Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

KOCHANI MAMO I TATO, CHCĘ MÓWIĆ POPRAWNIE!

                                          

KOCHANI MAMO I TATO, 

CHCĘ MÓWIĆ POPRAWNIE!

   

 ROZWÓJ MOWY W TRZECIM ROKU ŻYCIA

Mamo, Tato

zobacz jak wiele już potrafię!

 

  • Wzrasta liczba wypowiadanych  przeze mnie słów. Potrafię zbudować zdania złożone z trzech, czterech wyrazów.

  • Mówię o sobie w 1os. liczby pojedynczej, nie używam już własnego imienia. Zdarza mi się popełniać błędy fleksyjne, gramatyczne.
  • Posługuję się tzw. językiem dziecięcym-mogę tworzyć własne nazwy osób, przedmiotów               i czynności (neologizmy).
  • W mojej mowie pojawia się coraz więcej głosek .Mogę je jeszcze wymawiać niezgodnie                   z normą .Zazwyczaj nie wymawiam głosek sz, ż, cz, dż, r.
  • Mogę mieć także trudności z k, g, ą, ę. W mojej mowie charakterystyczne jest zmiękczanie spółgłosek , np. zupa (ziupa), sok (siok).
  • Potrafię zgłosić swoje potrzeby, odpowiedzieć na proste pytanie oraz zapytać o to, co mnie interesuje.
  • Zdarza mi się przestawiać sylaby, głoski w trudnych słowach, choć wiem jak powinny one  prawidłowo brzmieć.

 

 

     ROZWÓJ MOWY W  CZWARTYM ROKU ŻYCIA

Rosnę coraz szybciej, moja mowa także się zmienia!

 

  • Bogacę swoje słownictwo  w słowa , które nazywają cechy, emocje  oraz te, dzięki którym  jestem w stanie określić położenie danego przedmiotu.

  • Poza zdaniami prostymi  posługuję się zdaniami złożonymi (najczęściej wykorzystuję spójniki: a, i, ). Mogę  popełniać błędy gramatyczne, ale ma to miejsce coraz  rzadziej.
  • W mojej mowie spada liczba neologizmów .
  • W mojej  mowie powinno ustępować zmiękczanie spółgłosek (prawidłowa wymowa s, z, c, dz). Prawidłowo wymawiam głoski k,g, ą,ę,  Mogą  pojawić się  głoski  sz, ż, cz, dż, r.
  • Rozwija się u mnie  zdolność rozumienia. Potrafię odpowiadać na pytania np. dotyczące treści przeczytanej bajki. Zaczynam dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe, dzięki  czemu

    moje wypowiedzi są coraz bardziej rozbudowane. Jestem  niezwykle ciekawy świata, zadaję bardzo dużo pytań.

  • Bardzo rzadko przekręcam wypowiadane przez siebie słowa.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

                             "... W dziecinstwie niewiele zależy od nas,
                                                                                                                             wiele zaś od tych, którzy są z nami!..."                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

     
    MAMO I TATO!
             
    UCZĘ  SIĘ  NAŚLADUJĄC  WŁAŚNIE  WAS!                          

v  Często ze mną rozmawiajcie, czytajcie mi książki, opowiadajcie ciekawe historyjki.                

v  Mówcie do mnie powoli, nie używajcie trudnych słów.

v  Pamiętajcie, aby Wasza  mowa była staranna i poprawna.

v  Patrzcie na mnie, kiedy rozmawiamy.                                

v  Pomagajcie mi wszystko lepiej zrozumieć  swoją, żywą mimiką i modulacją głosu.

v  Odpowiadajcie na moje pytania , nawet jeśli stawiam ich bardzo dużo.

     Wasze odpowiedzi zaspokoją moją ciekawość, poszerzą wiedzę i będą właściwym           wzorcem językowym.

v  Oglądajcie ze mną obrazki. Swoimi pytaniami mobilizujcie mnie do ich opisywania.

v  Uczcie się ze mną wierszyków, zagadek i piosenek. To poprawi moją pamięć 
   
     i wzbogaci słownictwo
.

 

opracowanie: H. Wójcik