Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

Raport z ewaluacji

Raport z ewaluacji wewnętrznej
przeprowadzonej w PRZEDSZKOLU

ZPO im Jana Pawła II w Gościeradowie

 w roku szkolnym 2014/2015 




Członkowie zespołu przeprowadzili ewaluację w oparciu o wcześniej opracowany harmonogram pracy. 


1. Przedmiot ewaluacji:

 Wymaganie 1: Przedszkole realizuje koncepcje pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci

  • Przedszkole działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby  rozwojowe dzieci, specyfikę pracy przedszkola oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego
  • Koncepcja pracy przedszkola jest znana rodzicom i przez nich akceptowana
  • Koncepcja pracy przedszkola jest przygotowywana, modyfikowana i realizowana we współpracy z rodzicami.

Wymaganie 11: Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych

  • W przedszkolu analizuje się wyniki badań zewnętrznych i wewnętrznych dotyczących wspomagania rozwoju i edukacji dzieci
  • Nauczyciele planują i podejmują działania edukacyjne i wychowawcze z uwzględnieniem wyników badań zewnętrznych i wewnętrznych oraz wniosków z tych badań, w tym ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej
  • Działania prowadzone przez przedszkole są monitorowane i analizowane, a w razie potrzeb – modyfikowane
  • W przedszkolu wykorzystuje się wyniki badań zewnętrznych i prowadzi badania wewnętrzne, odpowiednio do potrzeb przedszkola, w tym badania osiągnięć dzieci, które zakończyły wychowanie przedszkolne.

 

2. Cel ewaluacji wewnętrznej

Celem ewaluacji wewnętrznej jest analiza  realizacji koncepcji pracy przedszkola ukierunkowana na rozwój dzieci oraz  zbadanie czy przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych w  Publicznym Przedszkolu w Gościeradowie z uwzględnieniem podejmowanych działań w odniesieniu do uczniów, rodziców oraz nauczycieli.

3. Zakres diagnozowania:

 

3.1 Przedszkole realizuje koncepcje pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci

 

 

Postawiono pytania kluczowe:  

  1. Czy przedszkole działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby  rozwojowe dzieci, specyfikę pracy przedszkola oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego?
  2. Czy koncepcja pracy przedszkola jest znana rodzicom i przez nich akceptowana?
  3. Kiedy i w jaki sposób zapoznano rodziców z realizowaną w przedszkolu koncepcją?
  4.  Kto uczestniczył w procesie tworzenia, analizowania i modyfikowania koncepcji pracy przedszkola ?

 

Kryteria (wskaźniki jakości):

  1. Nauczyciele opracowali koncepcję rozwoju edukacyjnego dzieci zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego.
  2. Realizowane programy wychowania przedszkolnego są spójne z koncepcją  pracy przedszkola.
  3. Koncepcja pracy przedszkola jest znana rodzicom i przez nich akceptowana.
  4.  Koncepcja pracy przedszkola jest analizowana i w razie potrzeby modyfikowana.

 


Do zebrania danych wykorzystano: 

1. Metody:

  • ankieta dla nauczycieli/wychowawców  
  • ankieta dla rodziców
  • analiza dokumentacji pedagogicznej nauczycieli.
  • analiza dokumentacji pracy przedszkola (plan rozwoju-koncepcja pracy, plan roczny, zestaw programów, protokoły, kronika, inna dokumentacja stworzona na potrzeby nadzoru wewnętrznego.



2. Narzędzia: 

  • kwestionariusz ankiety 


Danych do badań dostarczyli: 
- rodzice – ankieta
- nauczyciele/wychowawcy – ankieta

 

3.2.

 Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych

 

Postawiono pytania kluczowe:  

 

  • Czy w przedszkolu analizuje się wyniki badań zewnętrznych i wewnętrznych dotyczących wspomagania rozwoju i edukacji dzieci?
  • Czy nauczyciele planują i podejmują działania edukacyjne i wychowawcze z uwzględnieniem wyników badań zewnętrznych i wewnętrznych oraz wniosków z tych badań, w tym ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej?
  • Czy działania prowadzone przez przedszkole są monitorowane i analizowane, a w razie potrzeb – modyfikowane?
  • Czy w przedszkolu wykorzystuje się wyniki badań zewnętrznych i prowadzi badania wewnętrzne, odpowiednio do potrzeb przedszkola, w tym badania osiągnięć dzieci, które zakończyły wychowanie przedszkolne?

 

Do zebrania danych wykorzystano: 

  1. Metody:
  • opinia eksperta- wicedyrektor przedszkola- arkusz wywiadu
  • ankieta dla nauczycieli/wychowawców 
  • ankieta dla rodziców
  • monitorowanie wybranych obszarów pracy przedszkola i nauczyciela.

obserwacja (hospitacje) zajęć, uroczystości i innych sytuacji edukacyjno-wychowawczych w przedszkolu

  • analiza dokumentacji pedagogicznej nauczycieli
  • analiza dokumentacji pracy przedszkola (plan rozwoju-koncepcja pracy, plan roczny, zestaw programów, protokoły, kronika, inna dokumentacja stworzona na potrzeby nadzoru wewnętrznego.
  • analiza wiedzy dzieci.

 

2. Narzędzia: 
-  arkusz wywiadu

- arkusz rozmowy
- arkusz do obserwacji zajęć

- arkusz do analizy osiągnięć dzieci

 

Przed przystąpieniem do ewaluacji opracowano plan pracy zespołu i harmonogram działań. W czerwcu sporządzono raport końcowy z ewaluacji wewnętrznej.

 Za kształt raportu odpowiada zespół ewaluacyjny w składzie:

- Agnieszka Niciewicz

- Joanna Trancygier

- Anna Wojciechowska


Sposób prezentacji wyników ewaluacji: 
nauczycielom - na posiedzeniu Rady Pedagogicznej oraz w dokumentacji przedszkola, rodzicom - na stronie internetowej przedszkola. 

 

Wyniki przeprowadzonych badań

 

WYMAGANIE 1:

 

Przedszkole realizuje koncepcje pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci

 


Z podsumowania informacji zebranych z ankiet i analizy dokumentów otrzymano odpowiedzi na kluczowe pytania ewaluacji.

 

  1. Czy przedszkole działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby  rozwojowe dzieci, specyfikę pracy przedszkola oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego?

 

             Koncepcja pracy przedszkola przyjęta przez radę pedagogiczną jest spójna i adekwatna do potrzeb rozwojowych dzieci, specyfiki przedszkola oraz oczekiwań rodziców środowiska lokalnego, a realizowane przez nauczycieli działania odpowiadają potrzebom rozwojowym dzieci. Nauczyciele wskazali główne założenia koncepcji pracy, które skierowane są na dziecko i zaspokajanie jego potrzeb rozwojowych, przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa dzieci w różnych sytuacjach, stworzenie odpowiednich warunków realizacji podstawy programowej, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz promowanie wychowania przedszkolnego osiągnięć wychowanków w środowisku lokalnym. Działania podejmowane w przedszkolu wspomagają rozwój psychofizyczny dzieci oraz dostosowane są do ich poziomu intelektualnego poprzez realizację programów i innowacji „Będę przedszkolakiem” ponad to prowadzone są zajęcia dodatkowe. Nauczyciele podejmują różnorodne działania, które są zgodne z założeniami koncepcji. Przedszkole bierze udział w wielu konkursach o zasięgu lokalnym, powiatowym jak i ogólnopolskim, organizuje festiwal piosenki przedszkolnej. Potrzeby rodziców i środowiska realizowane i ujęte są w koncepcji pracy. Dzieci biorą udział w uroczystościach przedszkolnych i środowiskowych. Ponad to organizowane są festyny. Analizując dokumentację przedszkolną, ankiety skierowane do nauczycieli oraz rodziców należy stwierdzić, że przedszkole działa zgodnie z opracowaną koncepcją pracy przedszkola. Nauczyciele dbają o bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu i poza nim. Prowadzona jest profilaktyka odnośnie bezpieczeństwa zasad zachowania, na zajęcia i pogadanki zapraszani są pracownicy Policji. Nauczycielki w swojej pracy uwzględniają różne metody i formy pracy, stosują różnorodne sposoby motywujące dzieci.

W przedszkolu prowadzona jest obserwacja oraz diagnoza osiągnięć dzieci, rodzice są informowani o postępach swoich dzieci. Przedszkole stwarza możliwości do nabywania różnorodnych umiejętności. Przedszkole współpracuje z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Programy przyjęte w przedszkolu są zgodne z koncepcją pracy przedszkola.

 

  1. Czy koncepcja pracy przedszkola jest znana rodzicom i przez nich akceptowana?

 

             Na przełomie stycznia i lutego 2015r  przeprowadzono badanie realizacji koncepcji pracy przedszkola ukierunkowanej na rozwój dzieci w Publicznym Przedszkolu  w Gościeradowie. Opracowano arkusz ankiety, który skierowano do 15 rodziców dzieci uczęszczających do naszego przedszkola. 100% ankiet pozyskano od rodziców i zostało wykorzystanych w tym badaniu.

Z przeprowadzonej wśród rodziców ankiety wynika, że większość rodziców zna założenia koncepcji pracy przedszkola, choć kilkoro rodziców udzieliło odpowiedzi, że tylko częściowo zna założenia koncepcji pracy przedszkola.

100% rodziców jednogłośnie akceptuje koncepcję pracy przedszkola. Rodzice uważają, że ich decyzje związane z funkcjonowaniem przedszkola najbardziej dotyczą organizacji wycieczek, udziału w uroczystościach przedszkolnych, oraz godziny przyprowadzania  i odbioru dzieci z przedszkola, wybór firmy ubezpieczeniowej na początku  każdego roku szkolnego. Tylko 26% badanych rodziców uważa, że nie ma wpływu na kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu oraz tworzenie koncepcji pracy przedszkola i innej dokumentacji przedszkolnej. 90% badanych rodziców uważa, że koncepcja pracy przedszkola nie wymaga dodatkowych zmian, zaś 10% twierdzi , że zmiany są konieczne.

Większość pytanych rodziców jest zadowolona z realizowanej koncepcji. Rodzice są informowani o postępach edukacyjnych swoich dzieci.

Zdaniem rodziców największym zainteresowaniem ze strony dzieci cieszą się najbardziej spacery i wycieczki , teatrzyki, uroczystości przedszkolne, spotkania z ciekawymi ludźmi, wyjazdy na przedstawienia, zajęcia dydaktyczne i festyny.

 

  1. 3.  Kiedy i w jaki sposób zapoznano rodziców z realizowaną w przedszkolu koncepcją?

 

Z badanych dokumentów wynika, że rodzice zostali zapoznani z koncepcją pracy przedszkola podczas zebrania organizacyjnego we wrześniu. Koncepcja jest dostępna na stronie internetowej do której każdy rodzic ma dostęp, a także na tablicy ogłoszeń w holu przedszkola. Rodzice potwierdzili, że również oprócz koncepcji pracy przedszkola na zebraniu odczytany został ramowy rozkład dnia oraz statut przedszkola, który określa szczegółową organizację pracy przedszkola.

 

4. Kto uczestniczył w procesie tworzenia, analizowania i modyfikowania koncepcji pracy przedszkola ?

 

Koncepcja pracy przedszkola została opracowana przez nauczycieli wyznaczonych przez Dyrektora i zatwierdzona do realizacji Uchwałą Rady Pedagogicznej i Dyrektora. Z przeprowadzonych ankiet oraz analizy dokumentacji przedszkolnej wynika, że nie wszyscy nauczyciele pracują nad przygotowaniem i modyfikacją koncepcji. Analiza jest dokonywana podczas spotkań Rady Pedagogicznej dwa razy w roku przez nauczycieli i Dyrektora.

 Z uwagi na to, iż obecna koncepcja była opracowana na lata 2012 -2015 potrzebne będzie podjęcie działań nad modyfikacją koncepcji.

WNOSKI:

 

  1.  Z przeprowadzonej analizy dokumentacji oraz badań można stwierdzić, że przedszkole działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby  rozwojowe dzieci, specyfikę pracy przedszkola oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego.
  2. Przedszkole posiada własną koncepcję pracy przedszkola, której założenia są znane i akceptowane przez nauczycieli i rodziców.
  3. Rodzice zostali zapoznani z koncepcją pracy przedszkola podczas zebrania organizacyjnego we wrześniu. Koncepcja jest dostępna na stronie internetowej do której każdy rodzic ma dostęp.
  4. Koncepcja pracy przedszkola została opracowana przez nauczycieli wyznaczonych przez Dyrektora. Nie wszyscy nauczyciele brali udział w tworzeniu koncepcji pracy przedszkola, jej modyfikacji oraz czynnościach związanych z analizą, wynika to z przydziału nauczycielom pracy w różnych zespołach działających w przedszkolu.

 

 

 

REKOMENDACJE:

 

Podjąć działania na rzecz angażowania się wszystkich rodziców w życie przedszkola i podejmowania decyzji związanych z funkcjonowaniem przedszkola.

 

 

 

 

 

Wyniki przeprowadzonych badań

 

WYMAGANIE 11:

 

Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych

 

          W przedszkolu analizuje się i wykorzystuje wyniki badań zewnętrznych wewnętrznych dotyczących wspomagania rozwoju i edukacji dzieci. W przedszkolu prowadzi się badania odpowiednio do potrzeb, w tym badania osiągnięć dzieci, które zakończyły wychowanie przedszkolne. Badania losów byłych wychowanków mają charakter planowy i systematyczny. Wnioski z nich są powszechnie znane. Nauczyciele w ramach wewnętrznego nadzoru pedagogicznego monitorują, planują oraz realizują działania wychowawcze i edukacyjne. Zmiany wprowadzane do funkcjonowania przedszkola na podstawie wniosków sformułowanych z badań oraz wewnętrznego nadzoru pedagogicznego wykorzystywane są do planowania pracy dydaktyczno – wychowawczej przyczyniają się do jakościowego rozwoju placówki.

 

 

  1. W przedszkolu analizuje się wyniki badań zewnętrznych i wewnętrznych dotyczących wspomagania rozwoju i edukacji dzieci.

 

              Z przeprowadzonej analizy arkusza rozmowy z dyrektorem przedszkola wynika, że pracy przedszkola nauczyciele analizują wyniki badań wewnętrznych i zewnętrznych dotyczących wspomagania i edukacji dzieci, a wnioski z nich są im powszechnie znane i wykorzystywane do planowania pracy dydaktyczno – wychowawczej. W przedszkolu analizowane są ogólnopolskie badania dotyczące wspomagania rozwoju dzieci, np. Program Ministerstwa Zdrowia monitorujący stan zdrowia jamy ustnej, badania wad postawy, otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym, wad wymowy. Przedszkole prowadzi również wewnętrzne badania dotyczące wspomagania rozwoju i edukacji dzieci. W tym celu nauczyciele śledzą losy absolwentów, analizują kroniki, prezentacje dokonań dzieci (występy artystyczne), prace i wytwory wszelkich prac dziecięcych, wyniki obserwacji, diagnoz, ankiet, wyniki nadzoru pedagogicznego, rozmowy i analizę dokumentacji.

 

  1. Nauczyciele planują i podejmują działania edukacyjne i wychowawcze z uwzględnieniem wyników badań zewnętrznych i wewnętrznych oraz wniosków z tych badań, w tym ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej.

 

              Nauczyciele w ramach wewnętrznego nadzoru pedagogicznego monitorują, planują oraz realizują działania wychowawcze i edukacyjne. Zmiany wprowadzone do funkcjonowania przedszkola na podstawie wniosków sformułowanych z wewnętrznego nadzoru przyczyniają się do rozwoju placówki. W ramach wewnętrznego nadzoru pedagogicznego corocznie prowadzona jest ewaluacja wewnętrzna. Dotychczasowe badania zewnętrzne dotyczyły realizacji zajęć dodatkowych i wpłynęły na podwyższenie  jakości  pracy i dokumentacji. Na podstawie wniosków z ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej został opracowany nowy projekt ewaluacji w oparciu o wnioski, plan współpracy z rodzicami oraz plan doskonalenia zawodowego - wewnątrzszkolnego .

 Dyrektor potwierdził, że wszystkie wnioski z ewaluacji wykorzystano w pracy przedszkola:

 - Kontynuowano współpracę z rodzicami, włączając ich do organizacji uroczystości i imprez.

 - Zorganizowano warsztaty ze specjalistami rozwijające kompetencje wychowawcze rodziców.

       Nauczyciele informowani są o wnioskach z ewaluacji w raportach – odczytywanych na  radach pedagogicznych i do wglądu. Nauczyciele w oparciu o wnioski opracowują programy wspomagające i inne.

 

 

  1. Działania prowadzone przez przedszkole są monitorowane i analizowane, a w razie potrzeb – modyfikowane.

 

              Wszyscy nauczyciele wykorzystują w swojej pracy wyniki i analizy z różnych badań, które służą jakościowemu rozwojowi przedszkola. Dyrektor oraz nauczyciele potwierdzili, że wnioski z analiz badań są uwzględniane i stanowią motywację do dalszego rozwoju przedszkola. Materiały te wykorzystywane są przez nauczycieli do codziennej pracy z dziećmi, przygotowania dzieci do dalszej edukacji, pracy z dziećmi mającymi wady wymowy, zdrowego odżywiania dzieci, pedagogizacji rodziców, opracowywania programów własnych, samodoskonalenia. Z przeprowadzonych badań wynika, że wszyscy nauczyciele powinni znać i korzystać z wniosków wynikających z badań wewnętrznych i zewnętrznych w  swojej pracy.

 

 

  1. W przedszkolu wykorzystuje się wyniki badań zewnętrznych i prowadzi badania wewnętrzne, odpowiednio do potrzeb przedszkola, w tym badania osiągnięć dzieci, które zakończyły wychowanie przedszkolne?

 

 

              W przedszkolu prowadzi się badania wewnętrzne, odpowiednio do potrzeb, w tym badania osiągnięć dzieci, które zakończyły wychowanie przedszkolne. Badanie losów dzieci, które skończyły edukację przedszkolną ma charakter planowy i systematyczny, a uzyskane informacje są efektywnie wykorzystywane do podnoszenia jakości pracy przedszkola. Informacje o losach dzieci zbiera się poprzez kontakt z nauczycielami klas pierwszych i wyższych oraz na radach pedagogicznych. W przedszkolu zbiera się informacje o losach dzieci, które uczęszczały do przedszkola poprzez ankiety(dla nauczyciela, dla rodziców absolwenta) wywiady, wnioski z nich wynikające służą do podnoszenia efektywności pracy. Przede wszystkim stosowano na zajęciach metody oceniania kształtującego i prowadzono lekcje koleżeńskie.

W kwietniu 2015 r. przeprowadzono badanie losów absolwentów Publicznego Przedszkola  w Gościeradowie. Opracowano arkusz wywiadu, który skierowano do 4 nauczycieli kl I. Badania zostały przeprowadzone w Zespole Placówek Oświatowych  im. Jana Pawła II w Gościeradowie. Celem niniejszych badań było poznanie opinii nauczycieli na temat radzenia sobie absolwentów przedszkola w szkole.

100% ankiet od nauczycieli zostało wykorzystanych w tym badaniu.

Wszyscy ankietowani nauczyciele w 100% stwierdzili, że uczniowie nie mieli trudności adaptacyjnych w szkole, dzieci potrafią samodzielnie funkcjonować w środowisku szkolnym. Uczniowie zdaniem nauczycieli mają wystarczający zasób słów, pojęć i wiadomości. Dzieci w szkole podejmują samodzielnie działania i wykazują  dużą aktywność, przestrzegają norm współżycia w grupie rówieśniczej. W stosunku do kolegów są koleżeńskie, szanują prawa innych i słuchają siebie wzajemnie. Potrafią także korzystać ze zdobytej wiedzy i zaprezentować swoje umiejętności. Uczniowie starają się doprowadzać pracę do końca i dobrze radzą sobie z pokonywaniem trudności i co najważniejsze z przyjmowaniem porażek.

Zdaniem wszystkich nauczycieli  dzieci są wystarczająco przygotowane  do pełnienia obowiązków szkolnych pod względem manualnym, plastycznym, muzycznym i są sprawne fizycznie. 100% ankietowanych nauczycielek oceniło, że dzieci są  dobrze przygotowane do podjęcia nauki szkolnej.     

Z analizy wynika, iż 100 % ankietowanych nauczycieli uważa, że przygotowanie dzieci zależne jest przede wszystkim od środowiska rodzinnego i  indywidualnych predyspozycji dziecka, tj.  prawidłowo rozwiniętej funkcji słuchowej, wzrokowej, poznawczej, językowej, dobrej sprawności manualnej i ruchowej. 75% nauczycieli twierdzi, iż ważne jest także uczęszczanie dzieci do przedszkola. Jedna nauczycielka  stwierdziła, że przygotowanie dzieci zależne jest od systematyczności i kompetencji nauczyciela. 

Z analizy ankiet wynika, iż  75%  ankietowanych nauczycieli nie dostrzega braków u dzieci do pełnienia przez nich roli uczniów. Natomiast 1 nauczyciel informuje, że trudności przejawiają się tylko na początku roku szkolnego i mają charakter społeczno – emocjonalny tzn. odnalezienie się w nowej grupie, z innymi uczniami, konieczność codziennej nauki i ocenianie.

Nauczycielki w swojej pracy stosują metody aktywizujące, praktyczne i podające oraz formy pracy zespołowej i indywidualnej.

Indywidualne podejście do każdego ucznia, poświęcenie mu tyle czasu ile potrzebuje, dostosowanie wymagań do jego możliwości.

Analizę osiągnięć edukacyjnych absolwentów przedszkola przeprowadzono wśród 49 uczniów uczęszczających do trzech klas pierwszych. W badaniu przeanalizowano karty postępów uczniów sporządzone przez wychowawców poszczególnych klas. Karta postępów ucznia zawierała ocenę z zachowania, edukacji: społecznej, przyrodniczej muzycznej, plastycznej, zajęć technicznych, komputerowych, wychowania fizycznego jak i jednakowe dla wszystkich uczniów umiejętności do opanowania z zakresu edukacji polonistycznej i matematycznej.

Ocena zachowania odnosiła się do 5 zagadnień: tempa pracy, staranności pracy, aktywności, przygotowania do zajęć i zachowania w różnych sytuacjach.

W edukacji polonistycznej ocenie poddano umiejętność: wypowiadania się na określony temat, czytania i rozumienia krótkich tekstów, określania liczby sylab i głosek w wyrazach, pisanie wyrazów i zdań z poznanymi literami.

W edukacji matematycznej oceniano takie umiejętności uczniów jak: dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 10, porównywanie liczb z użyciem znaków<, >, rozwiązywanie zadań tekstowych, odczytywanie pełnych godzin na zegarze, liczenie pieniędzy. Poza tym karta postępów ucznia zawierała ocenę z edukacji: społecznej, przyrodniczej, muzycznej, plastycznej, zajęć technicznych, komputerowych i wychowania fizycznego i zajęć komputerowych.

Analizując zachowanie wzięto pod uwagę tempo pracy, gdzie 28 uczniów tj.57%, uzyskało tempo pracy na poziomie bardzo dobrym, 19 uczniów,tj.38%- tempo dobre i 2 uczniów,tj.4%- tempo mierne.

             W szkole zostało przeprowadzone badanie ankietowe rodziców dzieci klas pierwszych w celu poznania ich opinii na temat pracy przedszkola i przygotowania dzieci do nauki w szkole. Wszyscy ankietowani rodzice uważają, że przedszkole z pewnością pomaga w wypracowaniu u  ich dzieci różnych umiejętności, które potrzebne są w dalszej edukacji szkolnej. Najwięcej jednak badanych rodziców stwierdziło ,że przedszkole pomogło wypracować u ich dzieci umiejętności społeczne i intelektualne, które niezbędne będą w dalszej edukacji szkolnej.

Przedszkole zdaniem badanych rodziców korzystnie wpłynęło na szybszy rozwój ich dzieci i adaptację do nowych warunków szkolnych, ale też na obopólną współpracę ,,dom- przedszkole”. Rodzice bardzo chętnie korzystają z różnych form wsparcia, oferowanych im ze strony przedszkola, jednak najwięcej z nich korzysta ze wsparcia wychowawcy (rozmowy, spotkania).

   Analiza danych potwierdza, że przedszkole bada losy dzieci uczęszczających do przedszkola. Informacje o losach absolwentów znajdują się również w sprawozdaniu nadzoru pedagogicznego.

 

 

WNIOSKI:

 

  1. W przedszkolu analizuje sie wyniki badań wewnętrznych dotyczących wspomagania rozwoju i edukacji dzieci, z których wnioski są powszechnie znane i wykorzystywane do planowania pracy dydaktyczno - wychowawczej.
  2. Nauczyciele planują i podejmują działania edukacyjne i wychowawcze z uwzględnieniem wyników ewaluacji wewnętrznej i badań zewnętrznych.
  3. W przedszkolu prowadzi sie również badania wewnętrzne, w tym badania osiągnięć absolwentów przedszkola, które maja charakter planowy i systematyczny a uzyskane informacje są wykorzystywane do podnoszenia jakości pracy przedszkola.
  4. Na podstawie analizy kart postępów ucznia można stwierdzić, że absolwenci przedszkola uczęszczający do trzech klas pierwszych osiągają bardzo dobre wyniki w zachowaniu i wyniki w nauce.
  5. Z uwagi na obniżenie u dzieci wieku obowiązku szkolnego, daje się zauważyć niższy poziom osiągnięć dzieci w edukacji polonistycznej, z uwagi na niedostatecznie rozwiniętą percepcję słuchową dzieci oraz niedostatecznie rozwiniętą sprawność manualną.

 

 

REKOMENDACJE:

 

  1. 1.      Dostosować metody i formy pracy w przedszkolu i szkole do dzieci mających trudności w sferze percepcji słuchowej.
  2. 2.      Rozwijać sprawność manualna ręki poprzez dobór odpowiednich ćwiczeń.