Raport z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2013/2014

RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

PRZEPROWADZONEJ W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ

W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH im. JANA PAWŁA II
W GOŚCIERADOWIE


Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z dn. 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U.  z dn. 14 maja 2013 r., poz. 560)

Rozporządzenie MEN z 7.10.2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
(Dz. U. Nr 168, poz.1324)

 

Raport stanowią:

Analiza ilościowa i jakościowa wyników badań przeprowadzonych w obszarze wymagania 6 – „Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, uwzględniając ich indywidualną sytuację” str.   2

Wnioski ogólne dotyczące realizacji wymagania 6 w szkole; mocne i słabe strony, rekomendacje …………………………………………………………………………str. 18

Analiza ilościowa i jakościowa wyników badań przeprowadzonych w obszarze wymagania 5 – „ Respektowane są normy społeczne”. …………………………………..…………str. 20

Wnioski ogólne dotyczące realizacji wymagania 5 w szkole; mocne i słabe strony, rekomendacje. ………………………………………………………………………..str. 29

Analiza ilościowa i jakościowa wyników badań przeprowadzonych w obszarze wymagania 11 – „Szkoła lub placówka organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, (…) oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych”. …….str. 31

Wnioski ogólne dotyczące realizacji wymagania 11 w szkole; mocne i słabe strony, rekomendacje.  …………………………………………………………………………str. 40

Resume …………………………………………………………………………………str. 42

Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej:
Agnieszka Kamieniarz - przewodnicząca
Jolanta Czajka - członek
Ewa Wołoszyn – członek

WYNIKI BADANIA PRZEPROWADZONEGO DLA WYMAGANIA 6


-  SZKOŁA LUB PLACÓWKA WSPOMAGA ROZWÓJ UCZNIÓW, UWZGLĘDNIAJĄC ICH INDYWIDUALNĄ SYTUACJĘ

Przedmiot ewaluacji.

Analiza organizacji zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć dydaktyczno – wyrównawczych i specjalistycznych odpowiednio do rozpoznanych potrzeb uczniów.

 

Cele ewaluacji.

 1. Pozyskanie informacji o sposobie organizacji wspomagania rozwoju uczniów w zależności od ich indywidualnej sytuacji.

2. Opracowanie planu zajęć pozalekcyjnych na najbliższy rok szkolny.

 

Pytania badawcze.

1. W jaki sposób nauczyciele rozpoznają potrzeby każdego ucznia?

2. Czy szkoła organizuje warunki do wyrównywania braków i zaległości?

3. Czy uczniowie mają możliwość uczestniczenia w zajęciach rozwijających ich uzdolnienia i zainteresowania?

4. Czy uczniowie odnoszą sukcesy na miarę swoich możliwości?

5. Czy uwzględnione zostały oczekiwania uczniów i rodziców związane z poszerzeniem oferty zajęć pozalekcyjnych? Jeśli tak, to w jaki sposób pozyskano informacje i jak je wykorzystano?

6. Czy rodzice wiedzą, w jakich zajęciach pozalekcyjnych uczestniczą dzieci?

7. W jaki sposób informuje się rodziców o formach pomocy uczniom ze specyficznymi potrzebami w nauce?

 

Kryteria ewaluacji.

1. Nauczyciele rozpoznają potrzeby każdego ucznia.

2. Szkoła organizuje warunki uczniom do wyrównywania braków i zaległości.

3. Szkoła organizuje warunki do rozwijania uzdolnień i zainteresowań uczniów.

4. Oferta zajęć dodatkowych uwzględnia nie tylko specyficzne potrzeby edukacyjne uczniów, ale także sugestie rodziców.

5. Rodzice uzyskują wystarczającą informację o tematyce i rodzaju zajęć, w których uczestniczą ich dzieci.

 

 

Narzędzia badawcze: ankieta dla rodziców, ankieta dla nauczycieli, ankieta dla uczniów, wywiad z uczniami, kwestionariusz dla pedagoga szkolnego – szkolnego koordynatora ppp.

 

 

 

 

 

ANALIZA ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANKIETY DLA RODZICÓW

 

Ankietę  dla rodziców przeprowadzono w styczniu 2014 r.

W badaniu  uczestniczyło 20 rodziców uczniów klas 1- 3

 

Wyniki:

1. Czy Pani/Pana zdaniem nauczyciele znają potrzeby edukacyjne Pani/Pana dziecka? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.

Zdecydowanie tak            - 55%

Raczej tak                         - 45%

  Zdecydowanie nie            -0%

Raczej nie                         - 0%

Trudno powiedzieć           - 0%

2. Czy szkoła umożliwia zdolnym uczniom rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień?

Tak                                   - 80%

Nie                                    - 10%
Brak odpowiedzi              - 10%

Rodzice wskazali, że odbywa się to poprzez udział w zajęciach dodatkowych (7 wskazań) różnych imprezach, olimpiadach, Konkursach (4 wskazania), zajęciach świetlicowych. Jeden respondent wskazał zaangażowanie wychowawcy i stawianie przez niego wyższych wymagań  wobec uczniów ambitnych.

3. Czy szkoła wspomaga uczniów mających trudności w nauce? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.

Zdecydowanie tak         - 50%

Raczej tak                      - 45%

 Zdecydowanie nie          - 0

Raczej nie                      - 0   

Trudno powiedzieć        - 5%

Jeżeli tak, to z jakich form pomocy mogą korzystać ci uczniowie? – W odpowiedzi na to pytanie ankietowani wskazali zajęcia wyrównawcze, dodatkowe 8 razy), logopedyczne (2) , zajęcia nauki czytania i ładnego pisania. wskazano także, ze nauczyciel dostosowuje wymagania do możliwości dziecka.

4. Proszę wskazać zajęcia, w których uczestniczy Pani/Pana dziecko. Jeśli nie bierze ono udziału w żadnych z wymienionych poniżej zajęć, proszę przejść do pytania nr 6.

Zajęcia pozalekcyjne rozwijające

Naukowe – matematyka    - 7 wskazań

Naukowe – język polski    - 6 wskazań

Sportowe                            -3 wskazania

Plastyczne / artystyczne     - 6 wskazań

  Ekologiczne                       - 2 wskazania

Konkursy, olimpiady, turnieje – 3 wskazania

Zajęcia związane z pokonywaniem trudności w nauce:

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne         - 6 wskazań

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze        - 3 wskazania

Zajęcia logopedyczne                               - 2 wskazania

Zajęcia socjoterapeutyczne                      - 0 wskazań

Zajęcia terapeutyczne                              - 0 wskazań

Inne (jakie?)     -                                         0  wskazań                 

Brak wskazań                                          -  3 razy

5. Na które spośród wskazanych przez Panią/Pana zajęć dziecko chętnie uczęszcza, a na które nie? Proszę je wymienić:

Chętnie uczęszcza na następujące zajęcia:
matematyczne – 4, sportowe – 1, plastyczne – 7,  przyrodnicze – 2, świetlicowe – 1, korekcyjno – kompensacyjne – 2, dydaktyczno – wyrównawcze – 1, języka polskiego - 2

Niechętnie bierze udział w następujących zajęciach: języka angielskiego – 1 wskazanie, z tym, że nie ma takich zajęć dodatkowych dla młodszych klas.

Brak opinii o nastawieniu dziecka do zajęć – 8.

6. W jakich zajęciach, Pani/Pana zdaniem, dziecko powinno brać udział?

Zajęcia pozalekcyjne rozwijające

Naukowe – matematyka       -  14 wskazań

Naukowe – język polski       - 11  wskazań

Sportowe                              - 9    wskazań

Plastyczne / artystyczne       - 6    wskazań

Ekologiczne                         - 3    wskazania

Konkursy,  turnieje              - 4   wskazania

Zajęcia związane z pokonywaniem trudności w nauce

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne        - 4 wskazania

 Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze       - 2

  Zajęcia logopedyczne                              - 2

  Zajęcia socjoterapeutyczne                     - 0

  Zajęcia terapeutyczne                              - 1

  Unijne programy edukacyjne                  - 4

  Inne  - zajęcia  muzyczne                        - 1

7. Czy nauczyciele zachęcają i inspirują uczniów do udziału w konkursach, turniejach? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.

Tak                      - 80%

Nie                      - 10%

Nie wiem            - 5%

Brak odpowiedzi – 5%

8. Czy nauczyciele wspomagają uczniów w przygotowaniu się do udziału w konkursach, turniejach? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.

Tak                - 85%

Nie                 - 5%

Nie wiem       - 5%

Brak odpowiedzi  - 5%

9. Czy osiągnięcia uczniów są prezentowane społeczności szkolnej i pozaszkolnej? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.

Tak                 - 75%

Nie                 - 0

Nie wiem        - 20%

Brak odpowiedzi – 5%

10. Jeśli tak, to w jaki sposób? Proszę zaznaczyć wybrane odpowiedzi lub podać przykłady.
(% obliczono dzieląc ilość wskazań danej odpowiedzi przez wszystkie wskazania  - 37)

Wystawy prac uczniowskich                                      - 14 – 38%

Przeglądy twórczości artystycznej                             - 5   - 13 %

Imprezy szkolne i międzyszkolne                              - 10 – 27%

Prezentacje prac na stronie internetowej szkoły        - 8  -  22 %

Inne sposoby                                                              - 0

Brak odpowiedzi                                                        - 4 –

11. W jaki sposób uzyskali Państwo informacje o objęciu Państwa dziecka działaniami wspomagającymi jego rozwój – rozwijanie zainteresowań lub przezwyciężanie trudności
w nauce?

Od wychowawcy               - 35%

Od nauczyciela                  - 5%

Ustnie i pisemnie                - 15%

 Brak odpowiedzi               - 45%

   

12. Czy mieli Państwo możliwość zgłoszenia swoich propozycji do oferty zajęć pozalekcyjnych? Czy Państwa propozycje zostały uwzględnione?

Odpowiedzi twierdzącej udzieliło 5 rodziców – 25%

pojawiła się jedna odpowiedź negatywna – 5%

brak odpowiedzi    - 65%

jeden rodzic stwierdził że było brak inicjatywy z jego strony – 5%



ANALIZA ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANKIETY DLA RODZICÓW

Ankietę przeprowadzono w styczniu 2014 r.

W badaniu uczestniczyło  25 rodziców uczniów klas 4 – 6.

Wyniki:

1. Czy Pani/Pana zdaniem nauczyciele znają potrzeby edukacyjne Pani/Pana dziecka? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.

Zdecydowanie tak      - 24%

Raczej tak                   - 60%

Zdecydowanie nie      - 0

Raczej nie                   - 4%

Trudno powiedzieć    - 3

2. Czy szkoła umożliwia zdolnym uczniom rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień?

Tak                            - 92%

Nie                            - 8%

Jeśli tak, proszę opisać, w jaki sposób się to odbywa.
Rodzice wskazali, że rozwój zainteresowań i uzdolnień odbywa się przez udział dziecka
w  zajęciach  dodatkowych (5), kółkach zainteresowań (7), konkursach (5) zajęciach
 i zawodach sportowych , olimpiadach.

3. Czy szkoła wspomaga uczniów mających trudności w nauce? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.

Zdecydowanie tak      - 20%

Raczej tak                   - 64%

Zdecydowanie nie       - 0

Raczej nie                    - 4%

Trudno powiedzieć      - 12%

Jeżeli tak, to z jakich form pomocy mogą korzystać ci uczniowie?
Rodzice wymienili zajęcia dodatkowe (5), zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze ( 3), zajęcia logopedyczne oraz lekcje indywidualne i w grupach.

4. Proszę wskazać zajęcia, w których uczestniczy Pani/Pana dziecko. Jeśli nie bierze ono udziału w żadnych z wymienionych poniżej zajęć, proszę przejść do pytania nr 6.

Zajęcia pozalekcyjne rozwijające

Naukowe – matematyka      - 6

Naukowe – język polski      - 2

Naukowe – przyroda            - 2

Naukowe – historia              - 2

Naukowe – język angielski   - 5

Sportowe                               - 13

Plastyczne                             - 5

Biblioteczne                          - 0

Informatyczne                       - 1

Dziennikarskie                      - 0

Ekologiczne                          - 0

Teatralne                               - 1

Konkursy, olimpiady, turnieje  -  2

Zawody sportowe                      - 8

Zajęcia związane z pokonywaniem trudności w nauce

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne       - 1

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze      - 3

Zajęcia logopedyczne                             - 1

Zajęcia socjoterapeutyczne                     - 0

Zajęcia terapeutyczne                              - 0     

Unijne programy edukacyjne                   - 0

Inne (jakie?)                                             - 0

Brak odpowiedzi                                       - 5

5. Na które spośród wskazanych przez Panią/Pana zajęć dziecko chętnie uczęszcza, a na które nie? Proszę je wymienić:

Chętnie uczęszcza na następujące zajęcia:

Naukowe – matematyka      - 4

Naukowe – język polski      - 1

Naukowe – przyroda            - 2

Naukowe – historia              - 2

Naukowe – język angielski   - 2

Sportowe                               - 11

Plastyczne                             - 2

Biblioteczne                          - 0

Informatyczne                      - 1

Dziennikarskie                     - 0

Ekologiczne                          -0

Teatralne                               - 1

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne       - 1

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze      - 1

Zajęcia logopedyczne                             - 1

Niechętnie bierze udział w następujących zajęciach:

Matematyczne – 1 i języka polskiego - 1 ( ale nie zostały one wskazane w ankiecie jako zajęcia, na które uczęszcza dziecko).

Brak odpowiedzi                        - 6

6. W jakich zajęciach, Pani/Pana zdaniem, dziecko powinno brać udział?

Zajęcia pozalekcyjne rozwijające

Naukowe – matematyka                - 12

Naukowe – język polski                - 6

Naukowe – przyroda                     - 3

Naukowe – historia                       - 4

Naukowe – język angielski           - 7

Sportowe                                       - 5

Plastyczne                                     - 3

Biblioteczne                                  - 0

Informatyczne                              - 4

Dziennikarskie                             - 1

Ekologiczne                                 - 0

Teatralne                                       - 3

Konkursy, olimpiady, turnieje     - 3

Zawody sportowe                         - 7

Zajęcia związane z pokonywaniem trudności w nauce

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne      - 1

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze     - 4

 Zajęcia logopedyczne                            - 1

 Zajęcia socjoterapeutyczne                    - 0

  Zajęcia terapeutyczne                             - 0

 Unijne programy edukacyjne                 - 2

 Inne – kółko matematyczne                   - 1

        Brak odpowiedzi                                    - 6

7. Czy nauczyciele zachęcają i inspirują uczniów do udziału w konkursach, turniejach, olimpiadach? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.

Tak                           - 60%

Nie                            - 4%

Nie wiem                  - 24%

Brak odpowiedzi       - 12%

8. Czy nauczyciele wspomagają uczniów w przygotowaniu się do udziału w konkursach, turniejach, olimpiadach? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.

 Tak                             - 68%

 Nie                             - 0

 Nie wiem                   - 20%

 Brak odpowiedzi      - 12%

9. Czy osiągnięcia uczniów są prezentowane społeczności szkolnej i pozaszkolnej? Proszę zaznaczyć wybraną odpowiedź.

Tak                            - 88%

Nie                            - 0

Nie wiem                  - 8%

Brak odpowiedzi       - 4%

10. Jeśli tak, to w jaki sposób? Proszę zaznaczyć wybrane odpowiedzi lub podać przykłady.
(49 zaznaczeń)

Wystawy prac uczniowskich                 - 20 – 41%

Przeglądy twórczości artystycznej        - 8   - 16%

Imprezy szkolne i międzyszkolne          - 17 – 34, 6%

Prezentacje prac na stronie internetowej szkoły       - 2 – 4%

Inne sposoby (jakie?)                               - 0

Brak odpowiedzi       - 4                          

11. W jaki sposób uzyskali Państwo informacje o objęciu Państwa dziecka działaniami wspomagającymi jego rozwój – rozwijanie zainteresowań lub przezwyciężanie trudności
w nauce?

  • od wychowawcy klasy  - 16%
  • od dziecka                     - 12%
  • w rozmowie z nauczycielem  - 16%

Brak odpowiedzi   - 60%

12. Czy mieli Państwo możliwość zgłoszenia swoich propozycji do oferty zajęć pozalekcyjnych? Czy Państwa propozycje zostały uwzględnione?

 Twierdząco na to pytanie odpowiedziało   8 rodziców – 32%

Brak odpowiedzi -  68%

WNIOSKI:
1. Według 92,6% badanych rodziców nauczyciele znają potrzeby edukacyjne uczniów. 
2. 86, 6% rodziców uważa, że szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniom zdolnym., a 90,8 % rodziców uważa, że szkoła wspomaga uczniów mających trudności w nauce.
3. Szkoła organizuje różnorodne zajęcia , z których uczniowie mogą skorzystać. Dzieci uczestniczące w zajęciach  są w opinii rodziców z nich w większości zadowolone – 65, 3%; wyższy poziom zadowolenia wskazują rodzice uczniów klas 4 – 6 – 81%, w klasach 1 – 3 wskaźnik zadowolenia wynosi 50%.
5. 82 % rodziców widzi, że szkoła prezentuje osiągnięcia uczniów. Najpopularniejszym sposobem są wystawy prac uczniowskich – 39.5% oraz imprezy szkolne i klasowe – 31% wskazań.
6. Rodzice uzyskują informacje o zajęciach dodatkowych, w których uczestniczy dziecko
od wychowawcy, nauczyciela, dziecka. Jest to informacja pisemna i ustna.
7. Rodzice mają możliwość zgłoszenia swoich propozycji odnośnie zajęć dodatkowych – tak odpowiedziało 29% rodziców. Nie zostało jednak w odpowiedziach sprecyzowane, czy ich propozycje zostały uwzględnione.
 

Problemy

1. Spory odsetek braku odpowiedzi rodziców na pytanie 11 (  W jaki sposób uzyskali Państwo informacje o objęciu Państwa dziecka działaniami wspomagającymi jego rozwój – rozwijanie zainteresowań lub przezwyciężanie trudności w nauce?)  45% rodziców klas 1- 3  i 60% rodziców klas 4 – 6 nie udzieliło żadnej odpowiedzi

2. Na pytanie 12. (Czy mieli Państwo możliwość zgłoszenia swoich propozycji do oferty zajęć pozalekcyjnych? Czy Państwa propozycje zostały uwzględnione?) czyli 66% rodziców nie udzieliło żadnej odpowiedzi.

 

 

 

ANALIZA ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANKIETY DLA UCZNIÓW

 

Wyniki ankiety dla uczniów klas 4 - 6 przeprowadzonej w marcu  2014 r.

Na pytania ankiety odpowiedziało 25 losowo wybranych uczniów, po 5 z każdej klasy.

 

1. Czy w szkole masz możliwość rozwijania swoich zainteresowań? Zaznacz wybraną odpowiedź.

      Zdecydowanie tak            - 52%

Raczej tak                         -  20%

Zdecydowanie nie            -  4%

Raczej nie                         - 4%

Trudno powiedzieć           - 20%

Jeśli tak, to napisz, w jaki sposób.
Poprzez udział w zajęciach dodatkowych (6), uczęszczanie na kółka przedmiotowe, które są zgodne z zainteresowaniami ( matematyka, przyroda, sport, język angielski)

2. Czy bierzesz udział w zajęciach dodatkowych?

Tak                                  - 96%

Nie                                   - 4%

Jeśli nie chodzisz na takie zajęcia, to napisz dlaczego, a potem przejdź do pytania nr 7.
Uzasadnienie nieuczestniczenia w zajęciach dodatkowych nie zostało podane.

3. Zaznacz zajęcia dodatkowe, w których uczestniczysz. Możesz wybrać więcej niż jedne zajęcia. (wynik podany jest w liczbie wskazań, uczniowie wskazywali po kilka zajęć)

Zajęcia rozwijające;

Naukowe – matematyka     - 15

Naukowe – język polski      - 6

Naukowe – przyroda           - 8

Naukowe – historia             - 4

Naukowe – język angielski - 11

Sportowe                             - 18

Plastyczne                           - 15

Biblioteczne                        - 3

Informatyczne                     - 5

Dziennikarskie                    - 3

Ekologiczne                        - 1

Teatralne                             - 2

Inne (jakie?) -  szachowe     - 1

92 wskazania

4. Zaznacz zajęcia, w których chętnie uczestniczysz. (Wynik podany w liczbie wskazań.)

Naukowe – matematyka        - 14

Naukowe – język polski        -  5

Naukowe – przyroda             - 8

Naukowe – historia                - 5

Naukowe – język angielski    - 9

Sportowe                               - 17

Plastyczne                             - 12

Biblioteczne                      - 3

Informatyczne                   - 5

Dziennikarskie                  -  3     

Ekologiczne                      - 0

Teatralne                           - 2

Inne (jakie?) – szachowe  - 1


84 wskazania  pozytywne – 91%  uczniów jest zadowolonych z zajęć, w których uczestniczy.

5. Czy coś byś zmieniła/zmienił w tych zajęciach? Zaznacz wybraną odpowiedź.

Tak                      - 12%

Nie                      - 88%  

6. Jeśli tak, to napisz, co można zmienić.

Brak propozycji         - 88%
4% – zmienić podejście i zachęcić innych;
4% – mieć możliwość pokazać  innym , jakie mamy pomysły na rozwijanie się poprzez zajęcia dodatkowe;
4%– na zajęciach dodatkowych z języka angielskiego uczyć się więcej nowych słówek i utrwalać to, co było na lekcjach.

7. Czy nauczyciele zachęcają Cię do udziału w:

(Zaznacz wybrane odpowiedzi.)

Konkursach                                                               Tak – 84%                  Nie -16%

Olimpiadach                                                              Tak – 40%                  Nie – 52%

Turniejach                                                                  Tak – 44%                  Nie – 44%

Zawodach sportowych                                              Tak – 48%                  Nie – 40%

8. Czy osiągnięcia uczniów Twojej szkoły są prezentowane w szkole i poza szkołą? Zaznacz wybraną odpowiedź.

Tak                 - 68%

Nie                   -4%*

Nie wiem         - 28%       

9. Jeśli tak, to jaki sposób? (Łącznie 35 zaznaczeń odpowiedzi)

Wystawy prac uczniowskich             -  17 – 48%

Przeglądy twórczości artystycznej     -  3 – 8%

Imprezy szkolne i międzyszkolne      - 2 -  6%

Prezentacje prac na stronie internetowej szkoły -  9 – 26%

Inne sposoby : zawody sportowe, wystawy dyplomów i pucharów (2), wręczanie nagród, dyplomów na forum szkoły (2). – 12%

Brak odpowiedzi     - 6

10. Czy w szkole masz możliwość uzyskania pomocy w razie trudności w nauce?

Tak            -96%

Nie             - 4%

11. W jaki sposób możesz uzyskać pomoc?

Stałe zajęcia dodatkowe  ( Łącznie 30 wskazań)

matematyczne – 12  - 40%

języka angielskiego – 4 – 13%

języka polskiego – 3  - 10%

Stałe zajęcia specjalistyczne, np. logopedyczne  - 2 – 7 %

Indywidualne konsultacje z nauczycielem w razie potrzeby – 9 – 30%

WNIOSKI:
1. W opinii ankietowanych uczniów szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniom zdolnym. Odpowiedzi twierdzącej udzieliło 72% uczniów.
2.  Według 96% uczniów szkoła wspomaga uczniów mających trudności w nauce.
3. Ankietowani uczniowie uczestniczą w różnych  zajęciach pozalekcyjnych i dodatkowych: najwięcej wskazywano matematyczne, sportowe, plastyczne i języka angielskiego. Dzieci uczestniczące w zajęciach  są z nich w większości zadowolone – tak deklaruje 91% respondentów. 88% uczniów niczego by nie zmieniało w zajęciach, w których uczestniczą.
4.  Uczniowie zauważają, że szkoła prezentuje ich osiągnięcia – 68% odpowiedzi twierdzących.

 Problemy – 2 osoby – co stanowi 8% ankietowanych,  nie widzi w szkole możliwości rozwijania swoich zainteresowań,
1 osoba  ( 4% ankietowanych)  uznała, że nie ma możliwości uzyskania w szkole  pomocy
w razie trudności.

ANALIZA ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANKIETY DLA NAUCZYCIELI

 

Ankieta dla nauczycieli przeprowadzona została  w marcu  2014 r.

Na pytania ankiety odpowiedziało 14 nauczycieli.

1. W jaki sposób rozpoznaje Pani/Pan możliwości i potrzeby edukacyjne swoich uczniów? Proszę podać przykłady. ( Nauczyciele podawali po kilka przykładów, %  wyliczono dzieląc liczbę wskazań konkretnego przykładu przez liczbę wszystkich wskazań.)
- obserwacja ucznia na lekcjach – 11/43 – 25%

- analiza wyników uzyskiwanych przez uczniów – 7 – 16%

- rozmowy z innymi nauczycielami uczącymi  danego ucznia , także z pedagogiem – 4 – 9%

- rozmowy z rodzicami – 7 – 16%

- diagnoza na wejście – 4 – 9%

-  sprawdziany – 7 – 16%

- analiza opinii PPP – 2- 4%

- ocena stopnia opanowania materiału z pojedynczej lekcji przez ucznia – 1- 2%

- brak odpowiedzi – 1-2%

2.  Czy stosownie do tego rozpoznania indywidualizuje Pani/Pan proces nauczania?

Zdecydowanie tak    - 43%

Raczej tak                 - 36%

Zdecydowanie nie    - 0

Raczej nie                 - 7%

Brak odpowiedzi      - 14%

Jeśli tak, to proszę opisać, w jaki sposób się to odbywa. (Wynik  podany w liczbie wskazań.)
- wydłużanie czasu pracy – 6

- dobór zadań do możliwości i potrzeb ucznia – 5

- różnicowanie prac domowych pod względem trudności – 4

- różnicowanie sprawdzianów, zadań – 4

- organizacja zajęć  dodatkowych – 4

- dobór środków dydaktycznych – 3

- indywidualizacja pracy na lekcji – 3

- prowadzenie kół zainteresowań,

- prowadzenie zajęć indywidualnych,

- indywidualna pomoc w czasie lekcji,

- motywowanie i ocenianie osiągnięć ucznia,

- pytania dodatkowe naprowadzające,

- przygotowywanie uczniów do konkursów, udział w konkursach,

- uwzględnienie odpowiedzi ustnej, gdy uczeń ma problemy z pisaniem,

- różnicowanie wymagań.

Jeśli nie, to proszę wskazać dlaczego.
Jeden z respondentów wskazał brak czasu.

3. Czy uczniów mających trudności w nauce wspomaga się w naszej szkole w opanowaniu podstawowego zakresu wymagań programowych?

Zdecydowanie tak              - 86%

Raczej tak                           - 14%

Zdecydowanie nie              - 0

Raczej nie                           - 0

4.  Z jakich form pomocy mogą korzystać ci uczniowie? Można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź.

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne          - 9 wskazań

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze         - 14

Zajęcia logopedyczne                               - 12

Zajęcia socjoterapeutyczne                      - 0

Zajęcia terapeutyczne ( z poradni PPP)   - 3

Inne (jakie?)

- kółka przedmiotowe, pomoc w odrabianiu lekcji na świetlicy, pomoc w formie zajęć bibliotecznych, pomoc koleżeńska, konsultacje indywidualne, zajęcia z pedagogiem.

5. Czy dostrzega Pani/Pan efekty korzystania przez uczniów z form pomocy zaznaczonych przez Panią/Pana w poprzednim pytaniu?

Zdecydowanie tak                                   - 43%

Raczej tak                                                - 50%

Zdecydowanie nie                                   - 0

Raczej nie                                                - 0

Brak odpowiedzi                                     - 7%

Jeśli tak, to proszę je opisać:
- uczniowie nabierają pewności siebie – 3 wskazania,
- uczniowie są bardziej aktywni na lekcji i osiągają lepsze wyniki – 2,
- wyrównywanie braków w wiedzy i umiejętnościach – 6 wskazań,
- korygowanie trudności w rozwoju mowy – 2
- systematyczna pomoc rodziców, zainteresowanie trudnościami dziecka,
-  wdrażanie do samodzielności,
- wzmacnianie motywacji do pracy,
- aktywny udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,
- poprawienie ocen ze sprawdzianów

6.  Czy uczniom zdolnym stworzono w szkole różne możliwości rozwijania ich zainteresowań i uzdolnień?

Zdecydowanie tak                            - 57%

Raczej tak                                        - 43%

Zdecydowanie nie                           - 0

Raczej nie                                        - 0

Trudno powiedzieć                          - 0

7. Jeśli tak, to jakie to możliwości? Można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź. (Wynik
w liczbie wskazań.)

Udział w zajęciach pozalekcyjnych      - 14

Udział w konkursach                             -14

Udział w olimpiadach                            - 8

Udział w turniejach                                - 9

Udział w zawodach sportowych             - 12

Udział w unijnych programach edukacyjnych  - 0

Inne (jakie?)            - 0

8.  Czy dostrzega Pani/Pan efekty korzystania przez uczniów z form rozwijania ich zainteresowań i uzdolnień zaznaczonych przez Panią/Pana w poprzednim pytaniu?

Zdecydowanie tak                    – 36%

Raczej tak                                – 57%

Zdecydowanie nie                   - 0

Raczej nie                                - 0

Trudno powiedzieć                  - 0
Brak odpowiedzi                      – 7%

Jeśli tak, to jakie efekty udało się uzyskać w pracy z uczniami zdolnymi? Proszę podać przykłady.

- wysokie lokaty w zawodach i konkursach – 8 wskazań,

- realizacja innowacji „Cudze chwalicie, swego nie znacie”,

- rozwijanie sprawności fizycznej,

- kształtowanie nawyku aktywnego wypoczynku,

- rozwijanie zainteresowań, uzdolnień plastycznych, aktorskich, muzycznych,

- rozwijanie wiedzy i umiejętności ponad wymagania  programowe – 3 wskazania,

- rozwijanie umiejętności autoprezentacji, pokonywania stresu w trudnych sytuacjach,

- udział aktywny uczniów w życiu szkoły,

- osiąganie przez uczniów wysokich wyników w nauce,

- pogłębienie wiedzy z różnych dziedzin,

- uzyskiwanie stypendiów naukowych i sportowych.

9.  Czy osiągnięcia uczniów są prezentowane społeczności szkolnej i pozaszkolnej?

Tak               - 14 -100%

Nie                - 0

1o.  Jeśli tak, to w jaki sposób?

Wystawy prac uczniowskich                         -14

Przeglądy twórczości artystycznej                 - 8

Imprezy szkolne i międzyszkolne                  - 10

Prezentacje prac na stronie internetowej szkoły - 11

Inne sposoby (jakie?)   -

- informowanie społeczności szkolnej o sukcesach uczniów podczas apeli,

- gazetka klasowa,

- artykuł w „Wieściach Gościeradowskich”,

- wystawy pucharów, statuetek, dyplomów, zdjęć stypendystów.

11. Jakie zajęcia dodatkowe realizuje Pani/ Pan z uczniami?

Nauczyciele wymienili następujące zajęcia, które realizują z uczniami:

kółko przyrodnicze, innowacja pedagogiczna, gimnastyka korekcyjna, zajęcia logopedyczne, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze ( 5) , kółko historyczne, zajęcia artystyczne, zajęcia dodatkowe dla kl. VI z matematyki, zajęcia wspomagające rozwój ucznia, schola,  kółko teatralne, zajęcia czytelnicze

Brak odpowiedzi – 2

12. W jaki sposób rodzice uczniów zostali poinformowani o rodzaju i tematyce prowadzonych przez Panią/ Pana zajęć? ( Wynik w liczbie wskazań.)

- na spotkaniach na początku roku szkolnego                        - 9

- pisemnie                                                                               - 2

- w formie rozmowy podczas indywidualnych konsultacji   – 1

- podczas wyrażania zgody na udział dziecka w zajęciach    – 5

 Brak odpowiedzi                                                                    – 1

13. Czy rodzice mieli możliwość przekazania swoich oczekiwań odnośnie poszerzenia oferty zajęć pozalekcyjnych? Jeśli tak, to w jaki sposób? Czy ich propozycje zostały uwzględnione?

- tak , na zebraniach z wychowawcą – 35%

- ta