SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY
"Musicie od siebie wymagać,
choćby inni od Was
nie wymagali "
Jan Paweł II Częstochowa 18 czerwca 1983r.
I WSTĘP
Program wychowawczy zakłada podmiotowe traktowanie ucznia, poszanowanie godności osobistej, stwarzanie sytuacji wyzwalającej aktywność młodzieży. Został opracowany w oparciu o diagnozę sytuacji wychowawczej w szkole oraz wyniki ewaluacji Programu Profilaktyki w roku szkolnym 2010/ 2011. Z przeprowadzonych badań i obserwacji wynika, że w szkole występują niewłaściwe postawy, takie jak:
- brak kultury osobistej
- brak szacunku dla rówieśników;
- brak poszanowania własności osobistej
- brak poczucia odpowiedzialności za własny rozwój;
- agresja słowna;
Program wychowawczy stanowi wytyczne do pracy wychowawczej dla dyrektora szkoły, wychowawców klas, nauczycieli przedmiotów, pedagoga szkolnego, samorządu uczniowskiego, pracowników niepedagogicznych oraz organizacji i instytucji wspomagających pracę szkoły. Realizacja założeń programowych wpłynie na spójność i wielokierunkowość oddziaływań wychowawczych skierowanych do uczniów szkoły.
II PODSTAWY PRAWNE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
- Konwencja o Prawach Dziecka,
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r.,
- Ustawa z dnia 7 września o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela ( Dz. U. z 2006r. Nr97 poz.674 ze zm.),
- Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z2001r. Nr 61 poz. 624 ze zm.),
- Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. Nr 4 poz. 17),
- Statut Szkoły.
III CELE PROGRAMU
1. Realizacja wartości wychowawczych:
- szacunek dla języka ojczystego, kultury i tradycji,
- tolerancja wobec różnych poglądów, kultur, postaw i przekonań,
- odpowiedzialność, uczciwość, prawdomówność, tolerancja, samodzielność,
- poznanie i doskonalenie własnej osobowości,
- pomoc potrzebującym,
- zdrowy styl życia, postawa proekologiczna.
2. Realizacja priorytetowych kierunków pracy szkoły:
- organizacja procesu rozwoju ucznia ukierunkowana na jego sukces,
- działania wychowawcze sprzyjające efektywnej nauce, ocenianie kształtujące,
- Jan Paweł II jako wzorzec stanowiący model do naśladowania i kształtowania poczucia własnej wartości,
- integracja ze środowiskiem lokalnym i promowanie swojej działalności w tym środowisku.
3. Realizacja głównych celów wychowawczych:
- zapewnienie optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia,
- kształtowanie postaw twórczych,
- stworzenie warunków do efektywnej współpracy z domem rodzinnym ucznia oraz integracji ze środowiskiem lokalnym,
- otwarcie na wartości kultur Europy i świata.
IV MODEL ABSOLWENTA
Uczeń w czasie pobytu w szkole i po zakończeniu nauki reprezentuje następujące postawy:
- jest uczciwy – nie kłamie, nie oszukuje, w czasie sprawdzianów i odpowiedzi ustnych nie korzysta ze „ściąg” i podpowiedzi innych uczniów, sam również nie podpowiada i nie pomaga innym uczniom oszukiwać w czasie sprawdzianu; samodzielnie wykonuje prace domowe,
- jest wiarygodny i odpowiedzialny – zawsze postępuje zgodnie z głoszonymi zasadami, można powierzyć mu ważne zadania do wykonania, dotrzymuje zobowiązań i obietnic, wartościuje zachowania złe i dobre, stara się przewidzieć skutki swoich działań oraz ponosić konsekwencje swoich czynów, bierze odpowiedzialność za własną naukę,
- jest wytrwały, systematycznie wykonuje zadania i obowiązki, realizuje swoje plany i marzenia,
- ma poczucie własnej wartości,
- szanuje innych ludzi,
- jest ciekawy świata, poznaje złożoność świata, analizuje istniejące w nim zależności i związki przyczynowo – skutkowe,
- jest kreatywny, przedsiębiorczy, potrafi w sposób twórczy rozwiązywać problemy, realizuje swoje pomysły, wyznacza sobie cele i dąży do ich zrealizowania, umiejętnie podejmuje ryzyko, radzi sobie w sytuacjach trudnych, potrafi podejmować szybkie decyzje,
- prezentuje kulturę osobistą:
- przestrzega zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w szkole,
- dba o kulturę języka, nie stosuje wulgaryzmów,
- dba o estetyczny wygląd i stosowny ubiór do szkoły,
-
ma świadomość swojej przynależności narodowej, zna specyfikę swojej małej ojczyzny pozytywnie patrzy na otaczający go świat, siebie i innych ludzi,
-
dba o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny,
-
jest otwarty na europejskie i światowe wartości kultury,
-
jest tolerancyjny:
- akceptuje odmienność innych ludzi,
- nie wyśmiewa i nie prześladuje innych ludzi ze względu na ich narodowość, religię, przekonania polityczne,
- przeciwstawia się dyskryminacji, staje w obronie prześladowanych czy wyśmiewanych;
-
angażuje się w działania na rzecz lokalnego środowiska, reprezentuje postawę opartą na zasadach miłości ojczyzny, jedności i solidarności z własnym narodem, poczuciem więzi społecznej i wspólnoty kulturowej z innymi członkami narodu.
V ZAŁOŻENIA PROGRAMU I FORMY REALIZACJI
-
Wszyscy nauczyciele wprowadzają do tematyki swego przedmiotu elementy programu wychowawczego szkoły.
-
Wszystkie zajęcia szkolne uwzględniają założenia programu wychowawczego.
-
Nauczyciele dostosowują przekazywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności i postaw uczniów do odpowiedniej w tym wieku aktywności dzieci; umożliwiają poznawanie świata w jego jedności i złożoności; wspomagają samodzielność uczenia się; inspirują do wyrażania własnych myśli i przeżyć; rozbudzają ciekawość poznawczą oraz motywację do dalszej edukacji.
VI FORMY ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
- Zajęcia edukacyjne,
- Godziny wychowawcze,
- Zajęcia pozalekcyjne,
- Wycieczki,
- Imprezy i uroczystości klasowe, szkolne, środowiskowe.
VII METODY PRACY WYCHOWAWCZEJ
- Gry i zabawy,
- Dyskusje,
- Dramy,
- Twórczość plastyczna, techniczna i artystyczna,
- Metoda projektów,
- Symulacje,
- Rozmowy, pogadanki
VIII ZADANIA WYCHOWAWCZE
Dyrektor :
- Dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- koordynuje, organizuje i nadzoruje działania wychowawcze w szkole,
- stwarza warunki do prawidłowej realizacji praw dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
Nauczyciele :
- wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania ; udziela pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych,
- kształcą i wychowują dzieci zgodnie z zasadami określonymi w programie wychowawczym,
- reagują na sygnały zagrożenia niedostosowaniem społecznym dzieci,
- zapewniają uczniom bezpieczeństwo podczas pobytu w szkole i po za jej terenem, w czasie wycieczek
Wychowawcy klas:
- poznają uczniów oraz ich środowisko, a także utrzymują stały kontakt z rodzicami, organizują spotkania, wspierają i wspomagają rodziców w działaniach wychowawczo-opiekuńczych.,
- integrują zespół klasowy,
- rozwiązują indywidualne i klasowe problemy poprzez udzielanie uczniom wszechstronnej pomocy,
- interesują się postępami uczniów w nauce, badają wspólnie z pedagogiem przyczyny opuszczania przez uczniów zajęć szkolnych,
- wdrażają uczniów do samorządu i demokracji(wybór działalności samorządu klasowego, wypełnianie poszczególnych funkcji klasowych),
- propagują zasady kulturalnego zachowania,
- troszczą się o zdrowie uczniów, w szczególności poprzez wdrażanie uczniów do dbałości o higienę osobistą oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy przy w życiu szkolnym i poza szkołą.
Rodzice:
-
dbają o właściwa formę spędzania czasu wolnego przez dzieci, aktywność ruchową,
-
współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia dzieci, konsultacje z rodzicami raz w miesiącu,
-
interesują się postępami uczniów w nauce, dbają o regularne uczęszczanie uczniów do szkoły, motywują uczniów do zdobywania wiedzy,
-
troszczą się o zdrowie uczniów, w szczególności poprzez wdrażanie uczniów do dbałości o higienę osobistą oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zdrowego odżywiania,
Pedagog szkolny:
-
rozpoznaje indywidualnie potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych,
-
określa formy i sposoby udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
-
organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
-
podejmuje działania wychowawcze wynikające z programu wychowawczego szkoły,
-
wspiera działania wychowawcze i opiekuńcze nauczycieli wynikające z programu wychowawczego szkoły,
-
działa na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,
-
dokonuje bieżącej analizy sytuacji wychowawczej w szkole oraz systematycznie przekazuje informacje na ten temat radzie pedagogicznej,
-
utrzymuje stałą współpracę z wychowawcami klas i dyrekcją.
Pracownicy niepedagogiczni:
-
reagują na przejawy negatywnych zachowań i informują o tym wychowawcy klasy,
-
wyrażają swoją opinię na temat zachowania uczniów,
-
wspomagają nauczycieli w realizowaniu działań wychowawczych,
Rada rodziców:
-
reprezentuje ogół rodziców oraz podejmuje działania wspierające wychowawcy szkoły,
-
współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku, współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego szkoły.
Samorząd uczniowski:
- inspiruje i organizuje życie kulturalne i intelektualne na terenie szkoły,
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego wobec dyrekcji i grona pedagogicznego,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji.
Za
Zespół ds. Szkolnego Programu Wychowawczego