SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY

 

 "Musicie od siebie wymagać,

choćby inni od Was

 nie wymagali

                                                                       

                                                                 Jan Paweł II  Częstochowa 18 czerwca 1983r.

 

 

I WSTĘP

 

 

                Program wychowawczy zakłada podmiotowe traktowanie ucznia, poszanowanie godności osobistej, stwarzanie sytuacji wyzwalającej aktywność młodzieży. Został opracowany w oparciu o diagnozę sytuacji wychowawczej w szkole oraz wyniki ewaluacji Programu Profilaktyki w roku szkolnym 2010/ 2011. Z przeprowadzonych badań  i obserwacji wynika, że w szkole występują niewłaściwe postawy, takie jak:

    • brak kultury osobistej
    • brak  szacunku dla rówieśników;
    • brak poszanowania własności osobistej
    • brak poczucia odpowiedzialności za własny rozwój;
    • agresja słowna;

                Program wychowawczy stanowi wytyczne do pracy wychowawczej dla dyrektora szkoły, wychowawców klas, nauczycieli przedmiotów, pedagoga szkolnego, samorządu uczniowskiego, pracowników niepedagogicznych oraz organizacji i instytucji wspomagających pracę szkoły. Realizacja założeń programowych wpłynie na spójność i wielokierunkowość oddziaływań wychowawczych skierowanych do uczniów szkoły.

 

 II PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 

 

    • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
    • Konwencja o Prawach Dziecka,
    • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r.,
    • Ustawa z dnia 7 września o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
    • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela ( Dz. U. z 2006r. Nr97 poz.674 ze zm.),
    • Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z2001r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
    • Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. Nr 4 poz. 17),
    • Statut Szkoły.

  

III CELE PROGRAMU

 

                1. Realizacja wartości wychowawczych:

    • szacunek dla języka ojczystego, kultury i tradycji,
    • tolerancja wobec różnych poglądów, kultur, postaw i przekonań,
    • odpowiedzialność, uczciwość, prawdomówność, tolerancja, samodzielność,
    • poznanie i doskonalenie własnej osobowości,
    • pomoc potrzebującym,
    • zdrowy styl życia, postawa proekologiczna.

           2.  Realizacja priorytetowych kierunków pracy szkoły:

    • organizacja procesu rozwoju ucznia ukierunkowana na jego sukces,
    • działania wychowawcze sprzyjające efektywnej nauce, ocenianie kształtujące,
    • Jan Paweł II jako wzorzec stanowiący model do naśladowania i kształtowania poczucia własnej wartości,
    • integracja ze środowiskiem lokalnym i promowanie swojej działalności w tym środowisku.

            3. Realizacja głównych celów wychowawczych:

    • zapewnienie optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia,
    • kształtowanie postaw twórczych,
    • stworzenie warunków do efektywnej współpracy z domem rodzinnym ucznia oraz integracji ze środowiskiem lokalnym,
    • otwarcie na wartości kultur Europy i świata.

 IV MODEL ABSOLWENTA

 

 

                Uczeń w czasie pobytu w szkole i po zakończeniu nauki reprezentuje następujące postawy:

    • jest uczciwy – nie kłamie, nie oszukuje, w czasie sprawdzianów i odpowiedzi  ustnych nie korzysta ze „ściąg” i podpowiedzi innych uczniów, sam również nie podpowiada i nie pomaga innym uczniom oszukiwać w czasie sprawdzianu; samodzielnie wykonuje prace domowe,
    • jest wiarygodny i odpowiedzialny – zawsze postępuje zgodnie z głoszonymi zasadami, można powierzyć mu ważne zadania do wykonania, dotrzymuje zobowiązań i obietnic, wartościuje zachowania złe i dobre, stara się przewidzieć skutki swoich działań oraz ponosić konsekwencje swoich czynów, bierze odpowiedzialność za własną naukę,
    • jest wytrwały, systematycznie wykonuje zadania i obowiązki, realizuje swoje plany i marzenia,
    • ma poczucie własnej wartości,
    • szanuje innych ludzi,
    • jest ciekawy świata, poznaje złożoność świata, analizuje istniejące w nim zależności i związki przyczynowo – skutkowe,
    • jest kreatywny, przedsiębiorczy, potrafi w sposób twórczy rozwiązywać problemy, realizuje swoje pomysły, wyznacza sobie cele i dąży do ich zrealizowania, umiejętnie podejmuje ryzyko, radzi sobie w sytuacjach trudnych, potrafi podejmować szybkie decyzje,
    • prezentuje kulturę osobistą:

      - przestrzega zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w szkole,

      - dba o kulturę języka, nie stosuje wulgaryzmów,

      - dba o estetyczny wygląd i stosowny ubiór do szkoły,

  • ma świadomość swojej przynależności narodowej, zna specyfikę swojej małej ojczyzny pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi,

  • dba o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny,

  • jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury,

  • jest tolerancyjny:

    - akceptuje odmienność innych ludzi,

    -  nie wyśmiewa i nie prześladuje innych ludzi ze względu na ich narodowość, religię, przekonania polityczne,

    -  przeciwstawia się dyskryminacji, staje w obronie prześladowanych czy wyśmiewanych;

  • angażuje się w działania na rzecz lokalnego środowiska, reprezentuje postawę opartą na zasadach miłości ojczyzny, jedności i solidarności z własnym narodem, poczuciem więzi społecznej i wspólnoty kulturowej z innymi członkami narodu.

      

    V ZAŁOŻENIA PROGRAMU  I FORMY REALIZACJI

      

  • Wszyscy nauczyciele wprowadzają do tematyki swego przedmiotu elementy programu wychowawczego szkoły.

  • Wszystkie zajęcia szkolne uwzględniają założenia programu wychowawczego.

  • Nauczyciele dostosowują przekazywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności i postaw uczniów do odpowiedniej w tym wieku aktywności dzieci; umożliwiają poznawanie świata w jego jedności i złożoności; wspomagają samodzielność uczenia się; inspirują do wyrażania własnych  myśli i przeżyć; rozbudzają ciekawość poznawczą oraz motywację do dalszej edukacji.

     VI FORMY ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH

    • Zajęcia edukacyjne,
    • Godziny wychowawcze,
    • Zajęcia pozalekcyjne,
    • Wycieczki,
    • Imprezy i uroczystości klasowe, szkolne, środowiskowe.

 

VII METODY PRACY WYCHOWAWCZEJ

 

    • Gry i zabawy,
    • Dyskusje,
    • Dramy,
    • Twórczość plastyczna, techniczna i artystyczna,
    • Metoda projektów,
    • Symulacje,
    • Rozmowy, pogadanki

     

VIII ZADANIA WYCHOWAWCZE

 

 Dyrektor :

 

    • Dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
    • koordynuje, organizuje i nadzoruje działania wychowawcze w szkole,
    • stwarza warunki do prawidłowej realizacji praw dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej,
    • czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,

 Nauczyciele :

 

    • wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania ; udziela pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych,
    • kształcą i wychowują dzieci zgodnie z zasadami określonymi w programie wychowawczym,
    • reagują na sygnały zagrożenia niedostosowaniem społecznym dzieci,
    • zapewniają uczniom bezpieczeństwo podczas pobytu w szkole i po za jej terenem, w czasie wycieczek

  

 Wychowawcy klas:

 

    • poznają uczniów oraz ich środowisko, a także utrzymują stały kontakt z rodzicami, organizują spotkania, wspierają i wspomagają rodziców w działaniach wychowawczo-opiekuńczych.,
    • integrują zespół klasowy,
    • rozwiązują indywidualne i klasowe problemy poprzez udzielanie  uczniom wszechstronnej pomocy,
    • interesują się postępami uczniów w nauce, badają wspólnie z pedagogiem przyczyny opuszczania przez uczniów zajęć szkolnych,
    • wdrażają uczniów  do samorządu i demokracji(wybór działalności samorządu klasowego, wypełnianie poszczególnych funkcji klasowych),
    • propagują zasady kulturalnego zachowania,
    • troszczą się o zdrowie uczniów, w szczególności poprzez wdrażanie uczniów do dbałości o higienę osobistą oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy w życiu szkolnym i poza szkołą.

 Rodzice:
 

  • dbają o właściwa formę spędzania czasu wolnego przez dzieci, aktywność ruchową,

  • współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia dzieci, konsultacje z rodzicami raz w miesiącu,

  • interesują się postępami uczniów w nauce, dbają o regularne uczęszczanie uczniów do szkoły, motywują uczniów do zdobywania wiedzy,

  • troszczą się o zdrowie uczniów, w szczególności poprzez wdrażanie uczniów do dbałości o higienę osobistą oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zdrowego odżywiania,

     

     Pedagog szkolny:

     

  • rozpoznaje indywidualnie potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych,

  • określa formy i sposoby udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,

  • organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,

  • podejmuje działania wychowawcze wynikające z programu wychowawczego szkoły,

  • wspiera działania wychowawcze i opiekuńcze nauczycieli wynikające z programu wychowawczego szkoły,

  • działa na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,

  • dokonuje bieżącej analizy sytuacji wychowawczej w szkole oraz systematycznie przekazuje informacje na ten temat radzie pedagogicznej,

  • utrzymuje stałą współpracę z wychowawcami klas i dyrekcją.

     

    Pracownicy niepedagogiczni:

     

  • reagują na przejawy negatywnych zachowań i informują o tym wychowawcy klasy,

  • wyrażają swoją opinię na temat zachowania uczniów,

  • wspomagają nauczycieli w realizowaniu działań wychowawczych,

     

    Rada rodziców:

     

  • reprezentuje ogół rodziców oraz podejmuje działania wspierające wychowawcy szkoły,

  • współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku, współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego szkoły.

    Samorząd uczniowski:

    • inspiruje i organizuje życie kulturalne i intelektualne na terenie szkoły,
    • reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego wobec dyrekcji i grona pedagogicznego,
    • propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji.

 Za

 Zespół ds. Szkolnego Programu Wychowawczego