PROGRAM OGÓLNOPOLSKI "CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS"

„CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS”

Program przedszkolnej edukacji antynikotynowej

 

Od marca 2012 do maja 2012 w Przedszkolu i klasach zerowych realizowany jest ogólnopolski program profilaktyki tytoniowej

pt. "Czyste powietrze wokół nas".

Zdrowie naszych dzieci jest dla każdego z nas najważniejszą sprawą. Dbamy o to, aby zapewnić dzieciom jak najlepsze warunki dla harmonijnego rozwoju. Na zdrowie ma wpływ wiele czynników: opieka zdrowotna, czynniki genetyczne, środowisko fizyczne i społeczne, a przede wszystkim styl życia i zachowania prozdrowotne (tj. aktywność fizyczna, racjonalne żywienie, utrzymywanie czystości ciała i otoczenia, zachowanie bezpieczeństwa, utrzymywanie właściwych relacji między ludźmi, a także nie używanie środków psychoaktywnych). Kształtowanie prawidłowych postaw zdrowotnych wśród dzieci jest najskuteczniejszym działaniem w profilaktyce palenia tytoniu. Palenie tytoniu jest zjawiskiem powszechnym i stanowi jedną z głównych przyczyn umieralności w wieku dorosłym. Dlatego, aby zmniejszyć rozmiar tej epidemii, należy już od najmłodszych lat prowadzić wśród dzieci edukację antytytoniową. 
        „Czyste powietrze wokół nas” to program edukacji antynikotynowej dla dzieci przedszkolnych, dostosowany do ich możliwości psychofizycznych. Umożliwia wykształcenie u nich świadomej umiejętności budzenia w sobie reakcji w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.

       Główne cele programu:

  • Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
  • Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.

Realizacja programu gwarantuje wszechstronne podejście do profilaktyki antytytoniowej - wpływa nie tylko na dziecko, ale także na jego rodzinę oraz personel przedszkola, czyli osoby z  którymi przedszkolak spędza najwięcej czasu i które na tym etapie życia są dla niego autorytetem. Istotnym elementem interwencji jest nacisk na znajomość, umiejętność werbalizowania i egzekwowania swoich praw przez dzieci, w tym prawa do zdrowia czy ochrony przed przemocą, (np. wymuszonym biernym paleniem).

                                                                                                          Ewa Wołoszyn