KOCHANI MAMO I TATO, CHCĘ MÓWIĆ POPRAWNIE!
KOCHANI MAMO I TATO,
CHCĘ MÓWIĆ POPRAWNIE!
ROZWÓJ MOWY W TRZECIM ROKU ŻYCIA
Mamo, Tato
zobacz jak wiele już potrafię!
- Wzrasta liczba wypowiadanych przeze mnie słów. Potrafię zbudować zdania złożone z trzech, czterech wyrazów.
- Mówię o sobie w 1os. liczby pojedynczej, nie używam już własnego imienia. Zdarza mi się popełniać błędy fleksyjne, gramatyczne.
- Posługuję się tzw. językiem dziecięcym-mogę tworzyć własne nazwy osób, przedmiotów i czynności (neologizmy).
- W mojej mowie pojawia się coraz więcej głosek .Mogę je jeszcze wymawiać niezgodnie z normą .Zazwyczaj nie wymawiam głosek sz, ż, cz, dż, r.
- Mogę mieć także trudności z k, g, ą, ę. W mojej mowie charakterystyczne jest zmiękczanie spółgłosek , np. zupa (ziupa), sok (siok).
- Potrafię zgłosić swoje potrzeby, odpowiedzieć na proste pytanie oraz zapytać o to, co mnie interesuje.
- Zdarza mi się przestawiać sylaby, głoski w trudnych słowach, choć wiem jak powinny one prawidłowo brzmieć.
ROZWÓJ MOWY W CZWARTYM ROKU ŻYCIA
Rosnę coraz szybciej, moja mowa także się zmienia!
- Bogacę swoje słownictwo w słowa , które nazywają cechy, emocje oraz te, dzięki którym jestem w stanie określić położenie danego przedmiotu.
- Poza zdaniami prostymi posługuję się zdaniami złożonymi (najczęściej wykorzystuję spójniki: a, i, ). Mogę popełniać błędy gramatyczne, ale ma to miejsce coraz rzadziej.
- W mojej mowie spada liczba neologizmów .
- W mojej mowie powinno ustępować zmiękczanie spółgłosek (prawidłowa wymowa s, z, c, dz). Prawidłowo wymawiam głoski k,g, ą,ę, Mogą pojawić się głoski sz, ż, cz, dż, r.
- Rozwija się u mnie zdolność rozumienia. Potrafię odpowiadać na pytania np. dotyczące treści przeczytanej bajki. Zaczynam dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe, dzięki czemu
moje wypowiedzi są coraz bardziej rozbudowane. Jestem niezwykle ciekawy świata, zadaję bardzo dużo pytań. - Bardzo rzadko przekręcam wypowiadane przez siebie słowa.
"... W dziecinstwie niewiele zależy od nas,
wiele zaś od tych, którzy są z nami!..."
MAMO I TATO!
UCZĘ SIĘ NAŚLADUJĄC WŁAŚNIE WAS!
v Często ze mną rozmawiajcie, czytajcie mi książki, opowiadajcie ciekawe historyjki.
v Mówcie do mnie powoli, nie używajcie trudnych słów.
v Pamiętajcie, aby Wasza mowa była staranna i poprawna.
v Patrzcie na mnie, kiedy rozmawiamy.
v Pomagajcie mi wszystko lepiej zrozumieć swoją, żywą mimiką i modulacją głosu.
v Odpowiadajcie na moje pytania , nawet jeśli stawiam ich bardzo dużo.
Wasze odpowiedzi zaspokoją moją ciekawość, poszerzą wiedzę i będą właściwym wzorcem językowym.
v Oglądajcie ze mną obrazki. Swoimi pytaniami mobilizujcie mnie do ich opisywania.
v Uczcie się ze mną wierszyków, zagadek i piosenek. To poprawi moją pamięć
i wzbogaci słownictwo.
opracowanie: H. Wójcik