Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Mamo, Tato ! Zadbaj o naturalny przebieg rozwoju sprawności ruchowej narządów mowy swojego dziecka!

Mamo, Tato !

Zadbaj o naturalny przebieg

rozwoju sprawności ruchowej narządów mowy swojego dziecka!

 

Dziecko, które rozpoczyna naukę w klasie „zerowej” powinno poprawnie wypowiadać wszystkie  dźwięki języka ojczystego. Przedszkolaki dobrze posługujące się językiem, swobodnie budujące wypowiedzi , są m.in. bardziej zainteresowane językiem pisanym, szybciej uczą się czytać, mają lepszą  możliwość podjęcia nauki języka obcego.
Często jednak u  dziecka po ukończeniu 5 roku życia stwierdza się niezakończony lub opóźniony rozwój wymowy, czy mowy oraz  wady wymowy.

 

           Dziecko, które ma kłopoty z artykulacją , ma przede wszystkim trudności

z ruchami narządów mowy : żuchwy, warg, języka ,podniebienia miękkiego.

 

              Ćwiczenia podnoszące ich sprawność  można prowadzić w domu !

             Ruchy warg rozwija dziecko, kiedy :

  • zjada łyżeczką jogurt, tartą marchew, jabłko, kaszę, zupki ;
  • gdy naśladuje dźwięki motoru, gra na organkach, flecie, wypowiada naprzemiennie samogłoski np. : u-i,e-o,a-u,i-o;

    Na rozwijanie sprawności języka pozwala:
  • lizanie lodów,
  • wylizywanie jogurtu z pojemnika,
  • odklejanie wigilijnego opłatka, wafelka z wałka dziąsłowego;

    Ruchy podniebienia miękkiego zakończonego języczkiem wykonuje dziecko podczas
     :
  • ziewania,
  • wymawiania samogłosek z szeroko otwartymi ustami;
  • powtarzania  sylab z głoską p z przedłużonym zwarciem warg,
  • nadymania policzków i ich wciągania do wewnątrz jamy ustnej. 

 

                  Na sprawność narządów mowy duży wpływ mają  prawidłowo rozwijające się umiejętności:
                           -gryzienia,
                           -żucia
                           -połykania.

Będą one prawidłowo przebiegały, gdy rodzice zadbają o to, aby dziecko ;

  • odgryzało kawałki miękkich owoców, warzyw,
  • gryzło jabłka, skórki od chleba, sucharki, ogórki, mięso.

 

                 Ruchliwość narządów mowy związana jest z ogólną sprawnością ruchową dziecka, a w szczególności z rozwojem tzw. sprawności manualnej.

 Ćwiczenia dużej motorykipowinny być prowadzone przede wszystkim przez tatę , dziadka, ponieważ mama i babcia, zwykle chroni dziecko przed upadkiem.

         1.O prawidłowy rozwój  równowagi dbamy, gdy pozwolimy dziecku:

  • wychodzić po schodach,
  • chodzić wzdłuż linii, po  krawężniku, obramowaniu piaskownicy, po chodniku (tak ,by nie stanąć na linii),
  • jeździć na rowerze bez pedałów.

    2.W rozwoju sprawności ruchowej  każdego dziecka ważne są także
    :
  • zabawy z piłką: turlanie, rzucanie , łapanie , kopanie , wrzucanie jej do pudełka, wiaderka
  • zabawy w piaskownicy ;
  • tzw. ruchy naprzemienne, które ćwiczy dziecko podczas jazdy na rowerze, pływania i tańca.

          Sprawność rąk  będzie rozwijało dziecko, gdy codziennie zorganizujemy mu aktywności wymuszające ich użycie.

                 1.Ruchy łokci będzie ćwiczyło dziecko , gdy pozwolimy mu:

  • wycierać  stolik,
  • zamiatać podłogę,
  • sprzątać odkurzaczem,
  • zbierać i wrzucać klocki do pojemników stojących na podłodze,
  • ubierać się ,
  • wkładać buty.  

    2.Prawidłowy chwyt może rozwijać dziecko , gdy
  • pomaga nam wrzucać ubrania do pralki,
  • zamiata śmieci na szufelkę,
  • wyjmuje zakupy,
  • układa zabawki na półce. 

    3.Ruchy nadgarstka ćwiczy dziecko, gdy :
  • maluje palcami,
  • odkręca i zakręca pokrywki słoików, zakrętki butelek,
  • czesze i karmi lalki,
  • przesypuje piasek, grysik z użyciem łyżeczki,
  • przybija młotkiem pinezki,
  • przybija pieczątki,
  • a przede wszystkim samodzielnie je i myje ręce.

        4.Precyzji ruchów palców wymagają następujące aktywności, na które powinniśmy dziecku pozwalać  :

  • klejenie,
  • wycinanie,
  • wydzieranie,
  • wrzucanie fasolek, koralików ,guzików do butelki,
  • lepienie  z plasteliny, ciastoliny, ciasta makaronowego,
  • nawlekanie korali, makaronu na sznurówkę,
  • dorysowywanie brakujących elementów na rysunkach.

                                                                                                                  

źródło: literatura fachowa                                                                                           

                                                                                                     

                                                                                                               opracowanie: H.Wójcik