Mamo, Tato ! Zadbaj o naturalny przebieg rozwoju sprawności ruchowej narządów mowy swojego dziecka!
Mamo, Tato !
Zadbaj o naturalny przebieg
rozwoju sprawności ruchowej narządów mowy swojego dziecka!
Dziecko, które rozpoczyna naukę w klasie „zerowej” powinno poprawnie wypowiadać wszystkie dźwięki języka ojczystego. Przedszkolaki dobrze posługujące się językiem, swobodnie budujące wypowiedzi , są m.in. bardziej zainteresowane językiem pisanym, szybciej uczą się czytać, mają lepszą możliwość podjęcia nauki języka obcego.
Często jednak u dziecka po ukończeniu 5 roku życia stwierdza się niezakończony lub opóźniony rozwój wymowy, czy mowy oraz wady wymowy.
Dziecko, które ma kłopoty z artykulacją , ma przede wszystkim trudności
z ruchami narządów mowy : żuchwy, warg, języka ,podniebienia miękkiego.
Ćwiczenia podnoszące ich sprawność można prowadzić w domu !
Ruchy warg rozwija dziecko, kiedy :
- zjada łyżeczką jogurt, tartą marchew, jabłko, kaszę, zupki ;
- gdy naśladuje dźwięki motoru, gra na organkach, flecie, wypowiada naprzemiennie samogłoski np. : u-i,e-o,a-u,i-o;
Na rozwijanie sprawności języka pozwala:
- lizanie lodów,
- wylizywanie jogurtu z pojemnika,
- odklejanie wigilijnego opłatka, wafelka z wałka dziąsłowego;
Ruchy podniebienia miękkiego zakończonego języczkiem wykonuje dziecko podczas :
- ziewania,
- wymawiania samogłosek z szeroko otwartymi ustami;
- powtarzania sylab z głoską p z przedłużonym zwarciem warg,
- nadymania policzków i ich wciągania do wewnątrz jamy ustnej.
Na sprawność narządów mowy duży wpływ mają prawidłowo rozwijające się umiejętności:
-gryzienia,
-żucia
-połykania.
Będą one prawidłowo przebiegały, gdy rodzice zadbają o to, aby dziecko ;
- odgryzało kawałki miękkich owoców, warzyw,
- gryzło jabłka, skórki od chleba, sucharki, ogórki, mięso.
Ruchliwość narządów mowy związana jest z ogólną sprawnością ruchową dziecka, a w szczególności z rozwojem tzw. sprawności manualnej.
Ćwiczenia dużej motorykipowinny być prowadzone przede wszystkim przez tatę , dziadka, ponieważ mama i babcia, zwykle chroni dziecko przed upadkiem.
1.O prawidłowy rozwój równowagi dbamy, gdy pozwolimy dziecku:
- wychodzić po schodach,
- chodzić wzdłuż linii, po krawężniku, obramowaniu piaskownicy, po chodniku (tak ,by nie stanąć na linii),
- jeździć na rowerze bez pedałów.
2.W rozwoju sprawności ruchowej każdego dziecka ważne są także: - zabawy z piłką: turlanie, rzucanie , łapanie , kopanie , wrzucanie jej do pudełka, wiaderka
- zabawy w piaskownicy ;
- tzw. ruchy naprzemienne, które ćwiczy dziecko podczas jazdy na rowerze, pływania i tańca.
Sprawność rąk będzie rozwijało dziecko, gdy codziennie zorganizujemy mu aktywności wymuszające ich użycie.
1.Ruchy łokci będzie ćwiczyło dziecko , gdy pozwolimy mu:
- wycierać stolik,
- zamiatać podłogę,
- sprzątać odkurzaczem,
- zbierać i wrzucać klocki do pojemników stojących na podłodze,
- ubierać się ,
- wkładać buty.
2.Prawidłowy chwyt może rozwijać dziecko , gdy - pomaga nam wrzucać ubrania do pralki,
- zamiata śmieci na szufelkę,
- wyjmuje zakupy,
- układa zabawki na półce.
3.Ruchy nadgarstka ćwiczy dziecko, gdy : - maluje palcami,
- odkręca i zakręca pokrywki słoików, zakrętki butelek,
- czesze i karmi lalki,
- przesypuje piasek, grysik z użyciem łyżeczki,
- przybija młotkiem pinezki,
- przybija pieczątki,
- a przede wszystkim samodzielnie je i myje ręce.
4.Precyzji ruchów palców wymagają następujące aktywności, na które powinniśmy dziecku pozwalać :
- klejenie,
- wycinanie,
- wydzieranie,
- wrzucanie fasolek, koralików ,guzików do butelki,
- lepienie z plasteliny, ciastoliny, ciasta makaronowego,
- nawlekanie korali, makaronu na sznurówkę,
- dorysowywanie brakujących elementów na rysunkach.
źródło: literatura fachowa
opracowanie: H.Wójcik