Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Koncepcja Pracy Przedszkola

KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA

NA LATA 2012-2015

 

PUBLICZNE PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH IM. JANA PAWŁA II W GOŚCIERADOWIE

 

 

„Dzieci są wiosną rodziny i społeczeństwa nadzieją,

 która ciągle kwitnie przyszłością, która bez przerwy się otwiera.”

                                                                                           J P II

 

                                                                                                                            

 

Podstawa prawna

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola,

Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U,Nr 168, poz. 1324)

Źródła opracowania koncepcji:

Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz samoocena dokonana w oparciu o obserwacje, analizę dokumentów, wywiady, ankiety.

 

Wizja przedszkola

  • Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
  • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby  i wszechstronny rozwój osobowości.
  • Umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom  i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
  • Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
  • Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
  • Wszyscy przestrzegają prawa dziecka, dbają o dobre stosunki  międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
  • Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
  • Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
  • Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
  • Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
  • Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola.
  • Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy

 

Misja przedszkola

Nasze przedszkole:

  •  zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
  •  tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju
  • dziecka,
  •  wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
  •  kształtuje postawy moralne, proekologiczne,
  • promuje zdrowie fizyczne i psychiczne, partnerstwo i optymizm
  • przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
  • organizuje sprawne zarządzanie placówką,
  •  analizuje i ocenia efekty swojej pracy.

Dziecko w naszym przedszkolu:

  • czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte,
  • jest akceptowane takie, jakie jest,
  • ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
  • jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania,
  • uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego  siebie,
  • uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi,
  • poznaje swoje prawa i obowiązki,
  • osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantują z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.

Rodzice w naszym przedszkolu:

  • otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka,
  • współpracują z nauczycielami,
  • otrzymują pomoc specjalistów,
  • wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola,
  • aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola,
  • są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.

 Nauczyciele w naszym przedszkolu:

  • są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni,
  • wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,
  • współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
  • pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,
  • aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym  i dokumentami placówki,
  • stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
  • doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe,
  • wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy.

 Cele główne

 1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej

oraz innej działalności statutowej.

  • Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
  • Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
  • Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy
  • przedszkola.

2.  Procesy zachodzące w przedszkolu.

  • Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
  • W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie  procesów edukacyjnych..

3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym.

  •  Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.

 

Cele szczegółowe

  • Realizacja założeń reformy oświatowej.
  • Zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci.
  • Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo-kształcącej, a także atrakcyjną ofertę edukacyjną.
  • Realizacja programu wychowawczego uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
  • Wykorzystywanie nowatorskiego i twórczego stylu pracy kadry pedagogicznej.
  • Realizacja programów autorskich uwzględniających edukację  regionalną, patriotyczną i europejską.
  • Promowanie zdrowego stylu życia dziecka w domu i w przedszkolu

    - realizacja programu profilaktycznego.

  • Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji i wychowania dzieci.
  • Skuteczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
  • Współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie gminy,
  • Promowanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju społeczności.

 

Kryteria sukcesu

  • Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
  • Poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorski i innowacyjne,
  • Wzrost skuteczności pracy nauczycieli.
  • Upowszechnienie i akceptacja praw dziecka.
  • Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
  • Poprawa stanu przedszkolnego ogrodu i terenu wokół budynku.
  • Realizacja autorskich programów edukacyjnych, profilaktycznego  i wychowawczego.
  • Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi  przedszkole.
  • Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.
  • Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.
  • Liczny udział dzieci w konkursach, turniejach itp.
  • Zmodernizowanie bazy przedszkola, wzbogacenie o nowoczesnepomoce dydaktyczne, księgozbiór, płytotekę, materiały metodyczne i inne media
  • Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej.
  • Wzrost zadowolenia nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązk i motywacji w dążeniu do osiągnięcia sukcesu.

 

DZIAŁANIA PODNOSZĄCE

JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA

 Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:

- przeprowadzenie diagnozy wstępnej,

- szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,

- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej

- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,

- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,

- przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy. 

 

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

- prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),

- teczek prac i innych dokumentów,

-arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,

-albumów, kronik,

-materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)

-rozmów.

Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:

 Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców.

Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:

  • ankiet,
  • rozmów z nauczycielami, rodzicami,
  • hospitacji,
  • obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
  • arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
  • innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.

 

Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.

 Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:

  • nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,
  • nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
  • informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
  • rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
  • na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
  • informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.

 

SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ

W PRZEDSZKOLU

Sposoby współpracy z rodziną dziecka:

  • przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów  dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
  • informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania   pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej.
  • włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania  działań na rzecz przedszkola,
  • szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,
  • tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.

 

Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:

  • podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej,
  • współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, szkołą podstawową, Nadleśnictwem, GOK, GBP, policją, strażą pożarną, władzami samorządowymi itp.,
  • włączanie się w organizowane na terenie gminy przedsięwzięcia  kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym.

 

 Model absolwenta

Nasz absolwent jest:

  • dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
  • wykazuje motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego, rozwija swoje talenty,
  • jest aktywny, samodzielny, twórczy i otwarty,
  • wrażliwy estetycznie, zna zasady kultury, normy współżycia społeczneg i zachowania,
  • ma pozytywny obraz własnego „ja”,
  • umie wyrażać i kontrolować swoje emocje, umie radzić sobie w sytuacjacjach trudnych,
  • stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o własne zdrowie i sprawność fizyczną,
  • ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
  • odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny, chętnie współpracuje z innymi ludźmi, respektuje ich prawa,
  • aktywnie uczestniczy w życiu rodzinnym, życiu przedszkola i szkoły,
  • ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.