RODZICE PIERWSZYMI NAUCZYCIELAMI DZIECKA...
RODZICE –NAJWAŻNIEJSI NAUCZYCIELE DZIECKA
DOM- NAJWAŻNIEJSZA INSTYTUCJA NAUKOWA
DRODZY RODZICE!
POMÓŻCIE SWOJEMU DZIECKU PRAWIDŁOWO SIĘ
ROZWIJAĆ
- czytajcie dziecku książki ;
-oglądajcie razem obrazki ;
-zadajcie dziecku pytania ,zagadki; odpowiadajcie na jego pytania;
- układajcie wspólnie historyjki obrazkowe, klocki, układanki ,obrazki
- wymyślajcie zabawy tematyczne,
-śpiewajcie z nim, tańczcie, grajcie;
-zachęcajcie do rysowania, malowania, klejenia, wycinania i lepienia;
-organizujcie zabawy ruchowe na świeżym powietrzu(piłka, rower, skakanka, itp.)
-włączajcie do udziału w codziennych obowiązkach: sprzątanie, zakupy, pranie
-ustalcie obowiązujące dziecko zasadyi konsekwentnie ich przestrzegajcie.
RODZICU!
To Ty jesteś dla swojego dziecka najważniejszą osobą , pierwszym nauczycielem, autorytetem
w każdej dziedzinie życia.
Gdy tylko możesz – bądź z dzieckiem, miej czas na wspólną zabawę, rozmowę,
Razem ze swoja pociechą rysuj, czytaj, opowiadaj bajki i układaj klocki.
Nie sadzaj dziecka przed monitorem telewizora czy komputera, nie zostawiaj go samego przed bajką..
Ruchome obrazki nie zastąpią Ciebie!
Tempo rozwoju każdego dziecka jest indywidualne ,zależne od jego możliwości.
Zadaniem nas, osób dorosłych jest czuwanie nad jego prawidłowym przebiegiem i wspieranie w sytuacji najmniejszej trudności.
Wspólna zabawa z dzieckiem to czas, w którym lepiej poznajemy jego możliwości , świadomie możemy wpływać
na przebieg jego rozwoju w sferze ruchowej, słuchowej, wzrokowej, społeczno-emocjonalnej oraz w zakresie mowy
i myślenia. Dlatego ,kiedy tylko jest to możliwe:
Rodzicu! Baw się ze swoim dzieckiem!
Od poziomu osiągnięć w wieku przedszkolnym zależy powodzenie naszego malucha w jego karierze szkolnej. Pamiętajmy jednak, że człowiek rozwija się po to, aby osiągać coraz większą samodzielność i przez to przygotować się do dorosłego życia.
Rodzicu nie wyręczaj dziecka!
Mądra miłość nie polega na usuwaniu przeszkód, ale na
zachęcaniu do ich pokonywania.
Umiejętności oczekiwane rozwojowo
w wieku 3 lat:
MOWA
– stały wzrost słownictwa;
– ustępowanie miękkości spółgłosek
– budowanie wypowiedzi w formie zdań
– brak głosek sz, ż, cz, dż, r,
DUŻA MOTORYKA:
- sprawne chodzenie i bieganie;
-stanie na jednej nodze( 2-3 sekundy);
-rzucanie, kopanie i próby łapania piłki;
- jazda na trójkołowym rowerku;
-samodzielne zdejmowanie niektórych części garderoby;
MAŁA MOTORYKA:
-rysowanie linii pionowej, poziomej, krzyżyka i koła;
-budowanie wieży z klocków;
-posługiwanie się łyżką, widelcem, kubkiem; mycie i wycieranie rąk;
-wkładanie klocków w otwory;
SPOSTRZEGANIE WZROKOWE:
-dobieranie takich samych obrazków, figur
-składanie obrazków z części;
-naśladowanie prostych wzorów;
SPOSTRZEGANIE SŁUCHOWE:
-rozpoznaje głosy zwierząt, naśladuje je;
-rozumie dłuższe zdania, polecenia;
-powtarza piosenki,
-początki słuchania wierszy, opowiadań,
ROZWÓJ SPOŁECZNY:
-zaczyna uczestniczyć w zabawie
-próbuje odróznic dobre zachowanie od złego, rozpoznawać proste emocje
Umiejętności oczekiwane rozwojowo
w wieku 4 lat:
MOWA:
– stałe wzbogacanie słownictwa, wzrost przymiotników, przysłówków, przyimków
-budowanie zdań rozwiniętych i złożonych
– pojawianie się głosek sz,ż,cz,dż ,brak-r
– lawinowo wzrastająca liczba pytań,
DUŻA MOTORYKA:
-porusza się po schodach;
-sprawnie kopie i rzuca piłkę;
-potrafi podskoczyć, przeskoczyć
i zeskoczyć z przeszkody
MAŁA MOTORYKA:
-rysuje kwadrat lub prostokąt;
-rysuje po śladzie;
-ubiera i rozbiera się z garderoby;
-usprawnia czynności samoobsługowe: mycie ,korzystanie z toalety, jedzenie;
SPOSTRZEGANIE WZROKOWE:
-wyszukiwanie obrazków różniących się od innych;
-dobieranie obrazków małych do dużej ilustracji;
-układanie różnych wzorów;
SPOISTRZEGANIE SŁUCHOWE:
-dzielenie słów na sylaby;
-rozpoznawanie i rozróżnianie dźwięków;
-róznicuje podobne słowa, np: półka-bułka
ROZWÓJ SPOŁECZNY:
-podejmuje próby kontroli swoich zachowań ,rozumienia obowiązujących zasad; chęć pomocy dorosłym
Umiejętności oczekiwane rozwojowo
w wieku 5-6 lat:
MOWA:
– w pełni ukształtowany system językowy; dziecko musi wymawiać poprawnie wszystkie dźwięki języka ojczystego przed rozpoczęciem nauki w szkole
– wzrost zdolności narracji
- to nadal wiek pytań;
- dzieci bawią się słowami
DUŻA MOTORYKA:
- jazda na rowerze, stanie na jednej nodze, skoki na skakance, sprawne łapanie piłki;
MAŁA MOTORYKA:
-pełna samoobsługa, tworzenie rysunków, precyzyjne ruchy dłoni(smarowanie chleba, zapinanie guzików, sznurowanie butów, kolorowanie, rysowanie w konturach ,labiryntach
ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA:
-wyszukiwanie różnic miedzy obrazkami, składanie obrazków z części,
ANALIZA I SYNTEZA SŁUCHOWA:
-wysłuchiwanie głosek;
ROZWÓJ SPOŁECZNY:
-rozumienie zasad i reguł gier oraz zabaw;
-rozpoznawanie i nazywanie emocji u siebie i innych;
-kontrola swoich zachowań
OPRACOWANIE: ANNA SZCZEPANIK I HALINA WÓJCIK