Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Procedury bezpieczeństwa uczniów w szkole- zautualizowane

PROCEDURY  ZAPEWNIENIA BEZPIECZNEGO POBYTU UCZNIÓW
W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH
IM. JANA PAWŁA II W GOŚCIERADOWIE

Spis treści:

Cele procedur

Sposób prezentacji procedur

Ewaluacja rozwiązań proceduralnych

Tryb wprowadzania zmian

I. Procedura przebywania w budynku szkoły ,

II. Procedura rozpoczynania i kończenia zajęć szkolnych ,

III. Procedura organizacji zajęć dydaktycznych ,

IV. Procedura kontaktów z rodzicami ,

V. Procedura prowadzenia dokumentacji wychowawcy klasy, dotyczącej odbierania dziecka

po zajęciach lekcyjnych, wycieczkach i imprezach,

VI. Procedura dotycząca uchylania się od realizacji obowiązku szkolnego,

VII. Procedura usprawiedliwiania nieobecności uczniów

VIII. Procedura zwolnienia uczniów z zajęć dydaktycznych

IX. Procedura postepowania w przypadku samowolnego opuszczenia szkoły przez ucznia

X. Procedura postepowania z uczniem, który ma dolegliwości zdrowotne na lekcji

XI. Procedura postepowania w przypadku podejrzenia (stwierdzenia) choroby zakaźnej

XII. Procedura postepowania w razie wypadku na terenie szkoły

XIII. Procedura postepowania z uczniem, który źle zachowuje się na lekcji

XIV. Procedura postepowania w przypadku bójek i przemocy słownej wśród uczniów

XV. Procedura postepowania w przypadku powstania szkody lub zniszczenia mienia przez ucznia

XVI. Procedura postepowania w sytuacjach zagrożenia uczniów demoralizacja

XVII. Procedura postępowania w przypadku kradzieży

XVIII. Procedura postepowania w sytuacji krzywdzenia dzieci

XIX. Procedura postepowania w przypadku znalezienia na terenie szkoły materiałów wybuchowych

XX. Procedura organizacji przerw międzylekcyjnych i dyżurów nauczycieli

XXI. Procedura funkcjonowania stołówki szkolnej

XXII. Procedura pełnienia dyżuru w stołówce szkolnej

XXIII. Procedura funkcjonowania świetlicy szkolnej

XXIV. Procedura przyprowadzania i odprowadzania na lekcje dzieci uczęszczających do świetlicy

XXV. Procedura postepowania z dziećmi z klas I-III, które nie są zapisane do świetlicy, a zostały czasowo z różnych przyczyn pozostawione bez opieki

XXVI. Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci ze świetlicy szkolnej przez rodziców

XXVII. Procedura sprawowania opieki nad uczniem w dni wolne od zajęć dydaktycznych

XXVIII. Procedura sprawowania opieki nad uczniami, przebywającymi w SCI

XXIX. Procedura organizowania imprez i uroczystości szkolnych

XXX. Procedura organizowania wycieczek szkolnych

Szczegółowe zasady bezpieczeństwa na wycieczkach i imprezach szkolnych

XXXI. Procedura korzystania z szatni szkolnej

XXXII. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa dziecka w sieci

XXXIII. Procedura używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych

XXXIV. Procedura obowiązującego stroju uczniowskiego

XXXV. Procedura bezpiecznego użytkowania sprzętu sportowego

XXXVI. Procedura zachowania bezpieczeństwa przed, podczas i po lekcji wychowania fizycznego

Załączniki:

Nr 1a,b Oświadczenia o samodzielnym /niesamodzielnym powrocie ze szkoły

Nr 2a,b Oświadczenia o samodzielnym /niesamodzielnym powrocie z imprezy

Nr 3 Upomnienie rodziców, gdy dziecko nie spełnia obowiązku szkolnego

Nr 4 Notatka dotycząca szkody

Nr 5 Zawiadomienie dotyczące odpowiedzialności za szkodę

Nr 6 Regulamin dyżurów nauczycieli

Nr 7 Regulamin zachowania się podczas przerw

Nr 8 Regulamin Świetlicy Szkolnej

Nr 9 Regulamin naboru do Świetlicy Szkolnej

Nr 10 Karta zgłoszenia dziecka do świetlicy

Nr 11a,b Świetlica - oświadczenie i upoważnienie

Nr 12 Wzór prośby o opiekę nad dzieckiem w dniu wolnym

Nr 13 Zgoda rodziców na wyjazd dziecka na wycieczkę

Nr 14 Karta wycieczki

Nr 15 Lista uczestników wycieczki wraz z opiekunami

Nr 16 Lista uczestników wycieczki z peselami i numerami kontaktowymi

Nr 17 Regulamin uczestnika wycieczki

Nr 18 Rozliczenie finansowe wycieczki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CELE  PROCEDUR:

Celem wprowadzenia  procedur jest zwiększenie bezpieczeństwa uczniów w szkole poprzez usystematyzowanie zasad postepowania wobec uczniów oraz wdrażanie zasad postępowania, warunkujących bezpieczeństwo dziecka.

Procedury dotyczą nauczycieli, rodziców/prawnych opiekunów, uczniów, pracowników administracyjno–obsługowych.

SPOSÓB PREZENTACJI PROCEDUR:

1. Zapoznanie rodziców z treścią procedur na zebraniach do 30 września każdego roku.

2. Zapoznanie uczniów – na lekcjach wychowawczych do 30 września każdego roku.

3. Opublikowanie zestawu procedur na szkolnej stronie internetowej:www.zpogoscieradowszkolnastrona.pl

4. Umieszczenie dokumentu w teczkach wychowawców.

EWALUACJA ROZWIAZAN PROCEDURALNYCH:

1. Monitorowanie prawidłowej realizacji procedur.

2. Przeprowadzenie kontroli stanu bezpieczeństwa zgodnie z harmonogramem badan, zawartym w Planie nadzoru pedagogicznego.

TRYB WPROWADZANIA ZMIAN:

1. Zgłoszenie uwag zespołowi do spraw bezpieczeństwa.

2. Dyskusja nad proponowanymi zmianami w czasie posiedzenia zespołu.

3. Zaopiniowanie naniesionych zmian przez zespoły funkcjonujące w szkole.

4. Zatwierdzenie dokumentu przez Radę Pedagogiczna i wprowadzenie go w życie.

PROCEDURY ZAPEWNIENIA BEZPIECZNEGO POBYTU UCZNIÓW W SZKOLEW celu zapewnienia sprawnej organizacji pracy oraz przepływu informacji pomiędzy organami szkoły oraz całym środowiskiem szkolnym, a przede wszystkim zapewnienia bezpiecznego pobytu dziecka w szkole, stosuje się następujące procedury:

 

I. Procedura przebywania w budynku szkoły

1. Przebywanie osób postronnych w budynku szkoły podlega kontroli przez nauczycieli dyżurujących oraz innych pracowników szkoły.

2. Dopuszcza się przebywanie rodziców/prawnych opiekunów uczniów niepełnosprawnych na korytarzach.

II. Procedura rozpoczynania i kończenia zajęć szkolnych

1. Uczniowie uczęszczający do świetlicy pozostają pod opieka wychowawców świetlicy w godzinach: 7.00 – 15.30. Pozostali uczniowie przychodzą do szkoły
nie wcześniej niż  15 minut przed rozpoczęciem zajęć lekcyjnych.

2. Uczniowie klas IV–VI mogą przebywać przed i po zakończeniu lekcji na terenie szkoły tylko w uzasadnionych przypadkach (zajęcia dodatkowe).

3. Podczas trwania lekcji uczniowie nie mogą przebywać na korytarzu szkolnym.

4. Uczniowie podczas pobytu w szkole są pod stała opieką nauczycieli.

5. Rodzice/prawni opiekunowie uczniów klas I–III odbierają swoje dzieci zaraz po zakończeniu zajęć szkolnych. Jeśli dziecko uczęszcza do świetlicy, to rodzice osobiście je odbierają, informująco tym fakcie nauczyciela świetlicy.

6. Rodzice/prawni opiekunowie uczniów klas I–III, którzy nie mogą osobiście odebrać dziecka, zobowiązani są do przekazania nauczycielowi informacji w formie pisemnej (w nagłych przypadkach – telefonicznie lub osobiście), kto w danym dniu zabierze dziecko ze szkoły. Zgłaszają te sytuacje wychowawcy klasy oraz – jeśli dziecko korzysta ze świetlicy – także nauczycielowi świetlicy.

7. Po zakończonych zajęciach uczniowie klas I–III sprowadzani są do szatni przez nauczyciela mającego z nimi ostatnia lekcje.

III. Procedura organizacji zajęć  dydaktycznych

1. Czas zajęć  lekcyjnych trwa od początku pierwszej lekcji do końca ostatniej, zgodnie z planem zajęć uczniów.

2. Dzwonek rozpoczyna i kończy zajęcia lekcyjne.

3. Uczniowie pozostają w szkole w czasie trwania ich zajęć lekcyjnych. Nie mogą samowolnie oddalać się poza jej budynek.

4. Nauczyciel na każdej lekcji sprawdza listę obecności, zaznacza nieobecności i na bieżąco notuje spóźnienia.

5. Uczeń jest poinformowany o planowanych zmianach w planie lekcji przez wychowawcę lub innych nauczycieli. Informacje o zmianach  potwierdza się w „zeszycie kontaktów”.

6. Po zakończonych zajęciach klasa jest zobowiązana pozostawić porządek w sali. Odpowiadają za to wszyscy uczniowie, a kontrolują dyżurni.

7. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych opisane są  w Procedurze nr XXXIII.

8. Każda sala ma swój regulamin,  z którym jej opiekun zapoznaje swoich uczniów na początku września.

IV. Procedura kontaktów z rodzicami

1. Indywidualne sprawy dotyczące konkretnego ucznia i problemów dydaktyczno–wychowawczych z nim związanych rodzice/prawni opiekunowie uzgadniają
 (w zależności od rodzaju sprawy)  z nauczycielem przedmiotu, wychowawca klasy, pedagogiem szkolnym, wicedyrektorem. Jeżeli efekt tych rozmów nie satysfakcjonuje ich, udają się do dyrektora szkoły.

2. Do kontaktów z dyrektorem szkoły w sprawach ogólnych, dotyczących całej klasy, uprawnieni są przedstawiciele oddziałowych rad rodziców.

3. Zebrania wychowawców klas z rodzicami odbywają się co najmniej cztery razy w roku.

4. Rodzice/prawni opiekunowie bezpośrednio kontaktują się z nauczycielem w czasie zebrań ogólnych. W sytuacjach szczególnych możliwy jest kontakt bezpośredni – po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem.

5. Możliwy jest także kontakt telefoniczny, e–mailowy na zasadach uzgodnionych z nauczycielem.

 

 

 

 

 

V. Procedura prowadzenia dokumentacji wychowawcy klasy, dotyczącej odbierania dziecka po zajęciach lekcyjnych, wycieczkach i imprezach

1. Wychowawca zbiera od rodziców/prawnych opiekunów oświadczenia według przyjętego przez szkołę wzoru, w których rodzice/prawni opiekunowie wyrażają zgodę na samodzielne powroty dziecka ze szkoły po zajęciach dydaktycznych do domu,  przejmując za nie odpowiedzialność  w tym czasie (Załącznik nr 1a,1b).

2. Wychowawca zbiera od rodziców/prawnych opiekunów oświadczenia według przyjętego przez szkołę wzoru, w których rodzice/prawni opiekunowie wyrażają zgodę na samodzielne powroty dziecka ze szkolnej wycieczki lub imprezy (zabawy) do domu, przejmując za nie odpowiedzialność  w tym czasie (Załącznik nr 2a,2b).

3. Wychowawca gromadzi i przechowuje oświadczenia w teczce wychowawcy do końca roku szkolnego.

4. Sporadyczny samodzielny powrót dziecka – ucznia klas I–III udokumentowany jest stosownym oświadczeniem, które maja obowiązek złożyć rodzice/prawni opiekunowie. Wychowawca informuje o tym innych nauczycieli, prowadzących ostatnia lekcje w klasie.

5. Uczniowie klas IV–VI, których rodzice/prawni opiekunowie nie wyrazili zgody na samodzielny powrót po zajęciach dydaktycznych ze szkoły do domu, są odbierani zgodnie z zasadami ustalonymi z wychowawcą.

7. Procedura gromadzenia wyżej wymienionej dokumentacji powtarzana jest w każdym roku szkolnym.

VI. Procedura dotycząca uchylania się od realizacji obowiązku szkolnego

1. Od 6 roku życia dziecko jest objęte obowiązkiem szkolnym.

2. Rodzice/prawni opiekunowie są  zobowiązani do zapewnienia regularnego uczęszczania ucznia na zajęcia szkolne.

3. Uczniowie są zobowiązani do udziału w zajęciach edukacyjnych. Nieobecność na zajęciach uzasadniają tylko: choroba, pobyt w szpitalu, sanatorium, wizyty lekarskie, badania specjalistyczne, wypadki, zdarzenia losowe.

4. Wychowawcy i nauczyciele uczący maja bezwzględny obowiązek sprawdzania stanu obecności uczniów na lekcjach.

5. W przypadku częstej, powtarzającej się nieobecności ucznia na lekcjach danego przedmiotu, zainteresowany nauczyciel informuje wychowawcę klasy.

6. Wychowawca na bieżąco analizuje frekwencje uczniów na zajęciach lekcyjnych.

7. W przypadku stwierdzenia, że nieusprawiedliwione nieobecności przekraczają 30% obowiązkowych zajęć  edukacyjnych za okres dwóch tygodni, wychowawca wysyła upomnienie do rodziców/prawnych opiekunów (Załącznik nr 3, list polecony za potwierdzeniem odbioru, kserokopię należy złożyć w kancelarii).

8. Jeśli w ciągu dwóch tygodni uczeń nie rozpocznie regularnego uczęszczania na zajęcia, wychowawca wysyła drugie upomnienie i jednocześnie wzywa rodziców/prawnych opiekunów do szkoły (Załącznik nr 3).

9. Wychowawca razem z pedagogiem przeprowadzają rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami i jednocześnie przypominają o prawnych skutkach nieposyłania dziecka do szkoły (rodzic/prawny opiekun podpisuje się pod notatka w dzienniku lekcyjnym).

10. W przypadku dalszego uchylania się ucznia od spełniania obowiązku szkolnego, gdy nieusprawiedliwione nieobecności za okres jednego miesiąca przekraczają 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych, wychowawca wysyła do rodzica/prawnego opiekuna trzecie upomnienie, a pedagog szkolny kontaktuje się  z policją lub GOPS-em, celem przeprowadzenia wywiadu środowiskowego (Załącznik nr 3).

11. Równocześnie pedagog kieruje sprawę do Sadu Rejonowego w Kraśniku , III  Wydział Rodzinny i Nieletnich, celem rozpatrzenia sytuacji rodzinnej ucznia.

12. Niepodjęcie przez ucznia nauki we wskazanym w trzecim upomnieniu terminie powoduje wystąpienie dyrektora szkoły (na wniosek pedagoga) do organu prowadzącego o wszczęcie egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (kara grzywny wobec rodziców/ prawnych opiekunów).

13. Z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na nie w szkolnym planie nauczania, uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej.

VII. Procedura usprawiedliwiania nieobecności uczniów

1. Rodzic/prawny opiekun pisemnie usprawiedliwia uzasadnione nieobecności w terminie 7 dni od powrotu dziecka do szkoły.

2. Za uzasadniona nieobecność  uznawane są: choroba, pobyt w szpitalu, sanatorium, wizyty lekarskie, badania specjalistyczne, wypadki, zdarzenia losowe. Inne przyczyny nieobecności są nieuzasadnione i nie będą uwzględniane. Decyzje, czy dana nieobecność uznać za uzasadniona, podejmuje wychowawca.

3. O dłuższej, trwającej powyżej 3 dni, przewidywanej nieobecności (np. choroba, pobyt w szpitalu, sanatorium), rodzice/prawni opiekunowie zobowiązani są niezwłocznie powiadomić wychowawcę lub pracownika kancelarii – osobiście, telefonicznie lub e–mailem.

4. Jeżeli nieobecność  ucznia się przedłuża, a wychowawca nie posiada żadnej wiedzy, co do powodów nieobecności, natychmiast uruchamia procedury dotyczące uchylania się od realizacji obowiązku szkolnego.

5. Wychowawca na bieżąco podlicza w dzienniku frekwencje i uzupełnia miesięczne zestawienie nieobecności uczniów. Do 10 dnia każdego miesiąca wypełnia
w dzienniku tabele, dotycząca frekwencji uczniów w poprzednim miesiącu.

6. Wychowawca uwzględnia nieusprawiedliwione nieobecności przy wystawianiu oceny zachowania, zgodnie z kryteriami zapisanymi w Statucie Szkoły.

VIII. Procedura zwolnienia uczniów z zajęć dydaktycznych

1. Uczeń może być zwolniony z zajęć lekcyjnych w danym dniu przez wychowawcę lub nauczyciela prowadzącego lekcje tylko na podstawie osobistej lub pisemnej prośby rodzica/prawnego opiekuna.

2. Uczeń posiadający stałe lub czasowe zwolnienie z zajęć (religii, wychowania fizycznego), jeżeli są to zajęcia pierwsze lub ostatnie w danym dniu, może – na podstawie pisemnej prośby rodziców/prawnych opiekunów – nie uczestniczyć w nich.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IX. Procedura postepowania w przypadku samowolnego opuszczenia szkoły przez ucznia

1. W przypadku samowolnego opuszczenia zajęć  przez ucznia nauczyciel, na którego zajęciach miało to miejsce, zobowiązany jest zaznaczyć nieobecność ucznia na lekcji oraz niezwłocznie powiadomić wychowawcę, pedagoga lub dyżurującego dyrektora.

2. Wychowawca, pedagog lub dyżurujący dyrektor powiadamia telefonicznie o zaistniałej sytuacji rodzica/prawnego opiekuna, w przypadku braku kontaktu
z rodzicami/prawnymi opiekunami, powiadamia policję.

X. Procedura postepowania z uczniem, który ma dolegliwości zdrowotne na lekcji.  W przypadku stwierdzenia, że uczniowi cos dolega podczas lekcji podejmuje się następujące działania:

1. Nauczyciel przekazuje ucznia pielęgniarce lub w przypadku jej nieobecności zgłasza  problem do sekretariatu szkoły.

2. Pielęgniarka szkolna/ sekretariat w razie potrzeby kontaktuje się z rodzicami/prawnymi opiekunami i ustala z nimi dalsze postepowanie w sprawie ucznia.

XI. Procedura postepowania w przypadku podejrzenia (stwierdzenia) choroby zakaźnej

1. Nauczyciel, który podejrzewa u ucznia objawy choroby zakaźnej, zobowiązany jest do zgłoszenia tego faktu pielęgniarce szkolnej lub do sekretariatu szkoły.

2. Po przeprowadzonym rozpoznaniu medycznym pielęgniarka informuje rodziców/prawnych opiekunów i kieruje ich do lekarza specjalisty.

3. Po otrzymaniu od lekarza specjalisty potwierdzenia wystąpienia choroby zakaźnej pielęgniarka informuje dyrektora szkoły.

4. Dyrektor zarządza przeprowadzenie wzmożonej dezynfekcji, zgodnie ze wskazaniami udzielonymi przez pielęgniarkę szkolną.

5. Wychowawcy, przy współpracy z pielęgniarka, przeprowadzają pogadanki tematyczne i odnotowują ten fakt w dzienniku lekcyjnym.

XII. Procedura postepowania w razie wypadku na terenie szkoły

1. Każdy pracownik szkoły, który zauważył lub dowiedział się o wypadku powinien niezwłocznie:

a) zapewnić poszkodowanemu opiekę,

b) udzielić pierwszej pomocy (w miarę możliwości),

c) sprowadzić fachowa pomoc medyczna (w razie potrzeby).

2. W dalszej kolejności pracownik powiadamia: dyrektora szkoły, pracownika służby bhp, społecznego inspektora pracy.

3. Dyrektor szkoły (pod jego nieobecność – zastępca lub inny pracownik szkoły) powiadamia rodziców/prawnych opiekunów ucznia.

4. Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego pracownik zabezpiecza miejsce wypadku.

5. Dyrektor szkoły powołuje zespół powypadkowy, który sporządza protokół powypadkowy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

XIII. Procedura postepowania z uczniem, który źle zachowuje się na lekcji

1. Nauczyciel podejmuje działania, mające na celu podporzadkowanie się ucznia regulaminowi szkolnemu.

2. W sytuacjach szczególnie trudnych, wyjątkowych,  proszony jest o interwencje pedagog lub wicedyrektor lub dyrektor.

3. Nauczyciel zgłasza po lekcji sprawę do wychowawcy klasy.

4. Po rozpatrzeniu sprawy wychowawca zasięga opinii pedagoga i w razie potrzeby wzywa rodziców/prawnych opiekunów w celu poinformowania o zachowaniu dziecka.

5. Wychowawca może zastosować kary przewidziane w Statucie Szkoły.

6. Jeżeli jest to zachowanie incydentalne, szkoła pozostaje w bezpośrednim kontakcie z rodzicami/prawnymi opiekunami, w celu informowania ich o zachowaniu dziecka. Jeżeli są  to sytuacje nawracające, ustala się system pracy z uczniem i oddziaływań indywidualnych (pedagog, wychowawca, rodzice/prawni opiekunowie), w celu eliminacji zachowań niepożądanych. O uzgodnieniach informuje się dyrektora.

XIV. Procedura postepowania w przypadku bójek i przemocy słownej wśród uczniów

1. Każdy nauczyciel, który zauważył bójkę lub kłótnie słowna, powinien:

a) rozłączyć uczestników bójki lub przerwać kłótnie,

b) upomnieć osoby, które stosują względem siebie przemoc,

c) wpisać uwagi dotyczące zachowania uczniów w dziennikach lekcyjnych, klasowym zeszycie uwag,

d) poinformować o incydencie wychowawcę.

2. Wychowawca przeprowadza indywidualne rozmowy z uczestnikami incydentu i ustala jego przyczynę.

3. Wychowawca zobowiązuje uczniów biorących udział w bójce lub stosujących przemoc słowna do zmiany swojej postawy.

4. W przypadku ucznia często popadającego w konflikty lub który stworzył swoim zachowaniem realne zagrożenie dla zdrowia innych, wychowawca wzywa na rozmowę rodziców/prawnych opiekunów ucznia, informuje o negatywnych zachowaniach i uświadamia o ich konsekwencjach.

5. W przypadku nagminnych negatywnych zachowań (przemocy słownej lub fizycznej) wychowawca klasy zobowiązuje ucznia do prowadzenia „dzienniczka”,
a rodziców/prawnych opiekunów do kontroli wpisów. W dzienniczku uczeń lub nauczyciel opisuje zachowanie na poszczególnych lekcjach. Nauczyciel potwierdza to swoim podpisem. Rodzice/prawni opiekunowie zapoznają się z wpisami i potwierdzają to swoimi podpisami. Dzienniczek jest prowadzony do czasu zauważenia istotnej poprawy zachowania (brak negatywnych wpisów). Decyzję o zawieszeniu prowadzenia dzienniczka podejmuje wychowawca.

6. Jeżeli powyższe działania nie przynoszą skutku, wychowawca stosuje odpowiednie kary przewidziane w Statucie Szkoły.

XV. Procedura postepowania w przypadku powstania szkody lub zniszczenia mienia przez ucznia

1. Świadek zdarzenia (uczeń, nauczyciel, pracownik szkoły) przekazuje informacje o zaistniałym zdarzeniu wychowawcy ucznia, który dopuścił się czynu zabronionego lub – w przypadku nieobecności wychowawcy – bezpośrednio pedagogowi szkolnemu.

2. Świadek zdarzenia lub osoba odpowiedzialna za ucznia (sprawce) w czasie zaistniałego zdarzenia sporządza notatkę służbowa (Załącznik nr 4) i przekazuje ją wychowawcy klasy.

3. Wychowawca klasy przeprowadza rozmowę z uczniem (sprawca czynu), podkreślając naganność postepowania i informuje go o przewidywanych konsekwencjach.

4. Wychowawca wzywa do szkoły rodziców/prawnych opiekunów ucznia. Przekazuje im zawiadomienie dotyczące wyrządzonej szkody (Załącznik nr 5) i ustala formę naprawy szkody. Jednocześnie przypomina rodzicom/prawnym opiekunom o ich odpowiedzialności za wychowanie dziecka, podkreślając obowiązek wpojenia zasad wyłączających wyrządzanie szkód, naruszanie zasad współżycia społecznego, niszczenie mienia, popełnianie wykroczeń czy przestępstw oraz
o ponoszeniu przez nich odpowiedzialności za ewentualne błędy wychowawcze.

5. W przypadku, gdy rodzice/prawni opiekunowie odmawiają dobrowolnego naprawienia wyrządzonej szkody, wychowawca przekazuje sprawę do pedagoga szkolnego.

6. Pedagog przeprowadza rozmowę z uczniem i jego rodzicami/prawnymi opiekunami, informując ich o dalszej procedurze postepowania. W razie konieczności rozmowa przeprowadzana jest w obecności specjalisty ds. nieletnich Komendy Powiatowej Policji (KPP).

7. Pedagog i specjalista ds. nieletnich podejmują decyzje o skierowaniu sprawy do Sadu Rejonowego w Kraśniku , III Wydział Rodzinny i Nieletnich.

8. Dalsze postepowanie leży w kompetencji w/w instytucji.

 

XVI. Procedura postepowania wszystkich pracowników szkoły w sytuacjach zagrożenia uczniów demoralizacja

Demoralizacja (art.4 ustawy o postepowaniu w sprawach nieletnich) – naruszenie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, włóczęgostwo, udział w działalności grup przestępczych.

1. W przypadku uzyskania informacji, że uczeń naszej szkoły używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia lub przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji, pracownicy szkoły podejmują następujące działania:

a) Przekazują uzyskana informacje wychowawcy klasy.

b) Wychowawca informuje o fakcie pedagoga szkolnego i dyrektora szkoły.

c) Wychowawca wzywa do szkoły rodziców/prawnych opiekunów ucznia i przekazuje im uzyskana informacje. Przeprowadza rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami oraz uczniem w ich obecności. W przypadku potwierdzenia informacji, zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postepowania, zaś rodziców/prawnych opiekunów do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. W toku interwencji profilaktycznej może zaproponować rodzicom/prawnym opiekunom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udział w programie terapeutycznym.

d) Jeżeli rodzice/prawni opiekunowie odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a nadal z wiarygodnych źródeł napływają informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, dyrektor szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sad rodzinny lub policje (specjalistę ds. nieletnich).

e) Gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych (rozmowa z rodzicami/prawnymi opiekunami, ostrzeżenie ucznia, spotkanie z pedagogiem itp.), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia sad rodzinny lub policje. Dalszy tok postepowania leży w kompetencji tych instytucji.

2. W przypadku, gdy pracownik szkoły podejrzewa, że na terenie placówki znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków, podejmuje następujące działania:

a) Powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy.

b) Izoluje ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego: stwarza warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie
i zdrowie.

c) Wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej.

d) Zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły oraz rodziców/prawnych opiekunów, których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdy rodzice/prawni opiekunowie odmówią odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole lub przewiezieniu go do placówki służby zdrowia albo przekazaniu go funkcjonariuszom policji decyduje lekarz – po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

e) Dyrektor szkoły zawiadamia najbliższa jednostkę policji, gdy rodzice/prawni opiekunowie ucznia odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób.

f) Jeżeli powtarzają się przypadki, w których uczeń (przed ukończeniem 18 lat) znajduje się na terenie szkoły pod wpływem alkoholu lub narkotyków, to dyrektor szkoły ma obowiązek powiadomić o tym policje (specjalistę ds. nieletnich) lub sad rodzinny.

3. W przypadku, gdy pracownik szkoły znajduje na terenie placówki substancje przypominająca wyglądem narkotyk, podejmuje następujące działania:

a) Zachowując środki ostrożności zabezpiecza substancje przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu policji. Próbuje ustalić, do kogo znaleziona substancja należy (o ile jest to możliwe w zakresie działań pedagogicznych).

b) Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły, który wzywa policję.

c) Po przyjeździe policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczona substancje i informuje o szczegółach zdarzenia.

4. W przypadku, gdy pracownik szkoły podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancje przypominającą narkotyk, podejmuje następujące działania:

a) W obecności innej osoby (wychowawca, pedagog, dyrektor, itp.) ma prawo żądać, aby uczeń pokazał mu te substancje, zawartość swojej teczki oraz kieszeni, ewentualnie innych  przedmiotów, budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwana substancja. Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia – jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji .

b) O swoich spostrzeżeniach powiadamia dyrektora szkoły oraz rodziców/prawnych opiekunów ucznia i wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa.

c) W przypadku, gdy uczeń mimo wezwania odmawia pokazania nauczycielowi substancji, zawartości teczki i kieszeni, dyrektor szkoły wzywa policje, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia, zabezpiecza znaleziona substancje i zabiera ja do ekspertyzy.

d) Jeżeli uczeń wyda substancje dobrowolnie, dyrektor szkoły – po odpowiednim jej zabezpieczeniu – wzywa policje i przekazuje substancje. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo uczeń ją nabył. Całe zdarzenie pracownik szkoły dokumentuje, sporządzając możliwie dokładna notatkę z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami.

UWAGA: Zgodnie z przepisami ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii – w Polsce karalne jest: posiadanie każdej ilości środków odurzających lub substancji psychotropowych; wprowadzanie do obrotu środków odurzających; udzielanie innej osobie, ułatwianie lub umożliwianie ich użycia oraz nakłanianie do użycia; wytwarzanie i przetwarzanie środków odurzających.

Każde z wymienionych zachowań jest czynem karalnym w rozumieniu przepisów ustawy o postepowaniu w sprawach nieletnich, jeśli sprawca jest uczeń, który ukończył 13 lat a nie ukończył 17 lat. W każdym przypadku popełnienia czynu karalnego przez ucznia, który nie ukończył 17 lat , należy zawiadomić policję lub sad rodzinny.

5. Postępowanie wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego:

a) Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły.

b) Ustalenie okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia.

c) Przekazanie sprawcy (o ile jest znany i przebywa na terenie szkoły) pod opiekę dyrektorowi szkoły lub pedagogowi szkolnemu.

d) Powiadomienie rodziców/prawnych opiekunów ucznia – sprawcy.

e) Niezwłoczne powiadomienie policji w przypadku, gdy sprawa jest poważna (rozbój, uszkodzenie ciała itp.) lub sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość  nie jest znana.

f) Zabezpieczenie ewentualnych dowodów przestępstwa lub przedmiotów pochodzących z przestępstwa i przekazanie ich policji (np. sprawca rozboju na terenie szkoły używa noża i uciekając porzuca go lub porzuca jakiś przedmiot z kradzieży).

6. Postepowanie nauczyciela wobec ucznia, który stał się ofiara czynu karalnego:

a) Udzielenie pierwszej pomocy (przedmedycznej) bądź zapewnienie jej udzielenia przez wezwanie lekarza w przypadku, kiedy ofiara doznała obrażeń.

b) Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły.

c) Powiadomienie rodziców/prawnych opiekunów ucznia.

d) Niezwłoczne wezwanie policji – kiedy istnieje konieczność profesjonalnego zabezpieczenia śladów przestępstwa, ustalenia okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia.

7. Udział policji w postepowaniu w sprawie nieletnich:

Przesłuchanie nieletniego na terenie szkoły odbywa się w obecności rodziców/prawnych opiekunów albo obrońcy, a jeżeli zapewnienie ich obecności byłoby
w danym wypadku niemożliwe, należy wezwać nauczyciela.

8. Zasady postepowania dyrektora w przypadku, gdy policja dokonuje zatrzymania nieletniego sprawcy czynu karalnego, przebywającego na zajęciach w szkole:

a) Funkcjonariusz policji przedstawia dyrektorowi powód przybycia i okazuje legitymacje służbowa.

b) Dyrektor zapisuje dane osobowe i numer legitymacji służbowej policjanta celem sporządzenia własnej dokumentacji.

c) Policja informuje dyrektora o przyczynie zatrzymania ucznia.

d) Pedagog szkolny przyprowadza ucznia do gabinetu dyrektora, gdzie policjant informuje go

o przyczynach przybycia i czynnościach, jakie zostaną wykonane w związku ze sprawą np. przesłuchanie, okazanie.

e) Policja informuje rodziców/prawnych opiekunów nieletniego o wykonywanych czynnościach i zobowiązuje ich do przybycia do szkoły, komendy lub komisariatu, celem uczestniczenia w czynnościach.

f) Dyrektor szkoły informuje telefonicznie rodziców/prawnych opiekunów o podjętych przez policje działaniach względem ich dziecka. W przypadku braku kontaktu telefonicznego sporządza pisemną informację i przesyła do miejsca ich zamieszkania.

g) W przypadku, gdy rodzice/prawni opiekunowie nie mogą uczestniczyć w przesłuchaniu nieletniego, dyrektor wyznacza nauczyciela lub pedagoga szkolnego do uczestnictwa w czynnościach, które są przeprowadzane w szkole lub jednostce policji.

h) Po wykonaniu czynności policjant za pisemnym potwierdzeniem odbioru przekazuje nieletniego rodzicom/prawnym opiekunom. W przypadku, gdy czynności wykonywane są w obecności pedagoga szkolnego, po ich zakończeniu policja odwozi ucznia oraz nauczyciela do szkoły lub miejsca zamieszkania.

i) W przypadku zaistnienia przesłanek do zatrzymania nieletniego w policyjnej Izbie Dziecka, policjant informuje o tym rodziców/prawnych opiekunów
i pedagoga szkolnego. Przy realizacji czynności związanych z zatrzymaniem nieletniego ucznia na terenie szkoły należy zachować dyskrecje, nie nagłaśniając sprawy.

 

XVII. Procedura postepowania w przypadku kradzieży

1. Poinformowanie przez wychowawcę do 30 września każdego roku uczniów i rodziców/prawnych opiekunów o tym, że:

a) cenne przedmioty nie powinny być przynoszone do szkoły,

b) w sytuacjach, kiedy giną uczniowi rzeczy, szkoła nie prowadzi śledztwa.

2. Bezpośrednio po zauważeniu kradzieży poszkodowany powinien zgłosić ten fakt wychowawcy klasy lub innemu nauczycielowi.

3. Wychowawca przeprowadza rozmowę ze świadkami – jeśli tacy są wskazani.

4. Jeśli świadkowie lub osoba poszkodowana nie wskazuje sprawcy kradzieży, należy:

a) poinformować rodziców/prawnych opiekunów poszkodowanego o kradzieży,

b) przekazać rodzicom/prawnym opiekunom informacje o możliwości zgłoszenia tego faktu policji.

5. Jeśli świadkowie lub osoba poszkodowana wskazuje sprawce kradzieży, należy:

a) wezwać rodziców/prawnych opiekunów zainteresowanych stron,

b) przeprowadzić mediacyjna rozmowę wychowawcza rodziców/prawnych opiekunów i uczniów.

6. Wychowawca klasy, w której miało miejsce takie zdarzenie, ma obowiązek przeprowadzenia godziny wychowawczej na temat kradzieży – samodzielnie lub
z pomocą kompetentnych osób (policjant, pedagog).

XVIII. Procedura postepowania w sytuacji krzywdzenia dzieci

1. W przypadku stwierdzenia przez nauczyciela objawów krzywdzenia dziecka, wychowawca przeprowadza rozmowę z dzieckiem i rodzicami/prawnymi opiekunami, w celu zweryfikowania danych.

2. W przypadku potwierdzenia się podejrzeń, wychowawca zgłasza sytuacje do pedagoga i pielęgniarki.

3. Pedagog szkolny, po dokładnym rozpoznaniu sprawy, nawiązuje współprace z instytucjami pomocowymi: dzielnicowym, specjalista ds. nieletnich, pracownikiem socjalnym.

4. W sprawach trudnych lub związanych z popełnieniem przestępstwa, pedagog powiadamia specjalistę ds. nieletnich oraz sad rodzinny.

5. W sytuacjach bezpośrednio zagrażających zdrowiu lub życiu dziecka, pedagog powiadamia policję lub prokuraturę rejonową.

XIX. Procedura postepowania w przypadku znalezienia na terenie szkoły materiałów wybuchowych

1. W przypadku znalezienia na terenie szkoły broni, podejrzanych paczek, przypominających materiały wybuchowe lub innych niebezpiecznych substancji należy zgłosić ten fakt do dyrektora szkoły.

2. Dyrektor szkoły podejmuje działania mające na celu zabezpieczenie tych przedmiotów przed osobami postronnymi.

3. Dyrektor podejmuje decyzje o ewentualnej ewakuacji osób przebywających w budynku.

4. Dyrektor powiadamia policje – telefon 997 lub 112.

XX. Procedura organizacji przerw międzylekcyjnych i dyżurów nauczycieli

Nauczyciele pełnia dyżur zgodnie z Regulaminem dyżurów nauczycieli (Załącznik nr 6).

Uczniowie:

1. W czasie przerw zachowują się tak, by nie stwarzać zagrożenia dla innych osób (nie biegają, nie hałasują) – zgodnie z Regulaminem zachowania się podczas przerw (Załącznik nr 7).

2. Kulturalnie i zgodnie z przeznaczeniem korzystają z łazienek.

3. Przestrzegają kultury słowa.

4. Po korytarzu i schodach przemieszczają się zgodnie z ruchem prawostronnym.

5. Mogą przebywać w salach tylko pod opieką nauczycieli.

6. Dbają o czystość i porządek w najbliższym otoczeniu.

7. Szanują mienie szkoły (nie niszczą sprzętów, ścian itp.) oraz dbają o cudza własność .

8. Zgłaszają przypadki agresji i przemocy dyżurującemu nauczycielowi.

9. Wykonują polecenia nauczyciela dyżurującego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

XXI. Procedura funkcjonowania stołówki szkolnej.

1. Stołówka szkolna wydaje posiłki w godzinach 11.15 – 13.30

2. Podczas przerwy obiadowej opiekę nad uczniami w stołówce szkolnej sprawują nauczyciele wg ustalonego harmonogramu.

3. Uczniowie wracają ze stołówki samodzielnie.

4. W czasie spożywania posiłków w stołówce szkolnej mogą przebywać tylko osoby stołujące się oraz nauczyciele pełniący dyżur.

XXII. Procedura pełnienia dyżuru w stołówce szkolnej

Nauczyciel:

1. Pilnuje porządku w stołówce, zwraca uwagę na uczniów stojących w kolejce.

2. Szczególna troska otacza najmłodszych uczniów.

3. Dba o to, aby posiłki były spożywane z zachowaniem zasad kultury.

4. Czuwa, aby uczniowie odnieśli talerze, kubki i sztućce na wyznaczone miejsce.

5. Nie wpuszcza do stołówki osób postronnych, np. rodziców/prawnych opiekunów.

XXIII. Procedura funkcjonowania świetlicy szkolnej

1. Świetlica funkcjonuje zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie świetlicy szkolnej

(Załącznik nr 8).

2. Nabór dzieci do świetlicy odbywa się zgodnie z Regulaminem naboru do świetlicy

(Załącznik nr 9), na podstawie Karty zgłoszenia dziecka do świetlicy (Załącznik nr 10).

3. Nauczyciele świetlicy dokonują oceny zachowania uczniów zgodnie z kryteriami zawartymi w Statucie Szkoły.

4. Oceny zachowania uczniów w świetlicy są uwzględniane przez wychowawcę przy formułowaniu oceny semestralnej/rocznej.

XXIV. Procedura przyprowadzania i odprowadzania na lekcje dzieci klas I–III  uczęszczających do świetlicy

1. Wychowawca klasy jest zobowiązany do odprowadzenia uczniów do świetlicy po lekcjach.

2. Jeżeli lekcje rozpoczyna lub kończy inny nauczyciel (np. religii, języka angielskiego), jest on również zobowiązany do zabrania i odprowadzenia uczniów.

3. Przed zabraniem uczniów na lekcje i po ich odprowadzeniu nauczyciele świetlicy maja obowiązek sprawdzić listę obecności.

 

XXV. Procedura postepowania z dziećmi z klas I–III, które nie są zapisane do świetlicy, a zostały czasowo z różnych przyczyn pozostawione bez opieki

1. W sytuacjach wyjątkowych dzieci niezapisane do świetlicy szkolnej mogą przebywać w niej w przypadku, gdy liczebność grup nie przekracza 25 uczniów.

2. Jeżeli uczeń skończył zajęcia, to nauczyciel mający z nim ostatnia lekcje jest zobowiązany zapewnić mu opiekę do momentu przyjścia rodziców.

3. Jeżeli nauczyciel skończył lekcje z dana klasa, a ma jeszcze zajęcia dydaktyczne, wówczas przyprowadza dziecko do świetlicy. Robi to osobiście i podaje dane ucznia. Następnie kontaktuje się z rodzicami/prawnymi opiekunami i powiadamia ich o pozostawieniu dziecka w świetlicy.

4. Uczniowie przyprowadzeni do świetlicy ewidencjonowani są w specjalnym zeszycie dzieci niezapisanych do świetlicy szkolnej, a pozostających pod jej opieka w szczególnych przypadkach.

5. Wychowawca klasy ma obowiązek wyjaśnić przyczyny nieodebrania dziecka przez rodziców/prawnych opiekunów.

6. Dzieci niezapisane do świetlicy szkolnej, mogą pozostać pod jej opieką w godzinach jej pracy.

 

 

 

 

 

 

XXVI. Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci ze świetlicy szkolnej przez rodziców

1. Dzieci zapisane do świetlicy szkolnej przyprowadzane są i odbierane osobiście przez rodziców/prawnych opiekunów z sali świetlicowej.

2. Rodzice/prawni opiekunowie ponoszą odpowiedzialność za dziecko, które zostało przyprowadzone do szkoły, a nie zgłosiło się do świetlicy.

3. Rodzice/prawni opiekunowie zobowiązani są przestrzegać wcześniej zadeklarowanych godzin pobytu dzieci w świetlicy.

4. Wymaga się pisemnych upoważnień w przypadku:

a) samodzielnego wyjścia dziecka do domu (Załącznik nr 11a);

b) odbierania dzieci przez inne osoby niż  rodzic/prawny opiekun (Załącznik nr 11b).

5. Osoba odbierająca ucznia jest zobowiązana do zgłoszenia odbioru dziecka wychowawcy świetlicy.

6. W razie nieodebrania ucznia ze świetlicy w godzinach jej pracy oraz braku kontaktu z jego rodzicami/prawnymi opiekunami, dziecko może zostać przekazane pod opiekę odpowiednim organom (policja).

7. Rodzice/prawni opiekunowie dzieci odebranych ze świetlicy po godzinach jej pracy, zobowiązani sa do napisania wyjaśnienia.

XXVII. Procedura sprawowania opieki nad uczniem w dni wolne od zajeć dydaktycznych

1. W dni wolne od zajęć dydaktycznych (nie dotyczy sobót i niedziel) szkoła może zapewnić opiekę uczniom, na pisemną  prośbę rodziców/prawnych opiekunów (Oświadczenie).

2. Rodzice/prawni opiekunowie dzieci zapisanych do świetlicy składają pisemna informacje nauczycielom świetlicy, pozostali uczniowie – wychowawcom klasy w terminie przynajmniej  dwóch  dni przed dniem wolnym (Załącznik nr 12).

3. W tym dniu uczniowie zgłoszeni przez rodziców/prawnych opiekunów przebywają pod opieka wychowawców świetlicy.

XXVIII. Procedura sprawowania opieki nad uczniami, przebywającymi w Szkolnym Centrum Informacji

1. Uczniowie mogą przebywać w SCI w godzinach jego pracy.

2. Uczniowie przebywający w SCI w określonych godzinach pod stała opieka są ewidencjonowani w Zeszycie obecności w czytelni.

3. Uczniowie przebywający w SCI maja obowiązek przestrzegania regulaminu SCI.

4. W przypadku niewłaściwego zachowania się uczniów w SCI (nieprzestrzegania regulaminu) nauczyciel bibliotekarz może podjąć następujące działania:

a) ustnie upomnieć ucznia,

c) poprosić ucznia o opuszczenie SCI,

d) zgłosić problem wychowawcy klasy oraz dokonując zapisu w dzienniku lekcyjnym (w razie sytuacji powtarzających się).

5. W przypadku niewłaściwego zachowania się ucznia przy stanowisku komputerowym nauczyciel bibliotekarz może zastosować również ograniczenie lub całkowity zakaz korzystania z komputera przez określony czas (do końca roku szkolnego włącznie).

6. O zakazie korzystania ze stanowiska komputerowego przez ucznia informowany jest wychowawca klasy oraz, za jego pośrednictwem, rodzice/ prawni opiekunowie ucznia.

XXIX. Procedura organizowania imprez i uroczystości szkolnych

1. Nauczyciele szkoły organizują imprezy, dyskoteki i uroczystości, które mogą mieć charakter działań klasowych, międzyklasowych, środowiskowych, międzyszkolnych.

2. Imprezy odbywają się zgodnie z kalendarzem imprez szkolnych opracowanych przez dyrekcję szkoły 1 x w m-cu .

3. Osoby, wskazane w harmonogramie jako odpowiedzialne za organizacje, zobowiązane są do:

a) uzgodnienia szczegółów, dotyczących przebiegu imprezy, z dyrektorem szkoły przed podaniem ich do wiadomości zainteresowanym,

b) zapewnienia bezpieczeństwa poprzez organizacje dyżurów nauczycieli i rodziców/prawnych opiekunów,

c) opracowania szczegółowego grafika dyżurów na co najmniej 2 dni przed imprezą.

4. Uczniowie, którzy zachowują się niewłaściwie, mogą zostać poproszeni o opuszczenie imprezy pod opieką rodziców/prawnych opiekunów.

 

XXX. Procedura organizowania wycieczek szkolnych

1. Celem krajoznawstwa i turystyki organizowanej w szkole jest:

a) wspomaganie realizacji procesu dydaktycznego w oparciu o podstawę programową,

b) poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,

c) poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego,

d) wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,

e) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego

oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,

f) podnoszenie sprawności fizycznej,

g) upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,

h) przeciwdziałanie patologii społecznej,

i) poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.

2. Krajoznawstwo i turystyka mogą być organizowane w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.

3. Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących formach:

a) wycieczki przedmiotowe – inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia  obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych,

b) wycieczki turystyczno–krajoznawcze, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych,

c) imprezy turystyczno–krajoznawcze, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje,

d) imprezy wyjazdowe – związane z realizacja programu nauczania, np. zielone szkoły.

4. Organizacje i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań  i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.

5. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualna niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.

6. Udział uczniów w wycieczkach (z wyjątkiem przedmiotowych, odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych) i imprezach wymaga zgody rodziców/prawnych opiekunów (Załącznik nr 13).

7. Wycieczkę lub imprezę przygotowuje się pod względem programowym i organizacyjnym, a następnie informuje się uczestników o podjętych ustaleniach,
w szczególności o: celu, trasie, harmonogramie i regulaminie.

8. Nie później niż na dzień  przed planowana wycieczka/impreza kierownik wycieczki składa kartę wycieczki/imprezy wraz z lista uczestników do zatwierdzenia dyrektorowi (Załączniki nr 14 –16).

9. Kierownikiem wycieczki lub imprezy może być osoba pełnoletnia, która ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych lub jest instruktorem harcerskim.

10. Kierownik wycieczki lub imprezy ma następujące obowiązki:

a) opracowanie programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy,

b) dostosowanie regulaminu (Załącznik nr 17) i zapoznanie z nim wszystkich uczestników,

c) zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub imprezy oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie,

d) zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania,

e) określenie zadań  opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienie opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy,

f) nadzorowanie zaopatrzenia uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy,

g) organizowanie transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników,

h) dokonanie podziału zadań wśród uczestników,

i) dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizacje wycieczki,

j) opracowanie informacji dla rodziców, zawierającej skrócony harmonogram wycieczki, czas wyjazdu i przyjazdu, informacje o wyposażeniu uczestnika, bagażu, numerze kontaktowym,

k) dokonanie rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu (Załącznik nr 18).

11. Opiekunem wycieczki lub imprezy może być nauczyciel albo – po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły – inna pełnoletnia osoba.

12. Opiekun wycieczki lub imprezy ma następujące obowiązki:

a) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami,

b) współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy,

c) sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,

d) nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom,

e) sprawdza stan liczbowy uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego,

f) wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.

13. Zadania dyrektora:

a) zatwierdzenie dokumentów,

b) zatwierdzenie rozliczenia finansowego wycieczki lub imprezy.

14. Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków.

SZCZEGÓŁOWE ZASADY BEZPIECZENSTWA NA WYCIECZKACHI IMPREZACH SZKOLNYCH

Niedopuszczalne jest realizowanie wycieczek podczas burzy, śnieżycy, gołoledzi i wichury.

1. Wycieczka autokarowa:

a) liczebność  grupy dostosowana do możliwości technicznych autokaru/liczby miejsc,

b) każdy opiekun ma przydzieloną grupę 10 uczniów,

c) miejsca przy drzwiach zajmują osoby dorosłe (opiekunowie),

d) przejścia w autokarze musza być  wolne, nie mogą znajdować się tam dodatkowe miejsca do siedzenia,

e) kierowca posiada świadectwo kwalifikacyjne kierowcy zawodowego oraz potwierdzenie sprawności technicznej autokaru ,

f) kierowca może jechać maksimum 8 godzin,

g) dzień przed wyjazdem, kierownik wycieczki zobowiązany jest zgłosić wyjazd autokaru na policję, w celu kontroli stanu technicznego pojazdu i dokumentacji kierowcy,

h) autokar musi być oznakowany – Przewóz dzieci,

i) postoje mogą odbywać się tylko w miejscach do tego wyznaczonych, tj. na oznakowanych parkingach,

j) po każdej przerwie w podróży należy przeliczyć dzieci,

k) obowiązkiem opiekunów jest dopilnowanie dzieci w czasie jazdy (nie wolno chodzić po autokarze, siedzieć tyłem, na oparciu, wyrzucać śmieci przez okno itp.),

l) planując wycieczkę autokarową należy zapoznać się ze stanem zdrowia uczestników – w przypadku choroby lokomocyjnej należy podać dziecku środek, wskazany przez rodziców (w Zgodzie rodziców na wyjazd… – Załączniku nr 13),

m) należy zabrać apteczkę pierwszej pomocy,

n) nie ma przepisu zabraniającego jazdy nocą.

2. Wycieczka piesza:

a) liczebność do 30 uczniów – 3 opiekunów,

b) w czasie marszu jeden opiekun prowadzi grupę, drugi idzie na końcu,

c) uczestnicy posiadają ubiór (a szczególnie buty) odpowiedni do miejsca i warunków atmosferycznych,

d) w mieście poruszamy się po chodnikach, a poza miastem – lewa strona drogi, pojedynczo, ustępując z drogi nadjeżdżającym pojazdom; dwójkami poza miastem chodzimy wyłącznie po drogach o bardzo małym ruchu,

e) w lesie poruszamy się po znakowanych szlakach turystycznych (na terenie parków narodowych lub krajobrazowych – wyłącznie) lub wyznaczonych ścieżkach turystycznych,

f) przed wyruszeniem sprzed szkoły uczestnicy są poinformowani o zasadach poruszania się po drogach i po lesie,

g) należy zabrać apteczkę pierwszej pomocy.

3. Wycieczka w góry:

a) liczebność grupy – 1 opiekun na 10 uczestników,

b) odpowiedni ubiór – buty sznurowane, kurtka (ze względu na zmienność pogody w górach oraz spadek temperatury wraz ze wzrostem wysokości), rzeczy osobiste zabieramy w plecaku,

c) wszyscy uczestnicy wycieczki poruszają się wyłącznie po znakowanych szlakach, na czele kolumny idzie osoba dorosła,

d) uczestnicy wycieczki ustawieni są w ten sposób, że na początku (za przewodnikiem) ustawione są osoby słabsze kondycyjnie, a na końcu osoby najsilniejsze,

e) na terenach powyżej 1000 m n.p.m. wycieczkę prowadzi przewodnik górski lub przodownik turystyki górskiej,

f) na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego wycieczki prowadza wyłącznie upoważnieni przewodnicy tatrzańscy,

g) wyruszając w góry, należy dokładnie zaplanować trasę, uwzględniając wiek, a także płeć uczestników,

h) na wędrówkę należy wyruszać wcześnie rano, aby przed zmrokiem dojść do miejsca noclegu.

4. Wycieczka rowerowa:

a) liczebność – 2 opiekunów na grupę 10–13 uczniów (zgodnie z prawem o ruchu drogowym w kolumnie rowerów nie może jechać więcej niż 15 osób),

b) wszyscy uczniowie musza posiadać kartę rowerową,

c) prowadzący wycieczkę jedzie na początku, za nim najsłabsi w grupie, następnie pozostali uczniowie, drugi opiekun jedzie na końcu grupy,

d) tempo jazdy powinno być dostosowane do możliwości najsłabszego uczestnika,

e) odstępy pomiędzy jadącymi – do 5 m,

f) uczestnicy wycieczki jada jeden za drugim (nie wolno jechać obok siebie), jak najbliżej prawej krawędzi drogi, zgodnie z przepisami ruchu drogowego,

g) opiekun wycieczki posiada apteczkę pierwszej pomocy oraz narzędzia do ewentualnej naprawy rowerów, także zapasowe dętki i wentyle oraz pompkę,

h) uczestnicy powinni posiadać ubiór odpowiedni do jazdy oraz kask ochronny na głowę,

i) z lewej strony bagażnika roweru opiekuna, jadącego na końcu kolumny, powinno być przymocowane tzw. ramie bezpieczeństwa ze światłem odblaskowym na końcu.

DOKUMENTACJA WYCIECZKI POWINNA ZAWIERAC:

1. Pisemną zgoda rodziców dziecka na udział w wycieczce, imprezie (Załącznik nr 13).

2. Kartę wycieczki ze szczegółowym harmonogramem (Załącznik nr 14).

3. Listę uczestników wraz z ich opiekunami (Załącznik nr 15).

4. Listę uczestników z numerami pesel i telefonami do rodziców (Załącznik nr 16).

5. Regulamin uczestnika wycieczki (Załącznik nr 17).

6. Rozliczenie finansowe wycieczki – składane po odbyciu wycieczki (Załacznik nr 18).

 

 

 

 

XXXI. Procedura korzystania z szatni szkolnej

1. Szatnia jest czynna w godzinach 7.00 – 15.00.

2. Na terenie szatni mogą przebywać tylko uczniowie rozpoczynający lub kończący lekcje. Przebywanie w szatni innych uczniów jest dopuszczalne
w wyjątkowych przypadkach, za zgoda nauczyciela pełniącego dyżur.

3. Korzystanie z szatni podczas zorganizowanych wyjść poza szkołę możliwe jest tylko z nauczycielem pełniącym opiekę nad uczniami.

4. Obuwie umieszczone w worku lub siatce należy pozostawić w szatni.

6. W szatni nie wolno pozostawiać wartościowych przedmiotów (dokumentów, portfeli,  kluczy itp.).

7. Każdy uczeń zobowiązany jest dbać o porządek i ład w szatni.

8. Wszelkie zaistniałe problemy należy zgłaszać do kancelarii.

9. Z szatni należy korzystać zgodnie z jej przeznaczeniem.

XXXII. Procedura zapewnienia bezpieczeństwa dziecka w sieci

1. Wszystkie komputery, z których korzystają uczniowie, są zabezpieczone odpowiednim oprogramowaniem, utrudniającym dostęp do treści niepożądanych.

2. Uczniowie mogą korzystać z Internetu wyłącznie pod kontrolą nauczyciela.

3. Podczas korzystania z Internetu uczniowie:

a) powinni przestrzegać zasad ograniczonego zaufania, przede wszystkim wobec nowo poznanych osób,

b) nie powinni udostępniać swoich danych osobowych,

c) nie mogą zapisywać na dysku komputerów plików graficznych, muzycznych, filmowych itp., ściągniętych z Internetu,

d) nie mogą umieszczać treści obraźliwych,

e) powinni przestrzegać zasad netykiety,

f) w razie wystąpienia sytuacji wątpliwej i niejasnej powinni zwrócić się do nauczyciela o pomoc.

4. Wychowawca ma obowiązek uświadomić rodzicom/prawnym opiekunom zagrożenia związane z Internetem.

5. Wszystkie incydenty, które nauczyciel uzna za szkodliwe, ma obowiązek zgłosić odpowiednim organizacjom i instytucjom, zajmującym się ściganiem przestępstw internetowych.

XXXIII. Procedura używania  urządzeń elektronicznych.

1. Podczas pobytu w szkole obowiązuje całkowity zakaz przynoszenia i używania telefonów komórkowych.

2. Dopuszcza się zabranie i używanie telefonu komórkowego podczas  wycieczek szkolnych.

3. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zgubienie lub uszkodzenie aparatu  (np. na wycieczce, w kinie).

4. Telefon przyniesiony do szkoły w innym przypadku jak wycieczka zostanie odebrany uczniowi i zwrócony rodzicowi.

5. Jeżeli uczeń  nie przestrzega powyższych zasad, to:

a) za pierwszym razem otrzymuje ustne upomnienie od nauczyciela,

b) za drugim razem nauczyciel zabiera telefon (po wcześniejszym wyłączeniu go przez ucznia) i przekazuje go wicedyrektorowi w depozyt,

c) rodzice/prawni opiekunowie osobiście odbierają telefon z depozytu.

XXXIV. Procedura obowiązującego stroju szkolnego

1. Uczeń ma obowiązek na co dzień dbać o schludny i czysty wygląd, unikać nadmiernych ozdób i makijażu, odzież w kolorach stonowanych, długie włosy związane lub upięte spinkami.

2. Podczas uroczystości szkolnych każdego ucznia obowiązuje strój galowy: ciemna spódnica lub spodnie i biała bluzka lub koszula.

XXXV. Procedura bezpiecznego użytkowania sprzętu sportowego

1. Nauczyciele wychowania fizycznego informują uczniów na początku roku szkolnego o zasadach bezpieczeństwa na lekcjach oraz bezpiecznym korzystaniu ze sprzętu sportowego.

2. Zajęcia sportowe prowadzone są z zastosowaniem metod i urządzeń, zapewniających pełne bezpieczeństwo ćwiczących.

3. Stan techniczny urządzeń i sprzętu sportowego sprawdza się przed każdymi zajęciami.

4. W salach i na boiskach oraz w miejscach wyznaczonych do uprawiania ćwiczeń fizycznych, gier i zabaw umieszcza się tablice informacyjne, określające zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń i sprzętu sportowego.

5. Prowadzący zajęcia zapoznaje biorących w nich udział z zasadami bezpiecznego wykonywania ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach.

6. Niedopuszczalne jest wydawanie uczniom sprzętu, którego użycie może stworzyć zagrożenie dla zdrowia lub życia.

7. Korzystanie ze sprzętu sportowego może odbywać się wyłącznie pod opieka nauczyciela.

8. Korzystając ze sprzętu należy wyłącznie zgodnie z jego przeznaczeniem.

9. Bez zgody nauczyciela wychowania fizycznego zabrania się wynoszenia poza teren szkoły sprzętu i urządzeń stanowiących wyposażenie obiektu sportowego.

10. Wszelkie celowe uszkodzenia sprzętu, urządzeń i wyposażenia przez ucznia będą usuwane na koszt rodziców/prawnych opiekunów dziecka, zgodnie
z Procedurą nr XV.

XXXVI. Procedura zachowania bezpieczeństwa przed, podczas i po lekcji wychowania fizycznego

1. Obiekty sportowe, w których odbywają się lekcje wychowania fizycznego musza być odpowiednio przygotowane i zabezpieczone.

2. Uczniowie oczekujący na lekcje wychowania fizycznego, znajdujący się w szatni lub korytarzu wychowania fizycznego, są pod opieka dyżurującego nauczyciela wychowania fizycznego.

3. Wchodzenie do sali gimnastycznej podczas przerw oraz poza wynikającymi z planu godzinami wychowania fizycznego bez zapewnionej opieki nauczyciela jest zabronione.

4. Wychodzenie na boisko szkolne w czasie przerw oraz poza wynikającymi z planu godzinami wychowania fizycznego bez zapewnionej opieki nauczyciela jest zabronione.

5. Grupy ćwiczebne mogą przebywać w sali gimnastycznej i na boisku szkolnym tylko w obecności nauczyciela.

6. Uczniowie zobowiązani są wykonywać polecenia nauczyciela, dotyczące szczególnie ładu, porządku i dyscypliny.

7. Sprzęt do ćwiczeń można rozstawiać i korzystać z niego tylko w obecności nauczyciela.

8. Przybory do ćwiczeń można pobierać  tylko pod nadzorem nauczyciela.

9. Wszelkie uszkodzenia sprzętu podczas lekcji należy natychmiast zgłosić nauczycielowi.

10. Wspinanie się po drabinkach, kopanie piłki, korzystanie z przyborów i przyrządów w sposób niezgodny z ich przeznaczeniem jest zabronione.

11. Brutalne zachowanie, krzyki, popychanie podczas lekcji wychowania fizycznego są surowo zabronione.

12. Wszystkich ćwiczących obowiązuje strój i obuwie sportowe, dobrane odpowiednio do pory roku i miejsca gdzie odbędzie się lekcja (sala gimnastyczna, boisko przyszkolne).

13. Aktywne uczestnictwo w lekcji bez odpowiedniego stroju jest zabronione.

14. Uczniowie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń (brak stroju, zwolnienie lekarskie, zwolnienie od rodziców/prawnych opiekunów) pozostają pod opieka nauczyciela w sali gimnastycznej lub boisku i biernie uczestniczą w zajęciach.

15. Uczniowie skarżący się na złe samopoczucie są zwolnieni z wykonywania ćwiczeń, a nauczyciel postępuje zgodnie z Procedura nr X.

16. Nauczyciel zobowiązany jest do powiadomienia dyrektora szkoły o każdym poważnym wypadku.

17. Każde nieszczęśliwe zdarzenie należy odnotować  w rejestrze wypadków uczniów, który znajduje się kancelarii szkoły.

18. Uczeń zostaje zwolniony z lekcji wychowania fizycznego do domu tylko na osobistą lub pisemna prośbę rodzica/prawnego opiekuna, wychowawcy, pielęgniarki szkolnej.

19. Podczas lekcji wychowania fizycznego uczeń nie może bez zgody nauczyciela