Raport z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2013/2014
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PRZEPROWADZONEJ W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ
W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH im. JANA PAWŁA II
W GOŚCIERADOWIE
Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z dn. 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z dn. 14 maja 2013 r., poz. 560)
Rozporządzenie MEN z 7.10.2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
(Dz. U. Nr 168, poz.1324)
Raport stanowią:
Analiza ilościowa i jakościowa wyników badań przeprowadzonych w obszarze wymagania 6 – „Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, uwzględniając ich indywidualną sytuację” str. 2
Wnioski ogólne dotyczące realizacji wymagania 6 w szkole; mocne i słabe strony, rekomendacje …………………………………………………………………………str. 18
Analiza ilościowa i jakościowa wyników badań przeprowadzonych w obszarze wymagania 5 – „ Respektowane są normy społeczne”. …………………………………..…………str. 20
Wnioski ogólne dotyczące realizacji wymagania 5 w szkole; mocne i słabe strony, rekomendacje. ………………………………………………………………………..str. 29
Analiza ilościowa i jakościowa wyników badań przeprowadzonych w obszarze wymagania 11 – „Szkoła lub placówka organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, (…) oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych”. …….str. 31
Wnioski ogólne dotyczące realizacji wymagania 11 w szkole; mocne i słabe strony, rekomendacje. …………………………………………………………………………str. 40
Resume …………………………………………………………………………………str. 42
Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej:
Agnieszka Kamieniarz - przewodnicząca
Jolanta Czajka - członek
Ewa Wołoszyn – członek
WYNIKI BADANIA PRZEPROWADZONEGO DLA WYMAGANIA 6
- SZKOŁA LUB PLACÓWKA WSPOMAGA ROZWÓJ UCZNIÓW, UWZGLĘDNIAJĄC ICH INDYWIDUALNĄ SYTUACJĘ
Przedmiot ewaluacji. |
Analiza organizacji zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć dydaktyczno – wyrównawczych i specjalistycznych odpowiednio do rozpoznanych potrzeb uczniów.
|
Cele ewaluacji. |
1. Pozyskanie informacji o sposobie organizacji wspomagania rozwoju uczniów w zależności od ich indywidualnej sytuacji. 2. Opracowanie planu zajęć pozalekcyjnych na najbliższy rok szkolny.
|
Pytania badawcze. |
1. W jaki sposób nauczyciele rozpoznają potrzeby każdego ucznia? 2. Czy szkoła organizuje warunki do wyrównywania braków i zaległości? 3. Czy uczniowie mają możliwość uczestniczenia w zajęciach rozwijających ich uzdolnienia i zainteresowania? 4. Czy uczniowie odnoszą sukcesy na miarę swoich możliwości? 5. Czy uwzględnione zostały oczekiwania uczniów i rodziców związane z poszerzeniem oferty zajęć pozalekcyjnych? Jeśli tak, to w jaki sposób pozyskano informacje i jak je wykorzystano? 6. Czy rodzice wiedzą, w jakich zajęciach pozalekcyjnych uczestniczą dzieci? 7. W jaki sposób informuje się rodziców o formach pomocy uczniom ze specyficznymi potrzebami w nauce?
|
Kryteria ewaluacji. |
1. Nauczyciele rozpoznają potrzeby każdego ucznia. 2. Szkoła organizuje warunki uczniom do wyrównywania braków i zaległości. 3. Szkoła organizuje warunki do rozwijania uzdolnień i zainteresowań uczniów. 4. Oferta zajęć dodatkowych uwzględnia nie tylko specyficzne potrzeby edukacyjne uczniów, ale także sugestie rodziców. 5. Rodzice uzyskują wystarczającą informację o tematyce i rodzaju zajęć, w których uczestniczą ich dzieci.
|
Narzędzia badawcze: ankieta dla rodziców, ankieta dla nauczycieli, ankieta dla uczniów, wywiad z uczniami, kwestionariusz dla pedagoga szkolnego – szkolnego koordynatora ppp.
ANALIZA ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANKIETY DLA RODZICÓW
Ankietę dla rodziców przeprowadzono w styczniu 2014 r.
W badaniu uczestniczyło 20 rodziców uczniów klas 1- 3
Wyniki:
1. Czy Pani/Pana zdaniem nauczyciele znają potrzeby edukacyjne Pani/Pana dziecka? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.
Zdecydowanie tak - 55%
Raczej tak - 45%
Zdecydowanie nie -0%
Raczej nie - 0%
Trudno powiedzieć - 0%
2. Czy szkoła umożliwia zdolnym uczniom rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień?
Tak - 80%
Nie - 10%
Brak odpowiedzi - 10%
Rodzice wskazali, że odbywa się to poprzez udział w zajęciach dodatkowych (7 wskazań) różnych imprezach, olimpiadach, Konkursach (4 wskazania), zajęciach świetlicowych. Jeden respondent wskazał zaangażowanie wychowawcy i stawianie przez niego wyższych wymagań wobec uczniów ambitnych.
3. Czy szkoła wspomaga uczniów mających trudności w nauce? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.
Zdecydowanie tak - 50%
Raczej tak - 45%
Zdecydowanie nie - 0
Raczej nie - 0
Trudno powiedzieć - 5%
Jeżeli tak, to z jakich form pomocy mogą korzystać ci uczniowie? – W odpowiedzi na to pytanie ankietowani wskazali zajęcia wyrównawcze, dodatkowe 8 razy), logopedyczne (2) , zajęcia nauki czytania i ładnego pisania. wskazano także, ze nauczyciel dostosowuje wymagania do możliwości dziecka.
4. Proszę wskazać zajęcia, w których uczestniczy Pani/Pana dziecko. Jeśli nie bierze ono udziału w żadnych z wymienionych poniżej zajęć, proszę przejść do pytania nr 6.
Zajęcia pozalekcyjne rozwijające
Naukowe – matematyka - 7 wskazań
Naukowe – język polski - 6 wskazań
Sportowe -3 wskazania
Plastyczne / artystyczne - 6 wskazań
Ekologiczne - 2 wskazania
Konkursy, olimpiady, turnieje – 3 wskazania
Zajęcia związane z pokonywaniem trudności w nauce:
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - 6 wskazań
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze - 3 wskazania
Zajęcia logopedyczne - 2 wskazania
Zajęcia socjoterapeutyczne - 0 wskazań
Zajęcia terapeutyczne - 0 wskazań
Inne (jakie?) - 0 wskazań
Brak wskazań - 3 razy
5. Na które spośród wskazanych przez Panią/Pana zajęć dziecko chętnie uczęszcza, a na które nie? Proszę je wymienić:
Chętnie uczęszcza na następujące zajęcia:
matematyczne – 4, sportowe – 1, plastyczne – 7, przyrodnicze – 2, świetlicowe – 1, korekcyjno – kompensacyjne – 2, dydaktyczno – wyrównawcze – 1, języka polskiego - 2
Niechętnie bierze udział w następujących zajęciach: języka angielskiego – 1 wskazanie, z tym, że nie ma takich zajęć dodatkowych dla młodszych klas.
Brak opinii o nastawieniu dziecka do zajęć – 8.
6. W jakich zajęciach, Pani/Pana zdaniem, dziecko powinno brać udział?
Zajęcia pozalekcyjne rozwijające
Naukowe – matematyka - 14 wskazań
Naukowe – język polski - 11 wskazań
Sportowe - 9 wskazań
Plastyczne / artystyczne - 6 wskazań
Ekologiczne - 3 wskazania
Konkursy, turnieje - 4 wskazania
Zajęcia związane z pokonywaniem trudności w nauce
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - 4 wskazania
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze - 2
Zajęcia logopedyczne - 2
Zajęcia socjoterapeutyczne - 0
Zajęcia terapeutyczne - 1
Unijne programy edukacyjne - 4
Inne - zajęcia muzyczne - 1
7. Czy nauczyciele zachęcają i inspirują uczniów do udziału w konkursach, turniejach? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.
Tak - 80%
Nie - 10%
Nie wiem - 5%
Brak odpowiedzi – 5%
8. Czy nauczyciele wspomagają uczniów w przygotowaniu się do udziału w konkursach, turniejach? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.
Tak - 85%
Nie - 5%
Nie wiem - 5%
Brak odpowiedzi - 5%
9. Czy osiągnięcia uczniów są prezentowane społeczności szkolnej i pozaszkolnej? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.
Tak - 75%
Nie - 0
Nie wiem - 20%
Brak odpowiedzi – 5%
10. Jeśli tak, to w jaki sposób? Proszę zaznaczyć wybrane odpowiedzi lub podać przykłady.
(% obliczono dzieląc ilość wskazań danej odpowiedzi przez wszystkie wskazania - 37)
Wystawy prac uczniowskich - 14 – 38%
Przeglądy twórczości artystycznej - 5 - 13 %
Imprezy szkolne i międzyszkolne - 10 – 27%
Prezentacje prac na stronie internetowej szkoły - 8 - 22 %
Inne sposoby - 0
Brak odpowiedzi - 4 –
11. W jaki sposób uzyskali Państwo informacje o objęciu Państwa dziecka działaniami wspomagającymi jego rozwój – rozwijanie zainteresowań lub przezwyciężanie trudności
w nauce?
Od wychowawcy - 35%
Od nauczyciela - 5%
Ustnie i pisemnie - 15%
Brak odpowiedzi - 45%
12. Czy mieli Państwo możliwość zgłoszenia swoich propozycji do oferty zajęć pozalekcyjnych? Czy Państwa propozycje zostały uwzględnione?
Odpowiedzi twierdzącej udzieliło 5 rodziców – 25%
pojawiła się jedna odpowiedź negatywna – 5%
brak odpowiedzi - 65%
jeden rodzic stwierdził że było brak inicjatywy z jego strony – 5%
ANALIZA ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANKIETY DLA RODZICÓW
Ankietę przeprowadzono w styczniu 2014 r.
W badaniu uczestniczyło 25 rodziców uczniów klas 4 – 6.
Wyniki:
1. Czy Pani/Pana zdaniem nauczyciele znają potrzeby edukacyjne Pani/Pana dziecka? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.
Zdecydowanie tak - 24%
Raczej tak - 60%
Zdecydowanie nie - 0
Raczej nie - 4%
Trudno powiedzieć - 3
2. Czy szkoła umożliwia zdolnym uczniom rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień?
Tak - 92%
Nie - 8%
Jeśli tak, proszę opisać, w jaki sposób się to odbywa.
Rodzice wskazali, że rozwój zainteresowań i uzdolnień odbywa się przez udział dziecka
w zajęciach dodatkowych (5), kółkach zainteresowań (7), konkursach (5) zajęciach
i zawodach sportowych , olimpiadach.
3. Czy szkoła wspomaga uczniów mających trudności w nauce? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.
Zdecydowanie tak - 20%
Raczej tak - 64%
Zdecydowanie nie - 0
Raczej nie - 4%
Trudno powiedzieć - 12%
Jeżeli tak, to z jakich form pomocy mogą korzystać ci uczniowie?
Rodzice wymienili zajęcia dodatkowe (5), zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze ( 3), zajęcia logopedyczne oraz lekcje indywidualne i w grupach.
4. Proszę wskazać zajęcia, w których uczestniczy Pani/Pana dziecko. Jeśli nie bierze ono udziału w żadnych z wymienionych poniżej zajęć, proszę przejść do pytania nr 6.
Zajęcia pozalekcyjne rozwijające
Naukowe – matematyka - 6
Naukowe – język polski - 2
Naukowe – przyroda - 2
Naukowe – historia - 2
Naukowe – język angielski - 5
Sportowe - 13
Plastyczne - 5
Biblioteczne - 0
Informatyczne - 1
Dziennikarskie - 0
Ekologiczne - 0
Teatralne - 1
Konkursy, olimpiady, turnieje - 2
Zawody sportowe - 8
Zajęcia związane z pokonywaniem trudności w nauce
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - 1
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze - 3
Zajęcia logopedyczne - 1
Zajęcia socjoterapeutyczne - 0
Zajęcia terapeutyczne - 0
Unijne programy edukacyjne - 0
Inne (jakie?) - 0
Brak odpowiedzi - 5
5. Na które spośród wskazanych przez Panią/Pana zajęć dziecko chętnie uczęszcza, a na które nie? Proszę je wymienić:
Chętnie uczęszcza na następujące zajęcia:
Naukowe – matematyka - 4
Naukowe – język polski - 1
Naukowe – przyroda - 2
Naukowe – historia - 2
Naukowe – język angielski - 2
Sportowe - 11
Plastyczne - 2
Biblioteczne - 0
Informatyczne - 1
Dziennikarskie - 0
Ekologiczne -0
Teatralne - 1
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - 1
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze - 1
Zajęcia logopedyczne - 1
Niechętnie bierze udział w następujących zajęciach:
Matematyczne – 1 i języka polskiego - 1 ( ale nie zostały one wskazane w ankiecie jako zajęcia, na które uczęszcza dziecko).
Brak odpowiedzi - 6
6. W jakich zajęciach, Pani/Pana zdaniem, dziecko powinno brać udział?
Zajęcia pozalekcyjne rozwijające
Naukowe – matematyka - 12
Naukowe – język polski - 6
Naukowe – przyroda - 3
Naukowe – historia - 4
Naukowe – język angielski - 7
Sportowe - 5
Plastyczne - 3
Biblioteczne - 0
Informatyczne - 4
Dziennikarskie - 1
Ekologiczne - 0
Teatralne - 3
Konkursy, olimpiady, turnieje - 3
Zawody sportowe - 7
Zajęcia związane z pokonywaniem trudności w nauce
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - 1
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze - 4
Zajęcia logopedyczne - 1
Zajęcia socjoterapeutyczne - 0
Zajęcia terapeutyczne - 0
Unijne programy edukacyjne - 2
Inne – kółko matematyczne - 1
Brak odpowiedzi - 6
7. Czy nauczyciele zachęcają i inspirują uczniów do udziału w konkursach, turniejach, olimpiadach? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.
Tak - 60%
Nie - 4%
Nie wiem - 24%
Brak odpowiedzi - 12%
8. Czy nauczyciele wspomagają uczniów w przygotowaniu się do udziału w konkursach, turniejach, olimpiadach? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.
Tak - 68%
Nie - 0
Nie wiem - 20%
Brak odpowiedzi - 12%
9. Czy osiągnięcia uczniów są prezentowane społeczności szkolnej i pozaszkolnej? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.
Tak - 88%
Nie - 0
Nie wiem - 8%
Brak odpowiedzi - 4%
10. Jeśli tak, to w jaki sposób? Proszę zaznaczyć wybrane odpowiedzi lub podać przykłady.
(49 zaznaczeń)
Wystawy prac uczniowskich - 20 – 41%
Przeglądy twórczości artystycznej - 8 - 16%
Imprezy szkolne i międzyszkolne - 17 – 34, 6%
Prezentacje prac na stronie internetowej szkoły - 2 – 4%
Inne sposoby (jakie?) - 0
Brak odpowiedzi - 4
11. W jaki sposób uzyskali Państwo informacje o objęciu Państwa dziecka działaniami wspomagającymi jego rozwój – rozwijanie zainteresowań lub przezwyciężanie trudności
w nauce?
- od wychowawcy klasy - 16%
- od dziecka - 12%
- w rozmowie z nauczycielem - 16%
Brak odpowiedzi - 60%
12. Czy mieli Państwo możliwość zgłoszenia swoich propozycji do oferty zajęć pozalekcyjnych? Czy Państwa propozycje zostały uwzględnione?
Twierdząco na to pytanie odpowiedziało 8 rodziców – 32%
Brak odpowiedzi - 68%
WNIOSKI:
1. Według 92,6% badanych rodziców nauczyciele znają potrzeby edukacyjne uczniów.
2. 86, 6% rodziców uważa, że szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniom zdolnym., a 90,8 % rodziców uważa, że szkoła wspomaga uczniów mających trudności w nauce.
3. Szkoła organizuje różnorodne zajęcia , z których uczniowie mogą skorzystać. Dzieci uczestniczące w zajęciach są w opinii rodziców z nich w większości zadowolone – 65, 3%; wyższy poziom zadowolenia wskazują rodzice uczniów klas 4 – 6 – 81%, w klasach 1 – 3 wskaźnik zadowolenia wynosi 50%.
5. 82 % rodziców widzi, że szkoła prezentuje osiągnięcia uczniów. Najpopularniejszym sposobem są wystawy prac uczniowskich – 39.5% oraz imprezy szkolne i klasowe – 31% wskazań.
6. Rodzice uzyskują informacje o zajęciach dodatkowych, w których uczestniczy dziecko
od wychowawcy, nauczyciela, dziecka. Jest to informacja pisemna i ustna.
7. Rodzice mają możliwość zgłoszenia swoich propozycji odnośnie zajęć dodatkowych – tak odpowiedziało 29% rodziców. Nie zostało jednak w odpowiedziach sprecyzowane, czy ich propozycje zostały uwzględnione.
Problemy
1. Spory odsetek braku odpowiedzi rodziców na pytanie 11 ( W jaki sposób uzyskali Państwo informacje o objęciu Państwa dziecka działaniami wspomagającymi jego rozwój – rozwijanie zainteresowań lub przezwyciężanie trudności w nauce?) 45% rodziców klas 1- 3 i 60% rodziców klas 4 – 6 nie udzieliło żadnej odpowiedzi
2. Na pytanie 12. (Czy mieli Państwo możliwość zgłoszenia swoich propozycji do oferty zajęć pozalekcyjnych? Czy Państwa propozycje zostały uwzględnione?) czyli 66% rodziców nie udzieliło żadnej odpowiedzi.
ANALIZA ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANKIETY DLA UCZNIÓW
Wyniki ankiety dla uczniów klas 4 - 6 przeprowadzonej w marcu 2014 r.
Na pytania ankiety odpowiedziało 25 losowo wybranych uczniów, po 5 z każdej klasy.
1. Czy w szkole masz możliwość rozwijania swoich zainteresowań? Zaznacz wybraną odpowiedź.
Zdecydowanie tak - 52%
Raczej tak - 20%
Zdecydowanie nie - 4%
Raczej nie - 4%
Trudno powiedzieć - 20%
Jeśli tak, to napisz, w jaki sposób.
Poprzez udział w zajęciach dodatkowych (6), uczęszczanie na kółka przedmiotowe, które są zgodne z zainteresowaniami ( matematyka, przyroda, sport, język angielski)
2. Czy bierzesz udział w zajęciach dodatkowych?
Tak - 96%
Nie - 4%
Jeśli nie chodzisz na takie zajęcia, to napisz dlaczego, a potem przejdź do pytania nr 7.
Uzasadnienie nieuczestniczenia w zajęciach dodatkowych nie zostało podane.
3. Zaznacz zajęcia dodatkowe, w których uczestniczysz. Możesz wybrać więcej niż jedne zajęcia. (wynik podany jest w liczbie wskazań, uczniowie wskazywali po kilka zajęć)
Zajęcia rozwijające;
Naukowe – matematyka - 15
Naukowe – język polski - 6
Naukowe – przyroda - 8
Naukowe – historia - 4
Naukowe – język angielski - 11
Sportowe - 18
Plastyczne - 15
Biblioteczne - 3
Informatyczne - 5
Dziennikarskie - 3
Ekologiczne - 1
Teatralne - 2
Inne (jakie?) - szachowe - 1
92 wskazania
4. Zaznacz zajęcia, w których chętnie uczestniczysz. (Wynik podany w liczbie wskazań.)
Naukowe – matematyka - 14
Naukowe – język polski - 5
Naukowe – przyroda - 8
Naukowe – historia - 5
Naukowe – język angielski - 9
Sportowe - 17
Plastyczne - 12
Biblioteczne - 3
Informatyczne - 5
Dziennikarskie - 3
Ekologiczne - 0
Teatralne - 2
Inne (jakie?) – szachowe - 1
84 wskazania pozytywne – 91% uczniów jest zadowolonych z zajęć, w których uczestniczy.
5. Czy coś byś zmieniła/zmienił w tych zajęciach? Zaznacz wybraną odpowiedź.
Tak - 12%
Nie - 88%
6. Jeśli tak, to napisz, co można zmienić.
Brak propozycji - 88%
4% – zmienić podejście i zachęcić innych;
4% – mieć możliwość pokazać innym , jakie mamy pomysły na rozwijanie się poprzez zajęcia dodatkowe;
4%– na zajęciach dodatkowych z języka angielskiego uczyć się więcej nowych słówek i utrwalać to, co było na lekcjach.
7. Czy nauczyciele zachęcają Cię do udziału w:
(Zaznacz wybrane odpowiedzi.)
Konkursach Tak – 84% Nie -16%
Olimpiadach Tak – 40% Nie – 52%
Turniejach Tak – 44% Nie – 44%
Zawodach sportowych Tak – 48% Nie – 40%
8. Czy osiągnięcia uczniów Twojej szkoły są prezentowane w szkole i poza szkołą? Zaznacz wybraną odpowiedź.
Tak - 68%
Nie -4%*
Nie wiem - 28%
9. Jeśli tak, to jaki sposób? (Łącznie 35 zaznaczeń odpowiedzi)
Wystawy prac uczniowskich - 17 – 48%
Przeglądy twórczości artystycznej - 3 – 8%
Imprezy szkolne i międzyszkolne - 2 - 6%
Prezentacje prac na stronie internetowej szkoły - 9 – 26%
Inne sposoby : zawody sportowe, wystawy dyplomów i pucharów (2), wręczanie nagród, dyplomów na forum szkoły (2). – 12%
Brak odpowiedzi - 6
10. Czy w szkole masz możliwość uzyskania pomocy w razie trudności w nauce?
Tak -96%
Nie - 4%
11. W jaki sposób możesz uzyskać pomoc?
Stałe zajęcia dodatkowe ( Łącznie 30 wskazań)
matematyczne – 12 - 40%
języka angielskiego – 4 – 13%
języka polskiego – 3 - 10%
Stałe zajęcia specjalistyczne, np. logopedyczne - 2 – 7 %
Indywidualne konsultacje z nauczycielem w razie potrzeby – 9 – 30%
WNIOSKI:
1. W opinii ankietowanych uczniów szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniom zdolnym. Odpowiedzi twierdzącej udzieliło 72% uczniów.
2. Według 96% uczniów szkoła wspomaga uczniów mających trudności w nauce.
3. Ankietowani uczniowie uczestniczą w różnych zajęciach pozalekcyjnych i dodatkowych: najwięcej wskazywano matematyczne, sportowe, plastyczne i języka angielskiego. Dzieci uczestniczące w zajęciach są z nich w większości zadowolone – tak deklaruje 91% respondentów. 88% uczniów niczego by nie zmieniało w zajęciach, w których uczestniczą.
4. Uczniowie zauważają, że szkoła prezentuje ich osiągnięcia – 68% odpowiedzi twierdzących.
Problemy – 2 osoby – co stanowi 8% ankietowanych, nie widzi w szkole możliwości rozwijania swoich zainteresowań,
1 osoba ( 4% ankietowanych) uznała, że nie ma możliwości uzyskania w szkole pomocy
w razie trudności.
ANALIZA ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANKIETY DLA NAUCZYCIELI
Ankieta dla nauczycieli przeprowadzona została w marcu 2014 r.
Na pytania ankiety odpowiedziało 14 nauczycieli.
1. W jaki sposób rozpoznaje Pani/Pan możliwości i potrzeby edukacyjne swoich uczniów? Proszę podać przykłady. ( Nauczyciele podawali po kilka przykładów, % wyliczono dzieląc liczbę wskazań konkretnego przykładu przez liczbę wszystkich wskazań.)
- obserwacja ucznia na lekcjach – 11/43 – 25%
- analiza wyników uzyskiwanych przez uczniów – 7 – 16%
- rozmowy z innymi nauczycielami uczącymi danego ucznia , także z pedagogiem – 4 – 9%
- rozmowy z rodzicami – 7 – 16%
- diagnoza na wejście – 4 – 9%
- sprawdziany – 7 – 16%
- analiza opinii PPP – 2- 4%
- ocena stopnia opanowania materiału z pojedynczej lekcji przez ucznia – 1- 2%
- brak odpowiedzi – 1-2%
2. Czy stosownie do tego rozpoznania indywidualizuje Pani/Pan proces nauczania?
Zdecydowanie tak - 43%
Raczej tak - 36%
Zdecydowanie nie - 0
Raczej nie - 7%
Brak odpowiedzi - 14%
Jeśli tak, to proszę opisać, w jaki sposób się to odbywa. (Wynik podany w liczbie wskazań.)
- wydłużanie czasu pracy – 6
- dobór zadań do możliwości i potrzeb ucznia – 5
- różnicowanie prac domowych pod względem trudności – 4
- różnicowanie sprawdzianów, zadań – 4
- organizacja zajęć dodatkowych – 4
- dobór środków dydaktycznych – 3
- indywidualizacja pracy na lekcji – 3
- prowadzenie kół zainteresowań,
- prowadzenie zajęć indywidualnych,
- indywidualna pomoc w czasie lekcji,
- motywowanie i ocenianie osiągnięć ucznia,
- pytania dodatkowe naprowadzające,
- przygotowywanie uczniów do konkursów, udział w konkursach,
- uwzględnienie odpowiedzi ustnej, gdy uczeń ma problemy z pisaniem,
- różnicowanie wymagań.
Jeśli nie, to proszę wskazać dlaczego.
Jeden z respondentów wskazał brak czasu.
3. Czy uczniów mających trudności w nauce wspomaga się w naszej szkole w opanowaniu podstawowego zakresu wymagań programowych?
Zdecydowanie tak - 86%
Raczej tak - 14%
Zdecydowanie nie - 0
Raczej nie - 0
4. Z jakich form pomocy mogą korzystać ci uczniowie? Można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - 9 wskazań
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze - 14
Zajęcia logopedyczne - 12
Zajęcia socjoterapeutyczne - 0
Zajęcia terapeutyczne ( z poradni PPP) - 3
Inne (jakie?)
- kółka przedmiotowe, pomoc w odrabianiu lekcji na świetlicy, pomoc w formie zajęć bibliotecznych, pomoc koleżeńska, konsultacje indywidualne, zajęcia z pedagogiem.
5. Czy dostrzega Pani/Pan efekty korzystania przez uczniów z form pomocy zaznaczonych przez Panią/Pana w poprzednim pytaniu?
Zdecydowanie tak - 43%
Raczej tak - 50%
Zdecydowanie nie - 0
Raczej nie - 0
Brak odpowiedzi - 7%
Jeśli tak, to proszę je opisać:
- uczniowie nabierają pewności siebie – 3 wskazania,
- uczniowie są bardziej aktywni na lekcji i osiągają lepsze wyniki – 2,
- wyrównywanie braków w wiedzy i umiejętnościach – 6 wskazań,
- korygowanie trudności w rozwoju mowy – 2
- systematyczna pomoc rodziców, zainteresowanie trudnościami dziecka,
- wdrażanie do samodzielności,
- wzmacnianie motywacji do pracy,
- aktywny udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,
- poprawienie ocen ze sprawdzianów
6. Czy uczniom zdolnym stworzono w szkole różne możliwości rozwijania ich zainteresowań i uzdolnień?
Zdecydowanie tak - 57%
Raczej tak - 43%
Zdecydowanie nie - 0
Raczej nie - 0
Trudno powiedzieć - 0
7. Jeśli tak, to jakie to możliwości? Można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź. (Wynik
w liczbie wskazań.)
Udział w zajęciach pozalekcyjnych - 14
Udział w konkursach -14
Udział w olimpiadach - 8
Udział w turniejach - 9
Udział w zawodach sportowych - 12
Udział w unijnych programach edukacyjnych - 0
Inne (jakie?) - 0
8. Czy dostrzega Pani/Pan efekty korzystania przez uczniów z form rozwijania ich zainteresowań i uzdolnień zaznaczonych przez Panią/Pana w poprzednim pytaniu?
Zdecydowanie tak – 36%
Raczej tak – 57%
Zdecydowanie nie - 0
Raczej nie - 0
Trudno powiedzieć - 0
Brak odpowiedzi – 7%
Jeśli tak, to jakie efekty udało się uzyskać w pracy z uczniami zdolnymi? Proszę podać przykłady.
- wysokie lokaty w zawodach i konkursach – 8 wskazań,
- realizacja innowacji „Cudze chwalicie, swego nie znacie”,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie nawyku aktywnego wypoczynku,
- rozwijanie zainteresowań, uzdolnień plastycznych, aktorskich, muzycznych,
- rozwijanie wiedzy i umiejętności ponad wymagania programowe – 3 wskazania,
- rozwijanie umiejętności autoprezentacji, pokonywania stresu w trudnych sytuacjach,
- udział aktywny uczniów w życiu szkoły,
- osiąganie przez uczniów wysokich wyników w nauce,
- pogłębienie wiedzy z różnych dziedzin,
- uzyskiwanie stypendiów naukowych i sportowych.
9. Czy osiągnięcia uczniów są prezentowane społeczności szkolnej i pozaszkolnej?
Tak - 14 -100%
Nie - 0
1o. Jeśli tak, to w jaki sposób?
Wystawy prac uczniowskich -14
Przeglądy twórczości artystycznej - 8
Imprezy szkolne i międzyszkolne - 10
Prezentacje prac na stronie internetowej szkoły - 11
Inne sposoby (jakie?) -
- informowanie społeczności szkolnej o sukcesach uczniów podczas apeli,
- gazetka klasowa,
- artykuł w „Wieściach Gościeradowskich”,
- wystawy pucharów, statuetek, dyplomów, zdjęć stypendystów.
11. Jakie zajęcia dodatkowe realizuje Pani/ Pan z uczniami?
Nauczyciele wymienili następujące zajęcia, które realizują z uczniami:
kółko przyrodnicze, innowacja pedagogiczna, gimnastyka korekcyjna, zajęcia logopedyczne, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze ( 5) , kółko historyczne, zajęcia artystyczne, zajęcia dodatkowe dla kl. VI z matematyki, zajęcia wspomagające rozwój ucznia, schola, kółko teatralne, zajęcia czytelnicze
Brak odpowiedzi – 2
12. W jaki sposób rodzice uczniów zostali poinformowani o rodzaju i tematyce prowadzonych przez Panią/ Pana zajęć? ( Wynik w liczbie wskazań.)
- na spotkaniach na początku roku szkolnego - 9
- pisemnie - 2
- w formie rozmowy podczas indywidualnych konsultacji – 1
- podczas wyrażania zgody na udział dziecka w zajęciach – 5
Brak odpowiedzi – 1
13. Czy rodzice mieli możliwość przekazania swoich oczekiwań odnośnie poszerzenia oferty zajęć pozalekcyjnych? Jeśli tak, to w jaki sposób? Czy ich propozycje zostały uwzględnione?
- tak , na zebraniach z wychowawcą – 35%
- ta