc nawet kiedy będziesz w niebie

 

Ja do końca będę kochać ciebie.

 

Karolina P.

 

 

 

 

 

 

 

 

ZBLIŻA SIĘ CZAS ROZSTANIA

 

W życiu każdego szóstoklasisty przychodzi taki czas, kiedy musimy pożegnać się ze szkołą podstawową, jak i też ze swoją klasą.  Wielu z nas bardzo boi sie nowej klasy, przyjaciół  i nauczycieli. Najbardziej obawiamy się tego, że  nie damy sobie rady z wieloma przedmiotami. Czasem boimy się nawet tego, że nie znajdziemy sobie tego jedynego przyjaciela i czy zostaniemy zaakceptowani w  gronie starszych. Są również i  tacy,  którzy nie boja się tej zmiany, a nawet cieszą się  , że zmienią otoczenie,  nauczycieli . Nie boją się nowych przedmiotów, bo są pewni, że dadzą sobie radę.

 Sobie, moim kolegom ze szkoły i wszystkim szóstoklasistom  w całej Polsce życzę, aby wszystko ułożyło się po ich myśli. Żeby nauka nie okazała się zbyt trudna, nauczyciele wyrozumiali i żeby nikt w tym trudnym czasie nie został bez dobrego przyjaciela.

Zuzanna O.

 

 

 

OBCHODY KANONIZACJI JANA PAWŁA II

 

KRAŚNIK, 4 MAJA 2014R.

 

W dniu 4 maja 2014r. mimo wietrznej pogody odbyła się piękna uroczystość. Miała ona miejsce w Kraśniku, na placu przed kościałem pw.  Wniebowzięci Najświętszej Marii Panny . Były to obchody kanonizacji Jana Pawła II, a zorganizowali  je wspólnie starosta kraśnicki Andrzej Maj, dziekan dekanatu kraśnickiego ks. dr Jerzy Zamorski oraz miasta i gminy Powiatu Kraśnickiego. Uroczystości były transmitowane na żywo przez Telewizję Kraśnik - w kablówce jak i na stronie internetowej.

Nasza szkoła, jako że nosi imię tak wielkiego człowieka, niepodważalnego autorytetu i już świętego, również brała udział w tych obchodach czynnie przyczyniając się do ich uświetnienia. Grupa artystów składająca się z 23 uczniów klas IV- VI zaprezentowała dwudziesto minutowy występ. W głównej mierze był to występ wokalny, przeplatany krótkim słowem mówionym, hasłem, wskazówką z jaką zostawił nam nasz patron po swoim odejściu. Uczniowie zaśpiewali łącznie sześć utworów , do których 

w większości muzykę skomponował pan Andrzej Wierzchowiak. On także czuwał nad częścią muzyczną, pomocą nad wizualną i organizacyjną częścią prezentacji   służyła Magda Miklińska. Podczas całego pobytu na obchodach wspierali nas Pani Dyrektor Anna Drwal, Pani Ewelina Dominik i Pani Agnieszka Kamieniarz.  Mimo, że wyjazd odbywał się w niedzielę nie zabrakło również chętnych do dopingu i wsparcia. Kilkoro uczniów pojechało tylko w tym celu. Jesteśmy również wdzięczni rodzicom, którzy przybyli na miejsce, żeby nas wspierać i dodawać otuchy przed tak ważnym występem.

Wielu znakomitych gości mogło usłyszeć o naszej szkole i zobaczyć jak zdolnych uczniów mamy. Z talentami literackimi mieli również możliwość się zapoznać, ponieważ podczas obchodów pani dyrektor Anna Drwal wręczała im, zbiór listów do Jana Pawła II w formie książeczki będącej efektem konkursu literackiego.

Natalia P.

Zuzanna O.

M.M.

 

 

 

 

Krótkie przypomnienie …

 

NASZ PATRON

 


18 maja dla każdego Polskiego katolika to bardzo ważna data. Właśnie wtedy na świat przyszedł pierwszy w historii słowiański papież KAROL WOJTYŁA.

 Był  papieżem, który odbył najwięcej podróży zagranicznych oraz najwięcej osób wyniósł na ołtarze. Jego proces beatyfikacyjny był jednym z najkrótszych w historii Kościoła, rozpoczął się miesiąc po pogrzebie, a zakończył się sześć lat po śmierci, zaś proces kanonizacyjny zakończył się trzy lata po beatyfikacji, dziewięć lat po śmierci.

 

Karolina P.